Gå til innhold

Venninne som kun bryr seg om seg selv, men krever alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har - eller har hatt en slik venninne; som aldri er der for deg, men du skal være der for henne? 

Jeg trodde dette var noe som hørte mer til "de yngste", eller altså jenter på u.skolen og videregående.. Men etter jeg ble 22, så ser jeg jo at det ikke stemmer. Med andre ord så trodde jeg at voksne folk klarte å se seg selv bedre, om de da feks var en dårlig venn så kunne man da se det mer selv når man ble mer voksen, (om dere skjønner hva jeg mener) - poenget mitt er at min "beste"-venninne har aldri vært den som har stilt opp for meg på noen måte, hun har derimot alltid krevd av meg å være der til enhver tid for henne.

Et godt eksempel er at det har skjedd en LITEN filleting, "luksusproblem" for henne som hun gjør om til nesten død i familien lignende situasjon. Jeg skal da alltid kunne møte henne, snakke timesvis på telefon, svare med lange meldinger for å vise at jeg bryr meg også videre.. Skjer det derimot noe veldig vondt for meg, da styrer hun helt unna meg, svarer omtrent ikke, ringer meg ikke, viser ingen tegn til å bry seg..

Så ja - Noen som har erfaring her? Har dere kvittet dere med en slik venninne, har dere snakket med henne om problemet..? Trenger litt hjelp her, for snart så må jeg bare kutte henne helt ut.

Anonymkode: 7eb59...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hun sliter så mye i eget liv, ting du ikke vet om, at hun ikke har kapasitet til å engasjere seg så mye i andres elendighet?  Jeg har selv vært full av depresjon og angst og trengte mye støtte for å greie å stå på bena. Kontakt med venner var det eneste som løftet meg, men når venner slet ble det belastende for meg siden jeg var helt avhengig av positiviteten dems enn negative ting. Forstår det er fælt å føle seg sviktet sånn av en god venn men man gjør det ikke fordi man ikke bryr seg, men det er noe som heter at man må sette på sin egen oksygenmaske før man hjelper andre. 

Anonymkode: 05491...cfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun sliter så mye i eget liv, ting du ikke vet om, at hun ikke har kapasitet til å engasjere seg så mye i andres elendighet?  Jeg har selv vært full av depresjon og angst og trengte mye støtte for å greie å stå på bena. Kontakt med venner var det eneste som løftet meg, men når venner slet ble det belastende for meg siden jeg var helt avhengig av positiviteten dems enn negative ting. Forstår det er fælt å føle seg sviktet sånn av en god venn men man gjør det ikke fordi man ikke bryr seg, men det er noe som heter at man må sette på sin egen oksygenmaske før man hjelper andre. 

Anonymkode: 05491...cfc

1. Hun sliter ikke med noe spesielt, hun lager veldig mye ut av ingen verdens ting. At typen hennes åpner en potetgull pose som hun har kjøpt; det kan være helt forferdelig (jeg tuller ikke..)
2. og jeg har kjent henne i ganske mange år nå - så føler nesten jeg vet for mye om henne, så om hun hadde slit med ting så hadde jeg nok nesten vist det så fort hun slet med det.
3. Derimot så sliter jeg med depresjon og angst, men dette er noe jeg må gå og snakke med psykolog om fordi jeg ikke ønsker å fortelle masse til venner om ting og tang.

Men takk for svar, du kunne jo ikke vite dette:) 

Er helt enig i at man skal sette på "egen oksygenmaske før man hjelper andre", men når du har en så egoistisk venninne som suger alt ut av deg og du sitter der mer ensom fordi du har en slik venn... nei da vet jeg ikke helt:/

Ts

Anonymkode: 7eb59...210

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun sliter så mye i eget liv, ting du ikke vet om, at hun ikke har kapasitet til å engasjere seg så mye i andres elendighet?  Jeg har selv vært full av depresjon og angst og trengte mye støtte for å greie å stå på bena. Kontakt med venner var det eneste som løftet meg, men når venner slet ble det belastende for meg siden jeg var helt avhengig av positiviteten dems enn negative ting. Forstår det er fælt å føle seg sviktet sånn av en god venn men man gjør det ikke fordi man ikke bryr seg, men det er noe som heter at man må sette på sin egen oksygenmaske før man hjelper andre. 

Anonymkode: 05491...cfc

Jeg kjenner meg i alle fall igjen i denne.

Anonymkode: 2ad42...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare sagt til henne, det du skriver her i litt innpakning. Kanskje hun ikke er bevist på at hun overser dine problemer, og er bare opptatt av å få trøst for sine. Så kanskje det er håp om forbedring, hvis du sier fra?

Anonymkode: af20f...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker er bare selvsentrerte og tror alt dreier seg om dem. De er kravstor, utnytter andre og tenker bare på seg selv. Slike mennesker er ikke noe å samle på og man merker forskjell på en person som sliter i en periode og ikke har overskudd og en som bare utnytter andre og egoistisk. bare ta avstand fra henne eller kutt henne ut er mitt råd...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Hun sliter ikke med noe spesielt, hun lager veldig mye ut av ingen verdens ting. At typen hennes åpner en potetgull pose som hun har kjøpt; det kan være helt forferdelig (jeg tuller ikke..)
2. og jeg har kjent henne i ganske mange år nå - så føler nesten jeg vet for mye om henne, så om hun hadde slit med ting så hadde jeg nok nesten vist det så fort hun slet med det.
3. Derimot så sliter jeg med depresjon og angst, men dette er noe jeg må gå og snakke med psykolog om fordi jeg ikke ønsker å fortelle masse til venner om ting og tang.

Men takk for svar, du kunne jo ikke vite dette:) 

Er helt enig i at man skal sette på "egen oksygenmaske før man hjelper andre", men når du har en så egoistisk venninne som suger alt ut av deg og du sitter der mer ensom fordi du har en slik venn... nei da vet jeg ikke helt:/

Ts

Anonymkode: 7eb59...210

Det er jo en årsak til at hun ikke takler at kjæresten åpner den potetgullposen da. For henne er det tydeligvis alvorlig, selv om du ikke klarer å se det.

Du må sette grenser for deg selv, TS. Ikke for andre.

Anonymkode: 2ad42...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun sliter så mye i eget liv, ting du ikke vet om, at hun ikke har kapasitet til å engasjere seg så mye i andres elendighet?  Jeg har selv vært full av depresjon og angst og trengte mye støtte for å greie å stå på bena. Kontakt med venner var det eneste som løftet meg, men når venner slet ble det belastende for meg siden jeg var helt avhengig av positiviteten dems enn negative ting. Forstår det er fælt å føle seg sviktet sånn av en god venn men man gjør det ikke fordi man ikke bryr seg, men det er noe som heter at man må sette på sin egen oksygenmaske før man hjelper andre. 

Anonymkode: 05491...cfc

Slenger meg på denne, hvis hun er deprimert vil hun kun greie å fokusere på seg selv. Hvis det derimot ikke er tilfelle er det nok mer personlighet det går på, og kanskje lurt å trappe ned vennskapet.

Anonymkode: 8cfae...540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kinni skrev:

Noen mennesker er bare selvsentrerte og tror alt dreier seg om dem. De er kravstor, utnytter andre og tenker bare på seg selv. Slike mennesker er ikke noe å samle på og man merker forskjell på en person som sliter i en periode og ikke har overskudd og en som bare utnytter andre og egoistisk. bare ta avstand fra henne eller kutt henne ut er mitt råd...

Endelig noen som forstår! :) Tusen takk for et godt svar.

-------

Jeg er ikke ute etter å få høre om at andre mennesker sliter og at grunnen til at venninnen min er en stor egoist er fordi hun egentlig er en som sliter selv osv.. Det stemmer ikke, hvertfall ikke angående henne. Hun har vært sånn de 8 årene vi har kjent hverandre..  

Jeg kan komme med noen små eksempler på ting...

Da vi gikk på skolen sammen, hadde jeg en periode med svært lite penger. Hun tilba aldri å låne eller gi meg så mye som en 10 kroning... mens derimot når hun satt i samme knipa og jeg hadde bedre råd, spanderte jeg opptil flere ganger i måneden mat, drikke, alkohol og masse annet. Dette virket det ikke som hun satte pris på på noen måte, heler at hun "krevde" at jeg stilte opp på denne måten og de 100 andre måtene jeg har stilt opp.

Andre ting kan være at jeg da for eksempel opplevde noe som var helt grusomt for meg, og når jeg prøvde å kontakte henne og fortelle henne om dette, så svarte hun ikke, og hvis hun svarte så skrev hun heler en hel bok om seg selv før hun svarte med en liten setning på hva jeg slet med. 

Ts

Anonymkode: 7eb59...210

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en årsak til at hun ikke takler at kjæresten åpner den potetgullposen da. For henne er det tydeligvis alvorlig, selv om du ikke klarer å se det.

Du må sette grenser for deg selv, TS. Ikke for andre.

Anonymkode: 2ad42...618

Årsaken var at hun hadde kjøpt posen... og ikke han :) Og det at han åpnet den, gjorde at hun klikka helt og måtte komme og sove hos meg. Men ja, "alvorlig"

 

Anonymkode: 7eb59...210

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Endelig noen som forstår! :) Tusen takk for et godt svar.

-------

Jeg er ikke ute etter å få høre om at andre mennesker sliter og at grunnen til at venninnen min er en stor egoist er fordi hun egentlig er en som sliter selv osv.. Det stemmer ikke, hvertfall ikke angående henne. Hun har vært sånn de 8 årene vi har kjent hverandre..  

Jeg kan komme med noen små eksempler på ting...

Da vi gikk på skolen sammen, hadde jeg en periode med svært lite penger. Hun tilba aldri å låne eller gi meg så mye som en 10 kroning... mens derimot når hun satt i samme knipa og jeg hadde bedre råd, spanderte jeg opptil flere ganger i måneden mat, drikke, alkohol og masse annet. Dette virket det ikke som hun satte pris på på noen måte, heler at hun "krevde" at jeg stilte opp på denne måten og de 100 andre måtene jeg har stilt opp.

Andre ting kan være at jeg da for eksempel opplevde noe som var helt grusomt for meg, og når jeg prøvde å kontakte henne og fortelle henne om dette, så svarte hun ikke, og hvis hun svarte så skrev hun heler en hel bok om seg selv før hun svarte med en liten setning på hva jeg slet med. 

Ts

Anonymkode: 7eb59...210

Du må sette grenser for deg selv, du har selv bidratt til at det har blitt sånn som det har blitt, jeg er selfølgelig enig om at dette ikke er ok oppførsel, men hvis du stiller opp. da tror hun at det er ok, Du må stå opp for deg selv og si NEI!

Anonymkode: 5c51f...76c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må sette grenser for deg selv, du har selv bidratt til at det har blitt sånn som det har blitt, jeg er selfølgelig enig om at dette ikke er ok oppførsel, men hvis du stiller opp. da tror hun at det er ok, Du må stå opp for deg selv og si NEI!

Anonymkode: 5c51f...76c

Så hvis noen lager en tråd om at de blir banket opp av mannen sin, så sier man "Du har selv bidratt til at det har blitt sånn" og blablabla... Jeg har bare prøvd å være snill og EN EKTE VENN mot henne :) Men tydeligvis feil å leve etter "vær mot andre slik du vil andre skal være mot deg" i dine øyne. Jeg har prøvd å si ifra flere ganger til henne før, men nå har jeg fått nok.

ts

Anonymkode: 7eb59...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis noen lager en tråd om at de blir banket opp av mannen sin, så sier man "Du har selv bidratt til at det har blitt sånn" og blablabla... Jeg har bare prøvd å være snill og EN EKTE VENN mot henne :) Men tydeligvis feil å leve etter "vær mot andre slik du vil andre skal være mot deg" i dine øyne. Jeg har prøvd å si ifra flere ganger til henne før, men nå har jeg fått nok.

ts

Anonymkode: 7eb59...210

Herregud, for det første så kan ikke sammenlignes, hvis du ikke klarer å tåle svarene du får-noe du ikke har klart til flere av de, så foreslår at du neste gang dropper å spørre på KG.

Anonymkode: 5c51f...76c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slenger meg på denne, hvis hun er deprimert vil hun kun greie å fokusere på seg selv. Hvis det derimot ikke er tilfelle er det nok mer personlighet det går på, og kanskje lurt å trappe ned vennskapet.

Anonymkode: 8cfae...540

Tja, jeg er ikke helt enig du.  Eller folk er forskjellige på det området også. Jeg klarer bare "meg, meg, meg, meg og mere meg" i max  en time, før jeg må få fokuset over på noe annet. Det føles faktisk godt å hjelpe  andre da, siden de da har hørt på meg. Det er sjeldent de må høre på meg, er bare om en bestemt person har såret meg. Ellers vll jeg helst være alene med tankene.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må sette grenser for deg selv, du har selv bidratt til at det har blitt sånn som det har blitt, jeg er selfølgelig enig om at dette ikke er ok oppførsel, men hvis du stiller opp. da tror hun at det er ok, Du må stå opp for deg selv og si NEI!

Anonymkode: 5c51f...76c

Enig.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, for det første så kan ikke sammenlignes, hvis du ikke klarer å tåle svarene du får-noe du ikke har klart til flere av de, så foreslår at du neste gang dropper å spørre på KG.

Anonymkode: 5c51f...76c

Og enig. Men det er klassisk.

Det blir alltid en masse sutring og passiv aggresjon når mennesker ikke setter grenser for seg selv, rare sammenligninger, forståsegpåandre, vireandresmotiver og vitehvasomerbestfordem.

Men ingen fornuft går inn hos dem så lenge de ikke ser at det er dem selv som er problemet og gjør noe med det.

Anonymkode: 2ad42...618

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, for det første så kan ikke sammenlignes, hvis du ikke klarer å tåle svarene du får-noe du ikke har klart til flere av de, så foreslår at du neste gang dropper å spørre på KG.

Anonymkode: 5c51f...76c

Jeg tåler svarene jeg får, men jeg må da få lov å si ifra og svare deg? Kanskje det er du som bør slutte å svare på KG? 
Det kan ikke sammenlignes, men jeg kom med et eksempel på at man kan ikke bare gi en person skylden for at "Ja nei, han / henne er slik mot deg fordi du selv har gjort det slik". Jeg hadde ikke sagt til noen som hadde vært snill og bare god mot noen, at "nei du får bare skylde på deg selv"... Det blir for dumt.


Ts

Anonymkode: 7eb59...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken var at hun hadde kjøpt posen... og ikke han :) Og det at han åpnet den, gjorde at hun klikka helt og måtte komme og sove hos meg. Men ja, "alvorlig"

 

Anonymkode: 7eb59...210

Ja, det kan faktisk oppleves som alvorlig for enkelte. Men det ser jo ikke du, der du sitter i "alle andre er fæle, men ikke meg"-boblen din.

Måten du skriver her er klassisk for personer som ikke setter grenser, dere gjør dere myke og uformelige, dere mangler forankring og slenger hit og dit. Dermed får dere også vondt hver gang dere møter en hard kant hos andre. Men setter dere grenser da? Nei, dere blir hissige og gjør narr av disse andre. Og dere har ofte med dere flere av "samme konforme ulla". Velkommen til KG, du er på rett sted for sånt!

Jeg mistenker også at mange av dere egentlig skulle ønske dere var flinkere på selvrespekt og grensesetting.

Derfor skal du få første bud av meg; Vis åpenhet for at mennesker er ulike. Du vet aldri når du kommer til å behøve den åpenheten selv.

Anonymkode: 2ad42...618

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan faktisk oppleves som alvorlig for enkelte. Men det ser jo ikke du, der du sitter i "alle andre er fæle, men ikke meg"-boblen din.

Måten du skriver her er klassisk for personer som ikke setter grenser, dere gjør dere myke og uformelige, dere mangler forankring og slenger hit og dit. Dermed får dere også vondt hver gang dere møter en hard kant hos andre. Men setter dere grenser da? Nei, dere blir hissige og gjør narr av disse andre. Og dere har ofte med dere flere av "samme konforme ulla". Velkommen til KG, du er på rett sted for sånt!

Jeg mistenker også at mange av dere egentlig skulle ønske dere var flinkere på selvrespekt og grensesetting.

Derfor skal du få første bud av meg; Vis åpenhet for at mennesker er ulike. Du vet aldri når du kommer til å behøve den åpenheten selv.

Anonymkode: 2ad42...618

Nå må du gi deg. Jeg kommer med et eksempel på at hun blir så sur over at typen åpner en potetgull pose som hun har kjøpt, og grunnen til at hun blir sur er fordi hun kjøpte den og ikke han. 

Jeg sier ikke at alle andre er fæle? Jeg har bare sagt at hun ikke har vært noen god venninne, uffa meg.. Men bare sett dine ord i min munn :P

Og vet du hva, jeg trenger ikke det budet ditt.. for det har jeg vist venninne mine bestandig, at uansett hvor ulike de er osv så har jeg vist de åpenhet, omsorg, stilt opp og alt. Noen av dere har jo virkelig ikke peiling på hva dere svarer på.

Ts

Anonymkode: 7eb59...210

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med henne og si at et vennskap handler blant annet om å gi og ta, men du føler ikke at du får tilbake alt du gir. 

Jeg har gjort dette med to av mine veninner. Hun ene var faktisk ikke klar over det og endret seg med en gang jeg forklarte situasjonen, mens hun andre var klar over det og fortalte at hun hadde det utrolig vanskelig en periode og hadde vært en dårlig venn, men at hun skulle skjerpe seg. 

Vi er utrolig gode venner i dag og de endret seg etter samtalen. Det tok litt tid før det ble balanse for hvem som snakket mest om problemer ol, men da bare minnet jeg dem på det igjen, uten at det ble sure miner. 

Anonymkode: ce566...e1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...