Gå til innhold

Borderline - teknikker i dagliglivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Teknikker til hverdags, tips for å takle alle tanker, hjelp mot svart/hvitt tenking. Noen råd å gi?

Anonymkode: ec626...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dialektisk atferdsterapi går visst spesifikt inn på slike teknikker. 

Anonymkode: 057cd...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dialektisk atferdsterapi går visst spesifikt inn på slike teknikker. 

Anonymkode: 057cd...5cf

Hva går dette ut på?

Anonymkode: ec626...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva går dette ut på?

Anonymkode: ec626...aa2

Det går ut på å erstatte destruktive mestringsstrategier med mer positive måter å takle hverdagen på. Det går ut på å forebygge impulsiv atferd og bli bevisst hva som utløser den. Noe sånt. Mentaliseringsbasert terapi er en annen måte som forskning viser hjelper mot personlighetsforstyrrelse. Hvor du kan få slike tilbud kommer an på hvor du bor (dessverre). 

Anonymkode: 057cd...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg singel

Anonymkode: 39420...74f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold deg singel

Anonymkode: 39420...74f

For et konstruktivt råd, rart du ikke tilføyde at h*n også skal unngå alle sosiale relasjoner, ikke ha venner, kutte familien, ikke kjøre bil, gå med spisse gjenstander, nektes servering, og for all del ikke få barn. Og at isolasjon nok er det beste, man vet jo aldri hva disse borderlinerne kan finne på.

Anonymkode: 2658e...7c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe å holde seg singel er faktisk ikke det dårligste rådet gitt.. Vanskelig å opprettholde gode stabile relasjoner til andre når man så vidt klarer å opprettholde seg selv. Men målet må jo så klart klare å mestre livet såpass at man klarer begge deler. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindfulness :)

Anonymkode: b9716...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Jeg har gode relasjoner til familien. Til samboer og hans familie og har dyr. I tillegg driver jeg eget firma. Alt dette går veldig bra. I perioder sliter jeg med det sosiale med venner utenom familien. 

I følge psykolog hadde jeg en mild versjon. Ikke hatt noe psykoser eller noe av det slaget. Jeg kjører bil som en bestemor vistnok. 

Alle er ikke så ille. Inger merker at jeg sliter. Så å si at man ikke vet hva disse borderlinerne kan finne på er veldig slemt å si. 

Eneste stedene jeg merker borderline på er usikkerheten rundt meg selv og at jeg er veldig enten/eller. Til tider misliker jeg vennene mine mer enn i de gode periodene. 

Anonymkode: ec626...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Jeg har gode relasjoner til familien. Til samboer og hans familie og har dyr. I tillegg driver jeg eget firma. Alt dette går veldig bra. I perioder sliter jeg med det sosiale med venner utenom familien. 

I følge psykolog hadde jeg en mild versjon. Ikke hatt noe psykoser eller noe av det slaget. Jeg kjører bil som en bestemor vistnok. 

Alle er ikke så ille. Inger merker at jeg sliter. Så å si at man ikke vet hva disse borderlinerne kan finne på er veldig slemt å si. 

Eneste stedene jeg merker borderline på er usikkerheten rundt meg selv og at jeg er veldig enten/eller. Til tider misliker jeg vennene mine mer enn i de gode periodene. 

Anonymkode: ec626...aa2

Må vel sies at mye av borderlinen min var før. Jeg har jobbet endel med meg selv. Tidligere selvskader og tidligere spiseforstyrrelse. 

Føler noe av tomhetsfølelsen sitter igjen og kunne ønske jeg klarte å ha stabile tanker om venninner. Når jeg ikke er på topp sosialt så holder jeg meg for meg selv derfor føles ofte mine vennskap veldig av og på.

Når jeg har negative tanker om mrg selv eller andre så deler jeg det ikke med noen og er flink til å holde maska. Men det gjør meg jo sliten så da blir jeg mye hjemme, likevel bedre enn å la det gå utover andre. Når jeg føler meg impuls så holder jeg veldig igjen. Vet også at jeg må ha hatt en tanke om noe kjempe lenge før jeg tør å ta et valg.

Anonymkode: ec626...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan opplever du tomhetsfølelsen?

Anonymkode: 057cd...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et konstruktivt råd, rart du ikke tilføyde at h*n også skal unngå alle sosiale relasjoner, ikke ha venner, kutte familien, ikke kjøre bil, gå med spisse gjenstander, nektes servering, og for all del ikke få barn. Og at isolasjon nok er det beste, man vet jo aldri hva disse borderlinerne kan finne på.

Anonymkode: 2658e...7c6

Nå dro du den litt langt. Det å ha en kjæreste gir større forvetninger og større svingninger i humør og eventuelle psykotiske episoder, enn å ha en vennegjeng eller kontakt med familie. 

Det er ikke noe nytt at de med psykiske plager burde holde seg unna alkohol. Det er faktisk slik at noen leger fraråder pasientene sine å kjøre bil i enkelte tilfeller. Hvordan vet jeg dette? Jeg har selv en psykoselidelse, og har blitt fortalt i mine verste perioder at jeg burde avstå fra å kjøre bil.

Så det rådet var faktisk velment, selv om jeg kanskje skulle utbrodert litt mer.

Anonymkode: 39420...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå dro du den litt langt. Det å ha en kjæreste gir større forvetninger og større svingninger i humør og eventuelle psykotiske episoder, enn å ha en vennegjeng eller kontakt med familie. 

Det er ikke noe nytt at de med psykiske plager burde holde seg unna alkohol. Det er faktisk slik at noen leger fraråder pasientene sine å kjøre bil i enkelte tilfeller. Hvordan vet jeg dette? Jeg har selv en psykoselidelse, og har blitt fortalt i mine verste perioder at jeg burde avstå fra å kjøre bil.

Så det rådet var faktisk velment, selv om jeg kanskje skulle utbrodert litt mer.

Anonymkode: 39420...74f

Poenget er jo å lære seg å takle disse svingningene og få de mer moderate, sånn at man kan få seg en kjæreste og få det positive ut av livet også. Det gjelder ikke å bare unngå alt som kan være fint og konstruktivt, da blir livet veldig innskrenket og fattig. 

Anonymkode: 057cd...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo å lære seg å takle disse svingningene og få de mer moderate, sånn at man kan få seg en kjæreste og få det positive ut av livet også. Det gjelder ikke å bare unngå alt som kan være fint og konstruktivt, da blir livet veldig innskrenket og fattig. 

Anonymkode: 057cd...5cf

Hvis du ser hvorfor jeg begrunner at hun burde holde seg singel, så skjønner du hvorfor jeg skrev det jeg skrev. En person som kan slite med voldsomme følelser trenger ikke en person som kan framkalle disse. Det at hun holder seg singel en stund, gjerne en veldig god stund, helt til alt er stabilt er til å foretrekke.

Nå har jeg ikke boarderline selv, men jeg har psykoselidelse. Det som er det viktigste å vite er at man er sårbar for stress og må ta forhåndsregler for å forhindre at man blir dårlig. Det tar en lang tid å kjenne seg selv, og vite sine sårbare sider og HVA som stresser en.

Medisiner hjelper selvfølgelig, men det må også en god dose selvinnsikt og konstant selvevaluering av sin tilstand til. Det er ikke bare bare å få seg en kjæreste, om det er andre ting i livet som også stresser en og kan gjøre at en blir dårlig. Det er dumt å gå etter en kjæreste når man ikke er stabil nok itl å begynne med, eller ikke kjenner seg selv så godt ennå. 

Unngå det som er fint og konstruktivt? Jeg har bare nevnt at hun burde holde seg unna menn for nå. Alkohol og andre rusmidler er en selvfølge. Ellers tror jeg hun kan ha det fint.

Anonymkode: 39420...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser hvorfor jeg begrunner at hun burde holde seg singel, så skjønner du hvorfor jeg skrev det jeg skrev. En person som kan slite med voldsomme følelser trenger ikke en person som kan framkalle disse. Det at hun holder seg singel en stund, gjerne en veldig god stund, helt til alt er stabilt er til å foretrekke.

Nå har jeg ikke boarderline selv, men jeg har psykoselidelse. Det som er det viktigste å vite er at man er sårbar for stress og må ta forhåndsregler for å forhindre at man blir dårlig. Det tar en lang tid å kjenne seg selv, og vite sine sårbare sider og HVA som stresser en.

Medisiner hjelper selvfølgelig, men det må også en god dose selvinnsikt og konstant selvevaluering av sin tilstand til. Det er ikke bare bare å få seg en kjæreste, om det er andre ting i livet som også stresser en og kan gjøre at en blir dårlig. Det er dumt å gå etter en kjæreste når man ikke er stabil nok itl å begynne med, eller ikke kjenner seg selv så godt ennå. 

Unngå det som er fint og konstruktivt? Jeg har bare nevnt at hun burde holde seg unna menn for nå. Alkohol og andre rusmidler er en selvfølge. Ellers tror jeg hun kan ha det fint.

Anonymkode: 39420...74f

Medisiner hjelper ikke på personlighetsforstyrrelser. Psykoselidelser er noe helt annet enn borderline. Du kan ikke uten videre sidestille dine erfaringer med psykose med borderline. Forøvrig er det ingen profesjonelle som ville råde noen til å holde seg singel kun for å unngå svigninger. Poenget er jo å jobbe med svingningene for å skape forandring innenfra, ikke totalisolere seg. 

 

Anonymkode: 057cd...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Medisiner hjelper ikke på personlighetsforstyrrelser. Psykoselidelser er noe helt annet enn borderline. Du kan ikke uten videre sidestille dine erfaringer med psykose med borderline. Forøvrig er det ingen profesjonelle som ville råde noen til å holde seg singel kun for å unngå svigninger. Poenget er jo å jobbe med svingningene for å skape forandring innenfra, ikke totalisolere seg. 

 

Anonymkode: 057cd...5cf

Neivel, hva mener du hun burde gjøre? La henne bare bruke forhold etter forhold som et eksperiment, og se om svingningene gir seg? 

Anonymkode: 39420...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke noe tips, skulle bare gi deg en klem! Håper du finner ut av ting :) å ha en psykisk lidelse er ikke noe som gjør deg mindre verdt som menneske. 

Anonymkode: 3a96c...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neivel, hva mener du hun burde gjøre? La henne bare bruke forhold etter forhold som et eksperiment, og se om svingningene gir seg? 

Anonymkode: 39420...74f

Nei, som jeg allerede har foreslått - om du leser tråden - kan man lære seg teknikker for å mestre både svigninger og atferd gjennom dialektisk atferdsterapi og mentaliseringsbasert behandling. Mange privatpraktiserende terapeuter kan også hjelpe med dette. Det er mye bedre enn å isolere seg og slutte å leve.

Anonymkode: 057cd...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som jeg allerede har foreslått - om du leser tråden - kan man lære seg teknikker for å mestre både svigninger og atferd gjennom dialektisk atferdsterapi og mentaliseringsbasert behandling. Mange privatpraktiserende terapeuter kan også hjelpe med dette. Det er mye bedre enn å isolere seg og slutte å leve.

Anonymkode: 057cd...5cf

Men disse behandlingene tar jo tid for å fungere? Er det ikke bedre at hun først bruker tid på å ordne opp i seg selv, og så når effekten av behandlingen viser seg å være effektiv, at hun da prøver å finne seg en partner?

Det er det jeg prøver å si. At det å holde seg singel en periode kan være lurt. Det å holde seg unna en partner er ikke å isolere seg og å slutte leve. 

Anonymkode: 39420...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...