Gå til innhold

Partner sjalu og aggressiv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte, men jeg har i ca. 2 år vært sammen med en (størstedelen av tiden) fantastisk jente, som jeg elsker. Størsteparten av tiden er vårt forhold veldig godt, med mye nærhet og kjærlighet, men desverre er ikke alt rosenrødt. Hun er svært sjalu av natur, og har bl.a. store problemer med at min eks og jeg jobber for samme firma og hun beskylder meg ofte for at være utro, noe som selvsagt ikke har noe rot i virkeligheten. Jeg vet hun har hatt en vanskelig oppvekst og hatt tidligere partnere som har vært utro mot hende, så jeg kan til en viss grad forstå hendes væremåte, og hadde det bare vært sjalusien, tror jeg fint jeg kunne ha levd med det.

Det største problemet er at hun av og til mister besinnelsen fullstendig, som regel fordi hun får en eller annen ide om at jeg er utro. F.eks. her om dagen da jeg hadde vært hos min pensjonsforvalter og kom hjem med en nøkkelsnor fra dette firmaet. Jeg har en eks (som jeg ikke har kontakt med) som jobber i samme firma, men i en helt annen avdeling, et helt annet sted i byen, men ikke desto mindre var det bensin nok på bålet og i hendes hode hadde jeg selvsagt møtt min eks og vært utro. Disse anfallene hun får varer som regel ca. 2 dager, der hun er helt umulig å kommunisere med. Hun kan finne på alt fra å knuse min laptop eller telefon, til å true meg med kniv eller drive psykisk tortur ved å holde meg våken hele natta. Etter et par dager roer hun seg ned, gråter masse og er (oppriktig tror jeg) lei seg for hendes oppførsel. Problemet er at jeg er redd for hva hun kan finne på når hun får disse anfallene, og det har nå gått så langt at jeg gjemmer bort ting som pass, kjørekort, telefon og andre verdisaker fordi jeg er redd hun skal ødelegge det. 

Hun er neppe ferdig med ennå et slikt anfall. I går tilnærmet angrep hun meg med en kjøkkenkniv. Jeg ble redd og sint og overreagerte nok litt, men jeg tok tak i armen hennes som hold kniven og jeg kastet hende ut og låste døren. På veien vred hun ankelen sin, slik at den nå er hoven. Hun laget et helvete utenfor, og fortalte vaktmesteren at jeg hadde mishandlet henne og fikk ham til at låse hende inn i leiligheten igjen. Nå sitter jeg her og tør ikke å gå ut, fordi jeg føler at naboene tror jeg banker opp min kjæreste, noe jeg selvsagt ikke gjør.

Jeg er veldig glad i kjæresten min, men jeg kjenner at det går på helsa løs. Jeg klarer ikke å fokusere på jobben og jeg klarer ikke å slappe 100% av hjemme fordi jeg føler jeg hele tiden må være på vakt. Jeg ønsker inderlig å hjelpe hende, men jeg er helt tom og vet overhodet ikke hva jeg skal gjøre.

OK, dette ble ganske langt, men alle tanker og innspill, uansett hvor brutale de måtte være, er velkomne. 

Anonymkode: 4ab34...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, ja hva faen eller forventer du at hun tror når hun vet at eksen din jobber i samme firma og du kom hjem med nøkkel dings derfra og du ikke hadde sagt på forhånd at du skulle til en pensjonsforvalter i samme firma?! 

Og din andre eks jobber i samme firma som deg selv nå?!  

Hva hadde du syntes om at dama di omgikk sine ekser eller plutselig kom hjem med visitt kort fra eksens avdeling? Du hadde nok fått tanker i hodet ditt og reaksjoner av det du og! 

Hun har hatt utro kjærester før og går derfor alltid rundt å er redd for at det skal skjeigjen. Jamen hun må jo stole på meg sier du nok, men det gjorde hun nok på han eller de som bedro henne før også og brant seg på det. Skjønner hun godt jeg!  

Sinneutbrudd er vanlig å få av sånne ting, noen reagerer sterkere enn andre. At hun holder deg våken om natta i sånne perioder regner jeg med er fordi hun prater og prøver å spørre deg ut og få omsorg og trygghet, noe som også er helt naturlig etter noe så mindfucking og sårende som eksemplene du nevner du utsetter hun for.

Anonymkode: 73235...07e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det viktigste her, men jeg ville aldri trodd at en som faktisk akkurat var mishandlet ville bedt vaktmesteren om å låse henne/han inn igjen i leiligheten hvor mishandleren var. (Kanskje etter noen timer og helst ved å be mishandleren "pent", men ikke umiddelbart før den som mishandlet har roet seg.)

Ellers er dette veldig ødeleggende for deg. Det gjør noe med et menneske å ikke kunne være trygg i eget hjem. Det å ikke vite når neste utbrudd kommer og samtidig å vite at det er helt utenfor din kontroll hvor lenge det varer og at man ikke "når" den andre mentalt eller emosjonelt.

Du har heller ikke sjanse til å hjelpe henne. Hun må selv ønske hjelp og oppsøke det, og jeg tror det er en stor jobb å endre et slikt mønster.

Jeg ser ingen annen god løsning enn at dere bor fra hverandre for en stund. Sannsynligvis er du mye mer sliten enn du forstår. Det å aldri kunne slappe av spiser deg opp litt etter litt, men det at du hele tiden er i beredskap kamuflerer det litt.

Så spørsmålet er om hun er villig til å oppsøke hjelp utenfra, og om du er så skadet av relasjonen at du ikke tar sjansen på å prøve på nytt når du har det på litt avstand.

Sånn jeg ser det så er problemet med slik mishandling ikke bare voldsepisodene (materiell vold, psykisk vold, trusler,...), men at man begynner å analysere alt man gjør i forhold til om det kan utløse noe. Plutselig begrenser man seg mye i forhold til hvor man går og hvem man møter. Det ender med at man lager seg sitt eget bur for å ikke skape nye utbrudd. Plutselig sitter man uten kontakt (eller veldig lite kontakt) med "verden utenfor". Kanskje også med følelser av skam for at man lot det skje/gå så langt.

Jeg tror for begges skyld at du må sette deg ned med henne og ta en vanskelig samtale. (Jeg forstår det som om det er sjalusi som er utløsende for henne, slik at du kan snakke med henne om andre ting?) Du må formidle at du ikke kan leve slik dere har det nå. Om du tror det er enklere så kan du foreslå parterapi for å starte å jobbe sammen, men jeg er overbevist om at hun må gjøre den tyngste jobben selv. Jeg tror også du trenger et pusterom for å kunne vurdere hva du vil.

Det betyr ikke at du ikke er glad i henne eller omvendt, men om man er glad i hverandre så må man prøve å ta valg som gjør at man kan ha gode liv. Om dere fortsetter som nå vil ingen av dere ha det godt.

Lykke til.

Anonymkode: e348a...3a0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama di høres psycho ut! :ohmy:

Anonymkode: 01ca5...37c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du ikke godta! Sjalusi er en ting, dette noe helt annet!! Har du sett kampanjen "hvor lite skal du tåle?" Dette gjelder også for dere gutter! Det er like skadelig for menn å leve i forhold med fysisk og psykisk vold! I tillegg kommer frykten din som du nevner her, for at noen skal tro at du banker kjæresten din, når det eneste du gjør er å beskytte deg selv! De aller fleste av dem som behandler partneren på denne måten, er oppriktig når de gråter og ber om unnskyldning! Det kommer ikke til å endre seg før hun får hjelp til å hanskes med de utfordringene hun har. Terapi og parterapi kan hjelpe, men det må ligge et reelt ønske bak om endring fra hennes side. Og selvsagt skal du ikke gjøre som en her mener å begrense deg selv i hva du gjør og hvor du går! Ikke skap ditt eget fengsel! Husk at du fortjener bedre, og faktisk ikke har gjort noe for å fortjene dette! Du er ikke skyldig i hva hun har opplevd tidligere, og det må hun forstå! Masse lykke til! 

Anonymkode: 83ee6...7f4

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast neket ut eller flytt selv, hun er en psykopat.

Endret av Evilposelos
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.... Og selvsagt skal du ikke gjøre som en her mener å begrense deg selv i hva du gjør og hvor du går! Ikke skap ditt eget fengsel!...

Anonymkode: 83ee6...7f4

Jeg beklager veldig om noen trodde jeg mente at ts (eller noen andre) skulle begrense seg. Jeg mente at det er noe av faren ved å leve i et slikt forhold, at man ender med å gjøre det for å ikke skape vonde situasjoner og dermed skader seg selv. Det kan bli en del av et skadelig mønster som kan oppstå i forhold med intens sjalusi og/eller kontroll. Det var ment som en advarsel :)

Anonymkode: e348a...3a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det sånn at hun trenger profesjonell hjelp. Jeg har selv vært utsatt for psykisk, materialistisk og fysisk vold. Jeg forstår hvor du er, det eneste du kan gjøre her er å dele om din situasjon til fastlegen din og hør på gode råd. Det som er bra her er at dere ikke har barn. Du kan flytte ut, være en stund fra hverandre. Da innser du bedre hva du har gått gjennom med henne, og at du ikke lever i et sunt forhold. Du må forstå at hun har truet deg på livet med en kjøkkenkniv? Og det er en straffbar handling?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater som regel sånne svar på kg, men: Dump henne! 

Det der er farlig for deg. Både fordi hun kan skade deg fysisk, men også fordi det kan gjøre stor skade på deg psykisk. INGEN har rett til å oppføre seg slik! Jeg ville anmeldt henne. Ta opp når hun får slike anfall, sett evt opp kamera så du kan filme når hun holder på slik, få bevis, så du har noe om hun går alt for langt en dag. Altså, etter min mening har hun allerede gått ALT for langt når hun truer deg med kniv og ødelegger tingene dine, men du har tydeligvis en annen grense enn meg. Jeg hadde gått lenge før det i det hele tatt kom til så syke ting som det der. 

Du fortjener IKKE å bli behandlet slik. Ta vare på deg selv, ikke la andre ødelegge livet ditt på denne måten. 

Anonymkode: a1744...700

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kaninkoker :P Jeg hadde aldri orket dette, dama er sprø. Nok av folk som har hatt en dårlig oppvekst,  men man kan da oppføre seg som folk. Dump, og gå videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, ja hva faen eller forventer du at hun tror når hun vet at eksen din jobber i samme firma og du kom hjem med nøkkel dings derfra og du ikke hadde sagt på forhånd at du skulle til en pensjonsforvalter i samme firma?! 

Og din andre eks jobber i samme firma som deg selv nå?!  

Hva hadde du syntes om at dama di omgikk sine ekser eller plutselig kom hjem med visitt kort fra eksens avdeling? Du hadde nok fått tanker i hodet ditt og reaksjoner av det du og! 

Hun har hatt utro kjærester før og går derfor alltid rundt å er redd for at det skal skjeigjen. Jamen hun må jo stole på meg sier du nok, men det gjorde hun nok på han eller de som bedro henne før også og brant seg på det. Skjønner hun godt jeg!  

Sinneutbrudd er vanlig å få av sånne ting, noen reagerer sterkere enn andre. At hun holder deg våken om natta i sånne perioder regner jeg med er fordi hun prater og prøver å spørre deg ut og få omsorg og trygghet, noe som også er helt naturlig etter noe så mindfucking og sårende som eksemplene du nevner du utsetter hun for.

Anonymkode: 73235...07e

Hvorfor skal TS bli "straffet" for noe andre har gjort? Jo, man kunne kanskje blitt mistenksom hvis kjæresten kom hjem med visittkort, men da spør man. 

 

Det hørest ut som at dere begge sliter i dette forholdet og selv om jeg ikke er noe glad i ultimatum så ville jeg faktisk gjort det i dette tilfelle. Enten blir det terapi og parterapi eller så går du. For dette er ikke holdbart i det hele tatt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte, men jeg har i ca. 2 år vært sammen med en (størstedelen av tiden) fantastisk jente, som jeg elsker. Størsteparten av tiden er vårt forhold veldig godt, med mye nærhet og kjærlighet, men desverre er ikke alt rosenrødt. Hun er svært sjalu av natur, og har bl.a. store problemer med at min eks og jeg jobber for samme firma og hun beskylder meg ofte for at være utro, noe som selvsagt ikke har noe rot i virkeligheten. Jeg vet hun har hatt en vanskelig oppvekst og hatt tidligere partnere som har vært utro mot hende, så jeg kan til en viss grad forstå hendes væremåte, og hadde det bare vært sjalusien, tror jeg fint jeg kunne ha levd med det.

Det største problemet er at hun av og til mister besinnelsen fullstendig, som regel fordi hun får en eller annen ide om at jeg er utro. F.eks. her om dagen da jeg hadde vært hos min pensjonsforvalter og kom hjem med en nøkkelsnor fra dette firmaet. Jeg har en eks (som jeg ikke har kontakt med) som jobber i samme firma, men i en helt annen avdeling, et helt annet sted i byen, men ikke desto mindre var det bensin nok på bålet og i hendes hode hadde jeg selvsagt møtt min eks og vært utro. Disse anfallene hun får varer som regel ca. 2 dager, der hun er helt umulig å kommunisere med. Hun kan finne på alt fra å knuse min laptop eller telefon, til å true meg med kniv eller drive psykisk tortur ved å holde meg våken hele natta. Etter et par dager roer hun seg ned, gråter masse og er (oppriktig tror jeg) lei seg for hendes oppførsel. Problemet er at jeg er redd for hva hun kan finne på når hun får disse anfallene, og det har nå gått så langt at jeg gjemmer bort ting som pass, kjørekort, telefon og andre verdisaker fordi jeg er redd hun skal ødelegge det. 

Hun er neppe ferdig med ennå et slikt anfall. I går tilnærmet angrep hun meg med en kjøkkenkniv. Jeg ble redd og sint og overreagerte nok litt, men jeg tok tak i armen hennes som hold kniven og jeg kastet hende ut og låste døren. På veien vred hun ankelen sin, slik at den nå er hoven. Hun laget et helvete utenfor, og fortalte vaktmesteren at jeg hadde mishandlet henne og fikk ham til at låse hende inn i leiligheten igjen. Nå sitter jeg her og tør ikke å gå ut, fordi jeg føler at naboene tror jeg banker opp min kjæreste, noe jeg selvsagt ikke gjør.

Jeg er veldig glad i kjæresten min, men jeg kjenner at det går på helsa løs. Jeg klarer ikke å fokusere på jobben og jeg klarer ikke å slappe 100% av hjemme fordi jeg føler jeg hele tiden må være på vakt. Jeg ønsker inderlig å hjelpe hende, men jeg er helt tom og vet overhodet ikke hva jeg skal gjøre.

OK, dette ble ganske langt, men alle tanker og innspill, uansett hvor brutale de måtte være, er velkomne. 

Anonymkode: 4ab34...7f6

Dessverre ts, men jeg må gi deg samme svar som mange andre her. Dumpe henne. Hun oppfører seg psykotisk, og trenger virkelig profesjonelle hjelp. Ikke sett deres liv i fare ved å fortsette med forholdet. Lykke til!

Anonymkode: e6bc4...75b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, dette synes jeg var drøyt.

Om du virkelig vil prøve å få det til å fungere med denne jenta, ville jeg krevd parterapi og terapeut/psykolog som hun går til alene. Hvis ikke så hadde jeg gjort det slutt; dette virker langt ifra sunt og er en uakseptabel oppførsel.

Endret av Fireball
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du bør pakke dine viktigste eiendeler og LØPE. Hun høres direkte livsfarlig ut. True deg med kjøkkenkniv? Forstår du at dette bare vil eskalere fremover? Hva skjer neste gang hun blir sint? Høres ut som hun har null kontroll over sinnet sitt.

Hvis du var en kvinne, TS, og dama di var en mann som var sykelig sjalu og truet med kniv hadde folk anbefalt deg å anmelde og oppsøke krisesenter. Bare fordi hun er kvinne betyr ikke det at hun ikke kan skade deg, eller i verste fall drepe deg. LØP!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser du for deg fremtiden med henne? Tenker dere på å få barn? Vil du virkelig ha barn med en slik person, og utsette dem for slike ting? Ingen barn bør se mamma true pappa med kniv, eller knuse pappas laptop. 

Anonymkode: a1744...700

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil og råde deg til å gå. Dette vil ikke bli bedre, heller verre. Hadde det vært en mann som behandlet kjæresten sin sånn, så hadde alle ropt krisesenter, og kom deg så langt bort du bare kan.

Det som er skummelt, er og at hun kan gå til angrep på deg, du forsvarer deg, ved et uhell blir hun skadet, så blir du anmeldt for å ha mishandlet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg unna, og se deg aldri tilbake!
Dama er jo ikke riktig klok.. o.O
Les innlegget ditt som en utenforstående, hva ville du selv sagt til personen da som satt i det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dump henne! Ta med tingene dine og ikke si til henne hvor du drar! Om du blir noe lengre kan det godt være hun finner på å si til alle at det er du som mishandler henne, hun høres fryktelig manipulerende ut. Jeg har da også opplevd utroskap i tidligere forhold men jeg går da ikke rundt å fekter med kniv mot typen min av den grunn?? Nei denne dama har problemer som det på ingen måte er din jobb å rydde opp i, og hun kommer ikke til å skjerpe seg. Typisk oppførsel fra den som mishandler, gråter og bærer seg når de innser at de har gått over streken også blir de like psycho igjen noen dager senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylphrena

Det er best å gå. Vold og psykisk tortur burde ikke aksepteres. Du kan ta kontakt med krisesenter om du tror de kan hjelpe deg.

Det er ikke bra å være redd i sitt eget hjem :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...