Gå til innhold

Privat navnefest. Faddere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi planlegger en liten markering, en navnfest for vår lille, altså ikke døpes. Bare vår lille markering, med god mat og sammenkomst av våre familier. Vi tenkte hun skulle ha faddere, men da jeg spurte en som jeg tenkte kunne være fadder spurte hun om det var vanlig, for dette var noe man har i kirka. Jeg ble plutselig litt usikker og dum, om vi skal ha det. Er det kanskje ikke så vanlig? Erfaringer?

Anonymkode: 7cd5f...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En fadder skal vel hjelpe foreldrene til å lære barnet om den kristne tro? 

Anonymkode: a2409...918

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i flere navnefester, aldri vært faddere der i allefall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

En fadder skal vel hjelpe foreldrene til å lære barnet om den kristne tro? 

Anonymkode: a2409...918

Ja, det er jo det jeg og tenker og da....nå. Hmmm.....må sove på dette.

Anonymkode: 7cd5f...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faddere er i regi av kirken. En som er fadder skal bistå i å lære barnet den kristne tro. 

Ergo er det ikke faddere når man har navnefest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faddere er som sat ovenfor her kristent.

Men det er jo fullt mulig å ha noe ala faddere. Altså noen i familien dere ønsker skal ha litt ekstra forhold til barnet, og som feks er de dere ser for dere kunne ta seg av barnet om noe skulle skje med dere foreldrene.

Anonymkode: 43f8c...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På HEF sine sider står det: på spørsmål om "kan man ha faddere":  Nei, det er ingen fadderfunksjon i Humanistisk navnefest. Faddere brukes i dåp og er en kristen forpliktelse. Hvis foreldre ønsker noe liknende, kan man ordne dette privat ved å spørre om noen kan være en nær kontakt av barnet i oppveksten. Eventuelle private faddere har ingen rolle i seremonien. 

Du kan jo gjøre noe lignende, om du ønsker, altså be noen om å ta på seg en slags oppfølgerrolle?

Anonymkode: 161f5...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Vi har hatt private navnefester for våre barn:) har spurt begge ganger 3-4 om de vil være "livsveiledere" for barna. Alle har sagt ja og ser på seg som "faddere"

Endret av chiki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forøvrig du kan bruke ordet fadder. I følge ordboken kan det både bety "vitne ved barnedåp", men det kan også bety " person som hjelper noen i en begynnelsesperiode førsteklassingene har en f- i 6. klasse som tar seg av dem / fabrikken har en f- som følger opp driften så å si daglig i startfasen".

Og det er jo helt rett. Man har fadderuke når man begynner som student, man har fadder når man begynner på skolen, man kan være plan-fadder, regnskog-fadder, AA-fadder, etc. Så da kan man vel også være navnefestfadder, tenker nå jeg. 

Anonymkode: 161f5...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår private navnefest, nevnte vi bare i talen hvem som var faddere for barnet. Gjør det som passer for dere. Forøvrig god idé å bruke ordet "livsveiledere", det var fint.

Anonymkode: 24b5d...564

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med faddere er vel bare at de 1) kjøper bursdags/julegaver til fadderbarnet 2) kommer i fadderbarnets konfirmasjon og gir gave.

Jeg hadde nær familie som fadder, noen som uansett ville gitt meg gaver etc. Søskenet mitt hadde fjernere familie, disse hadde kontakt kun pga de var faddere mht gaver/konf. Husker jeg syntes det var skikkelig uretterdig da jeg var liten :fnise:

Poenget er at med mindre du er superkristen, er det meningsløst å ha faddere. Er selv "luefadder" til en og ga samvittighetsfullt gaver til han ble voksen, torde aldri å spørre om jeg var "ordentlig" fadder...

Anonymkode: 4e0b2...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsveiledere???? Å nei så dumt!!

Anonymkode: cc517...780

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greia med faddere er vel bare at de 1) kjøper bursdags/julegaver til fadderbarnet 2) kommer i fadderbarnets konfirmasjon og gir gave.

Jeg hadde nær familie som fadder, noen som uansett ville gitt meg gaver etc. Søskenet mitt hadde fjernere familie, disse hadde kontakt kun pga de var faddere mht gaver/konf. Husker jeg syntes det var skikkelig uretterdig da jeg var liten :fnise:

Poenget er at med mindre du er superkristen, er det meningsløst å ha faddere. Er selv "luefadder" til en og ga samvittighetsfullt gaver til han ble voksen, torde aldri å spørre om jeg var "ordentlig" fadder...

Anonymkode: 4e0b2...74f

Vi valgte å ha "faddere" i navnefesten fordi vi anser det som en veldig hyggelig sak å spørre noen få utvalgte om. Gaver til jul og bursdag har jeg aldri hørt at faddere gir (med mindre de er nær familie eller noe og ville gitt det uansett)? Det er vel derimot vanlig å gi noe til konfirmasjon og bryllup? 

Anonymkode: 24b5d...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For oss er faddere de vi ønsker skal ta seg av barna hvis det skulle skje noe med oss foreldre. For oss har det ikke noe med religion å gjøre. Vi er/har vært faddere til seks barn og da bare til barn vi ville adoptere hvis foreldrene døde. Vi har takket nein til noen foreldre hvor vi føler avstanden er for stor.

Anonymkode: 913a4...7e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt interesant dette faktisk.

Fra gammelt av var fadder de som tok på seg ansvaret for barnet om hele familien var døde. En helt nødvendig ordning på den tiden.

Etter som kristendommen kom inn, endret fadderbegrepet etter som utviklingen i samfunnet i mindre og mindre grad hadde behov for den orginale forklaringen og kirken hadde nye behov. Interesant å se hvor effektiv disse overgangene er.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre hadde privat navnefest for sine 5 barn, og alle har 3-4 faddere hver. Jeg kjenner ingen som er faddere som aktivt proklamerer kristendommen overfor sitt fadderbarn. For meg er fadder en annen synlig voksenperson enn foreldrene, som er gode eksempler, følger opp, viser at de er til stede og bryr seg. Jeg visste alltid at de ville stille opp hvis noe alvorlig skulle skje, og det tror jeg var tanken til mine foreldre også. Jeg kommer til å gjøre det samme som dem, og renker at det er fn ære å bli spurt om å være fadder, og på den måten bringer det familien og familiens omgangskrets tettere sammen for hver gang, og skaper et trygt nettverk rundt mine barns oppvekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

For oss er faddere de vi ønsker skal ta seg av barna hvis det skulle skje noe med oss foreldre. For oss har det ikke noe med religion å gjøre. Vi er/har vært faddere til seks barn og da bare til barn vi ville adoptere hvis foreldrene døde. Vi har takket nein til noen foreldre hvor vi føler avstanden er for stor.

Anonymkode: 913a4...7e9

Det der er noe misforstått ved hele fadder-begrepet, altså. Ingen organisasjoner som har det som et kriterie for det å være fadder.

Anonymkode: 34f2e...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...