Gå til innhold

Hijab til bunaden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan ville muslimer reagert dersom nordmenn iførte seg deres nasjonaldrakt - med nisselue på hodet?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Chiubi skrev:

Hvordan ville muslimer reagert dersom nordmenn iførte seg deres nasjonaldrakt - med nisselue på hodet?

Hva vet vi. Hva blir det neste du skriver? Med gris?

Anonymkode: 740c0...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asdas123
2 minutter siden, Chiubi skrev:

Hvordan ville muslimer reagert dersom nordmenn iførte seg deres nasjonaldrakt - med nisselue på hodet?

Aldri hørt om en religion der en tror på nissen. 

Dette blir jo helt rart å sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, kvinneguide skrev:

Hehe nei nå må du slutte å blande kortene for å være vriompeis. Det er ikke slik at norsk kultur er synonymt med kristendom. For å svare deg på det opprinnelige spørsmålet igjen da, nei du vil ikke bli straffet for å gå med hijab til bunad. 

Synes nå heller du er vrang, som ikke har fått med deg at denne kulturen du snakker om forandrer seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

 Nei. Islam er ikke norsk. Konvertitter får bruke ENTEN alt norsk ELLER alt av det nasjonale fra der mannen kommer fra. Ikke blande.

Joda..de fleste konvertitter er kvinner.

Kristendommen var heller ikke norsk, men vi lever etter den allikevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er norsk. Mannen min er muslim og jeg har konvertert. 

Anonymkode: 77454...b8f

Og kvinnelige konvertitter til islam er mer fanatiske enn islams egne kvinner. Beklager om sannheten sårer. Det vil jeg jo ikke.

Samme greie, egentlig med de som har sluttet å røyke..mer fanatisk antirøyk enn en som aldri har røyket. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Arabella skrev:

Selvfølgelig, det blir på samme måte der.

Ja. Jeg syns nå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab er blitt norsk kultur. Hvorfor ikke velge bunaden som er fra der du bor og lage hijaben av f.eks. hvit lin. Hvis bunaden har tilhørende skjorte med høy krage kan du vurdere å bruke en turban, hvis du synes det er dekket nok. Har sett at noen steder er det "vanelig" for mer vestlige muslimer som går med hijab å velge den "mildere" måten å dekke håret på. Det vil passe fint.

Ikke hør på all driten som blir skrevet her. Folk flest er ikke så trangsynte, det er bare noen gærninger på KG. 

En hijab er jo egentlig bare et skaut. Mange norske, gifte kvinner pleide å bruke skaut og det er fortsatt noen som brukter skaut i kirka.

Anonymkode: a88fd...6fd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, peppermyntete skrev:

Synes nå heller du er vrang, som ikke har fått med deg at denne kulturen du snakker om forandrer seg. 

Hvor har du det fra at ikke jeg har fått det med meg? Har ingen problemer med at folk bruker hijab jeg. Og ja, vi skriver historie i dette øyeblikk, men det tar noen år før noe kan kalles kulturarv da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig gå med hva du vil, men vær forberedt på at du kan komme til å både fornærme og såre mange mennesker. Bunaden er et sterkt symbol for norsk kultur, hijab er så langt fra norsk kultur, menneskesyn og normer som du kan komme. Så av respekt vil jeg råde deg til å velge enten bunad eller hijab. Hvis du absolutt må dekke til håret, finnes det mange skaut som kan brukes til bunader. Generelt vil det å bruke hijab føre til mer fremmedgjøring, mindre integrering og øke distansen mellom kulturene. Det er et sterkt symbol som står for verdier vi har gått bort ifra for hundre år siden i Norge. 

Anonymkode: df52d...8af

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, peppermyntete skrev:

Kristendommen var heller ikke norsk, men vi lever etter den allikevel. 

Nei. Det gjør vi ikke lenger. ☺

Takke faan for det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er norsk. Mannen min er muslim og jeg har konvertert. 

Anonymkode: 77454...b8f

Vi kan godt holde religionen utenom diskusjon. Hvis noen spurte hvilken caps som passer best til bunad ville folk også reagert. Uniformer og nasjonaldrakter er ikke som alle andre plagg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tigress skrev:

Det mest vettuge ville jo vere å finne ein bunad som har eit hovudplagg som dekkjer håret. 

Nettopp! 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunad meg her, bunad meg der og bunad meg i rassen!!!! 

Anonymkode: 517b6...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var at dette måtte være et trolleinnlegg for å provosere... for man kødder ikke med vår store stolthet, 

nasjonaldrakten! Og der skal man til og med være nøye med å bruke den som hører til der man er fra (mors fødested helst), og røde strømper om man er ugift og svarte om man er gift er det f.eks. ved Sunnmørsbunaden, og der skulle gifte damer ha skaut.


Jeg vil anbefale trådstarter å få seg en hvit hijab, og ha et tradisjonelt bunadsskaut som hører til bunaden utenpå det.
Det vil passe best til bunaden. Ser for meg at det ser rart ut med bare hijab til... 

 

og selv om man er muslim - man MÅ ikke ha hijab hele tiden. Jeg kjenner flere muslimer som jobber på sykehus, 

et par stk har hijab hele tiden, men de andre pleier å ta det av seg på jobb, og har det på seg når de skal hjem.
Så om man ønsker å ha håret tildekket - ha på et skaut da... Tror ikke Allah straffer deg bare fordi du en dag i året går med skaut i stedet for hijab.

 

Anonymkode: affb1...269

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bunad meg her, bunad meg der og bunad meg i rassen!!!! 

Anonymkode: 517b6...c11

Nærmer seg 17. mai nå :D

Jeg har "bare" festdrakt... men ikke tale om jeg tør å prøve den på, for jeg er brennsikker på at den ikke passer og jeg må streve med å få den av meg igjen........ ender med at jeg må klippe den opp hahaha....

 

Nei, jeg har en annen fin kjole som passer utmerket :)

Anonymkode: affb1...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, kvinneguide skrev:

Vi kan godt holde religionen utenom diskusjon. Hvis noen spurte hvilken caps som passer best til bunad ville folk også reagert. Uniformer og nasjonaldrakter er ikke som alle andre plagg.

Kan jeg bruke ørevarmere av grå ulvepels til min arabisknorske folkedraktbunad?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa
6 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Kan jeg bruke ørevarmere av grå ulvepels til min arabisknorske folkedraktbunad?

Fryser du på ørene så kan du vel det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carressa skrev:

Fryser du på ørene så kan du vel det :-)

Nå er du usaklig, slem og ulvehater. Man har ikke ulv på ørene, vel? 😉

Og man har ikke hijab til bunad  eller nisselue til vakre arabiske drakter. 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder som dette, gjør at jeg får lyst til å droppe hele bunaden. Jeg blir helt flau over at et klesplagg skal ha så stor betydning at folk faktisk blir SÅRET dersom noen de overhodet ikke kjenner bærer feil hodeplagg... Særlig med tanke på at de aller færreste bærer hodeplaggene som hører til de forskjellige bunadene.

Det er helt utrolig hvor mye man mener om andre mennesker sine klær...

 

Anonymkode: d54c9...88e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...