Gå til innhold

Daten min sa ifra til sønnen min allerede på 2.møte. Normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg dater en ny mann. Han er snill som dagen er lang og er flink med sønnen min på 5 år. Han setter seg ned med han og viser interesse for han og prøver å bli kjent.  Men en ting jeg reagerte litt på er at han allerede på andre møte satt sønnen min litt på plass. Eks: sønnen min ropte i stua så sa han at han måtte slutte å rope inne. Og ba han om å gå å tørke nesen sin fordi den var snørrete, osv. Altså ting som jeg ellers ville sagt men jeg bare følte det var litt feil å gjøre det så tidlig, at han kanskje burde ligge litt lavt i terrenget nå i begynnelsen. Hans jobb er jo ikke å oppdra han. Ikke enda.  Jeg føler han kunne latt meg ta den jobben og heller brukt tiden på å bli kjent med han isteden. Jeg er kanskje overbeskyttende , men jeg tåler stort sett at andre sier ifra til mitt barn. Det bare føltes litt feil når det var han som gjorde det fordi jeg trodde ikke det var vanlig å vise seg så autoritær så tidlig. 

Sønnen min kommenterte det etter han var dratt at han syntes han virket litt sint. Nå er sønnen min litt overflødig ovenfor nye mennesker også da og det skal ikke mye til før han reagerer. Men her kunne jo kanskje jeg vært litt mer åpen om det da, og fortalt daten min litt mer om sønnen min sin reaksjon på nye mennesker, og da spesielt voksne menn.

 Varsellampe? Eller er jeg overbeskyttende?

Anonymkode: 4d7bd...289

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jørild

Jeg synes det er spesielt. Hvordan blir han da senere når han virkelig føler seg husvarm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er overbeskyttende. Det må da kunne gå ann å si til noen andre sitt barn at de ikke må rope inne eller at når de er full i snørr at de må gå å tørke nesen. 

Anonymkode: 9c83a...341

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var hjemme hos dere så var det litt i overkant. Da er han gjest og bør trå varsomt. Hadde det vært hjemme hos han hadde det vært helt greit. Jeg setter unger som er på besøk hos oss på plass hele tiden om ikke foreldrene gjør det selv. Hos meg gjelder mine regler. Men er jeg på besøk er det noe helt annet. Men må jo innrømme at jeg kanskje sier noe om det blir mye roping inne altså... Det er en uting.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke liker at andre irettesetter barnet ditt bør du si fra om det helt i starten, på den måten kan han velge trekke seg unna om det er en dealbraker for han - spesielt siden det å "snakke til" en partners barn er et sårt tema for veldig mange.

 

Personlig ville jeg tatt snippesken og satt strek helt i starten hvis dette var noe partneren reagerte på, mest fordi jeg oppfatter det som normalt at man ber barn la være å rope inne uansett relasjon hvis man er den som er nermest når ropingen skjer..

Endret av Carrot
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han viser bare dominans for å få sønnen din til og forstå at det er han som er Alfa mannen

Anonymkode: dc8cf...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lar du en date treffe sønnen din så tidlig?

Anonymkode: 91b97...886

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Syns det han gjorde er helt greit. Hvorfor skulle det ikke vært greit? 

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it

Synes ikke dette var noe å reagere på, men så er jeg av typen som brekker meg av barn med ellevetall under nesen også, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lar du en date treffe sønnen din så tidlig?

Anonymkode: 91b97...886

Reagerte mest på dette også.... Ellers hadde det vært helt uaktuelt at en mann jeg knapt kjenner hadde irettesatt mitt barn altså. For meg hadde det vært skikkelig dealbreaker. Kommer jo an på måten han sa der på, men kunne aldri levd med en mann som var streng mot mitt barn (bare når man absolutt må) og høres veldig spesielt ut å være slik så tidlig.

Anonymkode: b3395...7df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være helt greit, så lenge det skjer på en ordentlig måte. Jeg vil tro det er mye vanskeligre hvis det først etableres et lekekompisforhold for så å skulle endre det til en oppdragerrolle.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lar du en date treffe sønnen din så tidlig?

Anonymkode: 91b97...886

Det var sikkert andre møtet han hadde med sønnen.

 

Anonymkode: 0f4a7...2b5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dater en ny mann. Han er snill som dagen er lang og er flink med sønnen min på 5 år. Han setter seg ned med han og viser interesse for han og prøver å bli kjent.  Men en ting jeg reagerte litt på er at han allerede på andre møte satt sønnen min litt på plass. Eks: sønnen min ropte i stua så sa han at han måtte slutte å rope inne. Og ba han om å gå å tørke nesen sin fordi den var snørrete, osv. Altså ting som jeg ellers ville sagt men jeg bare følte det var litt feil å gjøre det så tidlig, at han kanskje burde ligge litt lavt i terrenget nå i begynnelsen. Hans jobb er jo ikke å oppdra han. Ikke enda.  Jeg føler han kunne latt meg ta den jobben og heller brukt tiden på å bli kjent med han isteden. Jeg er kanskje overbeskyttende , men jeg tåler stort sett at andre sier ifra til mitt barn. Det bare føltes litt feil når det var han som gjorde det fordi jeg trodde ikke det var vanlig å vise seg så autoritær så tidlig. 

Sønnen min kommenterte det etter han var dratt at han syntes han virket litt sint. Nå er sønnen min litt overflødig ovenfor nye mennesker også da og det skal ikke mye til før han reagerer. Men her kunne jo kanskje jeg vært litt mer åpen om det da, og fortalt daten min litt mer om sønnen min sin reaksjon på nye mennesker, og da spesielt voksne menn.

 Varsellampe? Eller er jeg overbeskyttende?

Anonymkode: 4d7bd...289

Jeg har mange ganger sagt: "nei nå tror jeg nesa behøver å tømmes litt", for så å tørke nesa, eller be dem tørke nesa selv hvis de er større.

Jeg har også sagt i fra til andres barn at jeg setter pris på at innestemme brukes inne, fordi jeg blir så sliten i hodet og ørene når det ropes.

Og foreldrene har aldri reagert negativt på det.
Tvert i mot sier de ofte takk fordi de synes det er greit at barna får bekreftet fra en utenforstående at det foreldrene sier ikke bare er mas.

Anonymkode: e5294...7af

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg kommer det mye ann på hvordan han formulerte seg. Var han kvass? 

Anonymkode: 52f84...de9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Her spiller flere faktorer inn; hvordan irettesatte han? Var han brysk eller mild? Man kan si "vil du ha snytepapir så får du pusset nesen din"? Eller "Du har snørr i ansiktet, gå å puss nesen din"! - det ene fremstår omsorgsfult og det andre som direkte nedlatende. Ville vært VELDIG var på at han ikke gjør at sønnen din føler seg ukomfortabel (litt snørr hos et barn på fem år bør kunne oversees) og at han heller "velger sine kamper" i forhold til hva han bør og ikke bør "oppdra" med, akkurat som en biologisk foreldre gjør. Kommer han inn i huset og er irettesettende og "hard" vil det IKKE være positivt for en gutt på fem som skal lære seg å "dele mamma" med en fremmed.. En ting i gangen, sier jeg bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke han gjorde noe galt, jeg da. Jeg mener det er greit å si ifra om roping innendørs og snørrete neser. 

Men det går an å snakke på en ordentlig måte, også til et barn. Jeg ville tatt opp talemåten hans med ham, for selv om man irettesetter om roping inne og snørr i nesen, så betyr det ikke at det trenger å være en direkte irettesettelse, men heller en høflig påminnelse. 
At din sønn opplevde ham som sint, er ikke ok. Din sønn trenger en annen måte å bli snakket til, og her mener jeg det er viktig å møte barnets behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer an på. Kan være tegn på at mannen er noe dominerende og forventer at barn adlyder han siden de er barn og han er sjefen

Anonymkode: d8b74...e00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Jørild skrev:

Jeg synes det er spesielt. Hvordan blir han da senere når han virkelig føler seg husvarm?

Hva sikter du til her, egentlig? Hvordan ser du for deg at han blir når han føler seg "husvarm"? 

Anonymkode: 12fe4...7f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere forventer å ha et langt forhold er dette bare positivt, eller skal han være den morsomme kjæresten til mamma som tar seg av all kjeftinga? Så lenge han sier det på en ordentlig måte, så syntes jeg bare dette vitner om at han er seriøs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva sikter du til her, egentlig? Hvordan ser du for deg at han blir når han føler seg "husvarm"? 

Anonymkode: 12fe4...7f6

Dersom jeg møter et menneske for andre gang og dette mennesket snakker strengt til meg flere ganger vil jeg undre meg over hvordan framtidige møter blir. Hva når isen er brutt og denne personen virkelig føler at den kan irretesette meg? Hvor går da grensen når personen føler seg så fri til dette på møte nr to? 

 

All min erfaring viser at vi mennesker holder litt tilbake før vi blir skikkelig varme i trøya. Det vi ser av mennesker på de første møtene våre forsterkes ofte når vi blir godt kjent og tør være "oss selv". En person som irretesetter meg på møte to vil sannsynligvis ikke holde noe tilbake når vi blir vel kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...