Gå til innhold

Noen som vet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har en sønn på 4 år sammen. Forholdet vårt har ikke vært noe godt de siste årene. Han sliter psykisk og har knapt hilst på noen i min familie i løpet av de 6 årene vi har vært sammen. Pga det psykiske jobber han heller ikke. Nå er jeg lei av han og oppførselen hans. Han sover hele dagen gjør ikke husarbeid, klager på at jeg ikke gjør husarbeidet bra nok, at jeg handler feile middager fordi han ikke liker det jeg kjøper osv. Kort sagt er jeg i et forhold de færreste hadde holdt ut så lenge. Jeg ønsker å gå fra han, men slik jeg ser det er det umulig. Jeg er fulltidsstudent, bor langt ifra familien og har ganske enkelt ikke økonomi til å klare meg frem til jeg kan få overgangsstønad. Han ville nok ikke kranglet om omsorgen for barnet, men det tar jo likevel (slik jeg har skjønt) minst et par mnd. å få i orden alt slik at man faktisk kan søke om overgangsstønad. Har ett år igjen før jeg er ferdig utdannet og har vurdert å bare bite tennene sammen å holde ut frem til da, men er redd jeg selv blir å knekke da. Er det noen steder jeg kan få hjelp eller må jeg bare holde ut ett år til? 

Anonymkode: 9637c...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen venner du kanskje kan spørre om hjelp? Søke om sosial stønad f.eks? 

Anonymkode: f1e07...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tar ikke nødvendigvis noen måneder å få overgangstønad. Så lenge du er alene har du rettigheter fra dag 1, ikke finn deg i slik drittoppførsel.

 

Anonymkode: 5c7c2...077

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer fint å ordne det praktiske på et par dager. Ring familievernkontoret og bestill en time til mekling. Hvis han ikke motsetter seg noe så avtaler dere på forhånd samvær så skriver de under på meklingsattest. Største problemet er at du må ha en plass å bo sånn at du får skiftet adresse, du må levere flyttemelding til en annen adresse enn den samboeren din bor på. Du kan vel bo hos noen venner eller familie en liten stund. Når du er ferdig med det så kan du søke overgangsstønad. Frem til overgangsstønaden er behandlet så kan du få sosialhjelp. :) Det er ikke så stress som det høres ut som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

TS her. Tusen takk for svar. Er det bare å dra innom nav også får man hjelp med en gang? Trodde vi måtte innom familievern kontoret å lage avtale osv før jeg får noe som helst. Vet at det er noen ukers ventetid der. Leiligheten vi bor i er leid i mitt navn og det er uaktuelt både for utleier og meg at jeg flytter mens han blir. Har som sagt ikke noe familie her vi. Er ganske nylig flyttet hit og har heller ikke noe stort nettverk av venner. Kjenner jeg kvier meg litt for å gjøre det slutt med tanke på barnet vårt. Tror nemlig far kutter all kontakt med vår sønn når jeg gjør det slutt, hvertfall er det det han har sagt til meg at blir å skje dersom vi skulle gjøre det slutt. Er klar over at dette kan være noe han bare sier for at ikke jeg skal dra osv, men føler likevel ansvar for at ikke barnet skal miste pappaen sin siden vi har flyttet så langt vekk fra alt og alle han kjenner. Samtidig er jeg lei hele fyren som ikke bidrar til noe positivt i livet mitt mer. Han klarer heller ikke følge opp barnet vårt, dette har ført til at jeg i praksis er alenemor som har en romkamerat som av og til oppdrar barnet..

Anonymkode: 9637c...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...