Gå til innhold

9 mnd, 10mnd gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er forvirret nå..
"før" sa man at kvinner gikk 9 mnd gravid.. Nå sies det 10mnd? Jeg forstår ikke!
Det var også snakk om 39 uker, nå er det 42 uker.

Anonymkode: d7047...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svangerskapslengden er dennsamme uansett hvordan du regner, om det er til noen trøst.

Anonymkode: 53651...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er gravid i ca. 9 måneder. Ingenting å engste seg over. Man er gravid i 40 uker + 2/3 dager (alt etter hvem som regner på det). Svangerskapslengden er den samme. 

Anonymkode: 1b9ca...2db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Termin regnes jo fra 37 til 42 uker. Det utgjør jo over en mnd i forskjell, så om man regner 9 eller 10 mnd er nå litt hipp som happ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forvirret nå..
"før" sa man at kvinner gikk 9 mnd gravid.. Nå sies det 10mnd? Jeg forstår ikke!
Det var også snakk om 39 uker, nå er det 42 uker.

Anonymkode: d7047...1e8

Ofte sier man opptil ti måneder, fordi man regner fire uker som en måned. Og det stemmer jo ikke, siden en måned stort sett er 30 eller 31 dager. Det blir altså naturlig å si at man er fem måneder på vei når man er rundt 20 uker, mens man egentlig bare er fire måneder + et par uker. Dette forskyves jo. 

På ti år nå har også generell svangerskapslengde blitt økt to dager. Husker da jeg fødte, da var standard 40+0. Nå er det 40+2 som er termin, noen regner også 40+3. Dette har jo med at man ser hva som er vanligst, og når barna kommer. Termin er anslått tid på når svangerskapet er ferdig, og hvis man ser over tid at man anslår noen dager for tidlig på de aller fleste så endrer man jo dette. 

Anonymkode: 2d052...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I medisinsk verden er en svangerskapsmåned 4 uker. Ergo 10 mnd. Mens i virkelige måneder blir det 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...