Gå til innhold

Små barn og begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bestefaren min er døende. Det er snakk om dager nå. Han har møtt oldebarnet sitt flere ganger og jeg er nesten sikker på at jeg ikke vil ta barnet vårt til han en siste gang. Hun kommer ikke til å huske det men hva med han? Burde jeg kanskje tatt henne med?

I helgen begynte jeg og samboeren å snakke om begravelsen. Tar vi med barnet vårt (1 år) i begravelsen hans eller ikke?

Anonymkode: 7fb2e...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må dere velge selv. En ettåring kan jo forstyrre mye og vil jo ikke skjønne hva som skjer. 

Anonymkode: 64b92...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 1 åring kan holdes unna en begravelse. Det blir bare styr & mas for dere.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,,, Vanskelig å svare på. Personlig så mener jeg at døden er en del av livet og at man ikke skal gjøre det mer skummelt enn nødvendig og våre barn har vært med i begravelser siden de har vært små. De har gjerne hatt med seg en rose som de har lagt på kista. Men det er jo bare du som kjenner barnet ditt og vet om det kommer til å fungere å la henne være med eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ettåring ville jeg ikke tatt med. Barnet får ikke noe ut av det, og vil sansynligvis bare forstyrre. Skaff barnevakt sånn at du kan dra i begravelsen uten å måtte fokusere på å underholde barnet.

Anonymkode: 91ee5...5b7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barn som ikke aner hva som skjer ikke har behov for aa gaa i en begravelse. Ett unntak er om det er barnets egne foreldre som blir begravet, da tenker jeg at det er viktig for barnet senere aa vite at de var tilstede for aa ta farvel.

For barnets del er det derfor stor sett irrelevant hva du velger, men kan vare direkte respektlost om barnet forstyrrer i en begravelse der den avdode og barnet ikke er nar familie. Oldemor/oldebarn er i mitt hode ikke nart nok, og barnet burde bli hjemme.

Endret av Arth88
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var med i min oldefars begravelse da jeg var 5-6 år. Det eneste jeg husker er at alle voksne gråt, og jeg forsto vel ikke helt hvorfor. Var den eneste av oldebarna som var med. De andre kom ikke før minnesamværet etterpå. Jeg ville latt en 1-åring være hjemme under selve begravelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet kan vel helt fint være med å ta avskjed med sin oldefar. Min bror hadde med seg to små på 3 mnd og 3 år i min bestemors begravelse, det gikk helt fint og var bare naturlig at de var der. Jeg var også nylig i en begravelse hvor yngstemann på to var med ig det gikk fint. Litt pludring og spørsmål, ellers null problemm. Det viktigste for begravelsen er at dere har en plan for hva dere gjør dersom barnet blir urolig, og en plan for å forhindre det. Jeg var i en begravelse til et familiemedlem hvor vedkommendes barnebarn på seks år løp opp og ned midtgangen i seremonirommet og laget mye støy under begravelsen, foreldrene løfta ikke en finger for at hun skulle holde seg i ro. Jeg syntes det var rimelig merkelig.

At barnet får møte oldefar før han dør kan ikke være farlig heller, det kan jo være veldig kort og det kan bety stor glede for den som snart skal dø. 

 

Endret av Stjerneku
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med barnet på et sisste besøk om du synes det er greit. Men vær så snill, ikke ta med deg et lite barn i begravelse. Barnet forstår ikke hva som skjer, vil ikke huske det, bryr seg ikke. For andre er begravelse en veldig tøff dag, fordi de har mistet noen de er utrolig glade i. Jeg merker selv at jeg har relativt lav toleranse for hva som er ok i en begravelse, blir fort provosert og sint pga ting som jeg mener er respektløst. Barne gråt, latter osv ville vært svært forstyrrende for meg i en begravelse.

Anonymkode: d881f...8e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle tatt utgangspunkt i min på 14 mnd så hadde jeg prøvd å ordne barnevakt under selve seremonien, men tatt han med på samlingen etterpå. 

Alt i alt handler det vel om relasjoner. Jeg ville hatt barnet med når dere dro på siste besøket om bestefaren din ville fått utbytte av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt små barn skal være med i begravelse eller ikke synes jeg kommer helt an på relasjonene. Barn som er store nok til å ha selvstendige følelser rundt avdøde og beravelsen synes jeg skal få være med uansett, dersom relasjonen tilsier det.

Når det gjelder små barn som ikke forstår hva som skjer, ikke nødvendigvis kan sitte/være stille og som uansett ikke kommer til å huske begravelsen, synes jeg det blir litt anderledes. Dersom foreldre eller barn er avdødes nærmeste synes jeg det er helt ok at barn er med, selv om det eventuelt medfører uro. Jeg mener det er de nærmeste som bestemmer premissene for begravelsen og derfor kan ta avgjøresen basert på det. Da min besteforeder døde var jeg og min forelder nærmeste pårørende, og for oss var det helt naturlig at min (da) 2-åring var med. Etter min oppfatning får resten av begravelsesfølge bare akseptere det, hvilket de også gjorde. Jeg fikk bare positive tilbakemeldinger på det.

Jeg ville derimot ikke tatt med meg små barn i begravelser hvor jeg ikke er blant de nærmeste. Da skal ikke andre forstyrres av mitt barns eventuelle uro.

Jeg synes også det er et poeng at begravelser er forskjellige. Begravelser til gamle mennesker som dør av alderdom er gjerne mer et vemodig farvel enn den bunnløse sorgen som er i  begravelser til yngre mennesker som har død brått. Terskelen min er mye høyere for å ta med barn i sistnevnte enn førstnevnte, både av hensyn til barnet og andre pårørende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min morfar døde tok min kusine med sin datter på rundt 2 år. Min tante sa til henne at hun synes det var så fint fordi det viste så tydelig hvordan vi fødes og vi dør og at livet går videre. Barnet forholdt seg rolig hele tiden og det tror jeg er viktig. 

Anonymkode: af649...925

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da min far døde så var hans barnebarn (mitt tantebarn) 4 år gammel. De to hadde et nært forhold. Barnebarnet fikk se bestefaren etter hans død, på selve vaken, men de tok ikke barnet med i begravelsen. De tenkte at det kanskje ville være skremmende for barnet å se kisten bli senket ned i jorda, men at det var en del av livet å få se bestefaren som død.

Jeg synes det var en bra avgjørelse. Barnet er nå voksen, og har ikke hatt noen negative tanker eller erfaringer pga dette.

Anonymkode: cc311...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mormor døde hadde min søster født barn 1 uke i forveien. De tok med barnet, og det var utrolig fint! Et liv går bort og et nytt menneske har kommet til verden! Det var sterkt!

Anonymkode: 65e25...41d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en ettåring er for liten, rett og slett fordi han eller hun er for liten til å ha noen som helst forståelse av hva som skjer. Når de kommer opp i 4-5 årsalder kan det være greit hvis de hadde et nært forhold til den døde. Min bestemor døde da jeg nettopp hadde fylt 7 år og jeg var skikkelig fornærmet fordi jeg ikke fikk være med i begravelsen. Hvorfor skulle ikke jeg få si farvel til bestemor når vi "var bestevenner"? Jeg tror nok jeg ville følt noe liknende om jeg hadde vært et par år yngre også, men som 1-2 åring ville jeg ikke hatt noen forståelse av hva som skjedde eller hvorfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bestefaren min er døende. Det er snakk om dager nå. Han har møtt oldebarnet sitt flere ganger og jeg er nesten sikker på at jeg ikke vil ta barnet vårt til han en siste gang. Hun kommer ikke til å huske det men hva med han? Burde jeg kanskje tatt henne med?

I helgen begynte jeg og samboeren å snakke om begravelsen. Tar vi med barnet vårt (1 år) i begravelsen hans eller ikke?

Anonymkode: 7fb2e...93c

Barn skal være med i begravelser uansett alder. De forstår mer enn vi oppfatter og tror at de forstår. Foreldrene sørger, ved å få være med i begravelsen vil de oppleve noe som er annerledes enn hva de ellers opplever. De sanser og føler. 

I ettertid vil der være bilder og barnet kan reagere og spørre om hvor det var, hvorfor fikk ikke barnet være med i begravelsen og andre spørsmål. 

At barn forstyrrer enten det er bryllup eller begravelse er et vanlig argument på kg. Barn er barn, og kan ikke lukkes inne og skjermes mot alt inntil de blir voksne slik enkelte på kg ser ut til  mene. 

Anonymkode: efd4f...42b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer an på hva som er vanlig i familien. I vår familie er det vanlig at alle, fra 0-100, er med i bryllup, konfirmasjon, begravelser osv. Da mamma ble bisatt var minstemann baby og eldstemann 94år. 

Endret av Nordvesta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da min morfar døde tok min kusine med sin datter på rundt 2 år. Min tante sa til henne at hun synes det var så fint fordi det viste så tydelig hvordan vi fødes og vi dør og at livet går videre. Barnet forholdt seg rolig hele tiden og det tror jeg er viktig. 

Anonymkode: af649...925

Helt enig med deg og det samme ble gjort/sagt i min mormors begravelse. Det var den avdødes oldebarn. Presten kommenterte også hvor fint han syns dette var.

i begravelse utenfor familie vil jeg ikke syns barn er god ide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min farfar var døende gikk det veldig fort, vi besøkte han med min datter på et halvt år med en til to ukers mellomrom. Først når han var på sykehuset og var relativt oppegående. Han lyste opp og fikk ekstra energi når vi var der, og tulla mye med oldebarnet sitt. Men ble selvfølgelig veldig sliten av det. 

Neste gang var når han virkelig var døende, ikke istand til å gjøre noe, enset ikke så mye av det som var rundt han. Men da også kviknet han til når vi kom, og det var tydelig han kjente igjen lille jenta min, selv om han ikke kjente igjen så mange andre. For meg og familien min er det ikke noe tvil om at det var riktig å besøke han mens han var døende. Han hadde godt av det og det gjorde de siste ukene hans bedre uten tvil. 

For meg og familien min er det også en selvfølge at barn er med i begravelsen til familien sin. Hva er vel mer naturlig enn et barn i en begravelse. Har selv vokst opp med å dra i begravelser til familie som dør. Men vet mamma fikk litt kjeft av perifere folk når vi var små, uten at hverken hun eller resten av familien brydde seg. 

Jeg synes du skal ta med ungen både for å se han en siste gang, og i begravelsen. Barn skjønner mye mer enn man tror, og dem er veldig flinke til å plukke opp stemningen som er rundt dem. 

Anonymkode: bf8ca...94f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...