Gå til innhold

Hijab til bunaden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet dere om en bunad som passer godt sammen med hijab? 

Anonymkode: 77454...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på fargen på hijaben. Hvis den er svart vil bunader som hovedsaklig er svart passe best til osv :)  Hvis fargen på hijaben er nærmest identisk med fargen på stoffet på bunaden vil det som oftest passe godt sammen. 

Anonymkode: ce64b...068

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodeplagg hører til bunad. Sjølv om bunad er eit tradisjonsplagg med mange reglar knytt til bruk, viser tida at det har vore (og framleis er) rom for tilpassing til motetrendar (feks. Skjørtelengde) og personleg smak. Så eg vil seie ja til hijab om du ønskjer å bruke det. Sjølv bruker eg punjabidress til tights. 

 

(Opps, svarte ikkje heilt på spørsmålet ser eg, la gå....)

Endret av Petrus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere om en bunad som passer godt sammen med hijab? 

Anonymkode: 77454...b8f

Sunnmørsbunaden kanskje... den svarte, den er fotsid, og ermene er dekket av skjorte..... så slipper man å vise hud, og tradisjonelt sett skulle man ha skaut/hodeplagg... det var synd å vise hår for gifte kvinner, spesielt i kjerka :)

Men hijab kan nok provosere og... Om man er så kulturell at man vil bruke hijab, bør man ikke heller bruke sin egen nasjonaldrakt?

Anonymkode: affb1...269

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sunnmørsbunaden kanskje... den svarte, den er fotsid, og ermene er dekket av skjorte..... så slipper man å vise hud, og tradisjonelt sett skulle man ha skaut/hodeplagg... det var synd å vise hår for gifte kvinner, spesielt i kjerka :)

Men hijab kan nok provosere og... Om man er så kulturell at man vil bruke hijab, bør man ikke heller bruke sin egen nasjonaldrakt?

Anonymkode: affb1...269

Reknar med at ho som spør er (mest) norsk? Sidan ho vil bruke bunad. Og samtidig muslim sidan ho vil bruke hijab. Bør ikkje vere stort problem etter mi meining. I Hulda Garborg si tid, hadde dei td. Ikkje nylonstrømper eller bunadsmønstra paraply, noko som er heilt standard bunadstilbehør i dag. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du kan bruke den bunaden du vil, og så får du sikkert til å finne en hijab som på et eller annet vi passer til bunaden. I den gamle draktskikken i Norge var ikke fargekoordinering er tema, de bruke det de hadde og i våre øyne kan det av og til skjære helt. Bruk den bunaden du selv vil og helst en du har en tilhørighet til, og så tar du det derfra.

Hijab til bunad synes jeg forresten er helt greit, og det norske bondesamfunnet skulle man også dekke håret og man begrunnet det mye på samme måte som man begrunner bruk av hijab. Dessverre er det mange der ute som ikke er enig med meg og som nok også kan finne på å være ufine, men det håper jeg du kan heve deg over.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sunnmørsbunaden kanskje... den svarte, den er fotsid, og ermene er dekket av skjorte..... så slipper man å vise hud, og tradisjonelt sett skulle man ha skaut/hodeplagg... det var synd å vise hår for gifte kvinner, spesielt i kjerka :)

Men hijab kan nok provosere og... Om man er så kulturell at man vil bruke hijab, bør man ikke heller bruke sin egen nasjonaldrakt?

Anonymkode: affb1...269

Finnes det bunader der man viser hud? :klo: Har aldri sett en eneste bunad der noe annet enn ansikt og hender synes 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimsk hijab til norsk bunad er en umulig kombinasjon. TS, bruk din egen nasjonaldrakt hvis du vil bruke hijab.

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en mulighet å bruke et hodeplagg som hører til bunaden? Mange av de dekker hår og nakke. Google "bunad hodeplagg" så ser du mange forskjellige. :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Petrus skrev:

Reknar med at ho som spør er (mest) norsk? Sidan ho vil bruke bunad. Og samtidig muslim sidan ho vil bruke hijab. Bør ikkje vere stort problem etter mi meining. I Hulda Garborg si tid, hadde dei td. Ikkje nylonstrømper eller bunadsmønstra paraply, noko som er heilt standard bunadstilbehør i dag. 

Helt enig med deg. Ser ikke noe galt i å bruke en litt nøytral, passende hijab til bunad. Hvis man skal følge alle bunadsreglene til punkt og prikke blir det nei til solbriller, gifteringer, nylonstrømper og paraplyer, med mye mer. 

Anonymkode: ce64b...068

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør som du vil, men personlig syns jeg det blir helt feil. Som å bruke lårlange og høyhælte lakkstøvletter til bunad. Slik krasj.

Anonymkode: f0701...420

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OTelemarkGammel_hodeplagg_helfig.jpg

hodelin_kvadrat_Large.jpg

 

Rondastakk_torkle_helfigur.jpg

 

BjXrgXHovlandXutsnitt.jpg

 

 

 

Endret av Sheltay Retrac
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bunader passer vel til hijab. Er mange bunader der det egentlig tilhører et hvitt skaut f.eks, da er det vel bare å bruke en hvit hijab :)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Arabella skrev:

Muslimsk hijab til norsk bunad er en umulig kombinasjon. TS, bruk din egen nasjonaldrakt hvis du vil bruke hijab.

Aldri slått deg at det finnes etnisk norske muslimer?

Anonymkode: 98891...636

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ikke gå med bunad og hijab. ( jeg lurer oppom spørsmålet bare er for å provosere) Men for eksempel Øst Telemarks bunaden har hodeplagg som dekker håret. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere om en bunad som passer godt sammen med hijab? 

Anonymkode: 77454...b8f

Oslo jubileumsdrakt!  ( drakt, ikke bunad ;-)) Knallfin og du kan velge ulike farger på skjorte og skjørt. Gull, hvitt og blått. Ulike kombinasjoner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri slått deg at det finnes etnisk norske muslimer?

Anonymkode: 98891...636

Joda, jeg vet at det finnes nordmenn som har konvertert til islam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...