Gå til innhold

Epletre og pollinering


mandarinen

Anbefalte innlegg

Hva mener man med det?

Jeg planta mitt første epletre (kjøpt på plantasjen) i fjor, helt alene, og den lever visstnok enda.. 

Mange sier at det er helt utrolig at den har overlevd.. Alle trær må plantes to og to, eller fler.. 

Har Googla litt, men finner ikke noe konkret om akkurat det der 🌳

Har noen her inne svar på dette? Stemmer det? Kommer epletreet mitt til å vokse mer? 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et epletre kan overleve og blomstre selv om det ikke blir politet av andre epletrær. Men det vil ikke komme epler på det. Derfor anbefales det å ha minst to epletrær, eller et familieepletre som har podiet på grener fra et annet epletre.

Har du plass til et epletre til? Hvis du vet hva treet heter kan jeg finne ut hvilke trær som pollinerer det. 

Hvis du har naboer med epletrær er det godt mulig at de har et tre som kan pollinere treet ditt. 

Anonymkode: 7532e...e49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er å polinere egentlig? "Bestøvet" av et annet tre? Og må dette isåfall skje mer enn en gang for at frukt skal vokse på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et epletre kan overleve og blomstre selv om det ikke blir politet av andre epletrær. Men det vil ikke komme epler på det. Derfor anbefales det å ha minst to epletrær, eller et familieepletre som har podiet på grener fra et annet epletre.

Har du plass til et epletre til? Hvis du vet hva treet heter kan jeg finne ut hvilke trær som pollinerer det. 

Hvis du har naboer med epletrær er det godt mulig at de har et tre som kan pollinere treet ditt. 

Anonymkode: 7532e...e49

Oh, takk for ett godt svar :)   ...aner ikke hvilket type epletre jeg kjøpte, men kanskje jeg finner ut av det etter litt research. Masse plass til flere trær rundt epletreet ja..  

Her kommer ett dumt tilleggspørsmål: Jeg har ett kirsebærtre omtrent 3 meter unna det nyplanta treet. Det kan ikke hjelpe epletreet på noe vis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Teddi skrev:

Hva er å polinere egentlig? "Bestøvet" av et annet tre? Og må dette isåfall skje mer enn en gang for at frukt skal vokse på dem?

Ja, epleblomsten trenger å bli bestøvet fra epleblomsten på et annet epletre for å danne frukt. Bier, humler og andre insekter gjør denne jobben. Det må skje hver vår når treet blomstrer. 

Anonymkode: 7532e...e49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt vare på lappen som pleier henge på når man kjøper trær? Der står det gjerne om det er en selvpollinerende sort, eller hvilke sorter som kan pollinere det du har kjøpt. 

Anonymkode: d22fd...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, mandarinen skrev:

Oh, takk for ett godt svar :)   ...aner ikke hvilket type epletre jeg kjøpte, men kanskje jeg finner ut av det etter litt research. Masse plass til flere trær rundt epletreet ja..  

Her kommer ett dumt tilleggspørsmål: Jeg har ett kirsebærtre omtrent 3 meter unna det nyplanta treet. Det kan ikke hjelpe epletreet på noe vis? 

Godt spørsmål! :) Men det hjelper dessverre ikke med kirsebærtrær. Et epletre kan kun pollineres av et annet epletre med riktig pollensort. Hvis en nabo som bor innen 200 m fra dere har et slikt tre, vil dere nok få epler på treet. Uansett tar det gjerne et par år før man får noe særlig frukt på treet. 

Anonymkode: 7532e...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...