Gå til innhold

Hijab til bunaden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Det er fortsatt ikke hijab. 

Men da kan de velge en slik bunad da når de på død og liv skal dekke til håret sitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev:

Det er fortsatt ikke hijab. 

Nei, det er ikke hijab, og det skal heller ikke være hijab til norske bunader. Men hvis problemet er at håret vises, kan man velge en bunad som har et hodeplagg som dekker håret. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Chiubi skrev:

Nei, det er ikke hijab, og det skal heller ikke være hijab til norske bunader. Men hvis problemet er at håret vises, kan man velge en bunad som har et hodeplagg som dekker håret. 

Det er ikke det som er problemet. Problemet at det er et plagg som tilhører et annet land og kultur. Man kan ikke bare mixe og matche.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, peppermyntete skrev:

Hvorfor kan man ikke respektere nasjonaldrakten med hijab på? Og norsk kultur? Kristendommen er norsk kultur, må jeg slutte å bruke bunad da siden jeg ikke er kristen?

Hehe nei nå må du slutte å blande kortene for å være vriompeis. Det er ikke slik at norsk kultur er synonymt med kristendom. For å svare deg på det opprinnelige spørsmålet igjen da, nei du vil ikke bli straffet for å gå med hijab til bunad. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa
1 minutt siden, Chiubi skrev:

Nei, det er ikke hijab, og det skal heller ikke være hijab til norske bunader. Men hvis problemet er at håret vises, kan man velge en bunad som har et hodeplagg som dekker håret. 

Men nesten alle gjør jo en eller annen feil når man har på seg bunad. Feil farge på strømpene, solbriller, paraply, går uten hodeplagg, plasserer søljene feil, listen tar jo ingen ende. Er du imot det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Carressa skrev:

Men nesten alle gjør jo en eller annen feil når man har på seg bunad. Feil farge på strømpene, solbriller, paraply, går uten hodeplagg, plasserer søljene feil, listen tar jo ingen ende. Er du imot det også?

Strømpene er det da ingen som ser. Og det er ingen regel som sier at det må være hodeplagg. Og solbriller beskytter mot sola og paraply mot regn. Står det skrevet at man må skade synet og bli våt om man har på bunad? Og de søljene er jævlig vanskelig å holde styr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carressa
3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Strømpene er det da ingen som ser. Og det er ingen regel som sier at det må være hodeplagg. Og solbriller beskytter mot sola og paraply mot regn. Står det skrevet at man må skade synet og bli våt om man har på bunad? Og de søljene er jævlig vanskelig å holde styr på.

Det finnes såkalte bunadsregler, og nesten alle bryter dem i større eller mindre grad. Hvorfor er det da ikke greit med hijab? Bare fordi den kommer fra en annen kultur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Maleficenta skrev:

 

Fordi hijaben tilhører ikke norsk kultur. Hadde tatt seg ut om jeg begynte å gå med bunadkyse til et annet lands nasjonaldrakt

Bunad er ikke et religiøst plagg. Nå blander du kortene litt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev:

Strømpene er det da ingen som ser. Og det er ingen regel som sier at det må være hodeplagg. Og solbriller beskytter mot sola og paraply mot regn. Står det skrevet at man må skade synet og bli våt om man har på bunad? Og de søljene er jævlig vanskelig å holde styr på.

Bunadpolitiet er ikke så glad i gjennomsiktige strømper, solbriller, paraplyer og øredobber eller annet stasj som ikke følger med. Men bunaden er jo noe av det mest forseggjorte vi kler oss i, detaljene gjør jo antrekket komplett, så det har mye å si for helhetsinntrykket. Dette med hijab og bunad sender bare ut veldig rare signaler, Trodde de som gikk med hijab virkelig gikk inn for å fronte egen kultur? Er jo mange muslimer som går uten. Så hvorfor ønsker de å vise seg i en heilnorsk folkedrakt sammen med sitt eget hodeplagg? Hvorfor vil de ikke ta en av de mange dekkende hodeplaggene som tilhører bunad?  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asdas123
6 minutter siden, kvinneguide skrev:

Bunadpolitiet er ikke så glad i gjennomsiktige strømper, solbriller, paraplyer og øredobber eller annet stasj som ikke følger med. Men bunaden er jo noe av det mest forseggjorte vi kler oss i, detaljene gjør jo antrekket komplett, så det har mye å si for helhetsinntrykket. Dette med hijab og bunad sender bare ut veldig rare signaler, Trodde de som gikk med hijab virkelig gikk inn for å fronte egen kultur? Er jo mange muslimer som går uten. Så hvorfor ønsker de å vise seg i en heilnorsk folkedrakt sammen med sitt eget hodeplagg? Hvorfor vil de ikke ta en av de mange dekkende hodeplaggene som tilhører bunad?  

Fordi jeg ønsker å feire Norge samtidig som jeg praktiserer min tro. Først er det feil at vi ikke integreres og beholder vår kultur i nytt land, så er det feil at vi integreres og tar til oss den norske kulturen som vår egen. 

 

Hipp hipp hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man bruker ikke hijab til bunad. Ønsker man å dekke til håret så finnes det mange tradisjonelle "hårplagg" man kan bruke. Se link tidligere i tråden. Hijab? Nei.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa
3 minutter siden, Kronellermynt skrev:

Fordi jeg ønsker å feire Norge samtidig som jeg praktiserer min tro. Først er det feil at vi ikke integreres og beholder vår kultur i nytt land, så er det feil at vi integreres og tar til oss den norske kulturen som vår egen. 

 

Hipp hipp hurra!

Kjør på sier jeg, men bruk gjerne en diskret hijab. Ensfarget svart eller hvit f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere om en bunad som passer godt sammen med hijab? 

Anonymkode: 77454...b8f

Kommer ikke bunad ferdig med skaut/hijab da? Like greit å bruke det som følger med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Arabella skrev:

Muslimsk hijab til norsk bunad er en umulig kombinasjon. TS, bruk din egen nasjonaldrakt hvis du vil bruke hijab.

Jeg er norsk. Mannen min er muslim og jeg har konvertert. 

Anonymkode: 77454...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere om en bunad som passer godt sammen med hijab? 

Anonymkode: 77454...b8f

Kommer an på fargen på hijaben, men du vil sikkert finnes en del. Hijab + bunad= Nice

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, Maleficenta skrev:

 

Fordi hijaben tilhører ikke norsk kultur. Hadde tatt seg ut om jeg begynte å gå med bunadkyse til et annet lands nasjonaldrakt

Den gjør jo det nå, siden det finnes norske muslimer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som bruker hijab and what not har oftest flotte nasjonaldrakter. Bruk de, heller. Dere er vakre i de. 

Syns hijab til bunad er en uting...men se her...syns også at norske plagg i en F.EKS pakistansk nasjonaldrakt er like upassende. 

Min mening. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Mennesker som bruker hijab and what not har oftest flotte nasjonaldrakter. Bruk de, heller. Dere er vakre i de. 

Syns hijab til bunad er en uting...men se her...syns også at norske plagg i en F.EKS pakistansk nasjonaldrakt er like upassende. 

Min mening. 

Selvfølgelig, det blir på samme måte der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, peppermyntete skrev:

Den gjør jo det nå, siden det finnes norske muslimer.

 Nei. Islam er ikke norsk. Konvertitter får bruke ENTEN alt norsk ELLER alt av det nasjonale fra der mannen kommer fra. Ikke blande.

Joda..de fleste konvertitter er kvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...