Gå til innhold

Hvorfor kan alle starte privat barnehage dersom de har barnehagelærerutdannelse? Sak i avisen det de registrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan alle bare starte opp en privat barnehage så lenge de har barnehagelærer utdannelse?

Leser i avisen om private barnehager som oppfører mer barn som er tilfelle, de får ekstra støtte pr barn, er snakk om hundretusener av kroner, dette er jo ren svindel, hvorfor får de lov til å holde på som de víl?

 

Anonymkode: 80cf3...d51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger vel egentlig ikke utdannelse som barnehagelærer for å starte og drive en barnehage. Men man må sørge for at de som jobber der er kvalifisert. 

Det finnes dessverre en del kommersielle barnehager og endel av disse er dyktige til å tjene penger. Velferdsprofitør kalles det. De gjør seg rike på våre skattepenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Man trenger vel egentlig ikke utdannelse som barnehagelærer for å starte og drive en barnehage. Men man må sørge for at de som jobber der er kvalifisert. 

Det finnes dessverre en del kommersielle barnehager og endel av disse er dyktige til å tjene penger. Velferdsprofitør kalles det. De gjør seg rike på våre skattepenger. 

Det går ut over barn, og enkelte driver rovdrift på ansatte. Jeg skjønner ikke at det det kan være lov, noen må jo stoppe dem.

Bra de er registrert, så ser jeg hvertfall hvor jeg ikke skal søke jobb som barnehagelærer, driver jo ren svindel på høyt nivå.

Anonymkode: 80cf3...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ut over barn, og enkelte driver rovdrift på ansatte. Jeg skjønner ikke at det det kan være lov, noen må jo stoppe dem.

Bra de er registrert, så ser jeg hvertfall hvor jeg ikke skal søke jobb som barnehagelærer, driver jo ren svindel på høyt nivå.

Anonymkode: 80cf3...d51

Det er ikke lov å drive med profitt. Men det er mange måter å drive non-profitt på.

En vanlig måte er at barnehagen leier området og bygningene av et firma. Barnehagen og utleiefirmaet eies av samme person. Hvis barnehagen er i ferd med å gå med overskudd økes bare leien. Det er jo ingen forbud om at utleiefirmaet ikke kan gå med overskudd.

Men det er mange andre triks.

Det fine med barnehager er at det stadig er nye kunder samtidig som man beholder de gamle i flere år. Kundene betaler jevnlig og i tillegg er det mye offentlig støtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Det er ikke lov å drive med profitt. Men det er mange måter å drive non-profitt på.

En vanlig måte er at barnehagen leier området og bygningene av et firma. Barnehagen og utleiefirmaet eies av samme person. Hvis barnehagen er i ferd med å gå med overskudd økes bare leien. Det er jo ingen forbud om at utleiefirmaet ikke kan gå med overskudd.

Men det er mange andre triks.

Det fine med barnehager er at det stadig er nye kunder samtidig som man beholder de gamle i flere år. Kundene betaler jevnlig og i tillegg er det mye offentlig støtte.

Ja, en del private barnehager fører opp flere barn enn de som faktisk går der, dvs de får hundretusen ekstra ( for barn som ikke går der ) hvordan kan det egentlig være tillatt? 

Anonymkode: 80cf3...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, en del private barnehager fører opp flere barn enn de som faktisk går der, dvs de får hundretusen ekstra ( for barn som ikke går der ) hvordan kan det egentlig være tillatt? 

Anonymkode: 80cf3...d51

Det er ikke tillatt. Har du eksempel? 

Jeg kan ikke huske å ha sett noe om dette i nyhetene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hørt noe om dette i media eller avisene, og jeg leser dem alle.

Kan det hende TS bruker dette som en unnskyldning til å få inn tips om hva hun bør passe seg for og hvordan tjene mest profitt. Kanskje til og med sjangsen for å bli tatt? I så fall, så er du en smart person ts 😂

Anonymkode: c81a7...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet om vikar i private barnehager. Et krav er at det skal være førskolelærer der, men det som skjer er at de stikker innom par timer en gang i uka og overlater 10-11 barn fra under ett år til tre år på to assistenter. Det sier seg selv at de barna som ikke er frempå, blir mest overlatt til seg selv unntatt bleieskift og måltider rundt bordet. Ofte rekker ikke den siste ungen å komme seg ut når det er kuldegrader ved cirka ti, før man må begynne å få barna inn igjen.

Anonymkode: 510ff...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er eksepsjonelt mye penger å tjene på å drive barnehage i Norge. Her har storkapitalen et sugerør rett inn i den norske statskassen. Artig funfact er at halvparten av norske private barnehager er registrert i skatteparadiser

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke hørt noe om dette i media eller avisene, og jeg leser dem alle.

Kan det hende TS bruker dette som en unnskyldning til å få inn tips om hva hun bør passe seg for og hvordan tjene mest profitt. Kanskje til og med sjangsen for å bli tatt? I så fall, så er du en smart person ts 😂

Anonymkode: c81a7...614

Så dypt synker ikke jeg;) 

jeg reagerer på hvordan de kan gjøre som de vil, og nei- du har ikke lest alle aviser. Leste det selv for ca 4 dager siden.

Anonymkode: 80cf3...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prt90 skrev:

Fordi det er eksepsjonelt mye penger å tjene på å drive barnehage i Norge. Her har storkapitalen et sugerør rett inn i den norske statskassen. Artig funfact er at halvparten av norske private barnehager er registrert i skatteparadiser

Og dette er ikke en sak for Økokrim?

Anonymkode: 80cf3...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet om vikar i private barnehager. Et krav er at det skal være førskolelærer der, men det som skjer er at de stikker innom par timer en gang i uka og overlater 10-11 barn fra under ett år til tre år på to assistenter. Det sier seg selv at de barna som ikke er frempå, blir mest overlatt til seg selv unntatt bleieskift og måltider rundt bordet. Ofte rekker ikke den siste ungen å komme seg ut når det er kuldegrader ved cirka ti, før man må begynne å få barna inn igjen.

Anonymkode: 510ff...c70

Er ikke lov.

Anonymkode: 80cf3...d51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er ikke en sak for Økokrim?

Anonymkode: 80cf3...d51

I noen tilfeller kan det nok være det, men det er jo ikke ulovlig i seg selv å registrere barnehagen sin i Panama.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, prt90 skrev:

I noen tilfeller kan det nok være det, men det er jo ikke ulovlig i seg selv å registrere barnehagen sin i Panama.. 

Noen steder vi får tilgang til informasjon? snart utdannet barnehagelærer og vil ikke risikere en barnehage der de setter penger før barn.

Anonymkode: 80cf3...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen steder vi får tilgang til informasjon? snart utdannet barnehagelærer og vil ikke risikere en barnehage der de setter penger før barn.

Anonymkode: 80cf3...d51

Du kan jo f.eks sjekke i brreg og proff.no hvem som er eierene av barnehagen. Espira (har nesten 100 barnehager i Norge) er f.eks eid av et oppkjøpsfond registrert på Jersy (europeisk skatteparadis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, prt90 skrev:

Du kan jo f.eks sjekke i brreg og proff.no hvem som er eierene av barnehagen. Espira (har nesten 100 barnehager i Norge) er f.eks eid av et oppkjøpsfond registrert på Jersy (europeisk skatteparadis)

Og det der får de virkelig lov til????

Hvor er ØKOKRIM

 

Nei til Espira barnehager altså

Anonymkode: 80cf3...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...