Gå til innhold

Pyramidespill?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som maser om at jeg må bli med på noe greier... men jeg syns det høres veldig ut som pyramidespill, selv om hun sier at det ikke er det. Er forresten pyramidespill ulovlig?

Det som er greia, er at man må handle varer for noen tusenlapper hver mnd, men disse pengene tjener du inn igjen så snart du er i gang med dine undersåtter, som også må gjøre det samme, du må ha så og så mange under deg, og de jobber for deg på en måte da, 

så får du prosenter av det de tjener osv....

Og varene du kjøper kan du selge videre...

Jeg spurte hva slags varer dette var, men det fikk jeg ikke noe klart svar på. Det var liksom litt forskjellig.
Jeg syns hele greia høres suspekt ut, og å satse flere tusen hver mnd på noe som kanskje ikke lønner seg? Og at jeg kanskje skal lure med mine venner til noe slikt? Ikke har jeg stort nok kontaktnettverk heller til å få nok personer under meg.

Noen her som har vært med på lignende konsept og sett at det lønner seg?

 

Anonymkode: 278cc...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt ville jeg styrt klar.

Ellers ville jeg gjort research, googlet navnet på konseptet osv. og deretter styrt klar.

Pyramidespill, slik det er definert er vel ulovlig. Men når man har varer som omsettes som kan forbrukes, så tror jeg at det gjør at det ikke regnes som pyramidespill. Det er et ord MLM, multi level marketing som vel brukes i denne sammenheng.

Dette var en god artikkel.

http://www.nattogdag.no/2014/06/det-lovlige-pyramidespillet-2/

Men bare bruk pengene på noe annet. Det er bare de på toppen som egentlig tjener på dette.

Kan du si hvilket produkt det er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et reversert-trakt-system, det er noe helt annet enn et pyramidespill.

omKL66L.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som maser om at jeg må bli med på noe greier... men jeg syns det høres veldig ut som pyramidespill, selv om hun sier at det ikke er det. Er forresten pyramidespill ulovlig?

Det som er greia, er at man må handle varer for noen tusenlapper hver mnd, men disse pengene tjener du inn igjen så snart du er i gang med dine undersåtter, som også må gjøre det samme, du må ha så og så mange under deg, og de jobber for deg på en måte da, 

så får du prosenter av det de tjener osv....

Og varene du kjøper kan du selge videre...

Jeg spurte hva slags varer dette var, men det fikk jeg ikke noe klart svar på. Det var liksom litt forskjellig.
Jeg syns hele greia høres suspekt ut, og å satse flere tusen hver mnd på noe som kanskje ikke lønner seg? Og at jeg kanskje skal lure med mine venner til noe slikt? Ikke har jeg stort nok kontaktnettverk heller til å få nok personer under meg.

Noen her som har vært med på lignende konsept og sett at det lønner seg?

 

Anonymkode: 278cc...4c7

Dette er definitivt noe du skal holde deg unna. Selv om det skulle vise seg å være lovlig er slikt salg til venner døden for ditt sosiale liv

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, prt90 skrev:

Dette er definitivt noe du skal holde deg unna. Selv om det skulle vise seg å være lovlig er slikt salg til venner døden for ditt sosiale liv

Godt poeng.

Jeg tenker du (TS) allerede er litt irritert på denne venninnen som maser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter lettjente penger.

Slike konsepter i forskjellige varianter dukker opp fra tid til annen. Hadde man tjent stort, så hadde man visst om det. Det er ingen tvil om at det sitter noen på toppen og håver inn pga lettlurte idioter.

Jeg sier bare Timeshare=Crimeshare....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ligget langt unna et så suspekt opplegg. Høres ikke bra ut i det hele tatt. Følg magefølelsen din og styr unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som har gjort alt av de greiene der. Mary Kay, Eqology, Forever Living osv.. Hun er ikke den skarpeste kniven i skuffen og alle ble dritlei av denne evinnelige masinga om å kjøpe produkter av henne og være med på "moroa". Hun har brukt masse penger på det her og det har aldri lønt seg. Hun viste meg en gang alle premiene man kunne vinne om man solgte så og så mange varer, men det hun ikke skjønte var jo at det gikk jo mer penger ut når hun kjøpte produkter enn det var hun fikk igjen for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyramidespill er ulovlig, men det er ikke automatisk gitt at dette er et pyramidespill. 

Første varseltegn er når de som selger ikke klarer gi et klart og konkret svar på hva de faktisk selger. Styr unna!

Anonymkode: 19a7b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MapleSirup skrev:

Det er ikke noe som heter lettjente penger.

Slike konsepter i forskjellige varianter dukker opp fra tid til annen. Hadde man tjent stort, så hadde man visst om det. Det er ingen tvil om at det sitter noen på toppen og håver inn pga lettlurte idioter.

Jeg sier bare Timeshare=Crimeshare....

Ja, jeg tror jeg heller starter mitt eget pyramidespill.....

Hvis jeg får 10 under meg til å betale meg 100, så får de 10 under seg igjen til å betale meg 100, de får 10 % av de 100, slik at de tjener inn igjen det de ga til meg, mens jeg får masse penger, jo flere under meg - jo mer tjener jeg....

ja, det er vel slik pyramidespill virker. For å gjøre det lovlig, kan jeg si at de må kjøpe noe av meg til 100 kr da, så må de selge til 10 av sine venner osv...

På sikt er det nok jeg på toppen som tjener , mens de under meg må gjøre jobben :) mohohaha..

 

nei, hu venninna mi kan bare drite og dra...

Anonymkode: 278cc...4c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pyramidespill er ulovlig, men det er ikke automatisk gitt at dette er et pyramidespill. 

Første varseltegn er når de som selger ikke klarer gi et klart og konkret svar på hva de faktisk selger. Styr unna!

Anonymkode: 19a7b...f2b

Ja, jeg spurte gjentatte ganger hva de solgte, men det fikk jeg ikke noe skikkelig svar på...

jeg bad henne om å sende meg skriftlig informasjon så jeg kan google litt, men nei, det var visst vanskelig, for det var viktig at denne informasjonen ble gitt muntlig... Ikke husker jeg navnet på firmaet heller :D

 

Anonymkode: 278cc...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke tilfeldigvis NuSkin/ AgeLoc et eller annet..?

Anonymkode: 3dc71...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, herregud! Ikke gå med på noe sånt! Min svigerbror holdt på med zinzino (kaffe, oljer, shaker ol.), og hele familien ble nedgravd i forespørsler ukentlig om vi ikke ville være med og oppnå rikdom. I bunn og grunn så er det svindel og svært vanskelig å komme ut av igjen.

Anonymkode: eea5e...514

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et kjennetegn på slike snuskete saker er at de som verver deg har mye mer fokus på alle pengene du kan tjene enn de produktene du faktisk skal selge. Hadde det vært bra produkt, lettsolgt og lønnsomme, så hadde de fokusert på det, ikke på hvor rik du kan bli.
Styr unna!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg ville aldri ha giddet å være med på noe slikt, i alle fall!

Anonymkode: d304e...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg bad henne om å sende meg skriftlig informasjon så jeg kan google litt, men nei, det var visst vanskelig, for det var viktig at denne informasjonen ble gitt muntlig... Ikke husker jeg navnet på firmaet heller :D

Dette lukter det svidd av

Anonymkode: 19a7b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg spurte gjentatte ganger hva de solgte, men det fikk jeg ikke noe skikkelig svar på...

jeg bad henne om å sende meg skriftlig informasjon så jeg kan google litt, men nei, det var visst vanskelig, for det var viktig at denne informasjonen ble gitt muntlig... Ikke husker jeg navnet på firmaet heller :D

 

Anonymkode: 278cc...4c7

Dette er ganske typisk. Tradisjonelt sett ber slike MLM folk deg om å møte dem og en annen representant for selskapet for et uforpliktende møte. Dette "møtet" utvikler seg veldig raskt til en ubehagelig  oppvisning i gruppepress der alle andre på "møtet" prøver å overbevise deg om å skrive under på en kontrakt der du forplikter deg til å kjøpe varer for x antall tusen kroner. Dersom du sier at du må tenke på det eller at du må lese litt vil de prøve å vri dette til at du ikke stoler på vennen din eller bedrive lignende emosjonell utpressing.

Ble utsatt for dette selv en gang da noen "venner" prøvde å overbevise meg om å selge noen elendige IP telefoner med mulighet for videosamtaler. De ble skikkelig sure da jeg spurte om de hadde hørt om skype. Folk som driver med MLM kan ofte være ganske fanatiske når de er nyfrelste. Noen ganger går det over når de har tapt nok penger.

Anonymkode: 883bd...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å dumpe venner som begynner med pyramidespill. Blir alt for mye mas når de stadig skal selge vennene sine ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...