Gå til innhold

Hjertesukk, depresjon og søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så forbanna at jeg kaster opp snart. Jeg har diagnosen tilbakevendende depresjon og har greid å karve meg ut av en veldig dårlig periode nå de siste dagene. Motivert til skole og jobb igjen og alt sammen går liksom bra psykisk. Det jeg ikke visste nå i helgen, var derimot at NÅ, nå skal Jon Blund gi faen i meg på heltid!!!

Siden natt til søndag har jeg sovet i 3-4 timer, disse har da ikke vært sammenhengende. Natt til mandag lå jeg i senga i flere timer, tenkte på fine ting og alt jeg bruker for å få sovne, bråvåkna av et mareritt som varte i en evighet, men når jeg så på klokka hadde jeg sovet bare i en time eller noe. Sist jeg så på klokka da var den rundt 03:00, når jeg våkna var den ikke mer enn 04 og noe, jeg trodde jeg hadde sovet i mange timer ette marerittet å dømme. Det samme skjedde nå, trodde jeg hadde sovet en stund men nei, ikke mer i enn en time. 

Har absurde, jævla ekle mareritt, de er ikke overnaturlige men henger ikke på greip i det hele tatt. Det første marerittet var jeg på et forlatt hotell og skulle ta heisene for å rømme ifra noen som ville ta meg og drepe meg. I det andre marerittet ble brødrene mine påkjørt i bil, jeg var først til ulykkesstedet, det så helt grusomt ut og brødrene mine var døde. Fy flate så ekkelt det var, det var så realistisk. 

Beklager evt skrivefeil, jeg er utrolig sliten, sint, trøtt og lei meg, har bare lyst til å legge meg ned å grine.Med en gang jeg lukker øynene blir ejg urolig, det begynner å kile under huden og jeg føler det er bevegelser i rommet (men det er jo ikke det!!!). :( Jeg har ikke sovemedisin, har noen gamle medisiner liggende et eller annet sted men de er garantert utgått pådato 

Kan jeg ringe legen om ette og få utskrevet en resept fort som faen? Jeg vet Quetiapin fungerer gull, men det er noen få år siden sist jeg gikk på den. Kan legen bare sende en resept på den etter en tlfsamtale? Jeg er helt merkelig i kroppen, har aldri oppelvd det her før. De gangene jeg har slitt med søvnen har jeg slitt med å sovne bare, når jeg først har sovna så sover jeg, men nå går det ikke. Kroppen nekter å sove, hodet mitt spesielt. Jeg har jo egentlig skole i dag men jeg klarer det ikke. Kroppen min har ikke fått hvile på to døgn og hele jeg er fylt med uebehag. Skulle nesten trodd jeg var i transe her jeg sitter... 

Noen som har råd? Og nei, de fungerer ikke å telle sauer, meditere, høre på beroligende musikk, stå opp og så legge seg igjen, jeg har ligget i flere timer uten både pC og mobil men ingenting av dette fungerer. 

Anonymkode: f7646...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser du skriver du har lyst til å legge deg ned og grine. Vet du hva? Jeg synes du skal gjøre det, få det ut av systemet for en stund. De rådene jeg hadde tenkt å komme med ser jeg du har forsøkt allerede, så da vet jeg ikke hva annet jeg kan si enn at jeg håper det blir bedre og at du gjerne må kontakte legen. Jo,forresten: Forsøk magnesiumtilskudd/ mat som inneholder mye magnesium et par timer før sengetid. Med de beste ønsker om en god natts søvn fra meg 

Anonymkode: 9e854...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke Quetiapin/ Seruquel på resept over tlf, selv om det "bare" er et C-preparat. Men du kan få en akutt-time, kan du ikke prøve på det? Så kan du få snakket litt med legen om det du sliter med også. Jeg hadde det akkurat som deg for et par år siden, gikk til slutt i sirkel her hjemme, holdt på å bli gal. Quetiapin skal jo også hjelpe for det verste tankekjøret.

Anonymkode: 64cea...c3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke Quetiapin/ Seruquel på resept over tlf, selv om det "bare" er et C-preparat. Men du kan få en akutt-time, kan du ikke prøve på det? Så kan du få snakket litt med legen om det du sliter med også. Jeg hadde det akkurat som deg for et par år siden, gikk til slutt i sirkel her hjemme, holdt på å bli gal. Quetiapin skal jo også hjelpe for det verste tankekjøret.

Anonymkode: 64cea...c3d

PS, forøvrig kan jeg anbefale kognitiv terapi for depresjon. Det hjalp meg enormt!

Anonymkode: 64cea...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quetiapin hjalp meg bare to netter. Så mistet de virkningen på meg.

Hvor stor dose bruker dere som har effekt av dette preparatet? Og hvor lang tid før leggetid/hvor lang tid før vekkerklokken ringer?

Anonymkode: 6cc56...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legen og be om akutt-time! Min erfaring er at når depresjonen har fått tak er det kritisk å få nok (og god) søvn for å bli bedre. 

Anonymkode: bb325...6a2

Endret av Tekola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere. I natt har jeg heller ikke sovet. Skal ringe psykologen min når senteret åpner og si ifra om situasjonen, evt spørre om jeg kan snakke med psykiateren der. Om ikke ringer jeg rett på legekontoret og får time. Håper det går, for nå begynner det å bli kritisk, jeg trenger søvn:'(

Anonymkode: f7646...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere. I natt har jeg heller ikke sovet. Skal ringe psykologen min når senteret åpner og si ifra om situasjonen, evt spørre om jeg kan snakke med psykiateren der. Om ikke ringer jeg rett på legekontoret og får time. Håper det går, for nå begynner det å bli kritisk, jeg trenger søvn:'(

Anonymkode: f7646...ded

Uff, det var leit! Fikk du ringt psykologen? Eller legekontoret? Klart du trenger søvn! Håper det ordner seg for deg :)

Anonymkode: 9e854...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, det var leit! Fikk du ringt psykologen? Eller legekontoret? Klart du trenger søvn! Håper det ordner seg for deg :)

Anonymkode: 9e854...809

Jepp, snakka med både psykolog og har vært til legen og fått Imovane. Har kun fått 10 tabletter som skal tas ved behov, vil ikke bli avhengig! :) Ser frem til en natt med ordentlig søvn, forhåpentligvis!! :) 

Anonymkode: f7646...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, snakka med både psykolog og har vært til legen og fått Imovane. Har kun fått 10 tabletter som skal tas ved behov, vil ikke bli avhengig! :) Ser frem til en natt med ordentlig søvn, forhåpentligvis!! :) 

Anonymkode: f7646...ded

Åh, så bra! Da ønsker jeg deg en god dag og en god natts søvn,og så håper jeg at søvnen bare blir bedre og bedre for deg :)

Anonymkode: 9e854...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, så bra! Da ønsker jeg deg en god dag og en god natts søvn,og så håper jeg at søvnen bare blir bedre og bedre for deg :)

Anonymkode: 9e854...809

Takk det samme! Krysser fingrene for det :) 

Anonymkode: f7646...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis funka disse tablettene vanvittig bra!! Tok en tablett i går kveld ca klokka 21:45, ventet en stund for å se om jeg kjente noe, men merka ikke noe. Så litt etter 22:00 fant jeg ut at jeg like greit bare kunne legge meg til i senga og prøve å sove uansett, kanskje den kicka inn da. Merket at kroppen ble lettere og jeg ble rett og slett avslappa, fy søren så deilig det var, har ikke vært avslappa når jeg har lagt meg på mange herrens uker. Slokna ganske fort etter jeg lukket øynene og jeg sov HELE natta! Jeg er positivt overrasket, det er så utrolig lenge siden jeg greide å sove en hel natt uten å våkne i 2-3 tiden. Merker på kroppen at det var godt å endelig få en god natt med søvn, stort pluss at jeg fikk sove hele natta gjennom også. :) Jeg måtte opp tidlig i dag og jeg våkna av alarmen uten problem, tok en stund før jeg greide å dra meg ut av senga men følte meg ikke zombie i det hele tatt, tvert imot. 

Nå gruer jeg meg litt til i kveld, for jeg har utrolig lyst til å ta en tablett til, men har jo fått klar beskjed om at jeg helst ikke bør gjøre det. Har tenkt litt på dette med avhengighet, hvordan blir man egentlig avhengig? Om jeg nå tar alle disse tablettene hver dag, altså at jeg da går 10 dager på Imovane og ber om flere tabletter, kan legen min nekte meg det da? Slik jeg har skjønt det er ikke Imovane like "farlig" og sterkt som f.eks stilnoc, stesolid, valium og ikke minst sobril... 

Anonymkode: f7646...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Ryddet i henhold til retningslinjene for Kropp og helse-forumet.

 

Sitat

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

Tekola, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...