Gå til innhold

Regler for hjemmeboende barn (18 år)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han er psykisk syk (men vil ikke innrømme det, vært innlagt flere ganger) og rusmisbruker. Han har vært syk/misbruker i mange år og vi har gjort alt for å hjelpe han. Behandling, NAV, BUP, PPD, DPS. Natt og dag i mange år. Han har ikke gått på skole etter ungdomsskolen

Vi ønsker egentlig ikke å ha han boende hjemme lenger, men vil gi han en sjanse til. Har satt opp regler som han må følge. 

 

HUSREGLER

 

  • Ingen alkokol skal drikkes eller oppbevares i huset

  • Det skal være stille mellom kl 00-06

    (Dvs ingen dusjing, tapping av vann unødig, matlaging ol)

  • Ingen rus (alkohol, narkotiske stoffer, tabletter ol)

  • Ingen røyking inne

  • Snus er lov

  • 1 gang i uka skal rommet ryddes og vaskes. Det skal være gjort mellom kl 08.00 torsdag og 14.00 fredag)

  • Alt søppel skal kastes hver dag (dette gjelde også brukt snus)

  • Alt av mat og skitne tallerkener/glass/bestikk/krus ol skal ut av rommet og i søppel/oppvaskmaskin hver kveld.

  • Møte opp på alt av behandlinger/timer/konsultasjoner

  • Ta medisin slik du skal

  • Ikke lov å låse rommet, men vi skal banke på før vi kommer inn

  • Ikke lov å «låne» ting hos oss uten å spørre

  • Ikke lov med stearinlys på rommet

 

Høres dette "greit" ut? Er det andre ting vi bør legge til på lista?

 

Takker for svar.

Anonymkode: dc25a...351

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres rimelig ut :) Men hva er greia med stearinlys? ble litt nysjerrig... 

Anonymkode: b8629...5e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Netttroll
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres rimelig ut :) Men hva er greia med stearinlys? ble litt nysjerrig... 

Anonymkode: b8629...5e3

Stearinlys kan starte brann :) 

 

Gode husregler TS!👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er psykisk syk (men vil ikke innrømme det, vært innlagt flere ganger) og rusmisbruker. Han har vært syk/misbruker i mange år og vi har gjort alt for å hjelpe han. Behandling, NAV, BUP, PPD, DPS. Natt og dag i mange år. Han har ikke gått på skole etter ungdomsskolen

Vi ønsker egentlig ikke å ha han boende hjemme lenger, men vil gi han en sjanse til. Har satt opp regler som han må følge. 

 

HUSREGLER

 

  • Ingen alkokol skal drikkes eller oppbevares i huset

  • Det skal være stille mellom kl 00-06

    (Dvs ingen dusjing, tapping av vann unødig, matlaging ol)

  • Ingen rus (alkohol, narkotiske stoffer, tabletter ol)

  • Ingen røyking inne

  • Snus er lov

  • 1 gang i uka skal rommet ryddes og vaskes. Det skal være gjort mellom kl 08.00 torsdag og 14.00 fredag)

  • Alt søppel skal kastes hver dag (dette gjelde også brukt snus)

  • Alt av mat og skitne tallerkener/glass/bestikk/krus ol skal ut av rommet og i søppel/oppvaskmaskin hver kveld.

  • Møte opp på alt av behandlinger/timer/konsultasjoner

  • Ta medisin slik du skal

  • Ikke lov å låse rommet, men vi skal banke på før vi kommer inn

  • Ikke lov å «låne» ting hos oss uten å spørre

  • Ikke lov med stearinlys på rommet

 

Høres dette "greit" ut? Er det andre ting vi bør legge til på lista?

 

Takker for svar.

Anonymkode: dc25a...351

Gratulerer, han kommer til å flytte ut så fort så mulig og mens han bor hjemme kommer dere til å krangle som bare faen...

Anonymkode: f9c0e...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer, han kommer til å flytte ut så fort så mulig og mens han bor hjemme kommer dere til å krangle som bare faen...

Anonymkode: f9c0e...db6

Men litt av opplegget er jo å oppdra han til å klare seg selv. Synes foreldrene er rimelige. 

Anonymkode: 4b3da...113

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres helt rimelig ut i forhold til hvordan han er (psykisk syk). Disse reglene burde vært på plass mye tidligere, dette gjelder like mye en 14-åring som en 18-åring. I tillegg bør han jo hjelpe til med husarbeid, vaske klær, lage mat etc.

Anonymkode: ef371...18f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er psykisk syk (men vil ikke innrømme det, vært innlagt flere ganger) og rusmisbruker. Han har vært syk/misbruker i mange år og vi har gjort alt for å hjelpe han. Behandling, NAV, BUP, PPD, DPS. Natt og dag i mange år. Han har ikke gått på skole etter ungdomsskolen

Vi ønsker egentlig ikke å ha han boende hjemme lenger, men vil gi han en sjanse til. Har satt opp regler som han må følge. 

 

HUSREGLER

 

  • Ingen alkokol skal drikkes eller oppbevares i huset

  • Det skal være stille mellom kl 00-06

    (Dvs ingen dusjing, tapping av vann unødig, matlaging ol)

  • Ingen rus (alkohol, narkotiske stoffer, tabletter ol)

  • Ingen røyking inne

  • Snus er lov

  • 1 gang i uka skal rommet ryddes og vaskes. Det skal være gjort mellom kl 08.00 torsdag og 14.00 fredag)

  • Alt søppel skal kastes hver dag (dette gjelde også brukt snus)

  • Alt av mat og skitne tallerkener/glass/bestikk/krus ol skal ut av rommet og i søppel/oppvaskmaskin hver kveld.

  • Møte opp på alt av behandlinger/timer/konsultasjoner

  • Ta medisin slik du skal

  • Ikke lov å låse rommet, men vi skal banke på før vi kommer inn

  • Ikke lov å «låne» ting hos oss uten å spørre

  • Ikke lov med stearinlys på rommet

 

Høres dette "greit" ut? Er det andre ting vi bør legge til på lista?

 

Takker for svar.

Anonymkode: dc25a...351

Jeg tror ikke du skal legge inn mer regler enn strengt nødvendig. Det kan virke mot sin hensikt, tror jeg. Og jeg ville kanskje ha utvidet det vaske rommet-tidspunktet noe og det med å kaste søppel hver dag virker litt ekstremt, med mindre det blir mye lukt hvis han bare kaster det noen ganger i uka.... Ellers synes jeg det er rimelige regler. De fleste handler jo om respekt og hensyn til andre, og det er dere som eier huset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sol87 skrev:

Jeg tror ikke du skal legge inn mer regler enn strengt nødvendig. Det kan virke mot sin hensikt, tror jeg. Og jeg ville kanskje ha utvidet det vaske rommet-tidspunktet noe og det med å kaste søppel hver dag virker litt ekstremt, med mindre det blir mye lukt hvis han bare kaster det noen ganger i uka.... Ellers synes jeg det er rimelige regler. De fleste handler jo om respekt og hensyn til andre, og det er dere som eier huset.

Takk for innspill :)

 

Hvis han ikke har faste tidspunkt, klarer han ikke å "se selv" når ting må/bør gjøres. Det kan godt ligge mat der i dagesvis og en gang vi vasket var det små kryp inne på rommet hans...

 

TS

 

Anonymkode: dc25a...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Netttroll skrev:

Stearinlys kan starte brann :) 

 

Gode husregler TS!👍🏼

Jepp, det er nettopp det med brann vi er redd for. 

TS

Anonymkode: dc25a...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og positive tilbakemeldinger :)

TS

Anonymkode: dc25a...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar og positive tilbakemeldinger :)

TS

Anonymkode: dc25a...351

Lykke til :) 

Anonymkode: 4b3da...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke reglene er urimelige tatt i betraktning hvem du beskriver. 

Likevel, er det mulig at dere kan sette dere ned i fellesskap og bli enige om regler? Da vil han kanskje ikke føle dem så provoserende. Jeg vet ikke om han er av typen som man kan snakke fornuftig med, og som selv erkjenner at det trengs noen regler, men fra min erfaring med ungdommer så vet jeg at medbestemmelse oppleves som mye mer motiverende for dem. Jeg vet også at noen ganger så har man passert den muligheten for lenge siden.

Anonymkode: 5285c...116

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill :)

 

Hvis han ikke har faste tidspunkt, klarer han ikke å "se selv" når ting må/bør gjøres. Det kan godt ligge mat der i dagesvis og en gang vi vasket var det små kryp inne på rommet hans...

 

TS

 

Anonymkode: dc25a...351

Ja, da er det nok et pedagogisk poeng i det. Ser den. Har et familiemedlem som er på akkurat samme måte når det gjelder renhold og rydding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rimelig ut. 

Anonymkode: adde7...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sol87 skrev:

Jeg tror ikke du skal legge inn mer regler enn strengt nødvendig. Det kan virke mot sin hensikt, tror jeg. Og jeg ville kanskje ha utvidet det vaske rommet-tidspunktet noe og det med å kaste søppel hver dag virker litt ekstremt, med mindre det blir mye lukt hvis han bare kaster det noen ganger i uka.... Ellers synes jeg det er rimelige regler. De fleste handler jo om respekt og hensyn til andre, og det er dere som eier huset.

Er ikke TS, men forstår hva du mener. Men når man bare går hjemme har man nok godt av å ha noen oppgaver. Alle har godt av plikter og noe å gjøre på nesten uansett hva som feiler en.

Anonymkode: 21a0a...e00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hei. Jeg er tidligere rusmisbruker, i samme aldersgruppe som deres sønn. Synes det er flott at dere stiller krav til han. Kan bidra med mine tanke om en av "husreglene".

 

  • Ingen alkohol skal drikkes eller oppbevares hjemme: Tja, klarer han å la det ligge hvis det er i huset? Hvis han gjør det, la han for all del oppbevare alkoholen som en normal myndig. Hvis han ikke kan ha det hjemme, blir det lagt hos venner, å han må oppsøke dem for å få hente det. Siden han lenge har vært en person med rusproblemer, har nok vennene hans det også. Da må han igjen vanke i et usunt miljø. 

Anonymkode: 214c7...f3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke TS, men forstår hva du mener. Men når man bare går hjemme har man nok godt av å ha noen oppgaver. Alle har godt av plikter og noe å gjøre på nesten uansett hva som feiler en.

Anonymkode: 21a0a...e00

Sa jeg at personen ikke hadde godt av noen oppgaver? Jeg tror kanskje du misforstod meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er i litt samme sko. Har en sønn på 22 med samme problemstilling. 

Syns reglene høres bra ut og jeg forstår dere er to om å støtte hverandre og følge han opp. Viktig at dere står sammen og er enig!

Har lignende regler ang ro om natta. Han må gjerne være våken, men skal ta hensyn til meg som sover og skal på jobb. Han spiller mye og elsker høy lyd. Men da får han ta på headsett. Matlaging, ommøblering, støvsuging, smelling med dørene osv er heller ikke greit etter midnatt..

Har ikke faste regler/ tider for rengjøring. Han rydder og vasker iblant. Holder det nogenlunde. Det med at kopper og kar skal ryddes hver kveld var en god ide! ☺ Han vasker eget tøy og holder seg ren ellers. 

Ulovlige rusmidler er ikke lov hos meg heller, hverken bruk eller oppbevaring, samt brukerutstyr. Jeg har sagt at det blir fjernet/kastet om jeg finner noe. Alkohol legger jeg meg ikke SÅ mye bort i men ber han holde seg til helgene.  

Røyking ute.

Medisin og avtaler med helsevesenet legger jeg meg ikke bort i, da det er tvangsvedtak på det. Nav hjelper de han med.

 

Er nok lurt å ta han med på en samtale og lage regler der han har noe han skal ha sagt.. Samtidig viktig at dere er klare på hva det er nulltoleranse på og hva evt konsekvensene blir.

Jeg pleier å be han gjøre ting litt i god tid. Og la det være rom for når han vil gjøre det selv. Feks hvis jeg vil hanbefale skal gjøre noe, så spør jeg "kan du ta kjøkkenet/klippe plenen/hente ved/vaske trappa osv i løpet av kvelden/dagen/uka?" Da gjør han det ofte uten særlige protester. Om jeg ber han gjøre det NÅ- setter han seg ofte på bakbeina! Jeg prøver å sette meg inn i hans situasjon og holde en vennlig tone i huset. Prøver å ikke være ute etter han konstant og ha oppgaver til han eller noe å utsette på det han gjør/har gjort. (Tips til å minimere konflikter)

En annen ting er husleie. Hvis han har inntekt og skal bo hjemme bør han betale noe syns jeg. Jeg tar ikke husleie fra min sønn og han har nok utbetalt ca 10000 i mnd. Som går til et uvanlig høyt forbruk av både det ene og andre av usunne /ulovlige ting. Han har en del gjeld men vet ikke hvor mye han betaler på dette nå. Dette frustrerer meg voldsomt og er en stor kilde til konflikt hos oss. Angrer litt på at jeg lot han flytte hjem (etter en lengre innleggelse) uten tydelig avklarte regler på dette, og han nekter å betale noe. Men han kjøper det han trenger selv av mat, drikke og klær og andre utgifter ellers..

En evt husleie kan gå til en sparekonto (enten som han vet om eller dere sparer for han) slik at han har en buffer til han skal flytte for seg selv..😊

Lykke til!

Klem til dere! 💖

Anonymkode: cfc76...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg synes dette høres veldig bra ut, jeg tror jeg hadde lagt til enda en regel: send mld om du ikke kommer hjem feks i helgen... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...