Gå til innhold

Hva ga eller skal dere gi til kjøkkenhjelperne?


Teardrop

Anbefalte innlegg

Hva skal dere gi til kjøkkenhjelperne som takk for hjelpen? Tenker da om det er bekjente dere har lånt, ikke innleide "proffe".
Skal dere gi penger eller en flaske vin feks? Eks hvor mye penger på hver? Og hvor mange hjelpere skal dere ha og hvor mange gjester?
Når sender dere hjem kjøkkentjenesten, etter middag eller etter kaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en lillesøster som har servert i noen bryllup. Hun er 18 år og har fått 200kr i timen. Synes ikke det sømmer seg å hente inn bekjente man ikke har invitert til bryllupet, til å gjøre en jobb for en flaske vin! 

Vet det var 9 gjester pr. servitør i bryllupene hun serverte i.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har servert i 2 bryllup.
Den ene gangen var vi 8 stk, da fikk alle en flaske bayliss og 500kr + Vi fikk spise både mat og kaker på bakrommet.
Den andre gangen var vi 4 stk og fikk 1000kr for å servere mat og drikke. Satte frem kakene og dro.

Anonymkode: 4bc2c...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten

Om dere skal gi en flaske vin, vil jeg anbefale å gi penger i tillegg. Spesielt om de er unge, og gjerne kjøper vin til rundt 100 lappen selv. Da setter de nok ikke like stor pris på en dyr vin, og ville heller hatt pengene til å kjøpe sitt eget. Dessuten er det jo ikke alle som liker vin eller som bare liker noen få typer vin. Hvor mye kan du jo beregne utifra å sette en timelønn eller en fast pris på kvelden. Tenk gjerne på hvor mange de må holde styr på. Om det er 3 gjester pr servitør eller 15 g.p.s spiller jo en del rolle. Og tenk på hvem de er. Er det en fattig student, vet du nok at hun hadde satt pris på litt penger. Og la dem få mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med og serverte i et bryllup da jeg var 17. Alle servitørene fikk 200 kr i timen + middag. De 800 kr jeg tjente den kvelden kom godt med. Heller penger enn vin, jeg drikker ikke vin.

Anonymkode: 7da70...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med og serverte i et bryllup da jeg var 17. Alle servitørene fikk 200 kr i timen + middag. De 800 kr jeg tjente den kvelden kom godt med. Heller penger enn vin, jeg drikker ikke vin.

Anonymkode: 7da70...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er helt sprøtt å betale en 17-åring 200 kr i timen for noe som helst, jeg da. 

Det er STOR forskjell på en proff kokk/servitør og en ungjente som ikke kan noenting. Servitøren gjør trolig tre ganger så mye jobb som sistnevnte - minst!

Anonymkode: e1a3d...770

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldres venner var servitører i mitt bryllup. Det er noe mine foreldre tidligere har gjort for dem, og de synes det er en morsom og fin tradisjon. De ble selvfølgelig takket så det sang, og fikk en god flaske vin, men ville ikke ta imot noe mer enn det. Jeg har i ettertid gitt tilbake ved å stille opp som barnevakt, hjulpet til med oppussing, og gitt oversettelseshjelp. En vennetjeneste for en vennetjeneste, rett og slett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt sprøtt å betale en 17-åring 200 kr i timen for noe som helst, jeg da. 

Det er STOR forskjell på en proff kokk/servitør og en ungjente som ikke kan noenting. Servitøren gjør trolig tre ganger så mye jobb som sistnevnte - minst!

Anonymkode: e1a3d...770

Men en servitør skal også ha mer i lønn. 

Anonymkode: 7bf13...515

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom tusen og femtenhundre kroner. Penger og ikke konfekt, vin og blomster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Atea skrev:

Mellom tusen og femtenhundre kroner. Penger og ikke konfekt, vin og blomster.

Du følte for å presisere at dere ga penger? Synes du det er bedre å gi penger enn vin/blomster/konfekt/osv? 

Jeg er til dels enig. Hvis det er snakk om ungdommer kan det være greit å gi penger. Nå var det derimot sånn at de som serverte i vårt bryllup var voksne naboer/kolleger av min mor som har til salt i grøten fra før. Da synes jeg det er mer på sin plass å velge ut en god vin og en fin bukett friske blomster som takk for hjelpen ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Perle skrev:

Du følte for å presisere at dere ga penger? Synes du det er bedre å gi penger enn vin/blomster/konfekt/osv? 

Jeg er til dels enig. Hvis det er snakk om ungdommer kan det være greit å gi penger. Nå var det derimot sånn at de som serverte i vårt bryllup var voksne naboer/kolleger av min mor som har til salt i grøten fra før. Da synes jeg det er mer på sin plass å velge ut en god vin og en fin bukett friske blomster som takk for hjelpen ☺

Ja det er det ok nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chiki

Jeg og søstrene mine fikk spørsmål om å hjelpe til i bryllupet til en bekjent av meg. 

Var der i mange timer, det lå avsideliggende til så måtte få broren vår til å kjøre oss frem og tilbake. Kom før gjestene og reiste etter kakene. Da vi kom dit hadde de tydligvis tenkt vi skulle dandere koldtbordmaten på tallerkene!

eneste vi fikk var hver sitt takkekort! Jeg ble så utrolig paff! Vi er ikke venninner engang, bare bekjente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, chiki skrev:

Jeg og søstrene mine fikk spørsmål om å hjelpe til i bryllupet til en bekjent av meg. 

Var der i mange timer, det lå avsideliggende til så måtte få broren vår til å kjøre oss frem og tilbake. Kom før gjestene og reiste etter kakene. Da vi kom dit hadde de tydligvis tenkt vi skulle dandere koldtbordmaten på tallerkene!

eneste vi fikk var hver sitt takkekort! Jeg ble så utrolig paff! Vi er ikke venninner engang, bare bekjente. 

Hårreisende.  Jeg ville ha sendt faktura til dem i posten. 

Anonymkode: e4540...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et budsjettbryllup. To venniner som var invitert, spurte om jeg trengte noe hjelp. Så det fikk oppgaven om å av og til se over bordene, rydde vekk tomme ting og sette frem nye alkoholflasker. Vi hadde buffet. Ryddeet ogs vasket alt selv dagen etter. Disse hjalp gratis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at det er viktig at hjelperene er klar over hva de eventuelt skal få for hjelpen før de takker ja. Ingenting er verre enn om noen takker ja fordi de gjerne skulle tjent noen ekstra kroner også får de ikke noe annet enn en klapp på skulderen når de er ferdig. Jeg ville nok jeg alltid sagt i sammenheng med at noen ble spurt om å hjelpe at det vil ta ca. så og så lang tid, det er sånn og sånn som skal gjøres og vi ønsker å betale deg så og så mye for jobben. Så får det heller være opp til personen som blir spurt om de ønsker å gjøre jobben gratis eller ikke. Og sier vekommende at de ikke trenger betaling, så hadde jeg sørget for å ordne en liten oppmerksomhet uansett (trenger ikke å være dyrt). Min mor hjalp å servere i bryllupet til en venninnes datter, og fikk en gave som takk for hjelpen siden hun ikke ønsket betaling for jobben. Min mor er godt etablet og har god økonomi og tenkte vel at det unge, nyetablerte brudeparet med boliglån, studielån og bryllupsutgifter sikkert hadde langt mer glede av å spare de pengene enn hun hadde hatt med å få dem. Man kan jo også vurdere at hjelpen kan være istedet for gave om hjelperen er nært nok til at han/hun nok hadde gitt gave ellers (men ikke nær nok til at det var naturlig å være en del av bryllupet). Men som sagt så syns jeg man bør i det minste være klar på hva man tenker å gi eller betale dem som hjelper, om det så bare er for å si at vi skulle gjerne betalt for hjelpen, men har desverre ikke budsjett nok til dette, men om du likevel skulle ønske å hjelpe oss så hadde vi satt veldig pris på det. På den måten kan folk i det minste ta en avgjørelse med alle fakta på bordet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 kr pr.time..? Det ville jeg rett og slett ikke tatt imot for å hjelpe til litt i en bekjents bryllup.

Ville gladelig stilt opp, som Alan Smithe lenger opp her beskriver.

Anonymkode: 80052...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen fikk 1000kr hver for å hjelpe til rundt 4-5t i et bryllup for et par år siden. Det var veldig enkel tapas - kun forskjellig kjøttpålegg og noen oster. Så vi fylte på matbordet, fjernet tomme flasker/fylte på med nye og fjernet søppel. Satte også ut snacks/kaker og gjorde klart til at de kunne koke pølser osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å avtale på forhånd? 

Dersom jeg skulle hjulpet til i et bryllup av en bekjent, så hadde jeg nok forventet penger, ikke blomster eller vin. Jeg tenker at det er en jobb. Har man jobb så får man lønn, ikke en blomst tilsendt hver måned. Og de som holder på med servering osv gjør det jo gjerne for å ha en liten inntekt. 

Er det derimot en venninne eller en i familien, så kunne jeg godt hjulpet til gratis, så lenge jeg viste at de også hadde vært behjelpelig dersom jeg kan trenge deres hjelp en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...