Gå til innhold

Pavlova meg her og Pavlova meg der.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, FayFerner skrev:

I følge oss, så har vi fulgt med i timen, dvs den har blitt poppis de siste år, men ikke i følge KakeNaziene på min jobb.. de er jo rystet fordi jeg "ikke vet bedre".

Ja, den ser jo litt smashet ut, med krem som tyter utover, men så ser man marengsen og da ser man jo sjarmen.

Jeg har det litt som TS på jobb, kakedamer som er besservissere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, bopera skrev:

Hos oss kom denne type kake på bordet på slutten av 80-tallet en gang, men vi kalte den ikke Pavlova før på midten av 90-tallet. Moren min brukte også å lage en slags Pavlova-dessert allerede på begynnelsen av 80-tallet, men der knuste hun marengsen, og la den lagvis i en skål sammen med krem(av vaniljekrem og fløte) og bær. Denne kaken har blitt servert lenge i vår familie, men jeg la ikke merke til den hos andre kjente før mot slutten av 90-tallet. Jeg kan ikke spise den selv pga. melkeallergi(den kremen er vanskelig å få god med soyaprodukt), men det gjør ingenting, da jeg egentlig syns jeg den er litt vel søt. 

Jeg er også vandt med den fra jeg vokste opp fra sent 70-tallet. Var en av de faste festkakene, med krem og store mengder bær i sesong eller hermetisk frukt om vinteren. Enkel kake å lage og populær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FayFerner skrev:

I følge oss, så har vi fulgt med i timen, dvs den har blitt poppis de siste år, men ikke i følge KakeNaziene på min jobb.. de er jo rystet fordi jeg "ikke vet bedre".

Ja, den ser jo litt smashet ut, med krem som tyter utover, men så ser man marengsen og da ser man jo sjarmen.

Ja og med alle bæra så har den jo et noe spesielt utseende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har vært i alle år i min krets er Verdens beste. Jeg må si jeg er veldig glad for at Pavlova har overtatt plassen, SÅ mye bedre, enkel å lage og smashing for øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirah skrev:

Ja og med alle bæra så har den jo et noe spesielt utseende :P

Ja, ser ut som noe kids'a bare har slengt sammen på 1,2,3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FayFerner skrev:

Ja, ser ut som noe kids'a bare har slengt sammen på 1,2,3.

Det er jo det som er bra. Den er ikke så fudgings høytidelig og alle kan lage den. Bortsett fra naboen, jeg må lage til henne også. :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde heller aldri hørt om, sett eller smakt pavlova før for kanskje 4-5 år siden maks. Skjønner ikke hvor den kom fra! Veldig god da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mye marengskake når jeg vokste opp. Marengs, krem og frukt :) Men farmoren min kalte det bare marengskake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har australske og NZ-venner, og det er deres nationalkake om man kan kalle det det. Så jeg har fått foredraget :ler: 

Anonymkode: 8772d...644

Jeg oppdaget Pavlova når jeg bodde nedi der på nittitallet. De er veldig glad i den kaka/desserten både i Australia og New Zealand og krangler om hvor den egentlig kom fra. Man tror den dukket opp på 20-tallet en gang, så dersom man er spesielt interessert i internasjonal mat, kjenner australiere eller lignende, så kan det jo være sant at man har laget denne mye lengre enn den har vært populær i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, FayFerner skrev:

Ja, jeg går for ditt forslag, jeg, med vanlig sukker i marengsen, for marengsen er jo superviktig. Og jeg tror det blir digg med den vaniljekesamen oppå. Så gjelder det mest at jeg ikke trenger spise hele kaka. Takk for råd og tips!

Har bakt den med sukrinmelis og det ble bra. Brukte også sukrinmelis i kremen og vaniljekremen. Litt mer jobb å lage vaniljekrem selv da. Hvis du en sjelden gang spiser kake og ikke er på lavkarbo ville jeg unnet meg et stykke.

Anonymkode: 250b1...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bakt den med sukrinmelis og det ble bra. Brukte også sukrinmelis i kremen og vaniljekremen. Litt mer jobb å lage vaniljekrem selv da. Hvis du en sjelden gang spiser kake og ikke er på lavkarbo ville jeg unnet meg et stykke.

Anonymkode: 250b1...c25

Ok, supert, takk! Regner med jeg får tak i sukrinmelis på Meny. Jeg vet at jeg ikke klarer meg med bare med ett stykke, for jeg elsker Pavlova, derfor veldig fint å få tips på hvordan lage med mindre kalorier i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FayFerner skrev:

Ok, supert, takk! Regner med jeg får tak i sukrinmelis på Meny. Jeg vet at jeg ikke klarer meg med bare med ett stykke, for jeg elsker Pavlova, derfor veldig fint å få tips på hvordan lage med mindre kalorier i.

Det går også an å lage mini-pavlovaer. Da kan du spise hele, og slippe å måtte kjempe mot fristelsen av å ta et stykke til. Du kan f.eks. lage i store muffinsfomer, eller en listen ildfast form. 

(og om du tenker å lage til andre. en advarsel: mange blir dårlige i magen av mye sukrin/sukrinmelis, meg selv inkludert).

Anonymkode: 6d7fa...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går også an å lage mini-pavlovaer. Da kan du spise hele, og slippe å måtte kjempe mot fristelsen av å ta et stykke til. Du kan f.eks. lage i store muffinsfomer, eller en listen ildfast form.

(og om du tenker å lage til andre. en advarsel: mange blir dårlige i magen av mye sukrin/sukrinmelis, meg selv inkludert).

Anonymkode: 6d7fa...1d7

God ide! Det vil jo se litt lekkert ut å servere andre også. Det har jeg ikke sett før. Og angående dårlig mage av sukrin; det er jeg villig til at både eventuelle gjester og meg selv må gjennomgå for at jeg skal få i meg litt lavkalori Pavlova:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FayFerner skrev:

God ide! Det vil jo se litt lekkert ut å servere andre også. Det har jeg ikke sett før. Og angående dårlig mage av sukrin; det er jeg villig til at både eventuelle gjester og meg selv må gjennomgå for at jeg skal få i meg litt lavkalori Pavlova:fnise:

Antar du spøker nå, for det å gjøre gjestene dårlige i magen er ikke ok. Jeg får kjempevondt i magen av sukrin, i tillegg til at jeg stinkefiser som bestatt. Så om du lager sukrin-pavlovaer, server det til deg selv, og lag heller ordentlig til gjestene. Evt advar dem og si at det inneholder sukrin, som er et sukkeralkohol, som ikke er uvanlig å få vondt i magen av. 

Anonymkode: 6d7fa...1d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt vokst opp med det. Kan ikke huske en 17 mai uten pavlova på kakebordet. Nå er jeg bare 26 da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar du spøker nå, for det å gjøre gjestene dårlige i magen er ikke ok. Jeg får kjempevondt i magen av sukrin, i tillegg til at jeg stinkefiser som bestatt. Så om du lager sukrin-pavlovaer, server det til deg selv, og lag heller ordentlig til gjestene. Evt advar dem og si at det inneholder sukrin, som er et sukkeralkohol, som ikke er uvanlig å få vondt i magen av.

Anonymkode: 6d7fa...1d7

Ja, det var bare en spøk så klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med pavlova (er 26 nå), men å si at det er en familietradisjon er å ta litt vel hardt i - har bare en mor som er glad i å prøve oppskrifter fra forskjellige steder i verden, og flere av disse er nå faste innslag vedsiden av mer tradisjonelle oppskrifter. Det er bra gjort å ha hatt den i flere generasjoner ettersom "kaken" (nei, er ikke en kake) ifølge wikipedia har sitt opphav fra Australia/New Zealand på 1920-tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjenner til Pavlova fra langt tilbake, i alle fall på 80-tallet. Men, da het den Marengskake, den ble også servert som dessert, da med små marengstopper, krem og bær/frukt lagt lagvis i skål. Klarer bare ikke å huske hva den desserten het :( 

Men, populær, og i alle landets ukeblad og liknende, har den vel bare eksistert i en 5års tid ja. Kanskje det bare er disse nazikakedamene på jobben til TS som har vært tidlig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg gå inn og goggle her, sjekket Wikipedia, for jeg har alltid trodd at kaken var russisk.

Kaken Pavlova

Anna Pavlova var en berømt russisk ballerina som var aktiv de første tiårene av 1900-tallet.

Australia og New Zealands nasjonaldessert er kakesorten Pavlova bakt av marengsmasse. Kaken fikk sitt navn etter at Pavlova hadde flere gjesteopptredener i begge landene i 1926 og 1929.

Kakemonstrene på jobben til TS mente at de hadde hatt denne familieoppskriften i mange mange generasjoner og at den hadde vært viden kjent i Norge i "all tid", sånn jeg forsto det. Men spiller ingen rolle, moro med ny kunnskap!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...