Gå til innhold

Hvordan kom du deg ut av spf?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller om du skjenner noen som har klart seg? Spesielt bulimi og overspising.. 

Fortell og del positive tilbakemeldinger :)

Anonymkode: f8662...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ble diagnostisert med anoreksi da jeg var 11 år. Var også innlagt på sykehuset en del mnd for å få opp vekten fra en BMI på 12.9.

Her ble jeg først ernært med sonde og deretter hadde jeg en svært spesifikk "meny" :) Måtte nå normalvekt og fikk behandling med psykiater på veien dit. 

Dessverre har jeg merket tendensene fra spf selv mange år etter det først begynte. Har som oftest et lite tilbakefall et gang i året, går i bølger fra når det er normalt og når det ikke er så normalt. Tror det bare er noe man må lære seg å leve med. Har til gode med å bli så syk som jeg var for mange år siden, så tror det går greit selv om man merker at det aldri helt går over.

Anonymkode: 29adc...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Ble diagnostisert med anoreksi da jeg var 11 år. Var også innlagt på sykehuset en del mnd for å få opp vekten fra en BMI på 12.9.

Her ble jeg først ernært med sonde og deretter hadde jeg en svært spesifikk "meny" :) Måtte nå normalvekt og fikk behandling med psykiater på veien dit. 

Dessverre har jeg merket tendensene fra spf selv mange år etter det først begynte. Har som oftest et lite tilbakefall et gang i året, går i bølger fra når det er normalt og når det ikke er så normalt. Tror det bare er noe man må lære seg å leve med. Har til gode med å bli så syk som jeg var for mange år siden, så tror det går greit selv om man merker at det aldri helt går over.

Anonymkode: 29adc...b30

Så godt å høre du har kommet deg og kjempet :D

Tenker du på hva og hvor mye du spiser i dag? Er du normalvektig?

Anonymkode: f8662...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre du har kommet deg og kjempet :D

Tenker du på hva og hvor mye du spiser i dag? Er du normalvektig?

Anonymkode: f8662...f61

Heisann! Må dessverre være ærlig og si at jeg tenker en del på hva jeg spiser, men jeg tillater meg mye mer enn før, og spiser til "de vanlige måltidstider" altså sørger for å spise frokost, lunsj, middag og evt kvelds så langt det lar seg gjøre. Spiser f.eks havregrøt til frokost, yoghurt til lunsj, og en normal type middag, men også kanskje litt kake osv i helgene :) Grenser nok til undervektig, prøver å veie meg så sjeldent som mulig.

En ting som har hjulpet meg enormt på veien var å begynne å trene. Det høres sikkert selvmotsigende og underlig ut, men før dette hadde jeg et helt annet syn på kropp og helse. Tenkte mer på kroppen min som et oppussingsprosjekt tidligere, med flerfoldige feil, mangler og "for mye lår, for mye rumpe, osv.." Etter jeg begynte å trene svært regelmessig for ca 1 år siden har det forandret seg, og jeg betrakter min egen kropp i større grad som et verktøy og "instrument" som jeg vil ta vare på og være glad i. Blir noe helt annet når man får mestringsfølelse ift kropp når man løfter 80 kg eller løper en mil i motsetning til å få mestringsfølelse av å ha gått ned 5 kg når man egentlig ikke har behov for det. I tillegg begynte jeg å kjenne på ordentlig sultfølelse, ikke bare "den mentale sulten." Dette ga meg en kjempegod indikasjon på når kroppen min egentlig trengte mat framfor når mine egne følelser og tanker fremkalte et ønske om det. Vil absolutt anbefale:)Masse lykke til. Vi står sammen om det! 

Anonymkode: 29adc...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er et godt og sunt forbilde kan jeg tenke meg <3

Anonymkode: f8662...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...