Gå til innhold

Helseskadelig å vaske med eddik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en relativt fersk ''husmor'', men har fått med meg at det skal være fint å vaske med eddik. Jeg har en blanding med eddik, zalo og vann på en sprayflaske, som jeg bruker i dusjen og på kjøkkenet. Det jeg lurer på er om det er skadelig å puste inn eddikdunsten ( i mangel på bedre navn ) ? Når jeg sprayer inni dusjen, bruker jeg en god del av denne blandingen og det stiiiinker!
Åpner vinduet og døra på badet, for gjennomlufting, men føler fortsatt et behov for å gå helt ut i frisk luft.
Nesten sånn at det svir/brenner litt i hals og bryst etterpå, ikke veldig, men litt.

Får sår hals av klorin og andre vaskemidler, men de er jo som kjent skadelig å ''ånde inn''.

Og ja, jeg har prøvd med sånn maske, men synes ikke at det hjelper noe særlig.

Anonymkode: 2317e...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eddik til å vaske med er det "krig" om her på kg. Der er to "leirer". En for og en mot. 

Jeg vil påstå etter å ha lest en hel del eddikvaskerådtråder at unge og kunnskapsløse mener eddik er bra fo alt. Mens folk med en viss innsikt i kjemi bruker eddik til det den er tenkt til, konservering av mat og ikke av skitt, bakterier og andre mikrober. 

Anonymkode: 4f2f2...d30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en relativt fersk ''husmor'', men har fått med meg at det skal være fint å vaske med eddik. Jeg har en blanding med eddik, zalo og vann på en sprayflaske, som jeg bruker i dusjen og på kjøkkenet. Det jeg lurer på er om det er skadelig å puste inn eddikdunsten ( i mangel på bedre navn ) ? Når jeg sprayer inni dusjen, bruker jeg en god del av denne blandingen og det stiiiinker!
Åpner vinduet og døra på badet, for gjennomlufting, men føler fortsatt et behov for å gå helt ut i frisk luft.
Nesten sånn at det svir/brenner litt i hals og bryst etterpå, ikke veldig, men litt.

Får sår hals av klorin og andre vaskemidler, men de er jo som kjent skadelig å ''ånde inn''.

Og ja, jeg har prøvd med sånn maske, men synes ikke at det hjelper noe særlig.

Anonymkode: 2317e...695

Hvis det svir i halsen er det neppe bra for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det skal være bedre/sunnere å vaske med eddik enn med vanlige vaskemidler. Men... når man bruker sprayflaske og sprayer på, så flyr disse små partiklene( eller hva man nå skal kalle det) ut og sprer seg alle plasser i tillegg på flaten du skal rengjøre. Dette puster vi inn, og det er ikke bra. Skal du vaske sunnest mulig, så kutt ut sprayflasker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste vaskemidler er behagelige å puste inn på den måten du beskriver. Vi spiser jo eddik, så veldig farlig er det ikke. Hvis du vil fortsette å vaske med eddik, burde du slutte å bruke sprayflaske, men heller bruke vaskemiddelet i en bøtte med vann og bruke svamp.

Anonymkode: 6b0aa...437

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xanadus skrev:

Det skal være bedre/sunnere å vaske med eddik enn med vanlige vaskemidler. Men... når man bruker sprayflaske og sprayer på, så flyr disse små partiklene( eller hva man nå skal kalle det) ut og sprer seg alle plasser i tillegg på flaten du skal rengjøre. Dette puster vi inn, og det er ikke bra. Skal du vaske sunnest mulig, så kutt ut sprayflasker.

Ved bruk at sprayflasker blir det en aerosol/luftdamp man puster inn. Denne er så fin at den taes opp i lungene og fraktes rundt i kroppen med blodbanen. (Enkelt og folkelig forklart). Derfor er Jan V. Bakke i arbeidstilsynet en av flere som mener sprayflasker bør forbyes med rengjøringssprayer. Eddikk eller annet innhold gjør ingen forskjell. 

Eddik er sur, og syre skader mange overflater, derfor er eddik noe som brukes til å konservere mat i/et holdbarhetsøkende middel. Brukt på bakterier, virus, mugg m.m. så kan det bidra uheldig og mot sin hensikt når man skal "gjøre rent". 

Anonymkode: 4f2f2...d30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unngå sprayflaske og ikke rengjør fugene med eddik hvis det er fliser.

Du kan blande eddik 50-50 med vann for å gjøre den litt mildere, men fugene bør unngå kontakt med eddik.

Endret av Atea
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ved bruk at sprayflasker blir det en aerosol/luftdamp man puster inn. Denne er så fin at den taes opp i lungene og fraktes rundt i kroppen med blodbanen. (Enkelt og folkelig forklart). Derfor er Jan V. Bakke i arbeidstilsynet en av flere som mener sprayflasker bør forbyes med rengjøringssprayer. Eddikk eller annet innhold gjør ingen forskjell. 

Eddik er sur, og syre skader mange overflater, derfor er eddik noe som brukes til å konservere mat i/et holdbarhetsøkende middel. Brukt på bakterier, virus, mugg m.m. så kan det bidra uheldig og mot sin hensikt når man skal "gjøre rent". 

Anonymkode: 4f2f2...d30

Hvorfor skal man ikke vaske muggsopp med eddik?

Anonymkode: 3e993...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for alle svar. Da er sprayflasken arkivert. Og ja, jeg har lagt merke til ''eddik-motstanderene ( motstanderen )'' her inne, men frem til jeg finner et vaskemiddel som faktisk fjerner kalk, så kommer jeg til å fortsette med eddik- og zaloblanding. Tviler på at det er noe bedre å puste inn alle disse andre kjemikalene. Nå bruker jeg kun denne blandingen inni dusjen på veggene, og ikke overalt ellers. 

 

Anonymkode: 2317e...695

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...