Gå til innhold

Straffbart med dårlig referanse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er straffbart å gi dårlig referanse? Og her kommer grunnen til hvorfor jeg lurer på det. Min samboer (mann) har jobbet for ett firma i 5 år. Firmaet gikk konkurs så han mistet jobben. Han har nå søkt jobb i 2 år. Og ikke fått en eneste jobb. På cv-en hans har han masse tidligere erfaringer innenfor samme yrke. Hans tidligere sjef (kvinne) var interessert i han da han jobbet for henne. Hun inviterte han på date osv.. Han avviste henne. Og etter det så ble hun litt ekkel mitt han og forskjellsbehandlet han (negativt) på jobben. Nå i det siste begynte vi å få mistanke om hun snakker "stygt" om han når arbeidsgivere ringer for referanse. Så jeg bestemte meg for å ringe henne og late som at jeg ringer fra en bedrift og hvit jeg da har fått inn en søknad av han. Hun sa at han ikke er noe flink i jobben sin. At han ikke er dyktig osv.. Og da jeg sa til henne: så du anbefaler meg ikke å ansette han i min bedrift? Sa hun:  jeg anbefaler deg å ikke gjøre det. Jeg ble helt satt ut. Han har tross alt jobbet der i 5 år. Samboeren min tror at det er fordi at hun hadde lyst på han. Er det straffbart å gi sånne referanser?? 

Anonymkode: cfc83...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han burde ikke oppgi henne som referanse. 

Anonymkode: 943d5...406

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig er det kun attester man må gi ut, og de må være nøytral eller bedre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun lyver så burde det vel være en plass man kan melde i fra? Trodde det var vanlig praksis at sjefen ikke ville være referanse, hvis h*n var misfornøyd med arb.taker

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at han ikke bruker sjefen i et firma som ble slått konkurs som referanse.

Bruk en tidligere kollega eller to istedet, kombinert med en tidligere sjef.

Har han fått sluttattesten sin? En helt saklig attest som forteller hvor lenge han var ansatt og hvilke oppgaver han hadde, - og eventuelt at arbeidsforholdet opphørte da firmaet sluttet å eksistere.

 

Tillegg: Om det er straffbart å si sin oppriktige mening om en arbeidstager? Nei, det er ikke straffbart og det er heller ikke straffbart å mene at en potensiell ny arbeidsgiver ikke vil være tjent med å ansette den personen du blir oppringt om.

En personlig mening er sjelden straffbar fordi det er svært sjelden personlige oppfatninger rammes av straffeloven (noen unntak finnes).

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han burde ikke oppgi henne som referanse. 

Anonymkode: 943d5...406

Nei han skal ikke oppgi henne som referanse lenger. Men han har nå vært uten jobb i snart 2 år. Han har søkt må maaaange jobber uten noe resultat :( 

Anonymkode: cfc83...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spurte han henne før han valgte å bruke henne som referanse? Hvis ja, ga hun noe inntrykk av hvor godt hun var fornøyd med ham som arbeidstaker? Hvis hun ikke visste om at hun skulle være referanse eller var ærlig om at hun ikke hadde så mye pent å si, så må han ta det på egen kappe. Hvis hun sa ja til å være referanse og også ga uttrykk for at hun var positiv og ville anbefale ham til andre arbeidsgivere, så er det jo dårlig gjort av henne men ikke straffbart dessverre.

Hvorfor valgte han henne som referanse egentlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ardwinna skrev:

Spurte han henne før han valgte å bruke henne som referanse? Hvis ja, ga hun noe inntrykk av hvor godt hun var fornøyd med ham som arbeidstaker? Hvis hun ikke visste om at hun skulle være referanse eller var ærlig om at hun ikke hadde så mye pent å si, så må han ta det på egen kappe. Hvis hun sa ja til å være referanse og også ga uttrykk for at hun var positiv og ville anbefale ham til andre arbeidsgivere, så er det jo dårlig gjort av henne men ikke straffbart dessverre.

Hvorfor valgte han henne som referanse egentlig?

Ja hun har sagt til han at han kan bruke henne som referanse. Han spurte også assisterende sjefen om han kunne være referanse men da sa han at det er bedre å bruke henne. 

Anonymkode: cfc83...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dårlige arbeidsgivere kan ha så mye makt er forkastelig.

Håper din mann finner en annen referanse!

Anonymkode: 1570b...881

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke har andre referanser han kan bruke, så er det viktig at han kommer i en form for aktivitet der han kan få ny og bra referanse, f. eks. ny jobb eller frivillig arbeid. Jo lenger tid som går uten at han er i aktivitet, jo vanskeligere kan det bli å få ny jobb. Kan han f. eks. jobbe frivillig for røde kors eller en annen organisasjon? Frelsesarmeen?

Det som er viktig er å kunne vise til at man er i en eller annen for for matnyttig aktivitet når man søker jobb, jo mer relevant jo bedre.

Når det gjelder referanse som regelrett lyver om innsats, så er jeg noe usikker på det juridiske, men jeg er ikke nødvendigvis enig i at en arbeidsgiver har lov til å lyve. Som noen påpeker, så er det ikke alene juridisk straffbart å ha en personlig oppfatning av en annen person. Men når arbeidsgiver uriktig fremstiller noen annet i et dårlig lys i den hensikt i å skade en tidligere ansatt så kan det kanskje rent teoretisk anses som injurie. I praksis vil det være vanskelig å bevise slike ting, så jeg ville tatt kontakt med en advokat med ekspertise innen området for å vurdere muligheter. 

Anonymkode: 023e1...a38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke straffbart å gi en dårlig referanse, det er jo nettopp for å sile ut kandidater man ringer referanser. Det er godt mulig denne sjefen er useriøs, men det KAN jo faktisk være at mannen din ikke fungerte så bra i den jobben og at det hun sier er riktig... Uansett bør han ikke bruke henne, siden hun ikke fremstiller ham på en positiv måte.

 

Jeg har selv gitt en dårlig referanse på en tidligere ansatt, som var uinteressert, lat og umotivert i stillingen hos meg. Dette sa jeg da det ble ringt referanser, men jeg sa også at det godt kunne være at hun ville fungere bedre den nye stillingen, siden det var en helt annen bransje og antagelig noe hun interesserte seg for.

Anonymkode: 495fb...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det er straffbart å gi dårlig referanse? Og her kommer grunnen til hvorfor jeg lurer på det. Min samboer (mann) har jobbet for ett firma i 5 år. Firmaet gikk konkurs så han mistet jobben. Han har nå søkt jobb i 2 år. Og ikke fått en eneste jobb. På cv-en hans har han masse tidligere erfaringer innenfor samme yrke. Hans tidligere sjef (kvinne) var interessert i han da han jobbet for henne. Hun inviterte han på date osv.. Han avviste henne. Og etter det så ble hun litt ekkel mitt han og forskjellsbehandlet han (negativt) på jobben. Nå i det siste begynte vi å få mistanke om hun snakker "stygt" om han når arbeidsgivere ringer for referanse. Så jeg bestemte meg for å ringe henne og late som at jeg ringer fra en bedrift og hvit jeg da har fått inn en søknad av han. Hun sa at han ikke er noe flink i jobben sin. At han ikke er dyktig osv.. Og da jeg sa til henne: så du anbefaler meg ikke å ansette han i min bedrift? Sa hun:  jeg anbefaler deg å ikke gjøre det. Jeg ble helt satt ut. Han har tross alt jobbet der i 5 år. Samboeren min tror at det er fordi at hun hadde lyst på han. Er det straffbart å gi sånne referanser?? 

Anonymkode: cfc83...184

Ikke alle er like profesjonelle dessverre.

Hvis han med vitnesbyrd fra mange andre kan bevise at det hun sier blir sagt til tross for at hun egentlig vet at det ikke stemmer, så kan hun være erstatningspliktig for å ha forårsaket økonomisk tap for ham med usannheter.

Anonymkode: a1bac...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt ikke straffbart å gi en dårlig referanse, det er jo nettopp for å sile ut kandidater man ringer referanser. Det er godt mulig denne sjefen er useriøs, men det KAN jo faktisk være at mannen din ikke fungerte så bra i den jobben og at det hun sier er riktig... Uansett bør han ikke bruke henne, siden hun ikke fremstiller ham på en positiv måte.

 

Jeg har selv gitt en dårlig referanse på en tidligere ansatt, som var uinteressert, lat og umotivert i stillingen hos meg. Dette sa jeg da det ble ringt referanser, men jeg sa også at det godt kunne være at hun ville fungere bedre den nye stillingen, siden det var en helt annen bransje og antagelig noe hun interesserte seg for.

Anonymkode: 495fb...a29

Ja det kan jo være mulig at hun synes at han ikke gjorde en god jobb at dette er hennes mening. Men hun syntes jo at han var sååå fantastisk FREM til den dagen hun invitere han på date og viste annen intereses for han. Og siden hun ble avvist så ble hun litt  bitchy mot han. Så mannen min hadde ett mye bedre forhold til hun assisterende sjefen, som også klådde på han på en fest med jobben. Men hun tok det å bli avvist på en god måtte. Og han har i etterkant spurt henne om å få bruke henne som referanse , men da sa hun  at det er bedre han bruker hun andre... 

Anonymkode: cfc83...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan jo være mulig at hun synes at han ikke gjorde en god jobb at dette er hennes mening. Men hun syntes jo at han var sååå fantastisk FREM til den dagen hun invitere han på date og viste annen intereses for han. Og siden hun ble avvist så ble hun litt  bitchy mot han. Så mannen min hadde ett mye bedre forhold til hun assisterende sjefen, som også klådde på han på en fest med jobben. Men hun tok det å bli avvist på en god måtte. Og han har i etterkant spurt henne om å få bruke henne som referanse , men da sa hun  at det er bedre han bruker hun andre... 

Anonymkode: cfc83...184

Synes de virker så useriøse alle de lederne der. Så må jg nevne at jeg har opptak av samtalen som jeg hadde med henne. Vet ikke om det vil være til noe hjelp :-/  TS

Anonymkode: cfc83...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes de virker så useriøse alle de lederne der. Så må jg nevne at jeg har opptak av samtalen som jeg hadde med henne. Vet ikke om det vil være til noe hjelp :-/  TS

Anonymkode: cfc83...184

 

Det er ikke straffbart å gi dårlig referanse, du/dere må isåfall som nevnt over her, bevise at hun er urimelig. Må da være langt bedre å få en skriftlig attest fra henne, evt bare få bekreftet at Viggo Olsen har jobbet ved bedriften fra dato til dato. 

 

Anonymkode: d2571...c68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det er straffbart å gi dårlig referanse? Og her kommer grunnen til hvorfor jeg lurer på det. Min samboer (mann) har jobbet for ett firma i 5 år. Firmaet gikk konkurs så han mistet jobben. Han har nå søkt jobb i 2 år. Og ikke fått en eneste jobb. På cv-en hans har han masse tidligere erfaringer innenfor samme yrke. Hans tidligere sjef (kvinne) var interessert i han da han jobbet for henne. Hun inviterte han på date osv.. Han avviste henne. Og etter det så ble hun litt ekkel mitt han og forskjellsbehandlet han (negativt) på jobben. Nå i det siste begynte vi å få mistanke om hun snakker "stygt" om han når arbeidsgivere ringer for referanse. Så jeg bestemte meg for å ringe henne og late som at jeg ringer fra en bedrift og hvit jeg da har fått inn en søknad av han. Hun sa at han ikke er noe flink i jobben sin. At han ikke er dyktig osv.. Og da jeg sa til henne: så du anbefaler meg ikke å ansette han i min bedrift? Sa hun:  jeg anbefaler deg å ikke gjøre det. Jeg ble helt satt ut. Han har tross alt jobbet der i 5 år. Samboeren min tror at det er fordi at hun hadde lyst på han. Er det straffbart å gi sånne referanser?? 

Anonymkode: cfc83...184

En referanse skal være ærlig og oppriktig. Sjefens ærlige og oppriktige oppfatning av arbeidstaker kan ikke påvirkes av andre. Hvorvidt sjefen er ærlig eller lyver kan ikke ts eller noen av oss andre vite noe som helst om. 

Den som ikke har opptrådt etterretterlig her, er ts. Å ringe for å be om en referanse bare for å vite hva sjefen vil svare og å utgi seg for å være noen man ikke er er påviselig at er løgn. Hans tidligere sjef er vel heller ikke dummere enn at hun anernugler i mosen? Det kan jo og godt sje at hun ringer den bedriften ts har oppgitt å være ansatt i for å sjekke at ts sin telefonhenvendelse er reel? 

Å skulle avløre løgn ved selv å opptre ved løgn er aldri noen god ide. Hvem som har opptrådt mest umodent og ulovlig her er vel ikke vanskelig å tenke seg? Straffbare forhold meldes til politiet. Hva mener du, ts, politiet skal gjøre med dette, og med hvem av dere? 

Anonymkode: 67413...22a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan jo være mulig at hun synes at han ikke gjorde en god jobb at dette er hennes mening. Men hun syntes jo at han var sååå fantastisk FREM til den dagen hun invitere han på date og viste annen intereses for han. Og siden hun ble avvist så ble hun litt  bitchy mot han. Så mannen min hadde ett mye bedre forhold til hun assisterende sjefen, som også klådde på han på en fest med jobben. Men hun tok det å bli avvist på en god måtte. Og han har i etterkant spurt henne om å få bruke henne som referanse , men da sa hun  at det er bedre han bruker hun andre... 

Anonymkode: cfc83...184

Selv om hun hadde lyst på ham rent seksuelt, betyr det fortsatt ikke at jobben han gjorde var strålende. Uansett, det er uprofesjonelt av henne å blande sex inn i et arbeidsforhold, så bare dropp henne.

Anonymkode: 495fb...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En referanse skal være ærlig og oppriktig. Sjefens ærlige og oppriktige oppfatning av arbeidstaker kan ikke påvirkes av andre. Hvorvidt sjefen er ærlig eller lyver kan ikke ts eller noen av oss andre vite noe som helst om. 

Den som ikke har opptrådt etterretterlig her, er ts. Å ringe for å be om en referanse bare for å vite hva sjefen vil svare og å utgi seg for å være noen man ikke er er påviselig at er løgn. Hans tidligere sjef er vel heller ikke dummere enn at hun anernugler i mosen? Det kan jo og godt sje at hun ringer den bedriften ts har oppgitt å være ansatt i for å sjekke at ts sin telefonhenvendelse er reel? 

Å skulle avløre løgn ved selv å opptre ved løgn er aldri noen god ide. Hvem som har opptrådt mest umodent og ulovlig her er vel ikke vanskelig å tenke seg? Straffbare forhold meldes til politiet. Hva mener du, ts, politiet skal gjøre med dette, og med hvem av dere? 

Anonymkode: 67413...22a

Selv om en referanse skal være ærlig og oppriktig, så betyr det ikke at dette alltid skjer og at sjefer alltid opptrår nøytralt og profesjonelt. Gudene skal vite at det er mange dårlige sjefer der ute, og jeg som så mange andre har vært ute for et par av dem i tidligere jobber.

Å ringe referanse under påstand om at man er arbeidstaker som skal forhøre seg er jo ufint, men når det er sterke og konkrete mistanker om at tidligere arbeidsgiver bevisst fremsetter sin tidligere ansatte i dårlig lys i den hensikt å skape problemer for vedkommende syntes jeg det likevel er innenfor, forutsatt at den tidligere lederen har gitt gode tilbakemeldinger til sin ansatte og bekreftet at man kan være referanse. Stor avstand i negativ forstand mellom arbeidsgivers tilbakemelding direkte til den ansatte og det arbeidsgiver i etterkant forteller potensielle nye ledere (altså direkte løgn) skal man ta på alvor da det kan ødelegge mye for videre jobbsøknader. Det er selvfølgelig vanskelig å bevise, men det er likevel lurt å sjekke mulighetene for å ta tidligere sjef i en evt. injuriesak. Dersom man f. eks. har opptak av tidligere samtaler osv. og kan sammenlikne det med opptak gjort av TS, så kan det være noe. Eller alliere seg med tidligere ansatte av samme sjef etc.

Anonymkode: 023e1...a38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om hun hadde lyst på ham rent seksuelt, betyr det fortsatt ikke at jobben han gjorde var strålende. Uansett, det er uprofesjonelt av henne å blande sex inn i et arbeidsforhold, så bare dropp henne.

Anonymkode: 495fb...a29

TS har skrevet at hun begynte å forskjellsbehandle han etter avvisning, så det er jo ganske sterke indikasjoner på at hun også ønsker å ødelegge som referanse.

Hadde jeg vært den tidligere ansatte så hadde jeg snudd hver sten for å gjøre livet til den tidligere lederen ganske mye verre. Man har uansett ikke noe å tape på det, referansen er allerede dårlig. Da kan man ta hardt igjen. 

Anonymkode: 023e1...a38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En referanse skal være ærlig og oppriktig. Sjefens ærlige og oppriktige oppfatning av arbeidstaker kan ikke påvirkes av andre. Hvorvidt sjefen er ærlig eller lyver kan ikke ts eller noen av oss andre vite noe som helst om. 

Den som ikke har opptrådt etterretterlig her, er ts. Å ringe for å be om en referanse bare for å vite hva sjefen vil svare og å utgi seg for å være noen man ikke er er påviselig at er løgn. Hans tidligere sjef er vel heller ikke dummere enn at hun anernugler i mosen? Det kan jo og godt sje at hun ringer den bedriften ts har oppgitt å være ansatt i for å sjekke at ts sin telefonhenvendelse er reel? 

Å skulle avløre løgn ved selv å opptre ved løgn er aldri noen god ide. Hvem som har opptrådt mest umodent og ulovlig her er vel ikke vanskelig å tenke seg? Straffbare forhold meldes til politiet. Hva mener du, ts, politiet skal gjøre med dette, og med hvem av dere? 

Anonymkode: 67413...22a

Dette er jo veldig vanlig. 

Anonymkode: 172ac...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...