Gå til innhold

PCOS


mandarinen

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på p-piller i mange år pga PCO/PCOS. 

Så var jeg nettopp hos gyneokolog for en vanlig checkup. Der ble jeg fortalt at p-piller ikke gjør noe med PCO/PCOS hverken fra eller til, og dermed ble anbefalt å slutte. 

Jeg prøver ikke å bli gravid, og har absolutt ikke tenkt å bli det heller.

Hva med dere andre? Går dere på p-piller, eller hva gjør dere for å stabilisere PCO/PCOS? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går på Diane som er kjent for å bedre PCOS, syns det hjelper jeg. Den har høyere østrogen innhold, ble anbefalt av legen min, stått på den i noen år nå. 

Anonymkode: 44958...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går på Diane som er kjent for å bedre PCOS, syns det hjelper jeg. Den har høyere østrogen innhold, ble anbefalt av legen min, stått på den i noen år nå. 

Anonymkode: 44958...728

Ja, denne gikk jeg også på - fikk anbefalt det av fastlegen.

Gyn sa da at den hjelper uansett ikke på det at eggene kapsler seg inn...

......jeg innser at jeg spurte for lite ut i fra hva hun sa. Har ikke gått på noe i ett par måneder nå, og føler meg ikke verre eller bedre. De klassiske symptomene har jeg heller ikke merket, utenom at jeg ikke har mens da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke på p-piller nå pga økt risiko for blodpropp i familien. Gikk tidligere ned i vekt og merket at mens da stabiliserte seg til å komme cirka hver 6. uke, noe som var stoor framgang for min syklus. Nå har jeg dessverre lagt på meg igjen, med oppblomstring av økt behåring, magefett, ustabil syklus mm og vet hva som skal til for å snu skuta. Husker jeg fikk et skriv om at vi med PCOS gjerne kunne være forsiktig med karbohydratene. Vet ikke om det kommer av PCOS eller annet,men merker at jeg er sensitiv for stress og at det virker veldig inn på syklusen min. Aner ikke om dette var til noe hjelp, men det er nå altså cirka slik det er for meg. Jeg var forresten lett overvektig da jeg bestemte meg for å gå ned i vekt.

Anonymkode: 50f11...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte fastlegen min at jeg ønsket p- piller Diane siden jeg har PCO. Men han mente det ikke var noe lurt valg da det var høyere risiko for å få blodpropp. Ønsker å bli gravid om ett års tid så går ikke på noe nå. Vil se hvordan syklusene mine egentlig er. 

Anonymkode: d8ef5...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, mandarinen skrev:

Jeg har gått på p-piller i mange år pga PCO/PCOS. 

Så var jeg nettopp hos gyneokolog for en vanlig checkup. Der ble jeg fortalt at p-piller ikke gjør noe med PCO/PCOS hverken fra eller til, og dermed ble anbefalt å slutte. 

Jeg prøver ikke å bli gravid, og har absolutt ikke tenkt å bli det heller.

Hva med dere andre? Går dere på p-piller, eller hva gjør dere for å stabilisere PCO/PCOS? 

Det var rart sagt av gynekologen syns jeg. Jeg fikk tilbake alle PCOS-symptomene da jeg sluttet på Diane. Kunne ikke fortsette med p-piller pga migrene så fikk Metformin i stedet, noe som har fungert like bra for meg.

Anonymkode: e9d45...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var veldig fornøyd med Diane i den tiden jeg brukte de, før jeg ble gravid. Gikk ned en del kilo når jeg brukte de. Men jeg hadde aldri begynt på de igjen. Risikoen er for stor. De fleste anbefaler jo p-piller for de med PCOS og da spesielt Diane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var rart sagt av gynekologen syns jeg. Jeg fikk tilbake alle PCOS-symptomene da jeg sluttet på Diane. Kunne ikke fortsette med p-piller pga migrene så fikk Metformin i stedet, noe som har fungert like bra for meg.

Anonymkode: e9d45...a03

Ja, metformin har jeg mast om leeenge. De finner ikke grunn til å gi meg det...  Jeg synes selv det var rart, etter å ha gått på p-piller i så mange år. Tror jeg må forhøre meg litt mer med fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...