Gå til innhold

Hvorfor er det noen som velger bunad etter hvilken man synes er finest osv.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den skal jo vise til stedet/området man kommer fra, eller der slekten kommer fra. En ting er hvis man arver en bunad fra bestemor i Nord-Trøndelag eller en tante i Bergen, men det er merkelig å velge en bunad fra et fylke man ikke har noe tilknytning til bare fordi man liker bunaden. 

Anonymkode: 81a92...5bc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er fordi bunaden der de er fra er bælstygg

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett ganske dyrt plagg og da er det naturlig man vil syntes plagget er fint.

Endret av mirandaa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåbærpike

Når man først skal legge så mye penger i et plagg, som i tillegg skal brukes på utallige festdager i årene som kommer, så bør man i alle fall like plagget :) Og da forstår jeg at noen velger en annen bunad enn den de har geografisk tilknyttning til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det ødelegger, og gjør tilknytning mindre spesiell. Det er et tradisjonelt plagg, og jeg mener det bør forbli sånn det alltid har vært. 

Anonymkode: 29923...44a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, mirandaa skrev:

Det er ett ganske dyrt plagg og da er det naturlig man vil syntes plagget er fint.

Så du mener hele slekta skal gå i hver sin bunad fra hele landet? Plukket i vilden sky fra steder man aldri har vært, og knapt vet noe om? At hele slekten har Telemarksbunad, så skal minste jenta konfirmeres, men hun vil heller ha Nordlandsbunaden?  

Anonymkode: 81a92...5bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det ødelegger, og gjør tilknytning mindre spesiell. Det er et tradisjonelt plagg, og jeg mener det bør forbli sånn det alltid har vært. 

Anonymkode: 29923...44a

Den utviklingen har foregått i lang tid allerede. I den moderne verden er geografiske avstander en ubetydelighet. Stedstilhørighet innad i et lite land som Norge blir mindre og mindre betydningsfullt. At regler for valg og bruk av bunad mykes opp er en naturlig følge av det.

Anonymkode: 5285d...c99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener hele slekta skal gå i hver sin bunad fra hele landet? Plukket i vilden sky fra steder man aldri har vært, og knapt vet noe om? At hele slekten har Telemarksbunad, så skal minste jenta konfirmeres, men hun vil heller ha Nordlandsbunaden?  

Anonymkode: 81a92...5bc

Vis de vil velge å bruke 40 000 på en bunad fra ett sted de ikke tilhører, så syntes jeg de skal få lov til det. Det er det samme som jeg aldri i verden gidder å bruke slike summer på oslo bunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de som sterkest tilhenger av uskrevne normer rundt bruk av bunad, er de som har minst kunnskap om bunadens historie og plass i norske samfunn både historisk og i dag.

Slutt å irritere dere over andres bruk av bunad. Det er ingen nasjonalarv som må holdes ren.

 

Anonymkode: 5285d...c99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elnah
25 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg tror det er fordi bunaden der de er fra er bælstygg

Min personlige erfaring stemmer med dette. Fylket og stedet jeg har mest tilknytning til har bælstygge bunader som jeg ikke har interesse av å ha. 

Heldigvis har jeg tilknytning til et annet sted i Norge som har en bunad jeg virkelig liker, så da har jeg den bunaden. 

 

Jeg er så gammaldags at hadde jeg ikke hatt tilknytning til andre steder enn fylket og stedet jeg vokste opp, hadde jeg latt vær å ha bunad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at hvis man leter hardt, så vil man vel finne slekt fra det fylket man vil. Norge er et lite land, og de fleste kommer fra litt over alt :) 

Anonymkode: 41922...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg skjønar ikkje kvifor ein vel ein bunad ein ikkje har tilknyting til, så eg spør meg om det same. Vil tru det ofte har med kor ein kjem frå å gjere, og den lokale bunaden ikkje er så pen. Men då tenkjer eg at ein har to val: anten så kjøper ein den ein har tilknyting til, eller så lar ein vere å kjøpe bunad. Det er jo ikkje slik at alle må ha ein bunad, liksom. Vidare er det jo slik at veldig mange har slekt og familie frå andre stader i landet, og då har ein jo meir val. Eg, til dømes, kan ha bunad frå Nordhordland, Bergen, Rogaland, Sogn, Hedmark og Romerike. Utruleg nok har eg bunad frå Gudbrandsdalen, og den blei kjøpt av mor mi på 60-talet fordi det var ein slik som var "frigitt" - til bruk for dei som ikkje hadde bunad der ein kom frå. Så eg veit utruleg godt kor teit det er å ha ein bunad ein ikkje har tilknyting til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, NasseNøff skrev:

For noen er bunaden et tilfeldig plagg. De bryr seg ikke om tradisjoner og slikt. Sånn er det bare. Man kan si hva man vil om saken, men til slutt så er det *hver* enkelt som bestemmer selv :) 

Det er også opp til enhver med hodet skrudd fast ordentlig å bedømme disse utradisjonelle toskene som tullinger uten æren i behold. 

Du går med den bunaden som hører til der hvor din slekt kommer fra. Kanskje synd for de med den ur-stygge Oslo-drakten, og topp for de med telemarksbunaden vil noen si. Men, man kan ikke velge som man selv ønsker når det gjelder opphav. Du er den du er og har den familien du har. Vær stolt av det fremfor å cherry picke. Bær bunaden din med stolthet - også stedet du bærer.

For min del har vår slekt eget bunadsmønster, vi har familieskjold, et ærverdig etternavn og over tusen år med historie. Hvis jeg møter noen som fritt velger seg vår bunad uten å ha noen som helst tilknytning til oss skal jeg vurdere å sette fyr på vedkommende. Fuck off!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Arcturus skrev (På 4.5.2016 den 14.33):

Det er også opp til enhver med hodet skrudd fast ordentlig å bedømme disse utradisjonelle toskene som tullinger uten æren i behold. 

Du går med den bunaden som hører til der hvor din slekt kommer fra. Kanskje synd for de med den ur-stygge Oslo-drakten, og topp for de med telemarksbunaden vil noen si. Men, man kan ikke velge som man selv ønsker når det gjelder opphav. Du er den du er og har den familien du har. Vær stolt av det fremfor å cherry picke. Bær bunaden din med stolthet - også stedet du bærer.

For min del har vår slekt eget bunadsmønster, vi har familieskjold, et ærverdig etternavn og over tusen år med historie. Hvis jeg møter noen som fritt velger seg vår bunad uten å ha noen som helst tilknytning til oss skal jeg vurdere å sette fyr på vedkommende. Fuck off!

 

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det ødelegger, og gjør tilknytning mindre spesiell. Det er et tradisjonelt plagg, og jeg mener det bør forbli sånn det alltid har vært. 

 

Alltid?

Bunaden er et moderne moteplagg, det er vel kun Vossebunaden og et par andre som man kan si har dype tradisjoner.

Resten er konstruerte plagg som ble populære for under hundre år siden.

Anonymkode: 45035...fae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å irritere dere over andres bruk av bunad. Det er ingen nasjonalarv som må holdes ren.

 

Nettopp.

Bunader er plagg som har blitt konstruert i nyere tid.

Anonymkode: 45035...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arcturus skrev:

For min del har vår slekt eget bunadsmønster, vi har familieskjold, et ærverdig etternavn og over tusen år med historie. Hvis jeg møter noen som fritt velger seg vår bunad uten å ha noen som helst tilknytning til oss skal jeg vurdere å sette fyr på vedkommende. Fuck off!

De fleste bunader er maks hundre år gamle, du vet vel det?

Anonymkode: 45035...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NasseNøff skrev:

Selv har jeg ikke bunad. Men det hadde aldri falt meg inn å bruke en annens manns bunad. For meg er det bare en som gjelder. I vår familie er det kun den bunaden, selv om at man har ei tante fra toten. En dag kjøper jeg meg vell en bunad, og da er det ingen tvil om hvilken jeg skal velge. Selv om at andre bunader ser finere ut. 

Selv så mener jeg at man skal bruke den bunaden som du hører til. Eller dropp bunad. 
Men jeg kan ikke fortelle andre hva de skal gjøre. 

 

Jo, jeg mener du kan absolutt fortelle hva andre skal gjøre. Vi burde alle sammen unisont fordømme de som bare tar en bunad fra google og gjør den sin egen. Jeg er helt for modernisering og utvikling. Man kan sikkert gjøre masse små endringer i bunadenes form og stil uten at det ødelegger. At noen er mer moderne mens andre er ultra-konservative syns jeg er helt akseptabelt. Bunad er fortsatt bunad selv om noen går med øredobber og høye heler under. Slapp av liksom. 

Men! Og det er et betydelig men her. Det er faen ikke lov å bare velge en hvilkensomhelst bunad fordi man personlig syns den er finest. Da skal du ha familie der den kommer fra. Vi bør si ifra når noen gjør noe slikt og fortelle at det ikke er greit. Hvis alle bare velger seg den man selv ønsker forsvinner hele den lokale stoltheten. Da dør stedstilknytningen totalt. Da mister også bunaden sin betydning. Det er klart det har noe å si! Javisst, klart vi skal si ifra! Hallo! Folk kan da vitterlig ikke bare gjøre som de selv vil. Det finnes normer og regler for alt fra drap til hvor du skal stå i rulletrapper. Også bunader. 

Heldigvis har mange nordmenn slekt over hele Norge. Hvis du absolutt vil ha deg en telemarksbunad kan du sikkert finne en gammel oldemor som kommer derfra. Hvis ikke, finn på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min og mamma gjør det men de har tross alt slekt derfa så da er greit synes jeg :)

Anonymkode: 31745...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...