Gå til innhold

Pavlova meg her og Pavlova meg der.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe,  de ligner ikke? Det er vel ikke helt korrekt.

Anonymkode: d9dac...6ee

På hvilken måte ligner de?

 

5205943_orig.jpg

29539_pavlova_lemon_curd.jpg

 

Anonymkode: 7cdf2...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, pautina skrev:

He he totalavsporing, men fjerde generasjon Oslo borger.... Teiteste jeg har hørt.... Hun skulle vært på bygda, 4 generasjon= innflytter :)

Dødsteit, men hun er dødsstolt

Anonymkode: 75e05...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tekopper skrev:

og med litt triksing er den laktosefri også, så hele familien kan spise samme kaka. Bare det faktum at den eliminerer behovet for å to-tre forskjellige kaker er grunn nok til å servere denne.

En hederlig grunn til at en kake blir familietradisjon. Hos oss er det suksessterte søtet med tagetesse og med eggekremen av laktosefri kremfløte. Den tilfredstiller familiens gluten-allergikere, melke/laktose-allergikere samt to diabetikere. Og faktisk fant vi også ut at den passer familiens lavkarbo-fanatiker også. Win-win-win-win. 

Bare håper inderlig ingen kommer slependes på noen med nøtteallergi eller eggeallergi inn i familien vår. :fnise:

Til emnet: Pavlova er "ny" for meg, men den smakte jeg for første gang i et bryllup som stod for 14 år siden. Som 17.mai-kake er det de siste 3-4 årene jeg har lagt merke til den på facebook og i media.

Anonymkode: 372fd...743

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstera mi var i en bursdag nylig med masse gjester, der fikk de servert kun 1 kake, og det var Pavlova, men da helt uten bær, kun kremen oppå, og vertinnen påsto at det var sånn den skulle være. Ja ja..............

Anonymkode: 75e05...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kom denne type kake på bordet på slutten av 80-tallet en gang, men vi kalte den ikke Pavlova før på midten av 90-tallet. Moren min brukte også å lage en slags Pavlova-dessert allerede på begynnelsen av 80-tallet, men der knuste hun marengsen, og la den lagvis i en skål sammen med krem(av vaniljekrem og fløte) og bær. Denne kaken har blitt servert lenge i vår familie, men jeg la ikke merke til den hos andre kjente før mot slutten av 90-tallet. Jeg kan ikke spise den selv pga. melkeallergi(den kremen er vanskelig å få god med soyaprodukt), men det gjør ingenting, da jeg egentlig syns jeg den er litt vel søt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos Pavlova...litt avsporing her kanskje, men jeg går på Grete Roede for tiden og kan ikke spise for mye kallis, så lurer på om noen har en god oppskrift på det her inne? Har googlet på ulike lavkaloriPavlova, men de får dårlige tilbk.mld fra lesere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FayFerner skrev:

Apropos Pavlova...litt avsporing her kanskje, men jeg går på Grete Roede for tiden og kan ikke spise for mye kallis, så lurer på om noen har en god oppskrift på det her inne? Har googlet på ulike lavkaloriPavlova, men de får dårlige tilbk.mld fra lesere.

 

Det er ganske vrient å lage den lavkalori pga kremen og marengsen, det finnes få gode alternativer på smak som er lave på kalorier.

Anonymkode: 372fd...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske vrient å lage den lavkalori pga kremen og marengsen, det finnes få gode alternativer på smak som er lave på kalorier.

Anonymkode: 372fd...743

Du har nok rett i det....en liten ønskedrøm bare. Kunne brukt søtningsstoff uten kalorier, men kommer jo ikke unna den feite kremen da. Så jeg får fortsette å tygge gulrøtter..sukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, FayFerner skrev:

Apropos Pavlova...litt avsporing her kanskje, men jeg går på Grete Roede for tiden og kan ikke spise for mye kallis, så lurer på om noen har en god oppskrift på det her inne? Har googlet på ulike lavkaloriPavlova, men de får dårlige tilbk.mld fra lesere.

 

Lag marengsen med sukrin (blir ikke like godt som sukker, men..) og litt stevia. I stedet for krem, bruk mager vaniljekesam. Søt evt bærene med stevia og sukrin. 

Det kommer aldri til å bli like godt som vanlig pavlova, sukker er rett og slett så himla mye bedre enn sukrin og stevia. Men det er bedre enn å sitte med et knekkebrød mens de andre spiser kake. 

Anonymkode: 6d7fa...1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, FayFerner skrev:

Jeg også synes Pavlova er helt nydelig, dersom man får marengsen seig inni. Men den er ganske ny i Norge. Sikkert flere som har hatt lange tradisjoner på den, men det er de siste fem-seks årene den har blitt hypet opp. Er enig i at den kaka ser du overalt i blader, og man kan få inntrykk av at det alltid har vært en særnorsk tradisjon, selv om den er russisk.

Den er australsk/new Zealandsk. Den russiske danseren ga navn til den da den ble laget til hennes besøk i aus/NZ. 

Anonymkode: 8772d...644

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lag marengsen med sukrin (blir ikke like godt som sukker, men..) og litt stevia. I stedet for krem, bruk mager vaniljekesam. Søt evt bærene med stevia og sukrin.

Det kommer aldri til å bli like godt som vanlig pavlova, sukker er rett og slett så himla mye bedre enn sukrin og stevia. Men det er bedre enn å sitte med et knekkebrød mens de andre spiser kake.

Anonymkode: 6d7fa...1d7

Mager vaniljekesam så klart, takk! hvorfor har jeg ikke tenkt på det! Men blir marengsen seig inni av sukrin, slik den skal være? Jeg prøvde meg en gang på en oppskrift fra lavkarbo-forum, husker ikke søtningsstoffet, men marengsen så ut som en dissende sperm-ruke, det var rett i søpla kan du si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FayFerner skrev:

Mager vaniljekesam så klart, takk! hvorfor har jeg ikke tenkt på det! Men blir marengsen seig inni av sukrin, slik den skal være? Jeg prøvde meg en gang på en oppskrift fra lavkarbo-forum, husker ikke søtningsstoffet, men marengsen så ut som en dissende sperm-ruke, det var rett i søpla kan du si...

Marengsen blir ikke like vellykket, nei. Da må du ha sukker. Men du kan jo gå for et kompromiss og bruke sukker i marengsen, og bare bytte ut kremen (som også inneholder sukker) med mager vaniljekesam? Om du bare spiser kake en gang iblant går det greit å spise litt sukker, tenker jeg. Eller så må du lage en annen kake som ikke inneholder marengs. 

Anonymkode: 6d7fa...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er australsk/new Zealandsk. Den russiske danseren ga navn til den da den ble laget til hennes besøk i aus/NZ.

Anonymkode: 8772d...644

Oj, er den det? Det ante jeg ikke. Visste kun om hun russiske ballettdanserinnen. Hmm, lærer jo stadig masse nye ting her inne på forumet jeg.

Anonymkode: 75e05...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg hørte om (og smakte) Pavlova var i en bursdag for 2,5 år siden tror jeg. Så sååå himla poppis kan den ikke ha vært i alle år :P Jeg liker den veldig godt jeg da så den kan godt fortsette å være her for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Marengsen blir ikke like vellykket, nei. Da må du ha sukker. Men du kan jo gå for et kompromiss og bruke sukker i marengsen, og bare bytte ut kremen (som også inneholder sukker) med mager vaniljekesam? Om du bare spiser kake en gang iblant går det greit å spise litt sukker, tenker jeg. Eller så må du lage en annen kake som ikke inneholder marengs.

Anonymkode: 6d7fa...1d7

Ja, jeg går for ditt forslag, jeg, med vanlig sukker i marengsen, for marengsen er jo superviktig. Og jeg tror det blir digg med den vaniljekesamen oppå. Så gjelder det mest at jeg ikke trenger spise hele kaka. Takk for råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, er den det? Det ante jeg ikke. Visste kun om hun russiske ballettdanserinnen. Hmm, lærer jo stadig masse nye ting her inne på forumet jeg.

Anonymkode: 75e05...1a3

Jeg har australske og NZ-venner, og det er deres nationalkake om man kan kalle det det. Så jeg har fått foredraget :ler: 

 

Anonymkode: 8772d...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirah skrev:

Første gang jeg hørte om (og smakte) Pavlova var i en bursdag for 2,5 år siden tror jeg. Så sååå himla poppis kan den ikke ha vært i alle år :P Jeg liker den veldig godt jeg da så den kan godt fortsette å være her for min del :)

Ja, det er kun de siste årene jeg også har skjønt den har blitt en poppis. Er bare det at noen påstår den har vært en stor Norgesvenn fra lenge før første verdenskrig og at du er stokk dum hvis du ikke har fått med deg det. Enig med du, den kan gjerne komme for å bli, nam nam.

Anonymkode: 75e05...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kun de siste årene jeg også har skjønt den har blitt en poppis. Er bare det at noen påstår den har vært en stor Norgesvenn fra lenge før første verdenskrig og at du er stokk dum hvis du ikke har fått med deg det. Enig med du, den kan gjerne komme for å bli, nam nam.

Anonymkode: 75e05...1a3

Ja greit at jeg aldri har vært et skikkelig kakemonster som kaster meg over alt av kaker, men jeg har da vært i min andel selskaper, konfirmasjoner, bryllup osv osv opp igjennom de siste tiårene jeg også. Pavlovaen tror jeg nok jeg hadde husket om jeg hadde sett den tidligere :P Når jeg så den for første gang var tanken min: Hva i alle dager er det der for en rar bløtekake? Det var helt til jeg oppdaget marengsen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirah skrev:

Ja greit at jeg aldri har vært et skikkelig kakemonster som kaster meg over alt av kaker, men jeg har da vært i min andel selskaper, konfirmasjoner, bryllup osv osv opp igjennom de siste tiårene jeg også. Pavlovaen tror jeg nok jeg hadde husket om jeg hadde sett den tidligere :P Når jeg så den for første gang var tanken min: Hva i alle dager er det der for en rar bløtekake? Det var helt til jeg oppdaget marengsen 😂

I følge oss, så har vi fulgt med i timen, dvs den har blitt poppis de siste år, men ikke i følge KakeNaziene på min jobb.. de er jo rystet fordi jeg "ikke vet bedre".

Ja, den ser jo litt smashet ut, med krem som tyter utover, men så ser man marengsen og da ser man jo sjarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...