Gå til innhold

Små barn og begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer bestefaren din til å bli begravet i kirka, eller innenfor en annen organisasjon når den tid kommer? 

 

Jeg har tenkt litt på det selv da alle besteforeldrene her også er ganske gamle nå. Jeg tenker at med mine vil jeg ta med barnet mitt til begravelsen uansett så sant det går greit for skolen sin del (de bor på den andre kanten av landet). Nå er jo min noen år eldre, men to av mine besteforeldre har han et nært forhold til. Den tredje ville jeg også tatt med barnet mitt i begravelse til, da denne besteforelderen min er svært kristen og jeg føler meg sikker på at jeg da kan henvise til det bibelverset med "la de små barn komme til meg" om noen skulle spørre i begravelsen på hvorfor vi har han med. Er det noen slike holdepunkter/verdier som du kan knytte mot din bestefar? Har du noen formening om hva han hadde sagt om det hvis du kunne spurt ham? Kan det være en mulighet for at du tar med ditt barn, og hvis det begynner å bli urolig under seremonien så kan du ha avtalt med din mann på forhånd at han tar henne med ut? (Ha med noen små leker til henne i tilfelle).

Anonymkode: 6186f...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt med barna. Uavhengig av alder, barna ville gjort sorgen mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt med barna i to begravelser, begge til en av deres oldeforeldre, i den 1. var jenta 1 år og den andre var hun 4 og lillebror 1 år. Hovedgrunnen til at de har vært med når de var 1 år var at vi rett og slett ikke hadde barnevakt.

I begge begravelsen opplevde vi en omsorg fra de minste vi ikke har sett før, både vi som foreldre og besteforeldre. Jeg har vært glad for at de har måttet være med. For den ene var barna det viktigste i livet.

Når det gjelder å ta barnet med på besøk ville jeg absolutt gjort det.

Hadde ved siste dødsfall 4 åringen med syning. Det ble en verdig og fin opplevelse.

Anonymkode: 9a281...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at avdøde har flere barn, barnebarn og oldebarn. Man tar sorg ulikt; noen vil ha fred og ro under sermonien, andre vil ha hele familien med selv om det kan være forstyrrende. Skulle jeg tatt med ettåringen ville jeg vurdert å sette meg nært en utgangsdør slik at vi kunne sneket oss unemerket ut dersom ungen begynte å forstyrre.

Anonymkode: b1f5b...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar.

Han gikk bort denne uka så det har vært noen tøffe dager. Begravelsen er neste uke og moren min hadde ingen mening om vi skulle ha med henne eller ikke. Det måtte vi velge selv. Så da leverer vi henne i barnehagen som vanlig på morgenen og henter henne litt tidligere sånn at hun blir med på samlingen etterpå. Ingen andre barnebarn enn henne på min side av familien enda så da blir det et lite lyspunkt å ha henne der på en trist dag.

Anonymkode: 7fb2e...93c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...