Gå til innhold

Små barn og begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer Ann på. Om man er de nærmeste så ja, om man ikke er det så nei. Rett og slett av respekt for de nærmeste. Det passer seg ikke med skrikende unger eller unger som løper rundt benkene å leker når man har en av de værste dagene i livet sitt.

Men jeg ville definitivt tatt med barnet til den syke for ett siste besøk når han er så liten.

Anonymkode: e6f6c...2cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville latt en 1-åring være hjemme, dersom dere har mulighet for barnevakt. Hun vil ikke ha noen glede av det, og det kan bli stress for dere. Vi hadde med vår gutt på 1 år i begravelse, fordi vi ikke fikk barnevakt og vi prioriterte at mannen min ble med. Dette var min bestemor, så vi var jo de nærmeste og trengte sånn sett ikke å tenke på å "fornærme" noen. Men det var litt stress, da mannen måtte bære gutten fram og tilbake bakerst i kirken.

Derimot syns jeg det var viktig at gutten min på 3 var med, selv om han hadde hatt mulighet til å være i barnehagen. Han kjente oldemoren godt, og jeg tenkte det var bra for ham å forstå hva som hadde skjedd. Barn har jo gjerne et veldig naturlig forhold til slike ting, og takler sånt bedre enn man tror når de får gode og tilpassede forklaringer.

Dette kom forsåvidt også godt med for ham, siden min svigerfar døde tre kvart år etter. Da husket sønnen min at oldemor hadde dødd og forstod mye av hva som foregikk. Han var fryktelig lei seg, men stilte mange gode spørsmål og vi snakket mye. Han så at vi voksne gråt, men vi snakket om det, og han taklet det fint. Det hadde vært helt utelukket at han ikke skulle vært med i begravelsen da. Jeg tenkte også det kunne være fint å vite i ettertid, at han hadde vært der, siden han og bestefaren hadde et over snittet nært forhold. Men lillebroren fikk da være i barnehagen under kirkeseremonien, slik at det ble mindre å passe på. Men generelt sett tror jeg vi skal si en del ting som de er til barn og at de kan trenge å se ting (som kista, det var ikke praktisk mulig å se den døde) for å forstå. Men de skal jo ikke delta på slike ting uten at de blir snakket med og få mulighet til å stille spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i to begravelser nylig, onkel og tanta til mannen min.

Baby på 10 mnd har vært med begge gangene. Både familien og presten har påpekt hvor fint de syns det var.

Jeg satte meg dessuten sånn til at jeg enkelt kunne gå ut om han skulle bli veldig urolig. 

 

Folk må gjøre hva de vil, men jeg syns ikke det er noen grunn til at man ikke skal ha med barna i begravelse for familiemedlemmer. Selv om de ikke skjønner så mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, PositivPessimist skrev:

Jeg har vært i to begravelser nylig, onkel og tanta til mannen min.

Baby på 10 mnd har vært med begge gangene. Både familien og presten har påpekt hvor fint de syns det var.

Jeg satte meg dessuten sånn til at jeg enkelt kunne gå ut om han skulle bli veldig urolig. 

 

Folk må gjøre hva de vil, men jeg syns ikke det er noen grunn til at man ikke skal ha med barna i begravelse for familiemedlemmer. Selv om de ikke skjønner så mye. 

Det er jo pga hensynet til de nærmeste pårørende.

Anonymkode: e6f6c...2cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo pga hensynet til de nærmeste pårørende.

Anonymkode: e6f6c...2cc

Da kan man jo faktisk spørre de nærmeste hva de syns, med mindre man er en av de nærmeste selv. Det har vært litt for mange begravelser i familien de siste årene, og eldstegutten min debuterte i begravelse da han var 3 mnd. Da ble det også påpekt av mange hvor positivt det var med et barn i begravelse, at det ga håp og tanker om at nye lov kommer når noen forlater oss. Men man må jo sette seg bak eller nær utgang når man har baby eller lite barn som kan gråte eller bråke. Da bør man raskt bevege seg ut ved uro. Og er man i tvil om barnet er ønsket, kan man snakke med de nærmeste. Og så kommer det vel litt an på begravelsen. Litt forskjell om det er en gammel tante som dør eller en ungdom f.eks. - jeg tenker man skal tenke ekstra over om barnet blir et uromoment i begravelse for en sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør din bestefars nærmeste hva de ønsker. Ønsker de ha fred og ro i begravelsen tar du ikke barnet med evt den som passer barnet setter seg bak ved utgangsdøra så ungen kan tas med ut dersom ungen lager bråk. Syns de nærmeste det er fint at barnet er med og ikke syns det er slitsomt om barnet lager litt lyd, gjør du det.

 

Anonymkode: b1f5b...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du ta med 1 - åringen. En begravelse handler om alle. Store og små. 

Var nylig i begravelse med baby på et halvt år og treåring..gikk strålende. Jeg og mannen lagde vare en avtale om at blir det bråk, tar han dem ut av kirken. Men det gikk kjempefint. 

Anonymkode: df22e...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør din bestefars nærmeste hva de ønsker. Ønsker de ha fred og ro i begravelsen tar du ikke barnet med evt den som passer barnet setter seg bak ved utgangsdøra så ungen kan tas med ut dersom ungen lager bråk. Syns de nærmeste det er fint at barnet er med og ikke syns det er slitsomt om barnet lager litt lyd, gjør du det.

 

Anonymkode: b1f5b...102

Hun er da hans nærmeste selv når hun er barnebarnet! 

Anonymkode: df22e...c83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste her. Større barn kan være med om de har et nært forhold til avdøde, men ettåringer er for små til å ha noen forståelse eller "glede" av å være med. Avdødes barnebarn er f eks naturlige gjester, og da kan vi nok bære over med litt støy. Men det er viktig å ta hensyn til andre pårørende. Jeg synes det er en pine å være i kirken/kapellet i en begravelse, ved nær familie er det så vondt. Virkelig noe jeg strever meg gjennom...

Anonymkode: 809ed...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok tatt med et barn på 1 år. Når min bestemor døde var datteren vår 2,5 år. Hun var med i selve begravelsen og det var viktig for oss alle. Hun fikk selv kaste en rose på kista når den var senket for å si "hade" og dette er noe vi fortsatt fokuserer på ved at vi hvert eneste år er på grava og legger på en rose. Dette er noe både vi og hun syns er fint å gjøre.

Det var også et yngre barn med i begravelsen (han var ca 1 år). Det var ikke noe problem. Barn senser ofte stemningen som er der og er rolige. Er de ikke det kan bare den av dere som ikke er i slekt med den døde ta med barnet ut.

En begravelse er en del av livet, og jeg tror ofte at barn også skjønner dette hvis vi prøver å forklare det på en måte som de forstår ut fra den alderen de er i. Jeg tror nok også oldemor til min datter hadde syntes det var hyggelig at også de små oldebarna fikk være med i begravelsen og si farvel på sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde de 2 barna som var født med i begravelsen til min bestefar (deres oldefar). grunnen til at de ble med var fordi min bestefar bodde i en annen del av landet enn oss, så hvis jeg ikke hadde tatt dem med, kunne jeg heller ikke deltatt. men jeg spurte mine onkler og tanter først hva de synes, og de synes absolutt barna skulle være med!
fikk også mange kommentarer fra mer perifer familie og slekt at de synes det var flott at barna var med!

mine barn var 3 og 1 under begravelsen, og det gikk veldig greit! men jeg hadde aliert med med min mor (det var ikke hennes far som var død) så hun hjalp meg i kirka, og vi hadde med litt bestikkelser, også satte vi oss helt på kanten av benken, sånn at vi kunne gå ut med barnet/barna hvis det/de ble urolige :)

Endret av jupiter_c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Om barnevakt var mulig, så hadde vi hatt det.

Da barnas oldefar døde var minste (på 16mnd) i Bhg, mens eldste på 4,5 var med. 

Minste har ikke noe "glede"/behov for å være med, så da lot vi han vær i Bhg. Eldste derimot hadde behov for å ta farvel med oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Magnifiq skrev:

Om barnevakt var mulig, så hadde vi hatt det.

Da barnas oldefar døde var minste (på 16mnd) i Bhg, mens eldste på 4,5 var med. 

Minste har ikke noe "glede"/behov for å være med, så da lot vi han vær i Bhg. Eldste derimot hadde behov for å ta farvel med oldefar.

Det handler heller ikke om hva barna har "behov for" (ingen barn under skolealder skjønner noenting av en begravelse - selvom du som mor tilegner dem egenskaper de ikke har enda)

Det handler om at man er der, som familie, og hvis den som døde var glad i dine barn er det rett at barna er med i begravelsen. Min farmor døde, og hun elsket barn og sine oldebarn og barnebarn, så da var det helt naturlig at de var tilstede for å si farvel, selvom yngste oldebarnet var 1 uke gammel..

Anonymkode: df22e...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo pga hensynet til de nærmeste pårørende.

Anonymkode: e6f6c...2cc

En må jo nesten se an barnet litt. Er det veldig aktivt og er høyt og lavt, så er det jo noe annet om barnet vanligvis er veldig rolig.

Men som nevnt her, så er det jo bare å spørre de nærmeste. Om de syns det ikke passer seg, så tar man selvsagt hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler heller ikke om hva barna har "behov for" (ingen barn under skolealder skjønner noenting av en begravelse - selvom du som mor tilegner dem egenskaper de ikke har enda)

Det handler om at man er der, som familie, og hvis den som døde var glad i dine barn er det rett at barna er med i begravelsen. Min farmor døde, og hun elsket barn og sine oldebarn og barnebarn, så da var det helt naturlig at de var tilstede for å si farvel, selvom yngste oldebarnet var 1 uke gammel..

Anonymkode: df22e...c83

Jeg hadde faktisk behov for å ta farvel, ikke løpe etter en ettåring. Hadde mindste vært baby hadde det vært noe annet.

Oldefaren fikk tatt farvel, og la nok uansett ikke merke til hvem som var der og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den ‎02‎.‎05‎.‎2016 at 15.36, AnonymBruker skrev:

Bestefaren min er døende. Det er snakk om dager nå. Han har møtt oldebarnet sitt flere ganger og jeg er nesten sikker på at jeg ikke vil ta barnet vårt til han en siste gang. Hun kommer ikke til å huske det men hva med han? Burde jeg kanskje tatt henne med?

I helgen begynte jeg og samboeren å snakke om begravelsen. Tar vi med barnet vårt (1 år) i begravelsen hans eller ikke?

Anonymkode: 7fb2e...93c

Det er opp til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan etter min mening være med i begravelse uansett alder.

Dersom de er for små til å forstå hva som faktisk skjer, så lærer de hvertfall at noen ganger må man være rolig og sitte sitte.

Det er mye lærdom i det. En begravelse er en helt naturlig del av livet som barn ikke bør skjermes mot.

Min 4-åring synes det var litt skummelt da kista med senket, da trakk vi oss litt tilbake. Etterpå var hun derimot nysgjerrig på hvrodan det såg ut og hvordan det fungerte, så da gikk vi bort dit og vi såg og forklarte.

I kirka satt hun stille og rolig, kikket i hefte vi fikk. Såg rundt seg.

Så lenge man forbereder barnet godt på hva som vil skje og hva som forventes av barnet, så det går det så fint atte :) 

Anonymkode: d9ab5...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.5.2016 at 19.29, AnonymBruker skrev:

Barn skal være med i begravelser uansett alder. De forstår mer enn vi oppfatter og tror at de forstår. Foreldrene sørger, ved å få være med i begravelsen vil de oppleve noe som er annerledes enn hva de ellers opplever. De sanser og føler. 

I ettertid vil der være bilder og barnet kan reagere og spørre om hvor det var, hvorfor fikk ikke barnet være med i begravelsen og andre spørsmål. 

At barn forstyrrer enten det er bryllup eller begravelse er et vanlig argument på kg. Barn er barn, og kan ikke lukkes inne og skjermes mot alt inntil de blir voksne slik enkelte på kg ser ut til  mene. 

Anonymkode: efd4f...42b

En ettåring får ingenting ut av å bli med i kirken i en begravelse. Og jo, skal barn være med i slike arrangementer så SKAL de sitte rolig og være stille. Uten diskusjon! Klarer de ikke det så hold barna unna. Dette handler ikke om å lære barn forskjell på liv og død, dette handler om nærmeste familie og respekt for avdøde, kirken og andre som deltar. Foreldre tror hele verden handler om barna deres og det er så ekstremt provoserende. 

Bestemor til mitt barn døde da barnet var nesten to år. Vi tok selvsagt ikke med barnet, hvorfor skal de som føler behov for å sørge i en høytidelig seremoni måtte forstyrres av en toåring? Hvem får noe godt ut av det? Unntatt foreldrene som slipper å skaffe barnevakt. 

Anonymkode: bc141...5d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er alle barn, uansett alder, med i begravelser til eldre som f.eks. oldeforeldre. Det er veldig fint å se alle "sporene" s vedkommende har satt etter seg. Men da mitt søskenbarn mistet sin treåring da jeg og mine søsken var 7-12 år, da var vi ikke med. 

Anonymkode: 41d53...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...