Gå til innhold

Utleggsforretning..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! 

 

Jeg skal starte nytt firma, men jeg har en del gjeld som har gått til inkasso og noe som har gått til namsmannen. 

Jeg skylder rundt 200.000 kroner, for noe gammel moro fra jeg var ung og "dum" jeg har hele tiden betalt ned avdrag siden disse ble inngått og har full kontroll i økonomien min i dag. 

men nå som jeg skal starte firma har jeg fått låne 100.000 kroner av min investor, han er klar over min økonomiske situasjon, men har veldig tro på forretningsideen og meg og vil at vi skal satse! Jeg lurer da på om namsmannen kan ta aksjene i aksjeselskapet jeg nå blir daglig leder for, og hva som kan skje med firmaet? Jeg kan godt være med på at de kan trekke meg i lønn, når den tid kommer, men det vil ikke bli tatt ut lønn i startfasen uansett. 

Anonymkode: 462c7...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Det kan tas utlegg i alt du eier som kan gjøres om til penger og som ikke er unntatt  av ulike årsaker.

Anonymkode: e6b1e...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kan vel ikke ta aksjekapitalen til firmaet?

Anonymkode: 462c7...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men de kan vel ikke ta aksjekapitalen til firmaet?

Anonymkode: 462c7...3fe

Namsmannen kan ikke ta noe som tilhører selskapet, men aksjene er dine og hvis saksøker får dem blir jo de eiere av selskapet.

Anonymkode: e6b1e...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så staten kan eie halvparten av selskapet? Det er vel en veldig liten sannsynlighet? 

Anonymkode: 462c7...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så staten kan eie halvparten av selskapet? Det er vel en veldig liten sannsynlighet? 

Anonymkode: 462c7...3fe

Det er ikke staten som blir eier, men saksøker (med mindre staten er saksøker, noe de er i noen saker, f.eks. via NAV innkreving). Det som skjer er at namsmannen tar utlegg i aksjene. Når saksøker så begjærer det, blir disse aksjene tvangssolgt og inntekten av salget går til saksøker til dekning av kravet.

Erfaringsmessig er saksøkere lite interessert i aksjer i små selskaper, for disse er ofte umulig å få solgt.

Anonymkode: 36e46...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...