Gå til innhold

Utrolig respektløs HR sjef!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble oppringt i dag av HR sjefen for en butikkjede angående en jobbsøknad jeg hadde sendt dem.

Jeg ble bedt om å sende vitnemål og attester på mail til HR sjefen for å bli vurdert videre til stillingen, men da jeg informerte h*n om at jeg ikke hadde vitnemål fra videregående skole ble jeg møtt med respektløshet. H*n spurte om jeg ikke hadde fullført studiene fordi jeg var blitt skolelei, noe jeg svarte ja på, og fikk da følgende kommentar fra h*n: 

"Da syns jeg du burde ta deg i nakkeskinnet og se til og fullføre studiene. Jeg håper noen i familien din kan gi deg et spark bak så du får deg studiekompetanse." .... !

Jeg kunne mildt sagt ikke tro mine egne ører, trodde nesten det var en spøk. Noe så respektløst fra en HR sjef har jeg aldri vært borti før! Selv om jeg ikke fullførte VGS så har jeg mange års erfaring fra butikk og meget gode referanser, noe som tydelig kommer frem via cv og søknad. Men det virket ikke som det betydde noe så fort h*n fikk vite at jeg ikke hadde vitnemål. 

Spørsmålet er, hva gjør jeg nå? Jeg ønsker selvsagt ikke å søke jobb lengre ved denne kjeden og samboeren min mener jeg burde sende en mail til konsernsjefen om måten jeg ble behandlet på, noe jeg gjerne kan gjøre. Men foruten å forklare hva som skjedde er det noe annet jeg burde skrive i mailen? Har noen andre opplevd lignende? Hva gjorde dere i så fall? 

Anonymkode: ce22e...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Vel, da var mail til konsernsjefen sendt og beklagelse (fra han) fått. Det er da i det minste noe.. 

 

Anonymkode: ce22e...769

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var fint at du sa fra. At man ikke har VGS er jo kanskje et minus. Og det er kanskje viktig for noen kjeder, men da får heller HR-sjef si at man ikke er aktuell for stillingen på en normal, ordentlig måte, å tiltale deg slik han gjorde er helt bak mål. Så søker du heller ved en annen kjede og legger dette bak deg, ingen vits i å bruke tid eller krefter på dårlige arbeidsgivere, tenk at det var mye bedre å finne det ut så tidlig i søknadsprosessen så slapp du å kaste bort mer tid på en vrang leder. 

Anonymkode: ab861...ab7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble oppringt i dag av HR sjefen for en butikkjede angående en jobbsøknad jeg hadde sendt dem.

Jeg ble bedt om å sende vitnemål og attester på mail til HR sjefen for å bli vurdert videre til stillingen, men da jeg informerte h*n om at jeg ikke hadde vitnemål fra videregående skole ble jeg møtt med respektløshet. H*n spurte om jeg ikke hadde fullført studiene fordi jeg var blitt skolelei, noe jeg svarte ja på, og fikk da følgende kommentar fra h*n: 

"Da syns jeg du burde ta deg i nakkeskinnet og se til og fullføre studiene. Jeg håper noen i familien din kan gi deg et spark bak så du får deg studiekompetanse." .... !

Jeg kunne mildt sagt ikke tro mine egne ører, trodde nesten det var en spøk. Noe så respektløst fra en HR sjef har jeg aldri vært borti før! Selv om jeg ikke fullførte VGS så har jeg mange års erfaring fra butikk og meget gode referanser, noe som tydelig kommer frem via cv og søknad. Men det virket ikke som det betydde noe så fort h*n fikk vite at jeg ikke hadde vitnemål. 

Spørsmålet er, hva gjør jeg nå? Jeg ønsker selvsagt ikke å søke jobb lengre ved denne kjeden og samboeren min mener jeg burde sende en mail til konsernsjefen om måten jeg ble behandlet på, noe jeg gjerne kan gjøre. Men foruten å forklare hva som skjedde er det noe annet jeg burde skrive i mailen? Har noen andre opplevd lignende? Hva gjorde dere i så fall? 

Anonymkode: ce22e...769

Og hvordan skal du så bevise at du snakker sant når du skal fortelle din side av saken? Hva tror du denne sjefen har for en versjon av dennsamme telefonsamtalen? Ta deg en bit av det sure eplet og gå videre i livet ditt. Gjør du det du antyder i hi så kan jeg love deg at det ikke kommer noe positivt ut av situasjonen. Snu situasjonen og ta lærdom til neste gang du søker på en jobb, å grave deg nedover i en negativ spiral gavner ikke deg selv. 

Anonymkode: d8227...39f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Kan hende det faktisk var godt ment, kanskje vedkommende har sett mange unge som aldri har fullført VGS og i dagens samfunn kommer du desverre ikke langt uten noen form for formell utdannelse. Til og med en HR sjef kan ordlegge seg dumt, selv om intensjonen kanskje var bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Kan hende det faktisk var godt ment, kanskje vedkommende har sett mange unge som aldri har fullført VGS og i dagens samfunn kommer du desverre ikke langt uten noen form for formell utdannelse. Til og med en HR sjef kan ordlegge seg dumt, selv om intensjonen kanskje var bra. 

Språkbruken var nedlatende. Syns jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig
15 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Språkbruken var nedlatende. Syns jeg.

 Det er jeg forsåvidt enig i, og helt ærlig er den type kommentarer unødvendig. Man aner ikke hva den bakenforliggende årsaken til ulike ting er, så man bør også være varsom i å spekulere i at noen trenger "et spark bak" osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Raven.WritingDesk skrev:

 Det er jeg forsåvidt enig i, og helt ærlig er den type kommentarer unødvendig. Man aner ikke hva den bakenforliggende årsaken til ulike ting er, så man bør også være varsom i å spekulere i at noen trenger "et spark bak" osv. 

Nettopp. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan skal du så bevise at du snakker sant når du skal fortelle din side av saken? Hva tror du denne sjefen har for en versjon av dennsamme telefonsamtalen? Ta deg en bit av det sure eplet og gå videre i livet ditt. Gjør du det du antyder i hi så kan jeg love deg at det ikke kommer noe positivt ut av situasjonen. Snu situasjonen og ta lærdom til neste gang du søker på en jobb, å grave deg nedover i en negativ spiral gavner ikke deg selv. 

Anonymkode: d8227...39f

Rull inn med frekkhetene eller pell deg vekk. Har TS skrevet at dette er noe hun går videre med? Alt hun gjorde var å skrive en mail om dårlig oppførsel, hvilket er helt legitimt. Arbeidslivet er fullt av folk som dette, og tydeligvis er folk som deg som fortjener å høre hvor skapet skal stå. 

Anonymkode: ab861...ab7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raven.WritingDesk skrev:

Kan hende det faktisk var godt ment, kanskje vedkommende har sett mange unge som aldri har fullført VGS og i dagens samfunn kommer du desverre ikke langt uten noen form for formell utdannelse. Til og med en HR sjef kan ordlegge seg dumt, selv om intensjonen kanskje var bra. 

Om man ønsker å gi kritikk så får man lære seg å ordlegge seg skikkelig. hva er greia med at frekke folk som oppfører seg nedlatende får ture frem som de vil under dekke av at det "er godt ment"? 

Anonymkode: ab861...ab7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det ikke fram på CVen din at videregående ikke er fullført?

Anonymkode: 75353...fe9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med HR-sjefen, men han kunne ordlagt seg annerledes.

Anonymkode: a7c00...1c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan skal du så bevise at du snakker sant når du skal fortelle din side av saken? Hva tror du denne sjefen har for en versjon av dennsamme telefonsamtalen? Ta deg en bit av det sure eplet og gå videre i livet ditt. Gjør du det du antyder i hi så kan jeg love deg at det ikke kommer noe positivt ut av situasjonen. Snu situasjonen og ta lærdom til neste gang du søker på en jobb, å grave deg nedover i en negativ spiral gavner ikke deg selv. 

Anonymkode: d8227...39f

 

Dette synes jeg var et pissete svar. Det er helt ok å si ifra dersom en opplever å få en så surmaga kommentar slik ts fikk fra denne HR-personen. Vi kan ikke være med på å skape et samfunn hvor man blir sett på som komplett udugelig dersom man ikke har 2 mastergrader før man bikker 30. Jeg synes det er kult at ts faktisk har klart å gripe fatt i livet sitt, skaffet seg mye erfaring og har gode referanser. Dessuten viser ts at vedkommende også har en god del tæl ved å sende en epost til sjefen, til tross for at det er en jobb h*n søker på og mange ville valgt å unnvike og "får vel bare finne meg i det". Slike folk har jeg mektig sans for.

Endret av Chinchilly
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rull inn med frekkhetene eller pell deg vekk. Har TS skrevet at dette er noe hun går videre med? Alt hun gjorde var å skrive en mail om dårlig oppførsel, hvilket er helt legitimt. Arbeidslivet er fullt av folk som dette, og tydeligvis er folk som deg som fortjener å høre hvor skapet skal stå. 

Anonymkode: ab861...ab7

Enkelte bare MÅ kverulere, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respektløst? Manglende respekt? Hvorfor skulle han respektere deg? Han ga deg bare et godt råd, ikke noe nedlatende eller respektløst i det. Han er i en posisjon der han kan velge å kun ansette folk med studiekompetanse, og han kan velge å se på "tidligere skolelei" som negativt. Det er da bare ærlig av ham å opplyse deg om det? Skulle han ha sagt:" det gjør ingen ting", når det faktisk gjør at du ikke får jobben?

Anonymkode: 4beab...f8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man ønsker å gi kritikk så får man lære seg å ordlegge seg skikkelig. hva er greia med at frekke folk som oppfører seg nedlatende får ture frem som de vil under dekke av at det "er godt ment"? 

Anonymkode: ab861...ab7

Jeg bruker relativt mye tid med HR personell, og jeg blir ofte skremt over hvor lite egnede de er til stillingen sin. I ett tilfelle har jeg direkte sagt nei til en millionkontrakt fordi innstillingen var så konfliktskapende at jeg var redd det ville skade firmaet mitt. 

Det er rett ut sagt flaut på profesjonelt nivå. 

Du kan ofte slippe unna med å være frekt rasshxl, men da kan du ikke ha en slik jobb der kapitaliseringen av din verdi er ensidig koblet til din evne å ta vare på mennesker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan skal du så bevise at du snakker sant når du skal fortelle din side av saken? Hva tror du denne sjefen har for en versjon av dennsamme telefonsamtalen? Ta deg en bit av det sure eplet og gå videre i livet ditt. Gjør du det du antyder i hi så kan jeg love deg at det ikke kommer noe positivt ut av situasjonen. Snu situasjonen og ta lærdom til neste gang du søker på en jobb, å grave deg nedover i en negativ spiral gavner ikke deg selv. 

Anonymkode: d8227...39f

Hvis det har kommet meldinger fra andre om at HR-direktøren oppfører seg ubehøvlet, så vil dette gi daglig leder mer info å bygge evt korreksjoner el advarsler på. For det man vet kan denne personen være ufyselig på jobb og da er det fint for leder å få vite om slike saker. 

Det går an å ta lærdom og samtidig si fra.

Anonymkode: d2ea6...0f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Respektløst? Manglende respekt? Hvorfor skulle han respektere deg? Han ga deg bare et godt råd, ikke noe nedlatende eller respektløst i det. Han er i en posisjon der han kan velge å kun ansette folk med studiekompetanse, og han kan velge å se på "tidligere skolelei" som negativt. Det er da bare ærlig av ham å opplyse deg om det? Skulle han ha sagt:" det gjør ingen ting", når det faktisk gjør at du ikke får jobben?

Anonymkode: 4beab...f8b

Hjelpe meg, synes du det er normalt å snakke til folk på en slik måte som TS beskriver? Nakkeskinnet, spark bak?

Det går an å formidle det samme på en konstruktiv og høflig måte, men slik han gjorde vitner om manglende folkeskikk el mangelfull sosial intelligens.

Anonymkode: d2ea6...0f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Respektløst? Manglende respekt? Hvorfor skulle han respektere deg? Han ga deg bare et godt råd, ikke noe nedlatende eller respektløst i det. Han er i en posisjon der han kan velge å kun ansette folk med studiekompetanse, og han kan velge å se på "tidligere skolelei" som negativt. Det er da bare ærlig av ham å opplyse deg om det? Skulle han ha sagt:" det gjør ingen ting", når det faktisk gjør at du ikke får jobben?

Anonymkode: 4beab...f8b

Man skal respektere mennesker. Og selvsagt også noen i TS situasjon!

Men..akkurat nå kjenner jeg at jeg slett ikke respekterer deg pga ditt utsagn.

Dobbeltmoral?  Mulig. Men respekt må ofte fortjenes. TS fortjener min. Det har ikke du gjort deg verdig til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...