Gå til innhold

Skal katten min føde?


meningsløs

Anbefalte innlegg

Hei! I begynnelsen av mars ble lille kattepusen min parret. Hun er nå gravid, og kommet ganske langt på vei! I dag tidlig når jeg kom på stua hadde hun lagt fra seg en våt flekk i sofaen, duften minnet med litt om en blanding mellom tiss og bæsj. Ellers går hun å vasker seg veldig mye og gjemmer seg bort. Leter etter plasser å ligge. For et par dager siden så jeg at hun fikk "rykninger", men var bare en liten tur og har ikke skjedd etter det som jeg har fått med meg. Hun har også veldig "brå" pust, ser ut som det er veldig tungt til henne. 

Er noe av dette tegn på at hun snart skal føde?? Beklager at det ble veldig rotete! Og har dere noen tips å gi? Er første gangen både jeg og hun er med på dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor lager du ikke en fødeplass til henne??

Anonymkode: 86658...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lager du ikke en fødeplass til henne??

Anonymkode: 86658...0a3

Har gjort det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det ikke er lenge til :) Men det kan gå noen dager da, husker katten min hadde slike rykninger rundt mageområdet i flere dager hun fødde.. jeg måtte være jordmor :D 

Stinker litt... men men :) 

Anonymkode: 6c206...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn oppførte min pus seg et par dager før hun fødte i hvert fall. Lykke til med kattunger!

Anonymkode: 7ca2e...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :D Forresten, noen som vet hvor lenge kattungene må ligge før jeg kan røre de? Tenker på lukt osv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det rasekatter siden du par parret henne med vilje?   Har du rasekatt syns jeg det er rart du ikke har satt deg litt mer inn i dette med katter og fødsel. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, meningsløs skrev:

Tusen takk for svar! :D Forresten, noen som vet hvor lenge kattungene må ligge før jeg kan røre de? Tenker på lukt osv! 

La kattemora vaske babyene sine, så kan du løfte de forsiktig bort til henne så de får die og holde seg varme inntil mor, om hun ikke henter alle bort til seg. Det er ikke alle katter som har skikkelig morsinstinkt... Vi hadde en kattemor som ikke brød seg om barna virket det som, så vi måtte passe på å legge barna inntil henne så de fikk pupp, hun tok liksom ikke initiativ selv, og ungene klarte jo ikke å krabbe så masse når de var nyfødte. Ene ungen havna under teppet, så jeg måtte løfte den opp så den ikke skulle få åndenød... Det ble heldigvis bedre etter noen dager når mora hadde lært seg å være mor :D Skulle tro sånt var instinkt, men det er ikke alle som har det kanskje... 

Anonymkode: 6c206...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, DreamOn skrev:

Er det rasekatter siden du par parret henne med vilje?   Har du rasekatt syns jeg det er rart du ikke har satt deg litt mer inn i dette med katter og fødsel. 

Hei! Nei, er ikke rasekatter, og parret henne ikke med vilje...... Hadde til og med bestilt time for å sterilisere henne den måneden, men ble for sent ute... 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La kattemora vaske babyene sine, så kan du løfte de forsiktig bort til henne så de får die og holde seg varme inntil mor, om hun ikke henter alle bort til seg. Det er ikke alle katter som har skikkelig morsinstinkt... Vi hadde en kattemor som ikke brød seg om barna virket det som, så vi måtte passe på å legge barna inntil henne så de fikk pupp, hun tok liksom ikke initiativ selv, og ungene klarte jo ikke å krabbe så masse når de var nyfødte. Ene ungen havna under teppet, så jeg måtte løfte den opp så den ikke skulle få åndenød... Det ble heldigvis bedre etter noen dager når mora hadde lært seg å være mor :D Skulle tro sånt var instinkt, men det er ikke alle som har det kanskje... 

Anonymkode: 6c206...0e9

Takk for tips! Oi, får satse på at min "har det i seg", hehe :) Men får bare følge med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, meningsløs skrev:

Hei! Nei, er ikke rasekatter, og parret henne ikke med vilje...... Hadde til og med bestilt time for å sterilisere henne den måneden, men ble for sent ute... 

Takk for tips! Oi, får satse på at min "har det i seg", hehe :) Men får bare følge med :) 

Du kan lese om drektighet og fødselen i dette informasjonsheftet. Det hjelper jo lite at jeg sier det nå, men det ville ikke vært noe problem å sterilisere katten selv om den har parret seg. Hvorfor ringte du ikke bare veterinæren og spurte? Har du funnet hjem til kattungene ennå eller har du tenkt å ha dem selv?

Anonymkode: 390fa...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt unge katter trenger hjelp. Ofte er en eller to svake og blir ikke så ivaretatt. Om ungene blir født utendørs dør den, innendørs blir det din oppgave å mate den, om det er behov, følg godt med på alle.

Og hold mor innendørs til hun blir kastrert, hun kan bli drektig omtrent rett etter fødsel. 

Når kattungene omplasseres, ville jeg også hatt en kontrakt på at de ikke skal slippes ut før de er kastrerte, så det ikke blir enda flere katter av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan lese om drektighet og fødselen i dette informasjonsheftet. Det hjelper jo lite at jeg sier det nå, men det ville ikke vært noe problem å sterilisere katten selv om den har parret seg. Hvorfor ringte du ikke bare veterinæren og spurte? Har du funnet hjem til kattungene ennå eller har du tenkt å ha dem selv?

Anonymkode: 390fa...1ab

Hadde en katt tidligere som ble gravid, hun tok vi abort på, og hun holdte på å dø fordi hun var så liten, veterinæren trodde ikke hun kom til å overleve... Hun skulle egentlig våkne av narkose etter 4-5 timer, men lå i 12 timer.. Ble veldig skremt :( Vet dette ikke er en unnskyldning, og vi skulle så absolutt hatt henne her til veterinær. Men hun er myye mindre enn hun andre, så var så redd for at hun kom til å dø.. Har folk som vil ha kattungene, heldigvis! Dette er venner av meg, så jeg er sikker på at de får et fint hjem! 

 

25 minutter siden, Tvist skrev:

Spesielt unge katter trenger hjelp. Ofte er en eller to svake og blir ikke så ivaretatt. Om ungene blir født utendørs dør den, innendørs blir det din oppgave å mate den, om det er behov, følg godt med på alle.

Og hold mor innendørs til hun blir kastrert, hun kan bli drektig omtrent rett etter fødsel. 

Når kattungene omplasseres, ville jeg også hatt en kontrakt på at de ikke skal slippes ut før de er kastrerte, så det ikke blir enda flere katter av dem.

Takk for info, veldig greit å vite! Tusentakk til alle som har kommet med tips :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lager du ikke en fødeplass til henne??

Anonymkode: 86658...0a3

Du kom, skreiv forutintatt negativitet, og forlot. 

Anonymkode: dc99d...735

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, meningsløs skrev:

Hadde en katt tidligere som ble gravid, hun tok vi abort på, og hun holdte på å dø fordi hun var så liten, veterinæren trodde ikke hun kom til å overleve... Hun skulle egentlig våkne av narkose etter 4-5 timer, men lå i 12 timer.. Ble veldig skremt :( Vet dette ikke er en unnskyldning, og vi skulle så absolutt hatt henne her til veterinær. Men hun er myye mindre enn hun andre, så var så redd for at hun kom til å dø.. Har folk som vil ha kattungene, heldigvis! Dette er venner av meg, så jeg er sikker på at de får et fint hjem! 

 

Takk for info, veldig greit å vite! Tusentakk til alle som har kommet med tips :D 

Hvordan tenkte du at kastreringen skulle foregå om du ikke tør å ha henne i narkose?? 

 

Anonymkode: b3f50...1da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenkte du at kastreringen skulle foregå om du ikke tør å ha henne i narkose?? 

 

Anonymkode: b3f50...1da

Hun var vel redd for å kastrere katten når den var drektig, ikke ellers. 

Men nå er fødsel og drektighet farligere enn kastrering (som er en rutineoperasjon), spesielt når katten er liten. TS bør ha telefonnummer til veterinær på kveldstid/helg tilgjengelig, i tilfelle en kattunge setter seg fast eller lignende, det kan være farlig både for mor og unger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Tvist skrev:

Hun var vel redd for å kastrere katten når den var drektig, ikke ellers. 

Men nå er fødsel og drektighet farligere enn kastrering (som er en rutineoperasjon), spesielt når katten er liten. TS bør ha telefonnummer til veterinær på kveldstid/helg tilgjengelig, i tilfelle en kattunge setter seg fast eller lignende, det kan være farlig både for mor og unger. 

Det har du rett i, var redd for å kastrere henne når hun var drektig ja. Skal ha alt klart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 4.5.2016 at 13.38, meningsløs skrev:

Det har du rett i, var redd for å kastrere henne når hun var drektig ja. Skal ha alt klart! 

Kan jeg få spørre om hvordan det gikk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, PaperFlower skrev:

Kan jeg få spørre om hvordan det gikk? :)

Hei :) hun har ikke fødd enda.. Skal si ifra når det skjer :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...