Gå til innhold

Klarer ikke å skille mellom skole og fritid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei 22 år gammel jente som studerer første året på en bachelor ved universitetet. Jeg har alltid vært "flink pike", men hele videregående og da jeg tok et årsstudium før bacheloren, klarte jeg å skille mellom skole og fritid, og ga meg selv fri opptil flere dager/kvelder i uka. 

Nå det siste året har jeg dessverre blitt "gal" når det kommer til skolearbeid. Jeg leser i absolutt alle tenkelige anledninger. Hverdagen min går ut på å lese, trene, spise og sove. Jeg står opp nesten like tidlig i helgene, fordi jeg må få utnyttet all tid jeg kan ha til lesing. Jeg kan også sitte hele fredags- og lørdagskvelder med skolearbeid. I tillegg dropper jeg mye oftere sosiale sammenkomster med venner og familie enn jeg gjorde før, for å få lest nok. Reiser hjem til foreldrene mine mye sjeldnere enn før, og treffer venninner ikke mer enn to-tre ganger i måneden. 

Jeg vet jo innerst inne at jeg får lest nok selv om jeg har normal fritid (sånn som jeg gjorde det før), men likevel klarer jeg ikke å løsrive meg fra dette mønsteret uten å få dårlig samvittighet og nesten litt panikk fordi jeg ikke leser "så mye som jeg kunne gjort". Dette er utrolig slitsomt når jeg tenker over det, og jeg skulle ønske jeg kunne være en normal student som klarte å balansere livet sitt litt mer. 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Annet enn å "bare slutte å lese så mye", fordi det er mye lettere sagt enn gjort! 

Håper på svar :)

Anonymkode: ecf7c...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett opp en plan for når du skal studere, først setter du den opp slik du faktisk bruker tiden din idag. Deretter reduserer du gradvis og forsiktig tiden du leser. Planlegg gjerne andre aktiviteter her, som å gå en tur eller dra på kafé med en venn. Ta det litt og litt, se at det faktisk går helt fint selv om du ikke studerer hele tiden, og fortsett med planen inntil du er på et nivå som både lar deg være ajour med skolearbeidet og ha tid til å være sosial, ha fri, og slappe av.

Anonymkode: c14d6...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du mye hjemme? Det kan hjelpe å kun lese på skolen, og la hjemmet være et fristed. Det er lettere å ta seg fri når man ikke føler man konstant er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Alan Smithee skrev:

Leser du mye hjemme? Det kan hjelpe å kun lese på skolen, og la hjemmet være et fristed. Det er lettere å ta seg fri når man ikke føler man konstant er på jobb.

Ja, jeg leser i alle tenkelige situasjoner. Jeg er jo på skolen hver dag, men når jeg kommer hjem legger jeg alltid fram bøkene slik at jeg skal fortsette lesingen etter å feks. ha spist eller trent. Ofte leser jeg imens jeg spiser, også. Greia er at jeg liker å ta en pause på formiddagen eller ettermiddagen etter forelesning, slik at jeg kan dra og trene og så dra hjem, og fortsette lesingen. Fordi jeg klarer ikke å lese så mange timer i strekk uten en liten pause. Og da blir det liksom slik at jeg leser både på skolen og hjemme. Det er jo noe annet hvis jeg feks. hadde klart å være på skolen og lest i ett strekk fra kl 8-16, og så dratt hjem. Men jeg er ofte på skolen fra feks. 8-12, drar og trener, drar hjem og spiser, og leser resten hjemme. Sparer jo tid på det når jeg ikke drar på skolen igjen på kvelden. 

Anonymkode: ecf7c...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva studere du? Er det sånn at du leser alt som kan ha noe med/være relevant til det du studerer eller er det kun pensum du leser? I så fall må du vel ha lest pensum utrolig mange ganger nå? Virker fryktelig slitsomt og kjedelig...

Uansett så kan jeg anbefale distraksjon i form av TV-serier, trening, være med venner etc., men du har sikkert prøvd det. Har du det greit generelt eller er det noe som plager deg? Noen ganger kan en bli helt avhengig av å ha noe å gjøre bare for å slippe å tenke gjennom hvordan en egentlig har det. Jobb/studier blir en slags distraksjon/unnskyldning for å ikke ta tak i problemene sine.

Sier ikke at dette nødvendigvis gjelder deg, men du kan jo tenke litt på det

Anonymkode: f3366...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*studerer

Anonymkode: f3366...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er akkurat lik :( J22 her og. Leser dagen lang, fra jeg står opp til sent på kveld, da jeg blir tvunget til å stoppe fordi hodet mitt er så slitent at jeg ikke får noe mer inn. Jeg tar opp fag da, og det er egentlig ganske avgjørende for fremtiden min å få gode karakterer nå, i tillegg er det eksamen snart og derfor tillater jeg meg det. 

Men jeg har bestemt meg for at da jeg starter å studere på ordentlig, skal det søren meg ikke fortsette sånn her. Eier ikke sosialliv. Mistet det vel egentlig 3. året på VGS., da jeg sa nei til alt av sosiale aktiviteter fordi jeg var opptatt med pugging til prøver. Nå har det vel egentlig gått så langt at jeg knapt kommer meg på trening, fordi jeg må utnytte min mest produktive tid (morgen/dag/ettermiddag) til lesing, og da jeg endelig sier meg ferdig for dagen er jeg så mentalt utslitt at jeg bare blir liggende i senga.

Planen min er rett og slett å ta skolen som en arbeidsdag. Jeg skal være på skolen fra 8-16 hver dag, kanskje litt lengre på dager med mye forelesninger. Etter det er arbeidsdagen min over, og jeg drar hjemover fra skolen. Blir så klart intens lesing før eksamen, da.

I tillegg vil jeg virkelig anbefale deg å la skolebøkene være på skolen. Ikke start med det hjemme, for da er det umulig å legge ifra seg! Gjør deg ferdig på "arbeid", så drar du hjem og lar jobben være igjen på skolen.

Anonymkode: b6548...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg leser i alle tenkelige situasjoner. Jeg er jo på skolen hver dag, men når jeg kommer hjem legger jeg alltid fram bøkene slik at jeg skal fortsette lesingen etter å feks. ha spist eller trent. Ofte leser jeg imens jeg spiser, også. Greia er at jeg liker å ta en pause på formiddagen eller ettermiddagen etter forelesning, slik at jeg kan dra og trene og så dra hjem, og fortsette lesingen. Fordi jeg klarer ikke å lese så mange timer i strekk uten en liten pause. Og da blir det liksom slik at jeg leser både på skolen og hjemme. Det er jo noe annet hvis jeg feks. hadde klart å være på skolen og lest i ett strekk fra kl 8-16, og så dratt hjem. Men jeg er ofte på skolen fra feks. 8-12, drar og trener, drar hjem og spiser, og leser resten hjemme. Sparer jo tid på det når jeg ikke drar på skolen igjen på kvelden. 

Anonymkode: ecf7c...c43

Du er vel klar over at mange av oss er på skolen 7-17 feks, men vi leser jo ikke konstant i de timene! Det er pauser, lange spisepauser med venner, litt surfing på nett, noen ganger trener jeg mellom "slagene" osv. Ingen som sitter og glaner ned i boka i flere timer i strekk uten å få hodepine/bli ukonsentrert. Det er lov å ta seg pauser altså. 

 

Husk at studering er som trening. Restitusjon er viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, globalagogo skrev:

Du er vel klar over at mange av oss er på skolen 7-17 feks, men vi leser jo ikke konstant i de timene! Det er pauser, lange spisepauser med venner, litt surfing på nett, noen ganger trener jeg mellom "slagene" osv. Ingen som sitter og glaner ned i boka i flere timer i strekk uten å få hodepine/bli ukonsentrert. Det er lov å ta seg pauser altså. 

 

Husk at studering er som trening. Restitusjon er viktig. 

Ja, jeg tar jo matpauser, nettpauser har jeg svært ofte (haha), men jeg tenker mer sånne pauser på to-tre timer, hvor jeg kan dra hjem, slappe av, eventuelt trene, lage meg en god middag osv. På mitt studie har vi sjelden undervisning slik at vi må være på skolen fra 7-17. Vi har mer sånne tider som 8-12, 8-14, 10-14, 10-16, 12-14, 12-16, av og til 8-16. Vi har også ofte feks. fra 8-14, og så noe foredrag etc. igjen kl 18-20, slik at man får flere timer mellomrom hvor man kan ta seg en god pause. 

 

Anonymkode: ecf7c...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å jobbe mye i kunnskapsrelaterte yrker i dag TS, så det kan faktisk være lurt at du venner deg til å tåle lange økter under studiene. I "min" bransje er det vanlig å jobbe ca 09-17, og deretter 19, 20 - midnatt til vanlig, ofte også litt lenger, inkludert helger og ferier. Det er ikke noe unormalt i dagens kunnskapsdrevne samfunn. 

Anonymkode: a94d4...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også sånn første året jeg studerte. Endte opp med se på studiene som en jobb. Altså at jeg i utgangspunktet "jobbet" 8-16. Når jeg ikke hadde forelesninger satt jeg på lesesalen. Mot eksamen tillot jeg meg å bruke litt lenger tid. 

Anonymkode: 23a0e...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske vanlig å jobbe mye i kunnskapsrelaterte yrker i dag TS, så det kan faktisk være lurt at du venner deg til å tåle lange økter under studiene. I "min" bransje er det vanlig å jobbe ca 09-17, og deretter 19, 20 - midnatt til vanlig, ofte også litt lenger, inkludert helger og ferier. Det er ikke noe unormalt i dagens kunnskapsdrevne samfunn. 

Anonymkode: a94d4...877

Men uansett så er det jo ikke hva som er vanlig i dagens samfunn, denne tråden handler om. Her oppfordrer du jo meg nesten til å jobbe mer enn jeg allerede gjør (hvilket vil være nesten umulig). Det er ikke alle det passer for å være på skolen fra tidlig morgen til kveld. Jeg er jo på skolen fra 8-16 hvis vi har forelesninger i den tidsperioden. Har vi en time fri eller to i mellom, så leser jeg. Men har vi skole fra 12-16, så leser jeg heller hjemme eller eventuelt trener før skolen, og så drar jeg hjem og spiser middag, og fortsetter lesingen etter skolen. Har vi skole 8-12 drar jeg feks. på trening rett etter skolen, drar hjem og fortsetter lesingen resten av dagen/kvelden. Noen ganger har vi skole 8-16 (med en-to timer pause i mellom der jeg leser/spiser), og kanskje kollokvie eller et foredrag 18-20. Da er jeg på skolen hele den tidsperioden, da jeg ikke vinner noe på å dra hjem og på skolen igjen mellom 16 og 18. Så trener jeg etter kl 20. Men det er ikke alle dager som er sånn, og jeg ser ikke hensikten med å tvinge seg selv til å sitte på lesesalen i time etter time når man ikke får noe produktivt ut av det, og heller foretrekker en lengre pause, før man fortsetter lesingen senere på dagen og kvelden. 

Anonymkode: ecf7c...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men uansett så er det jo ikke hva som er vanlig i dagens samfunn, denne tråden handler om. Her oppfordrer du jo meg nesten til å jobbe mer enn jeg allerede gjør (hvilket vil være nesten umulig). Det er ikke alle det passer for å være på skolen fra tidlig morgen til kveld. Jeg er jo på skolen fra 8-16 hvis vi har forelesninger i den tidsperioden. Har vi en time fri eller to i mellom, så leser jeg. Men har vi skole fra 12-16, så leser jeg heller hjemme eller eventuelt trener før skolen, og så drar jeg hjem og spiser middag, og fortsetter lesingen etter skolen. Har vi skole 8-12 drar jeg feks. på trening rett etter skolen, drar hjem og fortsetter lesingen resten av dagen/kvelden. Noen ganger har vi skole 8-16 (med en-to timer pause i mellom der jeg leser/spiser), og kanskje kollokvie eller et foredrag 18-20. Da er jeg på skolen hele den tidsperioden, da jeg ikke vinner noe på å dra hjem og på skolen igjen mellom 16 og 18. Så trener jeg etter kl 20. Men det er ikke alle dager som er sånn, og jeg ser ikke hensikten med å tvinge seg selv til å sitte på lesesalen i time etter time når man ikke får noe produktivt ut av det, og heller foretrekker en lengre pause, før man fortsetter lesingen senere på dagen og kvelden. 

Anonymkode: ecf7c...c43

Nei, det var for så vidt ingen oppfordring til å stå på mer enn du gjør, snarere en beretning fra arbeidslivet der min erfaring tilsier at det ikke blir så mye annerledes når man er ferdig med studiene, og jeg ville bare påpeke at det ligger stor nytte av å takle stor arbeidsmengde allerede under studiene.

Det å føle at man har et skille på fritid og arbeidstid må gjerne skje gjennom f. eks. trening osv. men det er jo noe du gjør allerede. Ellers er det jo vanskelig å skille på det rent tidsmessig, da det er stadig flere som blir deltakere av 24/7 samfunnet. Like greit å lære seg å leve med det først som sist. 

Anonymkode: a94d4...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at dette er helt normalt som student jeg da. Jeg leser selv veldig mye og tenker på skolearbeid hele tiden, men det er helt naturlig i eksamensperioden. Medstudentene mine er også sånn. Jeg er sliten og lei, men snart er det ferie :) Trøster meg selv med at det bare er en kort periode av livet. 

Jeg sover, spiser, er på forelesning, leser og jobber. Både hverdag og helg. 

Anonymkode: 3b26c...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette er helt normalt som student jeg da. Jeg leser selv veldig mye og tenker på skolearbeid hele tiden, men det er helt naturlig i eksamensperioden. Medstudentene mine er også sånn. Jeg er sliten og lei, men snart er det ferie :) Trøster meg selv med at det bare er en kort periode av livet. 

Jeg sover, spiser, er på forelesning, leser og jobber. Både hverdag og helg. 

Anonymkode: 3b26c...667

Men dette er ikke bare i eksamensperioden, men har pågått hele dette året, fra august til nå. Frykter for at det kommer til å fortsette hvis jeg ikke gjør tiltak snart. Har allerede begynt å kjøpe neste års pensumbøker, slik at jeg eventuelt kan begynne å lese i sommer. SÅ opptatt er jeg av å lese. Tror det ligger litt i frykten for å "henge etter" på skolen, hvis du skjønner. Det er jo langt ifra fare for det, men jeg ser for meg at hvis jeg ikke jobber på hele tiden så kan jeg plutselig innse at jeg ikke kommer gjennom alt eller ikke lærer meg alt godt nok før eksamen ved slutten av semesteret, etc.

Anonymkode: ecf7c...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er ikke bare i eksamensperioden, men har pågått hele dette året, fra august til nå. Frykter for at det kommer til å fortsette hvis jeg ikke gjør tiltak snart. Har allerede begynt å kjøpe neste års pensumbøker, slik at jeg eventuelt kan begynne å lese i sommer. SÅ opptatt er jeg av å lese. Tror det ligger litt i frykten for å "henge etter" på skolen, hvis du skjønner. Det er jo langt ifra fare for det, men jeg ser for meg at hvis jeg ikke jobber på hele tiden så kan jeg plutselig innse at jeg ikke kommer gjennom alt eller ikke lærer meg alt godt nok før eksamen ved slutten av semesteret, etc.

Anonymkode: ecf7c...c43

Du gjør deg selv en bjørnetjeneste her. Langt i fra alle bøkene er nødvendige, mange er bare supplementsbøker osv. Du kunne spart mye penger på å vente til skolestart. Tenk sånn her: vil du bli utbrent eller vil du ha energi til å gjøre det bra på skolen? Velg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...