Gå til innhold

Ang. Borettslagsforsikring.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, for å gjøre en historie kort: 

Jeg kjøpte en ny oppusset leilighet (gjaldt ikke badet). Badet ser helt normalt ut og leiligheten er ellers helt topp og fin. I prospektet stod det at det var varmekabler på bad.

Grunnet en jordfeil eller noe så fungerer ikke disse. Kontaktet selger og min kjøpsforsikring, selger sa "bryr meg ikke, jeg pusset ikke opp badet, jeg har ikke bod i leiligheten og visste derfor ikke om feilen og har deretter heller ingen plikt til å melde fra da jeg selv ikke visste dette". Min kjøpsforiskring (hjelp forsikring) sa at de ikke mente dette ville være verdt en rettsak og at jeg ville tape derfor kunne de ikke hjelpe.

Tok kontakt med borettslagsforsikringen for å forhøre meg om muligheter, og da sa damen i telefonen at hun oppretter sak og sender en elektriker over for å se på kostnader og om disse overstiger egenandelsprisen på 20.000.

Det ringte en spesialist på jordfeil i dag og sa han kommer nest uke for å forhåpentligvis lokalisere jordfeilen og fikse varmekablene samme dag. 

Dette var ikke det if sa til meg, tenk om han nå kommer å fikser dette og prisen blir pp 15.000 og ikke 20.000 som er egenandelen, hva gjør jeg da? Borettslaget betaler egenandelen fordelt på alle boenhetene (som når naboen benyttet seg av forsikringen og jeg og resten måtte være med på å betale). 

Har sendt en facebook melding til styreleder, han har ikke svart. Jeg har egentlig ikke facebook, men måtte opprette en bare fordi borettslagets kommunikasjon tydligvis kun kan foregå på facebook (teit).

Burde jeg si ifra igjen til styreleder? Er dette noe ham må være med på? Ringte bare forsikringen for å se om jeg hadde noe å gå på, visste ikke at de skulle opprette sak og sende spesialist.

Anonymkode: b3f74...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt er ikke fil på varmekabler noe som tas på borettslagests fordikring, men på din egen.

Anonymkode: 42378...fc0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, for å gjøre en historie kort: 

Jeg kjøpte en ny oppusset leilighet (gjaldt ikke badet). Badet ser helt normalt ut og leiligheten er ellers helt topp og fin. I prospektet stod det at det var varmekabler på bad.

Grunnet en jordfeil eller noe så fungerer ikke disse. Kontaktet selger og min kjøpsforsikring, selger sa "bryr meg ikke, jeg pusset ikke opp badet, jeg har ikke bod i leiligheten og visste derfor ikke om feilen og har deretter heller ingen plikt til å melde fra da jeg selv ikke visste dette". Min kjøpsforiskring (hjelp forsikring) sa at de ikke mente dette ville være verdt en rettsak og at jeg ville tape derfor kunne de ikke hjelpe.

Tok kontakt med borettslagsforsikringen for å forhøre meg om muligheter, og da sa damen i telefonen at hun oppretter sak og sender en elektriker over for å se på kostnader og om disse overstiger egenandelsprisen på 20.000.

Det ringte en spesialist på jordfeil i dag og sa han kommer nest uke for å forhåpentligvis lokalisere jordfeilen og fikse varmekablene samme dag. 

Dette var ikke det if sa til meg, tenk om han nå kommer å fikser dette og prisen blir pp 15.000 og ikke 20.000 som er egenandelen, hva gjør jeg da? Borettslaget betaler egenandelen fordelt på alle boenhetene (som når naboen benyttet seg av forsikringen og jeg og resten måtte være med på å betale). 

Har sendt en facebook melding til styreleder, han har ikke svart. Jeg har egentlig ikke facebook, men måtte opprette en bare fordi borettslagets kommunikasjon tydligvis kun kan foregå på facebook (teit).

Burde jeg si ifra igjen til styreleder? Er dette noe ham må være med på? Ringte bare forsikringen for å se om jeg hadde noe å gå på, visste ikke at de skulle opprette sak og sende spesialist.

Anonymkode: b3f74...b5c

Sånne feil går ikke på boretsslagets sin forsikring dette må du betale selv. Forsikringen for borettslaget gjelder bygning/evnt vannskader som oppstår i felles anlegg og andre ting. Borettslaget har ingenting med at det er feil på varmekablene dine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mokkilokki skrev:

Sånne feil går ikke på boretsslagets sin forsikring dette må du betale selv. Forsikringen for borettslaget gjelder bygning/evnt vannskader som oppstår i felles anlegg og andre ting. Borettslaget har ingenting med at det er feil på varmekablene dine.

Men hvorfor sender if da spesialister? Har ingen forsikring hos dem som personkunde?

Forresten hvis du leser innlegget dreier det seg om en jordfeil på badet.

Anonymkode: b3f74...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kommuniser med styret/styrelder via facebook. Send mail eller brev. I denne saken er det viktig at du har ting skriftlig. 

Hva som dekkes og ikke dekkes av borettslagets bygningsforsikring er avhengig av hvilken forsikring brl. Har tegnet. Det vet ingen av oss i tråden noe som helst om. 

Hva dette koster må du få en forhåndspris på, før noe blir gjort. Også hvem som skal betale er vanlig å få avklart før man gjør en jobb. Uansett, er du interessert i å få orden på varmekablene? 

Kontakt help på nytt, og pør om du har rettshjelpsdekning på den forsikringen eller om de har advokat som kan kjelpe deg med å få avklart tingene. Hvis ikke, vil jeg anbefale deg Huseiernes Landsforbund. Medlemskapet koster 460 kr. Tror jeg. Da har du gratis juridisk hjelp på telefon, ubegrenset. Og du får 1/2 times gratis advokathjelp årlig for å avklare ting. I tillegg får du rabatter på både forsikringer og andre ting det er nyttig å ha når du eier en bolig. 

Anonymkode: 9a297...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette går på borettslagets forsikring. 20.000 hørtes også veldig billig ut, du må jo potensielt ta opp hele gulvet + ny membran og alt mulig for å fikse dette..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke uvanlig at borettslaget sender folk fra forsikringsselskapet for og ta en titt. Jordfeiling i leiligheter er beboer sitt ansvar og fikse så det er tydeligvis de som har gjort ting i leiligheten før ikke har gjort jobben sin skikkelig. Kan aldri tenke meg at andre beboere er intressert i og betale for andre sin forsikring. Jeg jobba i styret i et borettslag før og mange har trodd at borettslag betaler det meste så er feil i leilighet inkl. nytt bad, strøm, toalett. Mange har ikke negang innboforsikring. Forsikring i borettslag er som jeg skrev for bygningsmasse etc. At styret kommuniserer kun via FB er helt bak mål. Et styret bør ha egen mail adresse og det er tydeligvis et styret som ikke gidder noen ting. Dere er vel knyttet til et boligbyggelag, det er de fleste. Der kan du henvende deg så kan de guide deg hvordan ting fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mokkilokki skrev:

Det er ikke uvanlig at borettslaget sender folk fra forsikringsselskapet for og ta en titt. Jordfeiling i leiligheter er beboer sitt ansvar og fikse så det er tydeligvis de som har gjort ting i leiligheten før ikke har gjort jobben sin skikkelig. Kan aldri tenke meg at andre beboere er intressert i og betale for andre sin forsikring. Jeg jobba i styret i et borettslag før og mange har trodd at borettslag betaler det meste så er feil i leilighet inkl. nytt bad, strøm, toalett. Mange har ikke negang innboforsikring. Forsikring i borettslag er som jeg skrev for bygningsmasse etc. At styret kommuniserer kun via FB er helt bak mål. Et styret bør ha egen mail adresse og det er tydeligvis et styret som ikke gidder noen ting. Dere er vel knyttet til et boligbyggelag, det er de fleste. Der kan du henvende deg så kan de guide deg hvordan ting fungerer.

Du har visst missforstått litt. If har sendt folk til meg, hadde de ment at dette var noe som ikke gikk under borettslagets forsikring hadde de vel sagt hade bra når jeg ringte da jeg ikke har noen personforsikring hos dem.

De andre beboerne er vel nødt til å spleise på egenandelen siden sist (for 5 måneder siden) ble jeg og resten bedt om å spleise på hennes begrunnet i fremtiden ville andre måtte bruke forsikringen og da vil det være en trygghet at man vet at resten vil spleise da og. 

Anonymkode: b3f74...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misforstod ikke men for meg høres det ut som et salig rot hos dere. Det skal ikke være slik at dere må spleise på egenandel for andre beboere. Anbefaler dere og sjekke dette ut. Lovverket kan virke komplisert men jeg er sikker på at sånn styret gjør det hos dere er helt feil. Som beboer har dere krav på og få utskrift av hva type forsikring borettlaget har, hva den dekker og hva den ikke dekker.  Jeg har aldri hørt om engang at beboere må være med på egenandel for andre i et borettslag. Har mange års erfaring innen dette virke så noe skurrer her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som kalles sivile saker som borettslag ikke blander seg inn i. Likevel ville jeg skrevet og dokumentert at det er vannlekkasje etc, men du som kjøper bærer egentlig ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mokkilokki skrev:

Jeg misforstod ikke men for meg høres det ut som et salig rot hos dere. Det skal ikke være slik at dere må spleise på egenandel for andre beboere. Anbefaler dere og sjekke dette ut. Lovverket kan virke komplisert men jeg er sikker på at sånn styret gjør det hos dere er helt feil. Som beboer har dere krav på og få utskrift av hva type forsikring borettlaget har, hva den dekker og hva den ikke dekker.  Jeg har aldri hørt om engang at beboere må være med på egenandel for andre i et borettslag. Har mange års erfaring innen dette virke så noe skurrer her.

Ja det er sant, alle ble bedt om å betale en ekstra husleie på 3000 for min del og andres del 5000 (større leilighet)

Og hvis egenandelen er på 20.000 så er jo dette VELDIG mye mer enn hva det ville kostet 13 beboere og spleise på 20.000. Det ville blitt litt mer enn 1500 på hver og ikke en dobbel husleie.

Anonymkode: b3f74...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er sant, alle ble bedt om å betale en ekstra husleie på 3000 for min del og andres del 5000 (større leilighet)

Og hvis egenandelen er på 20.000 så er jo dette VELDIG mye mer enn hva det ville kostet 13 beboere og spleise på 20.000. Det ville blitt litt mer enn 1500 på hver og ikke en dobbel husleie.

Anonymkode: b3f74...b5c

Enten har DU misforstått hva du betalte, eller så er styret i borettslaget skikkelig på bærtur

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her høres det ut som dere trenger et nytt styre, rett og slett. Og slik dette blir fremstilt så synes jeg heller ikke det høres ut som dere er tilknyttet et boligbyggelag. 

For å si litt om vår måte å håndtere slike saker på:  

Når en skade oppstår hos en andelseier så varsles dette til vår (boligbyggelagets) representant som er utdannet takstmann, og han drar på befaring i leiligheten. Hvis skaden er av en slik art at borettslagets forsikring gjelder ( skade på bygningsmassen) i det bli opprettet en skadesak hos IF som er vår samarbeidspartner i de feste tilfellene (Hvis ikke borettslaget har valgt et annet forsikringsselskap)  Når skaden er rapportert rekvirerer vår takstmann det som trengs av fagfolk til å reparere skaden, og boligeier vil få den hjelpen han eller hun trenger. 

Egenandeler er lagt inn i driftsbudsjettet for hvert driftsår etter ca hvor mange skader laget har pr år. (Og de lagene som har forsikring via avtalen NBBL har fremforhandlet for borettslag med IF har kun kr 6000 i egenandel pr skade) Egenandelen vi derfor ligge inne i felleskostnadene som en forventet kostnad, og vil aldri komme som ekstra krav til beboerne. 

Hvis skaden ikke er noe som gjelder bygningsmassen vil andelseier få beskjed om å ta kontakt med sin forsikring (Innbo) og sjekke om dette kan tas via den. Ellers er alt innvendig i utgangspunktet andelseiers ansvar. 

Hvis tidligere eier sier at han ikke visste om skaden så kan dette være rett, men om han har leid ut, så er det trolig at leietakere har klaget på denne feilen tidligere. 

Anonymkode: fb1d3...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her høres det ut som dere trenger et nytt styre, rett og slett. Og slik dette blir fremstilt så synes jeg heller ikke det høres ut som dere er tilknyttet et boligbyggelag. 

For å si litt om vår måte å håndtere slike saker på:  

Når en skade oppstår hos en andelseier så varsles dette til vår (boligbyggelagets) representant som er utdannet takstmann, og han drar på befaring i leiligheten. Hvis skaden er av en slik art at borettslagets forsikring gjelder ( skade på bygningsmassen) i det bli opprettet en skadesak hos IF som er vår samarbeidspartner i de feste tilfellene (Hvis ikke borettslaget har valgt et annet forsikringsselskap)  Når skaden er rapportert rekvirerer vår takstmann det som trengs av fagfolk til å reparere skaden, og boligeier vil få den hjelpen han eller hun trenger. 

Egenandeler er lagt inn i driftsbudsjettet for hvert driftsår etter ca hvor mange skader laget har pr år. (Og de lagene som har forsikring via avtalen NBBL har fremforhandlet for borettslag med IF har kun kr 6000 i egenandel pr skade) Egenandelen vi derfor ligge inne i felleskostnadene som en forventet kostnad, og vil aldri komme som ekstra krav til beboerne. 

Hvis skaden ikke er noe som gjelder bygningsmassen vil andelseier få beskjed om å ta kontakt med sin forsikring (Innbo) og sjekke om dette kan tas via den. Ellers er alt innvendig i utgangspunktet andelseiers ansvar. 

Hvis tidligere eier sier at han ikke visste om skaden så kan dette være rett, men om han har leid ut, så er det trolig at leietakere har klaget på denne feilen tidligere. 

Anonymkode: fb1d3...119

Tidligere eier pusset opp alt, utennom badet og solgte med engang.

Hvordan vet jeg hva borettslaget bruker penger på? Har lyst til å sjekke ut om noen driver å setter penger i lomma. Syntes ddt var rart at alle måtte betale dobbel husleie for så å sette opp husleie 2 måned senere, i mitt tilfelle 600 kroner hos andre 1000 kroner.

Anonymkode: b3f74...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere eier pusset opp alt, utennom badet og solgte med engang.

Hvordan vet jeg hva borettslaget bruker penger på? Har lyst til å sjekke ut om noen driver å setter penger i lomma. Syntes ddt var rart at alle måtte betale dobbel husleie for så å sette opp husleie 2 måned senere, i mitt tilfelle 600 kroner hos andre 1000 kroner.

Anonymkode: b3f74...b5c

Jeg frykter at du ikke kommer noen vei med feilen på varmekablene, men du kan jo sjekke mer med megler. Hvis du ikke mottok vedtektene når du flyttet inn, så vil jeg anbefale deg å be om disse, da det der skal stå hva som er andelseiers ansvar og hva som er borettslagets ansvar, samt en del annen informasjon. 

Når det gjelder hva borettslaget bruker penger på, så SKAL det legges frem et regnskap på generalforsamling HVERT ÅR innen 30.juni. Dette skal være ført av en regnskapsfører/ boligbyggelag og det skal være kontrollert av revisor med vedlagte revisjonsberetning. (lovkrav)  Der skal alle inntekter og kostnader vises. Regnskapet skal vedlegges innkallingen til generalforsamlingen sammen med styrets årsberetning, der det skal fremkomme hva styret har jobbet med iløpet av året, siden forrige generalforsamling. Du kan også be om forklaring på alle poster på generalforsamlingen. 

Du kan også kreve å få innkalling og regnskap for tidligere år hos styret/ regnskapsfører

I tillegg skal generalforsamlingen vedta honorar til det avtroppende styret, samt velge nytt styre for det kommende året. Det kan også tas opp saker, men disse skal være meddelt styret innen en frist som alle andelseiere skal ha fått opplyst tidligere. Alle saker som skal tas opp på generalforsamling SKAL angis på innkallingen som skal sendes andelseier mellom 8 og 20 dager før generalforsamlingen skal avholdes. (lovkrav) 

 

Anonymkode: fb1d3...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Er dette et veldig lite borettslag?

Kan det tenkes at det ikke var egenandelen til forsikringsselskapet dere betalte på, men at skaden som ble rettet ble fordelt som en ekstra kostnad til alle leilighetene fordi det er for lite midler på driftskonto til å dekke en slik skade?

Det er mildest talt merkelig å løse ting på denne måten i et borettslag. Vanligvis skal man betale inn over felleskostnadene til driftsmessige utgifter av dette slaget. En økning utover konsumprisindeksen er nok på sin plass hvis laget ikke har nok driftsmidler. Dette har vi gjort her hos oss, og vi har også hatt engangs ekstra betalinger for å dekke et bestemt formål. Men dette var generelforsamlingsvedtak, ikke noe styret kokte i hop.

Vi har også Facebook i vårt lag, men det er da fullt mulig å nå tak i styret på andre måter (telefon, e-post, SMS, lapp i postkasse, ringe på døren, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den Thursday, May 05, 2016 at 10.07, AnonymBruker skrev:

Tidligere eier pusset opp alt, utennom badet og solgte med engang.

Hvordan vet jeg hva borettslaget bruker penger på? Har lyst til å sjekke ut om noen driver å setter penger i lomma. Syntes ddt var rart at alle måtte betale dobbel husleie for så å sette opp husleie 2 måned senere, i mitt tilfelle 600 kroner hos andre 1000 kroner.

Anonymkode: b3f74...b5c

Du får hele regnskqpet for brl. Revidert av revisorfirma, sammen med innkalling til generalforsamling. Der kan du lese hva pengene går til. Generalforsamling pleier å være på denne tiden av året. Mange forstår ikke viktigheten av både å lese papirene og å gå på generalforsamling. En så høy husleie/felleskostnadsøkning jangodt være bestemt av generalforsamlingen. 

Anonymkode: 9a297...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...