Gå til innhold

Frustrert mor.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei... Min snille, gode og søte treåring ble fire år, og ble tvert forvandlet til ett monster.. Jeg kan verken si elle gjøre noe uten at hun klikker på meg. Hver dag jeg henter henne i barnehagen blir det storstyr fordi hun ikke får ta med seg venner hjem hver dag.

Hun sier at jeg er dum hele tiden, og gjør alle slags rampestreker. I tillegg så er hun veldig sint hele tiden.. Er dette normalt rundt denne alderen??

Jeg har prøvd alt, alle teknikker, men ingenting funker, så nå har det endt med at jeg bare går rundt og er sur og irritert og kjefter heeele tiden føler jeg.

Når går det over?? :( 

Hilsen frustrert mor..

 

Anonymkode: 398d7...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bare sette grenser og holde på de grensene. Jeg har en femåring, og den trassalderen kan vare lenge om man ikke setter klare grenser.
Det krever en del tålmodighet, en må ikke gi opp eller gi etter.
Det dumme i min familie er at min mann gir så lett opp eller hisser seg opp og begynner å kjefte på ungen, og det gjør vondt verre.

Jeg setter klare grenser og gir meg ikke. Når jeg har sagt noe så mener jeg det, og det vet hun, men hun vet hun kan tøye strikken med faren, derfor trasser hun og griner, vil ikke legge seg, vil se mer ipad osv...

Åh det hadde vært så mye enklere om faren samarbeidet, men han har dessverre ikke min tålmodighet.


Men slapp av - det roer seg ofte når de begynner på skolen :D

Så kommer tenåra med tenåringstrass, kjefting og smelling med dører.

 

Anonymkode: 1842c...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitt med kjeftingen. Vær konsekvent trygg og stødig som en klippe. Lettere sagt en gjort da men man må jo prøve.

når hun trasser, finn ut hva som er underliggende. Kansje det kommer av stress du ikke vet du uttrykker :)

Anonymkode: d50c1...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme utfordringen men vår lille søte datter som "aldri" var sint trodde de i barnehagen. Hun kom i en skikkelig opposisjonsalder rundt 4 år. ALT var galt, og det gikk særlig ut over meg. Vet ikke helt hvorfor, men tror hun skulle teste meg. Ihvertfall var jeg konsekvent selv om det virkelig holdt hardt enkelte ganger. Men det hjalp. Selv om det tok tid.... Nå idag er hun nesten 13 år og sier selv at det er enklere for henne å være hjemme sammen med bare pappa, for han gjør alt for henne ;) Jeg forventer at hun klarer ganske mye selv, og det gjør hun også uten å mukke ;) Så de tester og tester, og så finner de etterhvert ut hva som virker og hva som ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juami

Høres veldig slitsomt ut, men det er nok normalt, det også. 
Selv om det er vanskelig (pga. tålmodighet) så er det nok mest virkningsfullt å slutte å kjefte, men heller være bestemt. Enkelt å si, vanskeligere å utføre. Kjefter selv og, når tålmodigheten ikke strekker til, men jeg prøver å ta meg i det. For det blir sjeldent bedre når vi kjefter, er sure og irriterte. Så får du heller ta en pause, og gjerne gå bort fra situasjonen om mulig og trekke pusten dypt noen ganger og telle til 10 når du kjenner at nå er det nok, nå tipper du over til å bli sur selv. 


Prøv å finn ut av hva barnet egentlig vil, vær nysgjerrig på henne, det er ikke sikkert at det er det som hun trasser for som egentlig er problemet. Snakk med ped-leder i bhg, for å høre om hun har noen gode tips og råd angående hentesituasjonen. De har nok vært i lignede situasjoner tidligere, og har nok kanskje noen gode råd basert på tidligere erfaring og hvordan de kjenner datteren din, også kan dere sammen finne noen metoder dere kan prøve. Det høres jo ikke så veldig koselig ut for deg at det skal bli styr hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg har merket med datteren min når hun trasser, er at hun ofte er sliten de gangene..

f.eks. at hun sovnet sent, eller at hun er sulten...

Pass på å gi henne et lite mellommåltid før middagen, så blodsukkeret er jevnt, og hold fast på faste leggetider.
Begrens ipad og tv til maks en time om dagen, vær konsekvent på dette.

Anonymkode: 1842c...fd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare pleid å si at "du får bare være sur...! JEG kan leve med det."

Jeg driter litt i om hun skulle være sur på meg og jeg fortsetter dagen slik jeg vil dagen skal være. Finner på ting og smiler og ler og spør om hun vil være med på å lage mat ect. Hvis hun ikke vil så maser jeg ikke på henne heller, da pleier hun å tine opp litt.

Anonymkode: 1e767...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...