Gå til innhold

Pavlova meg her og Pavlova meg der.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle snakker liksom om den Pavlova-kaka, som om den alltid har vært en del av norsk baketradisjon. Kan ikke huske den fra min 70-talls oppvekst, ei heller de neste tiårene. Føler det er bare de siste 5 årene eller noe at den har kommet inn som en poppis. Den er god, for all del, er ikke det som er poenget. Men på matforum, på jobben, i ukeblader osv, så snakkes det om den kaka som som om den alltid har vært i blandt oss, "Ikke en 17.mai uten"! Flere kvinnelige kollegaer sier at i deres familier har de bakt den i åååååårevis, og i generasjoner før dem, og hun ene spurte meg om jeg ikke har fulgt med i timen.

Så da lurer jeg da....følger jeg ikke med i timen eller?

 

Anonymkode: 75e05...1a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo du følger med i timen, men det er som du sier, den har kommet inn for fullt på de norske kakebordene først de siste 5 årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte vel først om pavlova for ca. 5 år siden, og hadde heller aldri smakt eller hørt om pavlova før det.

Anonymkode: 315c1...28e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri bakt pavlova (med unntak av en eller annen tante i konfirmasjoner), og selv er jeg ikke spesielt glad i kaken. Liker hverken konsistens eller smak. 

 Fant riktignok denne oppskriften på The Great British Bake Off og har lyst til å lage den til 17. mai. Ser jo helt nydelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tenker ikke på selve marengsen da? Og det kan godt tenkes at mange har hatt tradisjon for det lengre enn den har vært "kjent". Det er jo en sinnsykt enkel kake. 

Anonymkode: 7cdf2...c0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er DRITTLEI den fuckings pavlova. Den er altfor søt og passer mer som dessert. Men den er over alt! Til en hver tid! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdens beste eller Kvæfjordkake er vel en slags marengskake og den har vært i mange år, men enig i at Pavlova er nye greier. Jeg har faktisk ikke smakt Pavlova engang. 

Anonymkode: 7240a...568

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pavlova er oppskrytt! :rope: 

Synes jeg er helt alene om å mene det. Nei, det er ikke en frisk kake, slik det er standard å påsta - den er bare søt, og ingenting annet, med en ubehagelig konsistens. Det som er friskt er evt bær/frukt på toppen, og det kan man da hive på en hvilken som helst annen kake i stedet.

Anonymkode: d2f59...f1c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke oppvokst med pavlova nei, nærmeste er kvæfjordkaka☺

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Takk for svar, da kan jeg klinke i bordet med det på jobb her, ikke jeg som er helt fjern. Jo, kanskje de tenker på marengsen, men to kvinnelige kollegaer påstår selve Pavlova. Men de pleier å skryte på seg mye. Flotte familietradisjoner osv. Hun ene snakker også mye om at hun er 4. generasjons Osloborger. Hva er poenget med å fremheve det? og så den jævla Pavlovaen da......

Anonymkode: 75e05...1a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens beste er iallfall en kake med dype tradisjoner. Mange forveksler Pavlova med denne.

Anonymkode: d9dac...6ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Verdens beste er iallfall en kake med dype tradisjoner. Mange forveksler Pavlova med denne.

Anonymkode: d9dac...6ee

Hvordan kan man forveksle Pavlova og Verdens beste? Det er to helt forskjellige kaker. Ikke ligner de heller.

Anonymkode: 7240a...568

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pavlova hørte jeg kun om for et par år siden, og har aldri smakt det. Ikke frister det heller. Det er jo ikke en ordentlig kake? Skjønner ikke all hypen, og hadde blitt skuffet om det var det som ble servert som Selv Kaken på 17. mai. Takke meg til verdens beste, der er det ihvertfall ordentlig kakebunn og bare litt marengs. 

(og frukt og bær er en uting ifbm kake. Her prøver man å kose seg, og så blir man påprakket vitaminer og antioksidanter :sur: )

Anonymkode: 6d7fa...1d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carrie_

Jeg smakte først Pavlova for noen år siden, så det er ikke noe jeg vokste opp med.

Men må si at jeg virkelig elsker den kaka, den er min favoritt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Takk for svar, da kan jeg klinke i bordet med det på jobb her, ikke jeg som er helt fjern. Jo, kanskje de tenker på marengsen, men to kvinnelige kollegaer påstår selve Pavlova. Men de pleier å skryte på seg mye. Flotte familietradisjoner osv. Hun ene snakker også mye om at hun er 4. generasjons Osloborger. Hva er poenget med å fremheve det? og så den jævla Pavlovaen da......

Anonymkode: 75e05...1a3

Kollegaene dine høres slitsomme ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man forveksle Pavlova og Verdens beste? Det er to helt forskjellige kaker. Ikke ligner de heller.

 

Hehe,  de ligner ikke? Det er vel ikke helt korrekt.

Anonymkode: d9dac...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Verdens beste er iallfall en kake med dype tradisjoner. Mange forveksler Pavlova med denne.

Anonymkode: d9dac...6ee

TS igjen her: Ja, det kan nok hende mange gjør. Men ikke kvinnekollegaene på jobben min. De kan historien bak kaka om ballettdanserinnen Pavlova fra Russland, og så er det også det at folk baker Kvæfjordkaka/ Verdens beste feil, for i deres familietradisjoner har de gjort sånn og sånn og da er det det rette....phu, men når jeg sier at Pavlova er relativt nytt i Norge, så går de jo rett i strupen min...

Anonymkode: 75e05...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om den for ca 10 år siden her i Norge,  men har ikke akkurat vokst opp med den, nei. Den er et fast innslag (ingen fest uten!) på kakebordet i familien til samboeren, men vet ikke helt når det skjedde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

phu, men når jeg sier at Pavlova er relativt nytt i Norge, så går de jo rett i strupen min...

Jeg har det på samme måte med de som elsker bunad. Jeg lar bare være å diskutere temaet.

Anonymkode: d9dac...6ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...