Gå til innhold

Aap og meldekort...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet om en bekjent som går på aap og jobber men skriver ikke timer på meldekort, vedkomne fortalte meg dette. Jeg føler jeg er i en ganske bedrita situasjon og må si fortelle dette til  Nav...

Men har ikke nav kontroller heletiden på sånt?? 

eller må det komme en bekymringsmelding? Eller blir sånt avslørt automatisk.. ? 

vil tro jeg blir avslørt ganske kjapt hvis personen mister pengene fra nav..

Anonymkode: 78c73...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 2. mai 2016 at 0.15, AnonymBruker skrev:

Vet om en bekjent som går på aap og jobber men skriver ikke timer på meldekort, vedkomne fortalte meg dette. Jeg føler jeg er i en ganske bedrita situasjon og må si fortelle dette til  Nav...

Men har ikke nav kontroller heletiden på sånt?? 

eller må det komme en bekymringsmelding? Eller blir sånt avslørt automatisk.. ? 

vil tro jeg blir avslørt ganske kjapt hvis personen mister pengene fra nav..

Anonymkode: 78c73...739

1. Hvorfor føler du at du må fortelle dette til nav? 

2. Nav har kontroller på sånt heletiden

- skal fortelle min egen historie: Jeg var like "lur" som din bekjent og jobbet samtidig som jeg mottok penger fra nav. Det tok noen år før det ble oppdaget og endte med politiavhør, rettsak, fengsel i 60 dager og nedbetaling av 200.000 kroner. Jeg kan glemme å få lån på en stund og arbeidsgiveren min må trekke meg i lønn for at nav skal få pengene. Hele situasjonen er ganske flau. Dersom du ønsker å sladre for å være skadefro og ønsker dette for din bekjent så kan du sikkert sladre, dersom du ønsker å hjelpe personen kan du vise han denne tråden og spørre om h*n vil dele samme skjebne som meg ;) husk at som ansatt er du registrert i arbeidstaker registeret, og selvangivelsen rapporterer om lønn og andre inntekter. 

Det tok noen år før jeg ble tatt, og jeg vet etter å ha lest mye om dette i ettertid at nav avdekker mye mer nå enn tidligere og har stort fokus på å avdekke denne type svindel. 

Mens jeg satt i fengselet fikk jeg også vite at denne formen for kriminalitet var veldig veldig vanlig, mye mer vanlig enn en skulle tro. 

2 spørsmål som er veldig relevante er hvor lenge det har pågått, og hvor mye penger det er snakk om. 

Dersom det ikke er veldig store summer får h*n ikke fengsel, men må betale tilbake alt som er feilutbetalt. 

I bestefall kanskje h*n kan slippe unna hvis det stopper nå! 

 

 

 

 

Anonymkode: 89d99...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg tipset NAV om å sjekke det ut, og si at du har sterke grunner til å tro at han tjener penger på siden uten å opplyse om det i meldekortet. Så får de bestemme selv om de orker å sjekke det ut eller ikke.

Anonymkode: 70f6c...558

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottar vedkommende lønn? Oppgir han/hun noen timer på meldekortet i det hele tatt?

 

Jeg jobbet som avisbud, samtidig som jeg var arbeidsledig. Oppga 3 timer pr dag med jobbing på meldekortet, NAV ringte budkontoret som hadde estimert ruten til 5 timer og det deiset krav om tilbakebetaling og sanksjoner i postkassen min.

 

Jeg klaget. Budkontoret måtte få en til å være med og ta tiden på meg. Kravet ble frafalt. 

Anonymkode: c42c4...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det riktige å gjøre er å melde til nav.

Hun/han risikerer fengselstraff hvis det går for lang tid. NAV har lite mulighet til å følge etter folk for å se hvordan de tilbringer dagen.

Trygdebedrageri blir ikke sett lett på.

Slike folk ødelegger for alle andre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...