Gå til innhold

Verdi og et liv..


Carrot

Anbefalte innlegg

Når slutter et liv å ha en verdi?

Scenario for å skissere hva jeg forsøker si, du kommer kjørende i en 80 sone rundt en sving og plutselig befinner det seg en skadet fugl i veien; hva gjør du? Bremser du og styrer unna, eller gir du F og kjører på? Hva om denne fuglen var stor - type måse? Endrer det reaksjonen din og handlingen? Eller om det var et piggsvin, eller en liten katt, hund? Hva om det var et lam, eller et barn? Hvor går grensen for hvordan man reagerer og når endrer man sin reaksjon i fht at alt handler om å spare et liv.

Min datter er typen som fanger fluer forskiktig og slipper dem ut mens sønnen er mer ivrig med fluesmekken, nå er ikke det å spare en flue nødvendigvis talende i så måte men dere skjønner sikker hva jeg prøver få frem? Vi sparer humlen og hvepsene men vi sparer ikke spyflua om dere skjønner - man er selektiv uten å tenke seg om tror jeg, derfor lurer jeg på;

Når slutter et liv å ha en verdi og når endrer man sin adferd for å spare et liv?

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig situasjons betinget. De fleste har vel ikke noe ønske om å ta liv. 

Men i praktiske situasjoner blir det anderledes. Vi må ta liv for å få mat. Det er jo naturlig. 

I tvangssituasjoner blir det ofte et valg om hva som har minst og mest verdi. 

Eget liv har ofte høyest verdi. Andres mindre. Jo mer ulike oss de andre er jo lettere er det å ofre liv. 

Men så oppstår det enkelte unntak. Marihøner har mange sympati med. Biene og humler i de siste årene, siden vi vet de er utrydningstruede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt tror jeg at jeg ville avgjort alle slike "dyr midt i veien"-scenarioer med en instinktiv reaksjon basert på en lynrask risikoanalyse. Jeg har svingt unna skadde og uskadde dyr i veien flere ganger, felles for alle gangene er at jeg ikke risikerte å havne i en alvorlig ulykke.

Jeg har kjørt på en skadet fugl en gang, og da hadde jeg en dyp grøft på høyre side, og en møtende bil i det andre kjørefeltet. Det preget meg i lang tid, men det var allikevel det eneste reelle alternativet, slik jeg ser det. 

Fluer prøver jeg å slippe ut, det samme gjelder humler, veps, bier og marihøner f.eks. Edderkopper dreper jeg nesten som en refleks, da jeg blir livredd og føler at det er det eneste alternativet. Enten dreper den meg eller jeg den (enten så ufattelig ulogisk jeg vet det er).

Anonymkode: 374c6...3e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok også at de fleste handler på reaksjon mer enn på vurdering og jeg tror også de færreste tenker over hvordan de vektlegger dette med liv. Men så er det noen som har denne holdningen om at noen liv er mindre verdt enn andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kjenner jo noen som skyter måker med luftgevær, og de må jo nødvendigvis vurdere måkene som mindre verdt enn f.eks. katter (som de aldri ville vurdert å gjøre noe sånt mot). Jeg kan tenke meg at mange vurderer måker som irriterende og ubrukelige, og dermed mindre verdt. 

Vil tro det samme konseptet gjelder for insekter, men at humlen og marihønen f.eks. blir ansett som henholdsvis mer verdifull og søt enn fluen eller edderkoppen. Jeg vet ikke hvor bevisst dette egentlig er, mye av dette er vel valg man bare tar uten å reflektere videre over, men som bunner i en slags rangering av artens verdi. 

Fluer er irriterende, bråkete og uskjønne, dermed anser de fleste det for OK å drepe dem fremfor å slippe dem ut. Marihøner er derimot ansett som penere å se på og bråker ikke, derfor slipper mange dem ut. 

Når jeg var liten elsket jeg marihøner, og vi hadde et stort tre med masse bladlus og haugevis av marihøner. Jeg pleide å se på marihønene i evigheter, noe tilsvarende forhold har jeg aldri hatt til fluer. 

Det merkelige med dette er vel at jeg ikke overfører det samme tankesettet når det gjelder større dyr eller mennesker. De har for meg en udiskutabel verdi i seg selv, uansett utseende. Dersom oppførselen til dyret/mennesket er dårlig nok, ville jeg nok vurdert det dithen at det var OK om dyret ble avlivet eller mennesket fikk juling f.eks., men jeg kunne aldri ha utført handlingen selv. 

Anonymkode: 374c6...3e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.5.2016 at 9.48, Carrot skrev:

Når slutter et liv å ha en verdi?

Scenario for å skissere hva jeg forsøker si, du kommer kjørende i en 80 sone rundt en sving og plutselig befinner det seg en skadet fugl i veien; hva gjør du? Bremser du og styrer unna, eller gir du F og kjører på? Hva om denne fuglen var stor - type måse? Endrer det reaksjonen din og handlingen? Eller om det var et piggsvin, eller en liten katt, hund? Hva om det var et lam, eller et barn? Hvor går grensen for hvordan man reagerer og når endrer man sin reaksjon i fht at alt handler om å spare et liv.

Min datter er typen som fanger fluer forskiktig og slipper dem ut mens sønnen er mer ivrig med fluesmekken, nå er ikke det å spare en flue nødvendigvis talende i så måte men dere skjønner sikker hva jeg prøver få frem? Vi sparer humlen og hvepsene men vi sparer ikke spyflua om dere skjønner - man er selektiv uten å tenke seg om tror jeg, derfor lurer jeg på;

Når slutter et liv å ha en verdi og når endrer man sin adferd for å spare et liv?

Godt spørsmål. Jeg ville ikke ha bråbremset og risikert og bli skadet selv pga en fugl, men jeg hadde ikke kjørt over den for det. Det kommer jo også an på veien. Er det en bygdevei, motorvei, etc. 

Altså, hallo i luken - det endrer jo masse ved at det hadde ligget et skadet barn midt i veien. Er dette en tulletråd?

Endret av michaeline__07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, michaeline__07 skrev:

Godt spørsmål. Jeg ville ikke ha bråbremset og risikert og bli skadet selv pga en fugl, men jeg hadde ikke kjørt over den for det. Det kommer jo også an på veien. Er det en bygdevei, motorvei, etc. 

Altså, hallo i luken - det endrer jo masse ved at det hadde ligget et skadet barn midt i veien. Er dette en tulletråd?

Selvfølgelig endrer det masse! Men det får frem spørsmålet; hvorfor er ett liv ulikt verdsatt av ulike mennesker? Jeg kjenner til en fyr i nabolaget her som kjørte av veien for å unngå en katt, bilen ble totaltskadd og han havnet på sykehus, alle lurte på hvorfor i all verden; det var jo bare en katt! Men for han var kattens liv viktig, og for jenta som eide katten osv osv. Samme med en hund, og satt på spissen; den tiden det tar deg å reagere på at noe er i veien og handle er i utgangspunktet lik enten det er en hund eller en unge - så forhåpentligvis er måten ditt første instinkt slår inn på lik, uansett hva som er i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bråbremse i 80-sone i en sving er sjeldent lurt. Hva om det kommer biler bak deg eller rundt svingen? Dersom det er mulighet for å stoppe uten at det blir for farlig for eget, andres (og måkens liv) ville jeg nok gjort det, men dersom det var for uoversiktlig å analysere risikoen med en bråbrems ville jeg nok kjørt videre. 

Anonymkode: 8119d...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Carrot skrev:

Selvfølgelig endrer det masse! Men det får frem spørsmålet; hvorfor er ett liv ulikt verdsatt av ulike mennesker? Jeg kjenner til en fyr i nabolaget her som kjørte av veien for å unngå en katt, bilen ble totaltskadd og han havnet på sykehus, alle lurte på hvorfor i all verden; det var jo bare en katt! Men for han var kattens liv viktig, og for jenta som eide katten osv osv. Samme med en hund, og satt på spissen; den tiden det tar deg å reagere på at noe er i veien og handle er i utgangspunktet lik enten det er en hund eller en unge - så forhåpentligvis er måten ditt første instinkt slår inn på lik, uansett hva som er i veien.

Ja - håper det gjelder de fleste (jf: instinkt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bråbremse i 80-sone i en sving er sjeldent lurt. Hva om det kommer biler bak deg eller rundt svingen? Dersom det er mulighet for å stoppe uten at det blir for farlig for eget, andres (og måkens liv) ville jeg nok gjort det, men dersom det var for uoversiktlig å analysere risikoen med en bråbrems ville jeg nok kjørt videre. 

Anonymkode: 8119d...a06

Da kan man snu det og spørre; vil du rekke tenke den tanken uavhengig av det som er i veien foran deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Verdien av et liv avgjøres hvilken sosialstatus du har og hvor mye penger du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...