Gå til innhold

Feil på selvangivelse = straffeskatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir så forbanna!

Her gjør man sitt aller beste og forsøker å få alt rett på selvangivelsen. Men gjør man feil, så får man pinadø straffeskatt!! Det hjelper ikke om man ikke gjør det med vilje, og at man faktisk gjør sitt beste. Neida, staten krever sitt, og straffer folk for å gjøre feil.

Så hva når det går andre veien? At du man betaler for mye skatt, og staten gjør feil? Ja, da må man finne feilen selv, hvis ikke mister man disse pengene.....

Håpløst!

Anonymkode: ffae2...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan fikk du beskjed om straffeskatt? Jeg er så spent på hva jeg får i skatt siden jeg var litt kreativ på selvangivelsen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal være glad det er straffeskatt og ikke steining.

Anonymkode: 49c21...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type feil var det? 

Det er relativt firkantet system det der. Og jeg mener å huske (mulig det er endret) at skatteetaten har 5 år på å kreve oss for mer skatt. Altså de kan gå 5 år tilbake på selvangivelsen og så kreve mer skatt hvis det er noe feil. Men vi som privatpersoner har bare 3 år på å melde om feil som går i vår favør. 

Anonymkode: 4d1b6...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dersom man har godkjent det som står der, men vet at det i slutten av året kommer til å bli endringer som betyr at den - i ettertid - ble feil? Tenker da på fjorårets renter på lån som blir slettet i slutten av dette året. Har altså fått fradrag for renter som kommer til å bli slettet, men siden de per dags dato eksisterer lot jeg dem stå...

Anonymkode: e9d7a...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva dersom man har godkjent det som står der, men vet at det i slutten av året kommer til å bli endringer som betyr at den - i ettertid - ble feil? Tenker da på fjorårets renter på lån som blir slettet i slutten av dette året. Har altså fått fradrag for renter som kommer til å bli slettet, men siden de per dags dato eksisterer lot jeg dem stå...

Anonymkode: e9d7a...aa8

Man får kun rentefradrag for renter man har betalt, ikke for renter man skylder. 

Anonymkode: 9dcf9...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva dersom man har godkjent det som står der, men vet at det i slutten av året kommer til å bli endringer som betyr at den - i ettertid - ble feil? Tenker da på fjorårets renter på lån som blir slettet i slutten av dette året. Har altså fått fradrag for renter som kommer til å bli slettet, men siden de per dags dato eksisterer lot jeg dem stå...

Anonymkode: e9d7a...aa8

Det er status 31.12.15 som gjelder. Du skal derfor føre opp rentene du hadde betalt per 31.12.15. Når rentene slettes vil du få redusert terminbeløp, dette påvirker ikke hvor mye du betalte i renter i 2015.

Anonymkode: 080af...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...