Gå til innhold

Pavlova meg her og Pavlova meg der.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Jerry Lee skrev:

Vil jeg like Pavlova, tror du?

Aldri smakt det, jeg...

Å, ja, du vil nok like den. Jeg syntes den så litt døll ut første gang, fordi jeg ikke er så glad i krem, men sammen med bær og den seige, søte marengsen er den bare en OMG kake!

Anonymkode: 75e05...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaken er Australia og New Zealands nasjonale dessert. Ble oppkalt etter balettdanseren døde i 1931. På 60/70/80 tallet hadde vi ikke Internett og fikk alle verdens oppskrifter rett i fanget. Jeg husker de trauste kakene som bløtkake,sjokoladekake , skuffkake. Alt endret seg med Internett.  Pavloakake var ukjent i Norge inntil for få år siden. Før i tiden fikk vi ikke alle frukter og bær den er pyntet med heller. Da måtte du ha tilgang selv. Så du tar ikke feil.kaker og mat har endret seg med årene hos mange. Det skyldes ikke bare økt reiseaktiviter,  men Internett.  Du trenger ikke reise til en iransk kafé og få en oppskrift. Nå bruker du oc til å reise.

Anonymkode: 6b496...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg i "støtteforeningen mot Pavlova i historisk perspektiv" :ler: . Jeg hadde vel hørt om Pavlova før jeg smakte den for et par år siden, men verken jeg eller noen andre i familien har noensinne laget den jevnlig- verken til 17. mai eller annen anledning. Selv har jeg aldri prøvd å lage den. Skal jeg sloss med marengs så blir det heller vanlig "Verdens beste". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cata skrev:

Melder meg i "støtteforeningen mot Pavlova i historisk perspektiv" :ler: . Jeg hadde vel hørt om Pavlova før jeg smakte den for et par år siden, men verken jeg eller noen andre i familien har noensinne laget den jevnlig- verken til 17. mai eller annen anledning. Selv har jeg aldri prøvd å lage den. Skal jeg sloss med marengs så blir det heller vanlig "Verdens beste". 

Marengsen er jo det enkleste i verden. Det er jo barnestadiet enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Silfen skrev:

Marengsen er jo det enkleste i verden. Det er jo barnestadiet enkelt.

Ikke i min verden. Den kollapser i 80% av tilfellene (og ja, jeg HAR ren bolle og visp) . 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cata skrev:

Ikke i min verden. Den kollapser i 80% av tilfellene (og ja, jeg HAR ren bolle og visp) . 

Huh, weird, kanskje du er allergisk. :nigo:  Jeg er ikke noen god kakebaker, men marengsen til pavlova finner jeg er plankekjøring. Det er jo bare å vispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, FayFerner skrev:

God ide! Det vil jo se litt lekkert ut å servere andre også. Det har jeg ikke sett før. Og angående dårlig mage av sukrin; det er jeg villig til at både eventuelle gjester og meg selv må gjennomgå for at jeg skal få i meg litt lavkalori Pavlova:fnise:

Jeg bruker å bake med sukrinmelis. De eneste jeg er hensynsfulle overfor er de som ammer eller er gravide og eldre. Men jeg er den typen som bare tar et lite kakestykke. Og noen ganger to. Har aldri reagert på sukrin, man kan også blande inn 50/50 med sukker. Eller man kan spise mindre kake.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, bopera skrev:

Hos oss kom denne type kake på bordet på slutten av 80-tallet en gang, men vi kalte den ikke Pavlova før på midten av 90-tallet. Moren min brukte også å lage en slags Pavlova-dessert allerede på begynnelsen av 80-tallet, men der knuste hun marengsen, og la den lagvis i en skål sammen med krem(av vaniljekrem og fløte) og bær. Denne kaken har blitt servert lenge i vår familie, men jeg la ikke merke til den hos andre kjente før mot slutten av 90-tallet. Jeg kan ikke spise den selv pga. melkeallergi(den kremen er vanskelig å få god med soyaprodukt), men det gjør ingenting, da jeg egentlig syns jeg den er litt vel søt. 

Høres ut som Eton mess, bare med vaniljekrem i stedet for vanlig krem. Nam! :) 

Jeg mener jeg har sett oppskrift på Pavlova i en kakebok mamma hadde på 70-tallet, men vanlig har den vel ikke blitt her i landet før de siste årene. I alle fall ikke under det navnet, og noen "tradisjonell 17.-mai-kake" vil jeg vel ikke kalle den. Men jeg husker da tydelig at det ble solgt ferdige marengsbunner (flat bunn med sprøytet kant rundt) i butikken på 80-tallet, og vaniljekrem og bær var en helt vanlig måte å fylle disse på. 

Anonymkode: f6852...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silfen skrev:

Huh, weird, kanskje du er allergisk. :nigo:  Jeg er ikke noen god kakebaker, men marengsen til pavlova finner jeg er plankekjøring. Det er jo bare å vispe.

Jeg tror heller marengsen er allergisk mot meg... :opplyser: Det er jo den som kollapser, stakkar. Men det er ikke så farlig ettersom jeg sjelden gidder bake kake uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pavlova har vært min favoritt kake i 25 år. Og både min mamma, hennes venninner og andre i familien har bakt denne. Hadde den i konfirmasjonen min blandt mange andre og den har blitt servert hver 17 mai.

Anonymkode: 142b5...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å, ja, du vil nok like den. Jeg syntes den så litt døll ut første gang, fordi jeg ikke er så glad i krem, men sammen med bær og den seige, søte marengsen er den bare en OMG kake!

Anonymkode: 75e05...1a3

Takk for svar. Får teste den en gang, da. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.5.2016 at 19.18, AnonymBruker skrev:

Pavlova har vært min favoritt kake i 25 år. Og både min mamma, hennes venninner og andre i familien har bakt denne. Hadde den i konfirmasjonen min blandt mange andre og den har blitt servert hver 17 mai.

Anonymkode: 142b5...431

Jeg har fått denne kaken servert i godt over 30 år, men tror ingen visste navnet på den i "gamle dager". Hos oss ble den bare kalt Marengskake :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...