Gå til innhold

Blodprøvene ødelagt pga noe som kalles hemolyse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er hemolyse og hvorfør ødelegger det blodprøvene mine? Tre ganger på rad har jeg nå måtte ta nye blodprøver pga hemolyse og jeg føler jeg ikke kommer videre i utredningen hos legen. Tiden går mellom hver legetime og prøvetaking og det er så irriterende.

Anonymkode: 92960...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hemolyse vil si at de røde blodlegemene dine brytes ned. Det finnes utallige årsaker til at dette kan skje. Har du ikke fått noen forklaring på legekontoret?

Anonymkode: 1ee5a...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest simsam
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er hemolyse og hvorfør ødelegger det blodprøvene mine? Tre ganger på rad har jeg nå måtte ta nye blodprøver pga hemolyse og jeg føler jeg ikke kommer videre i utredningen hos legen. Tiden går mellom hver legetime og prøvetaking og det er så irriterende.

Anonymkode: 92960...114

Det er ofte blodprøvetakerens feil.
Pass på at de løsner på staseslangen når de har fått inn nåla, og du bør unngå å knipe sammen hånden, slapp helt av i hele armen mens de stikker. Ellers er det ikke noe du kan gjøre.

Noen prøver går greit, men noen kan ikke analyseres når det er hemolyse... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen tror jeg har hemolytisk anemi og trenger da en blodcelletelling og det lar seg tydeligvis ikke gjøre.

Anonymkode: 92960...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta blodprøven uten stase om det er mulig. Jeg har så synlige årer at jeg ikke trenger å bli staset, kanskje det også gjelder deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du prøvene?
Hvis du har tatt de på legekontor kan det kanskje være en mulighet å dra til et sykehus/laboratorium å få tatt disse prøvene.
Der har de ofte mer erfaring, og en bedre forståelse for hvorfor/hvordan spesifikke prøver må taes og behandles etterpå for å kunne analyseres.

Anonymkode: cb4e9...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...