Gå til innhold

Helt sinnsyke strømregninger, what to do?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Usikker om dette er riktig tråd, beklager om det er feil.

Må bare høre om dette er normalt, eller hva vi evt skal gjøre, for de strømregningene vi får er latterlige høye for ingenting.

Jeg og kjæresten min bor i en liten enroms leilighet på kanskje 30 kvm, jeg har bodd her med han i 2 år nå og har sett selv at strømregningene plutselig er mer og mer helt på avveie her. Strømregningene lå i starten på 3-400kr som er normalt (vi har også snakket med naboene våre som bor i samme "blokk" som har større leilighet enn oss men betaler maks 400kr i måneden), men det siste året har regningene vi har fått vært godt over 1000-lappen (1300, 1600, 1800 kr PÅ EN MÅNED). 

Vi har ikke oppvaskmaskin, vaskemaskin, vi har ikke en gang toalett i vår egen leilighet. Vi har en panelovn i stua og en liten panelovn på kjøkkenet og en vanlig varmeovn som vi bruker når det har vært veldig kaldt i vinter. I tillegg har vi et lite hybelkjøkken (med lite kjøleskap) og en dusj, det er vel de få tingene som faktisk trekker strøm annet enn vanlige greier som lys osv. Det skal ikke være nok til å få strømregninger på 1800kr selv om det har vært vinter. HALLOO, 30 KVM (Blir irritert bare av å skrive det her) 

Vet ikke om det har en sammenheng, men i tillegg så begynte plutselig hovedsikringen og gå hele tiden, har kjøpt sikkert 3-4 pakker med sikringer det siste året (i tillegg til å låne sikringer fra naboer) fordi de går hele tiden. 

Har prøvd å snakke med utleier om dette, men han er ikke akkurat kjent for å faktisk gjøre tingene som han sier (som å ringe elektriker), endte opp med at han skiftet panelovnen i stua bare, that's it. 

Har snakket med Hafslund, de sier ring elektriker, snakker med utleier og han sier ring Hafslund. Endte opp med å bytte fra Hafslund til en annen strømleverandør, får strømregning på nesten 1700kr fra den nye strømleverandøren og nettleieregning fra Hafslund på hele 918kr for EN MÅNED I NETTLEIE HERREGUD. 

Trodde aldri jeg skulle skrive et så langt innlegg om strømregninger, men dette er sykt, ikke sant? 

Noen som vet hva vi skal gjøre? For helt ærlig, vi drukner i regningene her og har ikke råd til å betale så mye hver eneste måned. 

Anonymkode: 677db...fcb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere egen måler? Trekk ut alt som trekker strøm, absolut alt. Går hjulet fremdeles rundt?

Anonymkode: 01ca3...6c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er tre mulige feil her. Dere betaler for feil leilighet, det går strøm pga en feil eller dere har noe som bruker mer strøm enn dere tror. 

 

Sjekk om det er rett måler dere bruker. Slik at det er sikkert at dere betaler for rett leilighet. Koble ut sikring for sikring og se at strømmen blir borte i leiligheten

 

Bruk strømmåleren for å finne ut hvor strømmen går.. 

Skru feks av alt som bruker strøm i leiligheten. Se om det forsatt går strøm. Skru av alt i noen timer.

Skru på noe dere vet hvor mye strøm det bruker, og sammenlign med det måleren viser. Noter ned målerstand og hva som er på.

På denne måten kan dere kanskje kartlegge hvor og når strømforbruket er.

Kanskje kan dere lokalisere feil, eller finne hva som kan bruke så mye strøm.

 

Hvor mye strøm i kWh snakker vi om?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det sannsynligvis noe feil. Sannsynligvis betaler dere for noen andre sin strøm

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt vanvittig ut. Men har dere varmekabler noe sted?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Prøvde nå å dra ut alle kontakter osv og strømmåleren stoppet opp helt, så da tror jeg at det må være noe i leiligheten. Hadde mistanke om at kanskje strømmen fra noe annet var koblet på vår (som strøm i fellesarealene), men det kan jeg vel utelukke nå.

Skal prøve litt av det "stan" nevnte, prøve å lokalisere hvor problemet ligger før jeg setter alle kontaktene inn igjen.

Kjæresten min har alltid påpekt at vår måler snurrer utrolig fort i forhold til naboene, som den faktisk gjør, snurrer kjempe fort mens de andre strømmålerne snurrer litt mer rolig rundt enn vår. 

Ang kWh, så var det 1751,60 kWh på forrige regning på 918kr som var bare nettleie. Og en med 3395,00 kWh, som var for to måneder til sammen.

Anonymkode: 677db...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Ferny skrev:

Det høres helt vanvittig ut. Men har dere varmekabler noe sted?

Nei, det har vi heller ikke. 

Anonymkode: 677db...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmtvannsberederen kan gi slike ekstreme utslag hvis den er i ferd med å gå i stykker. (hvis dere har en egen tilknyttet leiligheten. )

Endret av HvittHus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svar!

Prøvde nå å dra ut alle kontakter osv og strømmåleren stoppet opp helt, så da tror jeg at det må være noe i leiligheten. Hadde mistanke om at kanskje strømmen fra noe annet var koblet på vår (som strøm i fellesarealene), men det kan jeg vel utelukke nå.

Anonymkode: 677db...fcb

Det kan du egentlig ikke utelukke. Det er jo ikke sikkert det som trekker strøm står på hele tiden. Det kan jo være f.eks være varmtvannsprederen, eller vaskemaskinen til naboen og den vil ikke stå på hele tiden.

Det kan også være en feil på selve måleren, men det tror jeg er ganske uvanlig. En enkel måte å sjekke det på er å slå av alt av strøm. Lese av måleren. Bruke nøyaktig 1 kWh (f.eks en 2000Watts varmeovn i 30 minutter) og sjekke at måleren har målt riktig mengde strøm. 

 

Du kan jo f.eks kjøpe en sånn http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-2897, den kan du bruke både til å sjekke strømmåleren og apparatene dine. Vil du gå veldig grundig til verks kan du kjøpe 1 til hvert apparat :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sikringer går så mye, et det noe feil.vi har bolig på 120 kv..og vi har sånne regninger.vaskemaskin går stort sett hver dag. Vi har oppvaskmaskin. Kabler i gang,badog vaskerom. Bare kabler på badet står på om sommer.vi dusjer hver dag. På vi ter om det har vært veldig kaldt har regningen vært på 2200 kr. Har varmepumpe. Lager mye mat. Når du står fast, så sender du mail til eier og ber han ordne med elektriker, og begge han svare deg innen tre dager. Si du bestiller selv, om han ikke gjør det og at han som eier må betale regningen. Gjør han oppmerksom på at du har kontaktet han før, og at selskapet ber deg ordne med elektriker

Anonymkode: e049d...6ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, prt90 skrev:

Det kan du egentlig ikke utelukke. Det er jo ikke sikkert det som trekker strøm står på hele tiden. Det kan jo være f.eks være varmtvannsprederen, eller vaskemaskinen til naboen og den vil ikke stå på hele tiden.

Det kan også være en feil på selve måleren, men det tror jeg er ganske uvanlig. En enkel måte å sjekke det på er å slå av alt av strøm. Lese av måleren. Bruke nøyaktig 1 kWh (f.eks en 2000Watts varmeovn i 30 minutter) og sjekke at måleren har målt riktig mengde strøm. 

 

Du kan jo f.eks kjøpe en sånn http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-2897, den kan du bruke både til å sjekke strømmåleren og apparatene dine. Vil du gå veldig grundig til verks kan du kjøpe 1 til hvert apparat :)

 

 

Det tenkte jeg ikke på, da er det jo faktisk mulig fortsatt. Ååh. 

Har prøvd å slå på en og en ting og sjekker strømmåleren mellom hver ting. Virker som om panelovnen på stua trekker mye strøm, som er panelovnen på samme sted elektrikeren byttet ut da det faktisk kom en elektriker hit før nyttår. Da vi koblet inn den gikk måleren veldig fort rundt mens kjøleskapet/hybelkjøkkenet så gikk den kjempe sakte rundt. 

 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når sikringer går så mye, et det noe feil.vi har bolig på 120 kv..og vi har sånne regninger.vaskemaskin går stort sett hver dag. Vi har oppvaskmaskin. Kabler i gang,badog vaskerom. Bare kabler på badet står på om sommer.vi dusjer hver dag. På vi ter om det har vært veldig kaldt har regningen vært på 2200 kr. Har varmepumpe. Lager mye mat. Når du står fast, så sender du mail til eier og ber han ordne med elektriker, og begge han svare deg innen tre dager. Si du bestiller selv, om han ikke gjør det og at han som eier må betale regningen. Gjør han oppmerksom på at du har kontaktet han før, og at selskapet ber deg ordne med elektriker

Anonymkode: e049d...6ad

Vi skal stå på vårt nå, nå er vi leie. Skal betale halve husleien i dag og si at han må komme med en elektriker innen de neste 2-3 dagene for å få resten, hvis ikke bruker vi av husleiepengene til elektriker selv. Har mast på han i over et år nå, så det må vel være greit å gjøre sånt da. Kanskje han faktisk gjør noe for en gangs skyld.

Anonymkode: 677db...fcb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svar!

Prøvde nå å dra ut alle kontakter osv og strømmåleren stoppet opp helt, så da tror jeg at det må være noe i leiligheten. Hadde mistanke om at kanskje strømmen fra noe annet var koblet på vår (som strøm i fellesarealene), men det kan jeg vel utelukke nå.

Skal prøve litt av det "stan" nevnte, prøve å lokalisere hvor problemet ligger før jeg setter alle kontaktene inn igjen.

Kjæresten min har alltid påpekt at vår måler snurrer utrolig fort i forhold til naboene, som den faktisk gjør, snurrer kjempe fort mens de andre strømmålerne snurrer litt mer rolig rundt enn vår. 

Ang kWh, så var det 1751,60 kWh på forrige regning på 918kr som var bare nettleie. Og en med 3395,00 kWh, som var for to måneder til sammen.

Anonymkode: 677db...fcb

Dere bruker altså mellom 55 og 60 kWh pr dag i de periodene du nevner. i snitt drøyt 2 kWh i timen. Det er ikke umulig med et slikt forbruk, men da må dere enten lage veldig mye mat, ha det svært varmt, eller dusje mer enn normalt.

Les av måleren ofte, hver dag, med enten alt avslått, eller noe avslått. Vær litt ekstra oppmerksom på kveld og morgen, hvis det er slik at dere betaler for andres strøm, for da er normalt strøm forbruket høyest.

 

Hvis det er slik at sikringene går, kan det jo være lurt å ha fokus på den eller de kursene. Jeg fikk plutselig problemer med en kurs her i huset, det viste seg å være en utelampe som vann hadde trengt inn i. Lyspæra stod å "badet", sikringen gikk, men ikke pæra. Tipper det var jordingsfeil som nærmest kokte bort vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i Norge fårmstrømregning hver måned. Det vanlige er annenhver måned. 

Å bytte strømleverandør medfører ofte gebyrer ol. I begynnelsen, uansett må du ha noen til å levere strømmen derav nettleien.Nettleieleverandør eier ledningene strømmen kommer inn i huset via. 

Hva trekker mest strøm? Varmt vann og oppvarming. I tillegg lader og bruker du ganske sikkert pc, mobil og andre småelektriske produkter. Trekker du ikke ut ledningen/kontakten etter lading så trekker mange kontakter strøm uten å lade. 

Tre varmeovne trekker mye strøm. Du har nå fått vinterregning jeg tror du bruker uten å være klar over at og hva som koster. At sikringene ryker er et helt vanlig signal om at du belaster for mye,særlig om du bor i et hus med elopplegg fra før år 2000. Tv og andre produkter i standby posisjon trekker og strøm.

Forbruk og regning står nok i forhold til hverandre. 

Anonymkode: 097ff...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 82girl
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen i Norge fårmstrømregning hver måned. Det vanlige er annenhver måned. 

Å bytte strømleverandør medfører ofte gebyrer ol. I begynnelsen, uansett må du ha noen til å levere strømmen derav nettleien.Nettleieleverandør eier ledningene strømmen kommer inn i huset via. 

Hva trekker mest strøm? Varmt vann og oppvarming. I tillegg lader og bruker du ganske sikkert pc, mobil og andre småelektriske produkter. Trekker du ikke ut ledningen/kontakten etter lading så trekker mange kontakter strøm uten å lade. 

Tre varmeovne trekker mye strøm. Du har nå fått vinterregning jeg tror du bruker uten å være klar over at og hva som koster. At sikringene ryker er et helt vanlig signal om at du belaster for mye,særlig om du bor i et hus med elopplegg fra før år 2000. Tv og andre produkter i standby posisjon trekker og strøm.

Forbruk og regning står nok i forhold til hverandre. 

Anonymkode: 097ff...f03

Tøv og tull! Jeg har fått strømregning hver mnd i flere år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, 82girl skrev:

Tøv og tull! Jeg har fått strømregning hver mnd i flere år!

Samme her.

Anonymkode: cb808...c8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen i Norge fårmstrømregning hver måned. Det vanlige er annenhver måned.

 

Anonymkode: 097ff...f03

Ååååååh!! Jeg blir så irritert hver gang noen er så bastante BARE på grunn av egen erfaring. Er det mulig å være så sneversynt liksom! Jeg er også en av disse "ingen" som i flere år har fått regning en gang i måneden. Har ikke bedt om det engang, men er nok sånn for de fleste andre 40 tusen som bor her jeg bor. 

TS. Noe er åpenbart feil. Vi er 4 på 120 kvm og har regninger på rundt 1100 kroner/mnd i vinterhalvåret (er godt isolert her så har ganske lave strømregninger).

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Screen apparatene og få målt forbruk. Høres vilt mye ut, vil tro noe drar strøm.

Vi har 100 m2 rekkehus i nord, gammelt og ditto isolert. Vi har aldri mindre en 23 grader inne, varmekabler på bad står på 28 grader. Vaskemaskin, trommel og oppvaskmaskin omtrent daglig. Vi bruker ca 1100 kWh midtvinters.

Anonymkode: f9c19...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Screen apparatene og få målt forbruk. Høres vilt mye ut, vil tro noe drar strøm.

Vi har 100 m2 rekkehus i nord, gammelt og ditto isolert. Vi har aldri mindre en 23 grader inne, varmekabler på bad står på 28 grader. Vaskemaskin, trommel og oppvaskmaskin omtrent daglig. Vi bruker ca 1100 kWh midtvinters.

Anonymkode: f9c19...3df

Hvis du bor i Troms eller Finnmark slipper du vel moms på strømmen din, blir dermed billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen i Norge fårmstrømregning hver måned. Det vanlige er annenhver måned. 

Å bytte strømleverandør medfører ofte gebyrer ol. I begynnelsen, uansett må du ha noen til å levere strømmen derav nettleien.Nettleieleverandør eier ledningene strømmen kommer inn i huset via. 

Hva trekker mest strøm? Varmt vann og oppvarming. I tillegg lader og bruker du ganske sikkert pc, mobil og andre småelektriske produkter. Trekker du ikke ut ledningen/kontakten etter lading så trekker mange kontakter strøm uten å lade. 

Tre varmeovne trekker mye strøm. Du har nå fått vinterregning jeg tror du bruker uten å være klar over at og hva som koster. At sikringene ryker er et helt vanlig signal om at du belaster for mye,særlig om du bor i et hus med elopplegg fra før år 2000. Tv og andre produkter i standby posisjon trekker og strøm.

Forbruk og regning står nok i forhold til hverandre. 

Anonymkode: 097ff...f03

:fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er feil. Jeg har bare 1 ovn og betaler ca 400-500 kr, dere har 3 ovner og da sier det seg selv at det kan komme opp i 1200-1500 kr, selv om dere skrur den av innimellom

Anonymkode: 09b23...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...