Gå til innhold

Skyhøyt gebyr fra bibliotek!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flerfoldige år etter at jeg sluttet som student, fikk jeg plutselig krav via mail på over elleve tusen kroner i gebyr fra biblioteket på campus! Jeg aner ikke hva det dreier seg om og har sendt mail til dem for å finne ut av dette, så det kan vel neppe noen her svare på. Men det jeg lurer på er om noen har opplevd å få så store gebyr ved en feiltakelse? Hva i alle dager kan utvikle seg til å bli en så stor sum? Vil et mindre gebyr kunne vokse seg så stort i løpet av flere år?

Jeg er mildt sagt i sjokk over denne mailen og synes det er mystisk at jeg ikke har hørt noe som helst fra dem, og så kommer plutselig dette enorme kravet plutselig ramlende ned i mailboksen flere år etter at jeg sist var student og brukte biblioteket! Håper virkelig dette er noe feil.

Anonymkode: 0552b...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig praksis å fakturere låner for bøker som ikke er levert tilbake. Ved biblioteket på min skole er det snakk om 800 kr per bok. Har du i tillegg flyttet uten å oppi ny adresse kan du ha fått regning, purring og etter hvert inkassosak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, peppermyntete skrev:

Det er vanlig praksis å fakturere låner for bøker som ikke er levert tilbake. Ved biblioteket på min skole er det snakk om 800 kr per bok. Har du i tillegg flyttet uten å oppi ny adresse kan du ha fått regning, purring og etter hvert inkassosak.

Jeg bodde på samme adresse i 18 måneder etterpå så da må de i såfall ha ventet lenge med å sende ut purringer, nesten to år. Det høres nå veldig rart ut. Jeg kan overhodet ikke tro at jeg har glemt å levere inn bøker, så at jeg skal ha klart å pådra meg en gjeld på over 11.000 kr høres helt fjernt ut. Da må jeg jo ha glemt å levere flere bøker, noe jeg vet med sikkerhet at jeg ikke har.

Anonymkode: 0552b...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil skjer i biblioteksystem. Universitetene oppgraderte systemene sine for noen måneder siden, og rare dataproblemer følger gjerne med sånt.

Tror det løser seg når du snakker med de. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11000 høres helt vilt ut!

Anonymkode: de063...152

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du gått på HIST eller høyskolen i Gjøvik eller Ålesund? De har jo fusjonert med NTNU så det kan jo ha noe å gjøre med det at det er krøll med datasystemene som følge av det? 11 000 er ganske vilt... Må man jo ha fått varsel om en bok som mangler før det har vokst til et sånt beløp.

Anonymkode: 361da...4b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke levert tilbake noe? 

Jeg rotet bort en bok, og måtte erstatte den, men 11 000 kan kjøpe ganske mange bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

11000 høres helt vilt ut!

Anonymkode: de063...152

Høyeste regninga jeg har skrevet ut på jobb var på 21000. Vedkommende hadde rett og slett latt være å levere eller fornye bøker hele sommeren.

Anonymkode: 2b9fa...bed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så skjønner jeg overhode ikke hvorfor du legger ut dette før du har fått svar fra skolen på hva summen dreier seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer helt ann på hva som er lånt. Hadde standarder hvor en av dem kostet 8500 kr stk (billigere for studenter, men biblioteket betaler full pris). Er det noe slikt som er glemt levert tilbake kan det godt være på 11.000.

Anonymkode: afd75...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk skolebøker og den slags koster jo gjerne rundt en tusenlapp, så hvis du har lånt med deg en del uten å levere tilbake+gebyr+regning så kan det fort bli en del tusenlapper. Høyeste regning vi har skrevet ut var på over 23000. Du var det en som hadde lånt med seg dvd'er, cd og skolebøker... Blir fort litt penger av det når man ikke leverer det tilbake.

Anonymkode: 1ac69...5af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noen som har funnet bibliotekskortet ditt og misbrukt det til de grader? HAR du kortet fremdeles, eller vet du ikke hvor det er blitt av? Kastet du det uten å makulere det først, og så har noen plukket det opp av søpla og brukt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Gullik skrev:

Helt ærlig, så skjønner jeg overhode ikke hvorfor du legger ut dette før du har fått svar fra skolen på hva summen dreier seg om.

Fordi jeg fikk helt hetta siden jeg ikke kunne skjønne hvordan jeg skulle kunne blitt skyldig så mye. En måte å lufte frustrasjonen på og høre om andre har opplevd noe lignende. F.eks. kunne det jo ha vært svindel og da kan det jo hende at noen andre hadde opplevd noe lignende. Mange grunner til at man ønsker å lufte det før man har fått svar.

16 timer siden, Tekopper skrev:

Feil skjer i biblioteksystem. Universitetene oppgraderte systemene sine for noen måneder siden, og rare dataproblemer følger gjerne med sånt.

Tror det løser seg når du snakker med de. 

Du har helt rett! I dag fikk jeg svar og det viser seg at det er nettopp oppgradering av systemet som har gjort at feil purringer har blitt sendt til tidligere studenter. Så beløpet skulle slettes og jeg trenger ikke bekymre meg. Gjett om det var en stor lettelse, for nå kjente jeg at jeg fikk helt panikk.

Jeg stusser fremdeles på at systemet kunne klare å hoste frem et så stort gebyr ved et uhell, men det er heldigvis ikke lenger mitt problem. Takk og pris altså ...

Anonymkode: 0552b...aba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten takk for svar alle sammen! :)

Anonymkode: 0552b...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Et tips dersom noen har mistet bibliotekbøker er å kjøpe de selv og levere tilbake til biblioteket. Det blir mye billigere enn å betale direkte til biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Linaria
2 timer siden, Klaveret skrev:

Et tips dersom noen har mistet bibliotekbøker er å kjøpe de selv og levere tilbake til biblioteket. Det blir mye billigere enn å betale direkte til biblioteket.

Pleier biblioteret å godta dette? De burde jo det, men man har jo ikke strekkoden og sånn, så er vel ikke bare å kjøpe ny bok og sette den inn i hylla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Linaria skrev:

Pleier biblioteret å godta dette? De burde jo det, men man har jo ikke strekkoden og sånn, så er vel ikke bare å kjøpe ny bok og sette den inn i hylla?

Du leverer den jo inn i skranken så vi får registrert at du har levert inn en ny bok som erstatning for den gamle og så fikser vi jo selvfølgelig det med strekkoden og regningen. :) 

Anonymkode: 1ac69...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, May 03, 2016 at 23.55, AnonymBruker skrev:

Flerfoldige år etter at jeg sluttet som student, fikk jeg plutselig krav via mail på over elleve tusen kroner i gebyr fra biblioteket på campus! Jeg aner ikke hva det dreier seg om og har sendt mail til dem for å finne ut av dette, så det kan vel neppe noen her svare på. Men det jeg lurer på er om noen har opplevd å få så store gebyr ved en feiltakelse? Hva i alle dager kan utvikle seg til å bli en så stor sum? Vil et mindre gebyr kunne vokse seg så stort i løpet av flere år?

Jeg er mildt sagt i sjokk over denne mailen og synes det er mystisk at jeg ikke har hørt noe som helst fra dem, og så kommer plutselig dette enorme kravet plutselig ramlende ned i mailboksen flere år etter at jeg sist var student og brukte biblioteket! Håper virkelig dette er noe feil.

Anonymkode: 0552b...aba

Du får ikke et krav på mail, uten å samtidig få oppgitt hva kravet gjelder. Med mindre noen prøver å svindle deg. Det er vel geller ikke vanlig å sende på mail noe som er så gammelt som det du her nevner, men å sende som vanlig brev med frimerke på. 

Har du svart på mailen uten å kontrollere at mailadressen er riktig og ikke til noen som nå sitter og gnir seg i hendene over at du svarer? Litt skepsis og en tlfon til avselder er aldri dumt, særlig å finne ut av om avsender er den du tror avsender er kan være lurt. 

Anonymkode: 51524...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Linaria skrev:

Pleier biblioteret å godta dette? De burde jo det, men man har jo ikke strekkoden og sånn, så er vel ikke bare å kjøpe ny bok og sette den inn i hylla?

Du må gi den til bibliotekaren, så fikser det det.

Noen ganger er erstattningsgebyret mye høyere enn bokas verdi, så da lønner det seg for folk å kjøpe erstattning.  Andre ganger er det motsatt. Gebyret er oftest ett fastsatt beløp, som ikke avhenger av bokas verdi, noe annet hadde vært for tidkrevende å administrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...