Gå til innhold

Hvorfor er det noen som velger bunad etter hvilken man synes er finest osv.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste bunader er maks hundre år gamle, du vet vel det?

Anonymkode: 45035...fae

Du vet ingenting om hvor jeg kommer fra. Ja, bunaden slik vi kjenner den er relativt ny. 200 år er likevel vanvittig lenge, og før den teknologiske og geografiske revolusjon som kjennetegner moderne samfunn. En bunad har stedstilknytning. Det er viktigere enn hvor mange år den er. Når det gjelder akkurat der jeg kommer fra har vi noen av landets eldste klestradisjoner. Bunaden har utviklet seg fra eldre tilsvarende klesformer og er slik knyttet fast til langt eldre tradisjoner enn noen hundre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Arcturus skrev:

Bunaden har utviklet seg fra eldre tilsvarende klesformer og er slik knyttet fast til langt eldre tradisjoner enn noen hundre år.

Den er ikke en utvikling, den er en konstruksjon.

Bunaden er et moderne moteplagg.

Anonymkode: 45035...fae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er ikke en utvikling, den er en konstruksjon.

Bunaden er et moderne moteplagg.

Anonymkode: 45035...fae

Hvorfor er det så viktig at den er konstruert? Hvorfor er det så negativt? Finnes det klesplagg som ikke er kontruert?

Anonymkode: d99fb...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig at den viser tilknytning? Skal ikke jeg kunne gå med en asiatisk kjole fordi jeg er norsk og kan bare gå med klær som ser norske ut?

 

Anonymkode: 31cd8...b3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så viktig at den er konstruert? Hvorfor er det så negativt? Finnes det klesplagg som ikke er kontruert?

 

Det er et poeng fordi så mange synes å tro at bunaden er en viktig nasjonalskatt med dype tradisjoner og som argumenterer ut i fra det. Som regel er det disse menneskene som er fryktelig opptatt av reglene rundt bunaden.

Når man da vet hvor ny bunaden er og hvor lite den egentlig har med nasjonel historie å gjøre blir man litt oppgitt over disse som skal kverulere på stedstilknytning, antall denier i strøømpebuksa som brukes osv.

For meg er det absurd at man kan bruke flere titusen kroner på et plagg som er så historieløst som bunaden i de fleste tilfeller er. 

Anonymkode: 45035...fae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Arcturus skrev (På 4.5.2016 den 14.44):

Jo, jeg mener du kan absolutt fortelle hva andre skal gjøre. Vi burde alle sammen unisont fordømme de som bare tar en bunad fra google og gjør den sin egen. Jeg er helt for modernisering og utvikling. Man kan sikkert gjøre masse små endringer i bunadenes form og stil uten at det ødelegger. At noen er mer moderne mens andre er ultra-konservative syns jeg er helt akseptabelt. Bunad er fortsatt bunad selv om noen går med øredobber og høye heler under. Slapp av liksom. 

Men! Og det er et betydelig men her. Det er faen ikke lov å bare velge en hvilkensomhelst bunad fordi man personlig syns den er finest. Da skal du ha familie der den kommer fra. Vi bør si ifra når noen gjør noe slikt og fortelle at det ikke er greit. Hvis alle bare velger seg den man selv ønsker forsvinner hele den lokale stoltheten. Da dør stedstilknytningen totalt. Da mister også bunaden sin betydning. Det er klart det har noe å si! Javisst, klart vi skal si ifra! Hallo! Folk kan da vitterlig ikke bare gjøre som de selv vil. Det finnes normer og regler for alt fra drap til hvor du skal stå i rulletrapper. Også bunader. 

Heldigvis har mange nordmenn slekt over hele Norge. Hvis du absolutt vil ha deg en telemarksbunad kan du sikkert finne en gammel oldemor som kommer derfra. Hvis ikke, finn på noe annet.

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et poeng fordi så mange synes å tro at bunaden er en viktig nasjonalskatt med dype tradisjoner og som argumenterer ut i fra det. Som regel er det disse menneskene som er fryktelig opptatt av reglene rundt bunaden.

Når man da vet hvor ny bunaden er og hvor lite den egentlig har med nasjonel historie å gjøre blir man litt oppgitt over disse som skal kverulere på stedstilknytning, antall denier i strøømpebuksa som brukes osv.

For meg er det absurd at man kan bruke flere titusen kroner på et plagg som er så historieløst som bunaden i de fleste tilfeller er. 

Anonymkode: 45035...fae

Forstår poenget ditt. Men alder på plagget bestemmer da ikke om det er en tradisjon eller ikke. Det gjør heller ikke hvordan plagget kom til. Må det stamme fra flere århundrer tilbake for at det skal være en tradisjon? 

Anonymkode: d99fb...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Elnah skrev:

Min personlige erfaring stemmer med dette. Fylket og stedet jeg har mest tilknytning til har bælstygge bunader som jeg ikke har interesse av å ha. 

Heldigvis har jeg tilknytning til et annet sted i Norge som har en bunad jeg virkelig liker, så da har jeg den bunaden. 

 

Jeg er så gammaldags at hadde jeg ikke hatt tilknytning til andre steder enn fylket og stedet jeg vokste opp, hadde jeg latt vær å ha bunad. 

Enig i dette. Jeg synes ikke bunaden der jeg har vokst opp er noe fin. Har derfor ikke ønsket meg bunad. Har så flyttet til et sted med flott bunad. Stedet er flott, blitt kjent med mange og lest en del lokalhistorie. Nå har jeg flyttet der i fra, men kan nok være jeg likevel skaffer meg den bunaden. Jeg føler at det med en bunad følger en historie. Jeg vil ønske å fortelle hvorfor jeg har akkurat den bunaden. Ikke bare fordi den er fin. Og de fleste nordmenn føler nok det samme. 

Anonymkode: ddb92...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing kanskje, men. Vet det egentlig er bunad det er snakk om, men vil det samme gjelde en festdrakt som hører til et sted man ikke har noen tilknytning til? Har en festdrakt jeg fikk i gave til konfirmasjonen min, og elsker den tvers igjennom. Har bare ikke tenkt på det før :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår poenget ditt. Men alder på plagget bestemmer da ikke om det er en tradisjon eller ikke. Det gjør heller ikke hvordan plagget kom til. Må det stamme fra flere århundrer tilbake for at det skal være en tradisjon? 

Anonymkode: d99fb...886

Jeg er enig med deg her. Greit nok, de fleste bunader er ikke stort eldre enn 100 år. Men i løpet av de 100 årene er det mange generasjoner som har kommet og gått. Den bunaden jeg bruker i dag er av samme type som min oldemor - født i 1890 - fikk av sine foreldre da hun var ungdom. Bestemor hadde samme bunad, og jeg bruker noen av søljene som hun hadde. Så ga bestemor samme bunad til mamma da hun konfirmerte seg, og det er den bunaden jeg bruker i dag. Jeg er altså fjerde generasjon-bunadsbruker.

Synes folk får 100 år til å virke så lite. I det store og det hele er det jo det, men det er så mange familiegenerasjoner som har vært "innom" på denne tiden. Tenk på hvilken utvikling Norge har gjennomgått på disse 100 årene. Det er ikke mange lengre som er fiskere som reiser på havet i flere måneder, eller som er småbønder.

Folk får velge hvilken bunad de vil, men om de velger en tilfeldig en eller en med kun øøørlite tilknytning, så må de også forvente at andre vil ta dem på det. Det gjør jeg. Når jeg ser noen med samme type bunad som jeg har - eller en fra området rundt -, spør jeg jo hvor de kommer fra. Kanskje vi er i slekt lang tilbake? Har de slekt der? Bodd der? Hva-som-helst? Ingenting? Neivel? Så skal jeg i det skjulte skule på dem med et småirritert blikk. 

Jeg forstår bare ikke poenget med å velge en bunad en ikke har tilknytning til. Forstår det bare ikke. Det er helt, helt utrolig merkelig. Hadde jeg bodd i/kommet fra et område med en bunad jeg ikke likte, ja da hadde jeg ikke skaffet meg bunad i det hele tatt.

 

 

Anonymkode: 8bd00...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhjørning

Nå har ikke jeg bunad men om jeg hadde hatt råd til det hadde jeg valgt en jeg syntes var fin. Har ingen spesiell stedstilknytning heller føler jeg. Og hadde jeg ikke likt den bunaden hadde jeg jo heller aldri brukt penger på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår poenget ditt. Men alder på plagget bestemmer da ikke om det er en tradisjon eller ikke. Det gjør heller ikke hvordan plagget kom til. Må det stamme fra flere århundrer tilbake for at det skal være en tradisjon? 

 

Som sagt, når folk argumenterersom om dette skulle være tradisjon flere tusen år tilbake reagerer jeg.

Anonymkode: 45035...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår bare ikke poenget med å velge en bunad en ikke har tilknytning til. Forstår det bare ikke. Det er helt, helt utrolig merkelig. Hadde jeg bodd i/kommet fra et område med en bunad jeg ikke likte, ja da hadde jeg ikke skaffet meg bunad i det hele tatt.

 

Man er norsk og velger en bunad man liker. Ikke noe feil med det.

Anonymkode: 45035...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en bunad jeg elsker til døde som kommer fra det stedet pappa ble født og levde de første årene sine. Har også noen tremenninger og slikt der. Er det innafor eller er det for fjernt? Kjenner jeg ble litt lei meg av denne tråden faktisk. Jeg elsker jo bunaden min, men nå ble jeg litt i tvil om jeg valgte rett da jeg skulle konfirmere meg, siden det tydeligvis er så mange som ser ned på folk som ikke har den sterkeste tilknytningen til der bunaden dere kommer fra.

Anonymkode: 20a31...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker jo bunaden min, men nå ble jeg litt i tvil om jeg valgte rett da jeg skulle konfirmere meg, siden det tydeligvis er så mange som ser ned på folk som ikke har den sterkeste tilknytningen til der bunaden dere kommer fra.

Ikke tenk på det. Du er norsk, du kan velge hvilken bunad du vil.

Anonymkode: 45035...fae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bunad jeg elsker til døde som kommer fra det stedet pappa ble født og levde de første årene sine. Har også noen tremenninger og slikt der. Er det innafor eller er det for fjernt? Kjenner jeg ble litt lei meg av denne tråden faktisk. Jeg elsker jo bunaden min, men nå ble jeg litt i tvil om jeg valgte rett da jeg skulle konfirmere meg, siden det tydeligvis er så mange som ser ned på folk som ikke har den sterkeste tilknytningen til der bunaden dere kommer fra.

Anonymkode: 20a31...f37

Du misforstår. Det er ikke deg tråden handler om, for du valgte bunaden fra der faren din er fra. Tråden handler om de som velger en bunad bare fordi den er fin, og så kanskje klarer å dra frem at stebroren til ekskona til fetteren deres bodde der noen år. Da blir det bare tåpelig, og de kunne heller valgt en fantasidrakt eller noe dersom de ikke likte bunadene de har tilknytning til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Arcturus skrev:

Det er faen ikke lov å bare velge en hvilkensomhelst bunad fordi man personlig syns den er finest. Da skal du ha familie der den kommer fra.

Kommer fra Norge, velger en bunad fra Norge.

Hva er feil med det?

Anonymkode: 45035...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man virkelig skulle være så opptatt av å bevare årusenlange tradisjoner burde man ikledd seg en type vikingdrakt.

Anonymkode: 45035...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skal følge tradisjoner bare fordi de er tradisjoner, ås må kvinnene tilbake på kjøkkenet

Anonymkode: 31cd8...b3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sølvrosen skrev:

Da blir det bare tåpelig, og de kunne heller valgt en fantasidrakt eller noe dersom de ikke likte bunadene de har tilknytning til.

På grunn av en mote som er hundre år gammel?

Anonymkode: 45035...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...