Gå til innhold

Er redd kollega....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et problem på jobben.. ikke bare meg, men samtlige er redde for ei vi jobber med. Hun er så direkte og ærlig at hun rett og slett blir stygg. Spyr ut av seg alt hu mener og tenker. Hvis ting ikke blir gjort på hennes måte, så mener hun der er feil. Greit at hun mener det, men da må det kunne tas på en ordentlig og konstruktiv måte, ikke brøle ut HVA I HELVETE blabla...

sjefen er veldig klar på at vi på ta eventuelle problemer med den det gjelder, men det går ikke an å gi beskjed til henne uten at hun klikker. Jeg tør ikke å si det til sjefen for da lager hun et helvete for meg siden vi er på samme team. (Jobber 13 timer, 4 dager i strekk). Ikke nok med det så virker det som om sjefen også er litt redd henne, så tror ikke jeg hadde komt så langt ved å gi beskjed til henne uansett..har jeg noen andre muligheter?? Hun kan altså ikke finne ut at det eventuelt er meg som har klaget. Da kan jeg like gjerne si opp fordi det blir for jævlig å jobbe der :(

Anonymkode: e1c18...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En tillitsvalgt eller et verneombud, kanskje?

Anonymkode: ef9da...f8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff føler med deg! Sånn er sjefen min og, alle de ansatte er redd henne! Håper du får noen gode råd! 

Anonymkode: 33831...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et problem på jobben.. ikke bare meg, men samtlige er redde for ei vi jobber med. Hun er så direkte og ærlig at hun rett og slett blir stygg. Spyr ut av seg alt hu mener og tenker. Hvis ting ikke blir gjort på hennes måte, så mener hun der er feil. Greit at hun mener det, men da må det kunne tas på en ordentlig og konstruktiv måte, ikke brøle ut HVA I HELVETE blabla...

sjefen er veldig klar på at vi på ta eventuelle problemer med den det gjelder, men det går ikke an å gi beskjed til henne uten at hun klikker. Jeg tør ikke å si det til sjefen for da lager hun et helvete for meg siden vi er på samme team. (Jobber 13 timer, 4 dager i strekk). Ikke nok med det så virker det som om sjefen også er litt redd henne, så tror ikke jeg hadde komt så langt ved å gi beskjed til henne uansett..har jeg noen andre muligheter?? Hun kan altså ikke finne ut at det eventuelt er meg som har klaget. Da kan jeg like gjerne si opp fordi det blir for jævlig å jobbe der :(

Anonymkode: e1c18...2ef

Det med å ta det med henne er viktig. Nå vet jeg ikke hva du jobber med da. Men for-eksempel i politiet, hvis to har problemer, eller en, i teamet, og hvis andre kolleger og team leder driter i det, det kan ha  alvorlig konsekvenser,du kan aldri tenke deg.Det beste for deg er å  ta det opp med henne rolig og smilende. Start med det positive om henne osv. Hvis ingenting skjer,så er det bedriftens jobb å sikre ansattes trivsel. Hvis ingenting av dette her fungerer, så får du bruke mitt favoritt våpen som er, ignorering. Da får du bare ignorere henne. Lat som hun ikke er der. Det fungerer 100% tro meg.

Anonymkode: 7218d...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, men vanskelig å ignorere henne når det kun er oss 2 på teamet..vi må jo kunne samarbeide og det tror jeg blir ganske umulig hvis jeg gir beskjed. Hun har en tendens til å overreagere og bli ganske stygg :( til nå har jeg tenkt at det beste er å være "venninne" med henne, men man blir veldig sliten av å konstant gå på tåhev og være redd for å få kjeft

Endret av tørkestativ
Og nå var jeg ikke annonym lenger😂 jaja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å si rett ut at du ikke lenger finner deg i oppførselen hennes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten må du si i fra til verneombud/tillitsvalgt, gå til sjefen, si i fra selv eller bare leve med det. Det er ikke alt i arbeidslivet som er så behagelig og noen ganger må man gjøre ting en ikke er så komfortabel med. Om du ikke ønsker å si i fra, så får du enten spille med eller titte etter ny jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, calavi skrev:

Enten må du si i fra til verneombud/tillitsvalgt, gå til sjefen, si i fra selv eller bare leve med det. Det er ikke alt i arbeidslivet som er så behagelig og noen ganger må man gjøre ting en ikke er så komfortabel med. Om du ikke ønsker å si i fra, så får du enten spille med eller titte etter ny jobb. 

Det er jeg fullt klar over, men jeg blir JÆVLIG forbanna når en person oppfører seg sånn. Når man er på jobb kan man være profesjonell og en god kollega. Ikke ta  med alle dine personlige problemer på jobb. Bedriften har slitt med å få folk i min stilling fordi alle slutter. Jeg er ikke i tvil om at der er pga henne. Vi får se om jeg har baller nok til å gi beskjed neste arb.periode :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at man skal snakke med en sånn person, hvordan ville dere gått frem? Når dere vet dette er en person som klikker for ingenting og får deg til å føle deg ubrukelig og liten? 

Jeg vil veldig gjerne ha råd! 

Anonymkode: 33831...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjelper er å komme seg vekk.

Anonymkode: f7a6a...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det er slitsomt å jobbe med en sånn person. Folk som tar alt i verste mening og blir sur for hver minste lille ting er utrolig slitsomme å forholde seg til. Blir ikke bedre når hun er en sånn "it's my way or the highway"-type. Men, du skjønner sikkert selv og at det ikke blir bedre med mindre du tar tak i det. Dessverre kommer ikke dette til å gå over av seg selv. Sånne folk er typisk sånne som blir blodig fornærmet en stund, men så går det mest sannsynlig over. Jeg ville begynt med å ta det opp med sjefen. Arbeidsmiljøet er først om fremst sjefens ansvar. H*n bør ta det videre med den det gjelder. Hvis du kan alliere deg med flere på jobben som synes denne personen er slitsom, så gjør det og gå til sjefen sammen. Da får dere enda mer tyngde. Synes det blir for dumt at dette skal plage deg uten at du tar noen grep, du har et ansvar for å få det bedre du og.

Anonymkode: 211ce...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si i fra hva du mener på en konstruktiv måte. 

Behersker hun ikke å bli konfrontert, så har hun aldeles ingen rett til å agere med sinne eller irritasjon når "ingen andre får lov". Dette er jo prosjektering av personlige problemer og absolutt noe som burde blitt tatt opp da det går direkte utover miljøet på jobben!! 

Forholder du deg rolig og forteller at du har et problem med hvordan hun oppfører seg, og hun blir hysterisk - Så må du forholde deg rolig, saklig og voksen. Starter hun et hylekor, så er det hun som flauer seg ut og ikke deg. Husk. 

(ALDRI snakk på andres vegne og si "jeg og andre", "folk er..", for da legger du ord i andres munn som de kanskje ikke står for - samt gjør det ekstremt ubehagelig for henne personlig også..

Hvis dette ikke fungerer og hun ikke tar det til etterretning, så må du eventuelt gå til sjefen og fortelle at nå har du tatt opp problemet med kollegaen din. Du ønsker å gjøre en god jobb, men det er vanskelig med truende/aggressiv atferd. 

Mennesker som ikke tåler konstruktiv kritikk eller tar ting til seg, har som regel et problem selv med noe annet. Det kan være noe hjemme, noe med mannen/barna, familie, økonomi, sjefen for all del m.m. som gjør at hun reagerer som hun gjør. Saken er at det skal hun faktisk la ligge hjemme og ikke prosjektere det utover sine ansatte. Alle SKAL og har rettigheter på et godt, trygt og sunt arbeidsmiljø. 

Klarer ikke hun å akseptere dette, så må hun nesten finne seg noe annet å gjøre enn å ha kollegaer rundt seg å hakke på. Gjør det klar for henne at du ikke ønsker noe uvennskap, men at du vil ha et profesjonelt forhold til henne da dette er kollegaen din. 

Jeg tenker dette er veien å gå først. Hjelper ikke direkte (og saklig) konfrontering noen ting, så går du til sjefen. Hvis sjefen er veik, så må du be han/henne ha et møte med deg og henne (eventuelt alle ansatte som er pårørt?)Hjelper ikke dette, så har dere vel et styre/verneombud rundt som dere kunne ha tatt kontakt med? 

Husk - Hersketeknikker på jobb er smålig og noe mennesker med lite eller ingenting å si bruker. Pass på dette. Kanskje hun bedriver dobbeltstraffing? 

 

Lykke til!

Endret av Uruha
Ryddet litt opp. ;-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at man skal snakke med en sånn person, hvordan ville dere gått frem? Når dere vet dette er en person som klikker for ingenting og får deg til å føle deg ubrukelig og liten? 

Jeg vil veldig gjerne ha råd! 

Anonymkode: 33831...079

Husk at ingen skal få deg til å føle deg ubrukelig og liten. Beklager for at jeg står så sterkt på hersketeknikker på denne tråden her, men det kan kanskje være tilfellet! Lær deg å gjennomskue de så du ikke blir satt ut og føler deg liten/ubrukelig. 

 

Hadde du vært det, så hadde du ikke fått beholdt jobben! Du gjør nok en strålende jobb!! Lykke til. 

Endret av Uruha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et problem på jobben.. ikke bare meg, men samtlige er redde for ei vi jobber med. Hun er så direkte og ærlig at hun rett og slett blir stygg. Spyr ut av seg alt hu mener og tenker. Hvis ting ikke blir gjort på hennes måte, så mener hun der er feil. Greit at hun mener det, men da må det kunne tas på en ordentlig og konstruktiv måte, ikke brøle ut HVA I HELVETE blabla...

sjefen er veldig klar på at vi på ta eventuelle problemer med den det gjelder, men det går ikke an å gi beskjed til henne uten at hun klikker. Jeg tør ikke å si det til sjefen for da lager hun et helvete for meg siden vi er på samme team. (Jobber 13 timer, 4 dager i strekk). Ikke nok med det så virker det som om sjefen også er litt redd henne, så tror ikke jeg hadde komt så langt ved å gi beskjed til henne uansett..har jeg noen andre muligheter?? Hun kan altså ikke finne ut at det eventuelt er meg som har klaget. Da kan jeg like gjerne si opp fordi det blir for jævlig å jobbe der :(

Anonymkode: e1c18...2ef

Fint at sjefen er klar på at dere må ta opp saker med de det gjelder! Det er jo riktig i første omgang, men må andre tiltak til dersom dette ikke lar seg gjøre! Og nå er det jo en gang sli at det ikke lar seg gjøre her, da samtlige er redde for denne personen! Da er dette plutselig en utfordring som bør løses med sjefen involvert! Det er jo en av arbeidsoppgavene til en sjef! Vil ikke sjefen løse dette personlig, er h*n ansvarlig for å få inn en megler eller liknende. Burde være av interesse for sjefen å løse konflikter på sin arbeidsplass, er en dårlig strategi å skyve problemet over til de ansatte! Sjefen har taushetsplikt, og ingen rett til å navngi dere til vedkommende, på hvem som har meld i fra. Her gjelder det jo alle, men uansett er enkelt for sjefen å si at "mange" har meldt i fra om problemet, med beskjed om forventet endring i adferd, og konsekvenser dersom vedkommende ikke endrer på sin oppførsel. Som tiltak kan også sjefen sende kollegaen på mestringskurs under temaet, det finnes, for det har jeg hørt om en arbeidsplass måtte gjøre det, samme problem som her. Gå sammen alle dere kollegaene, skriv et skriv, som alle skriver under, om situasjonen og at dere har prøvd å løse, men ingen tør lenger. Skriftlige beskjeder må sjefen ta stilling til, gjør h*n ikke det, bør dere ta saken videre over h*n, det kan også nevnes i skrivet, om dere vil. Men ville kanskje droppet det i første omgang. Og heller gå videre om sjefen fortsatt ikke gjør noe.. Man arbeider så mange timer for ikke snakke om år av sitt liv, så arbeidsplassen bør jammen være et trygt og godt sted å være! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd fra @Uruha

Kan du gi et konkret eksempel på noe hun sier, så kan jeg prøve å komme med noe konkret som du kan svare henne med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at man skal snakke med en sånn person, hvordan ville dere gått frem? Når dere vet dette er en person som klikker for ingenting og får deg til å føle deg ubrukelig og liten? 

Jeg vil veldig gjerne ha råd! 

Anonymkode: 33831...079

 

Jeg ser ikke helt problemet med at hun "klikker" for ingenting, la henne klikke. Du har valget med å la deg rive med i hennes umodne oppførsel og påvirkes av den  -eller trekke pusten og vente til hennes "anfall" er ferdig og fortsette dialogen. Jeg har forståelse for at denne type situasjoner er kjipe, det er trist når et menneske får lov til å mer eller mindre herse med sine kolleger, men hvorfor lar du deg (ja, nå ble det DEG beklager, men jeg skriver egentlig generelt) -hvorfor gidder du å la deg bli herset med? (Når det er sagt, jeg tror ikke alle situasjoner kan løses med en samtale, eller et meklingsmøte.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, calavi skrev:

Siteringsboksen henger fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei sånn jeg også på jobb. Jeg går rundt som en livredd katt når jeg jobber med henne. Av og til kan hun være utrolig grei, og så bare av og til klikker det helt. I tillegg takler jeg ikke ene sjefen min, som jeg synes går for tett innpå meg og mine intimsoner, sist gang måtte jeg ta to steg tilbake når han snakket til meg... Og ikke ta deg nær av det, hun er teit fordi hun spyr ut sånne kommentarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd! Er litt skeptisk til å gjengi noe hun har sagt her inne, men det er ikke konstruktivt overhodet. Jeg har gjort noe på en annen måte enn hun pleier, og da kan hun ta meg inn på kontoret, smelle igjen døra og brøle: HVA I HELVETE SKJEDDE NÅ?! Hun er illsint. Hun har også tvunget meg til å gå overtid en gang. Det var en arbeidsoppgave jeg ikke rakk i løpet av vakta. Vanlig praksis hos oss er da at personen som kommer dagen etter gjør det. (Jobber med mennesker, så det kan skje mye uforutsette ting som gjør at ting ikke går etter planen). Hun var livredd for at hun måtte gjøre denne oppgaven neste dag siden hun ikke liker det, så da prøvde hun å få meg til å gå overtid. Når jeg sa nei, så kjefta hun sånn at jeg ble redd, og endte opp  med å gå overtid likevel. Sjefen har sagt at vi IKKE skal gå overtid med mindre det er krise, og det var det ikke...

Kort oppsummert så er drt mye kjefting og smelling. Ekstremt mye banning og stygge ord. Det verste av alt er at pasientene også er redd henne. Sjefen vet, men gjør ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To valg:

1) Enten smeller du tilbake så det jommer i veggene og setter henne skikkelig på plass, en gang for alle. Ikke tenk på konsekvensene, drit i det, bare ta tilbake makta og sett en grense for hennes "overgrep".

2) Du slutter i jobben og finner deg noe annet.

Anonymkode: 5a9b9...3bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...