Gå til innhold

Tisper og livmorbetennelse, tips?


Enilorac

Anbefalte innlegg

Hver eneste gang min tispe (3år) har løpetid blir jeg like redd i etterkant av løpetiden om hun har livmorbetennelse. Nå har hun akkurat hatt løpetid, har kanskje gått 1-2 uker, og som vanlig etter løpetid er hun helt slapp og vil bare sove, og ikke gira på tur. Hun er fortsatt hoven bak, og slikker seg mye. Hun stopper også hele tiden på tur for å vaske seg, kan det være noe galt? eller er det en logisk forklaring? som at hun fortsatt vasker seg etter løpetiden. Hun stopper veldig ofte og vil ikke gå, virker ikke helt normalt. 

Skal til veterinær i morgen for å ta en vaksine, og skal jo så klart høre angående dette da og.

Men siden jeg ofte er redd for at hun skal ha en betennelse, burde jeg sterilisere henne da? det frister ikke veldig, men det er kanskje for det beste tilfelle det dukker opp betennelse? Husker at jeg bekymret meg forrige løpetid og, men plutselig var hun ikke slapp lenger, så har aldri sjekket for betennelse.

 

Vil egentlig bare høre hva dere andre med tisper har gjort, anbefaler og hvordan deres tisper er etter løpetid? normalt å slikke seg mye og bare ville sove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Symptomer for livmorbetennelse kommer vanligvis fra noen uker til rundt to måneder etter løpetiden. Symptomer er ofte at tispa begynner å drikke mye mer enn vanlig, og tisser mye mer. Hunden kan få diaré, nedsatt apetitt og allmenntilstanden vil generelt være dårligere. Hvis livmorhalsen er åpen kan det også komme en rødbrun, illeluktende utflod. Så jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over. Hunden din er også veldig ung, og det er ikke så vanlig at hunder får livmorbettenselse før de er litt eldre, men det kan selvfølgelig skje. Men spør veterinær om å ta en sjekk siden du alikevel skal dit i morgen, så slipper du å bekymre deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål temperaturen hennes. Ved betennelse får de høyere temperatur, i tillegg til at de blir slappe.

Anonymkode: d4601...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) betryggende. Er nok bare litt overbekymret når det gjelder skumle ting. Ingen betennelse var det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...