Gå til innhold

Trenger hjelp til å gå opp i vekt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrke en tid nå, og selv om jeg kjenner at jeg blir sterkere/ser mer muskler, har jeg klart å gå fra rett innenfor normalvektig, til undervektig. Har ikke lyst til å trene mindre enn jeg gjør (6 dager i uka), men derimot finne tips til hva jeg kan legge til i kostholdet mitt som er typiske næringstette matvarer? Er opptatt av å spise relativt sunt (ikke mye chips/godteri/brus), og da er det en utfordring å komme opp i nok Kcal i løpet av en dag... Derfor forsøkte jeg å veie og registrere alt jeg spiser- her er eksempel på en dag (beklager uorganisert): 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Anonymkode: ddf89...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å legge til avocado og nøtter i kostholdet ditt? Det er jo ekstra kalorikilder med masse næring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer egg. Kanskje legge til mellommåltid med litt gresk yoghurt med bær og nøtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips:) noen dager har jeg feks laget meg en halvliter med smoothie i stedet for juice eller melk til frokost (gresk yoghurt, havregryn, bær, banan). Kanskje jeg skal hive oppi litt hakkete nøtter også? Føler at det er lettere å innta mye væske enn mye mat. Den ene dagen jeg faktisk klarte å nå kalorimålet mitt, ble jeg aldri sulten, men følte jeg bare spiste og spiste selv om jeg var mett. Ble nesten kvalm:p da tok jeg en skål med valnøtter og Hasselnøtter ved siden av kveldsen- men slet med å få i meg alt. Og da jeg endelig hadde klart det stod jeg igjen med kun 20 flere kalorier inntatt 😅 får vel bare prøve mitt beste!  

Man ser jo ofte på dem som trener mye og spiser mye i typiske "bulking"-faser, at det går i mye usunt i tillegg, fordi det er lettere å få i seg nok kalorier på den måten. Lurer nesten på om det er nødvendig, for når jeg holder meg unna ting med mye raffinert sukker/spiser grovt osv så føler jeg at det er nærmest uoppnåelig å spise nok og samtidig ikke føle at jeg ruller ut av sofaen fordi jeg er utslitt av å spise..:p (har aldri hatt tidenes største matlyst, men føler ikke at jeg spiser superlite)

Anonymkode: ddf89...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk helmelk. Mange som bulker som får i seg mye energi gjennom melk.

Anonymkode: b7a99...3b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke spise mye hvis du spiser kaloririk mat. Jeg når fint kalorimålet mitt uten å dytte i meg mat etter jeg er mett. I en avokado er det ca 196 kcal per 100 gram. Det vil si at i én avokado (la oss si at den veien 200 gr med skall og nøtt og alt) så er det ca 280 kcal i det som er spiselig. Ha det på brødet til frokost eller lunsj så vinner du en del kalorier. Også kan du jo prøve å gå fra brød til knekkebrød siden knekkebrød metter langt mindre og lar deg spise flere (pålegget gir jo flere kalorier enn brødet uansett? Som regel i alle fall.)

Ellers kan du vinne en del på bruke fløte i maten (evt kaffen om du drikker det).

Nøtter i smoothien er jo også absolutt en god måte å få kalorier på. Jeg bruker også ofte soyamelk, kokosmelk eller lignende til å blande ut smoothien med (for å få nok fukt når jeg bruker frosne bær f.eks), og det også vinner jeg en del kalorier på.

Du kan også skaffe chiafrø. Per 100 gr er det 443 kcal, og du kan lage chiapudding til frokost f.eks. eller bare strø de over peanøttsmør som du har på skiven, ha litt oppi smoothien din eller noe. De har en ekstrem mengde med næringsinnhold (blant annet mye protein, magnesium, sink, omega-3 og omega-6). Det er mange forskjellige typer chiapuddinger du kan lage, så du får masse gode kalorier ved å blande det ut med blant annet melk.

Det er mange alternativer som er mulig uten å måtte ty til usunn mat eller overspising hvertfall. :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, KaDust skrev:

Du trenger ikke spise mye hvis du spiser kaloririk mat. Jeg når fint kalorimålet mitt uten å dytte i meg mat etter jeg er mett. I en avokado er det ca 196 kcal per 100 gram. Det vil si at i én avokado (la oss si at den veien 200 gr med skall og nøtt og alt) så er det ca 280 kcal i det som er spiselig. Ha det på brødet til frokost eller lunsj så vinner du en del kalorier. Også kan du jo prøve å gå fra brød til knekkebrød siden knekkebrød metter langt mindre og lar deg spise flere (pålegget gir jo flere kalorier enn brødet uansett? Som regel i alle fall.)

Ellers kan du vinne en del på bruke fløte i maten (evt kaffen om du drikker det).

Nøtter i smoothien er jo også absolutt en god måte å få kalorier på. Jeg bruker også ofte soyamelk, kokosmelk eller lignende til å blande ut smoothien med (for å få nok fukt når jeg bruker frosne bær f.eks), og det også vinner jeg en del kalorier på.

Du kan også skaffe chiafrø. Per 100 gr er det 443 kcal, og du kan lage chiapudding til frokost f.eks. eller bare strø de over peanøttsmør som du har på skiven, ha litt oppi smoothien din eller noe. De har en ekstrem mengde med næringsinnhold (blant annet mye protein, magnesium, sink, omega-3 og omega-6). Det er mange forskjellige typer chiapuddinger du kan lage, så du får masse gode kalorier ved å blande det ut med blant annet melk.

Det er mange alternativer som er mulig uten å måtte ty til usunn mat eller overspising hvertfall. :nigo:

Tusen, tusen takk 🙏🏻🙏🏻

Anonymkode: ddf89...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil opp i vekt, men velger lettprodukter? 

Anonymkode: a549a...8b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du vil opp i vekt, men velger lettprodukter? 

Anonymkode: a549a...8b3

Går vel etter vane med hva man har i hus :P har ikke reflektert noe særlig over at feks brelett er "lettmargarin" (selv om det er ganske åpenbart når man ser det sånn), men har bare vært vant til å ha det smøret.  Det er sikkert ofte litt sånn at svaret er rett foran nesa på en, men man trenger bare noen til å påpeke det 😅 da blir det helmelk ved neste handletur 👏🏻

Anonymkode: ddf89...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, KaDust skrev:

Forresten er chia frø langt billigere på iherb enn det er i butikk i Norge.

PS: Honning og melk i teen er godt, og gir også litt ekstra kalorier. :nigo:

Er ikke veldig glad i søt te O:) men skal sjekke ut det med chia-frøene! Har helsekostbutikk i nærheten av der jeg bor, men er som regel svimlende priser, ja :P 

Anonymkode: ddf89...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ajax

Spis mye nøtter.

Og kjøp deg en pose med gainer. 1000kcal i hver porsjon 😄

Jeg gikk opp 14kilo ved å spise som jeg pleier, og legge til 2 porsjoner gainer daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cyrus skrev:

Spis mye nøtter.

Og kjøp deg en pose med gainer. 1000kcal i hver porsjon 😄

Jeg gikk opp 14kilo ved å spise som jeg pleier, og legge til 2 porsjoner gainer daglig.

Takk for svar! (Hva er egentlig Gainer, og hvor får jeg tak i dette? Beklager hvis jeg er rimelig grønn nå :P )

Anonymkode: ddf89...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ajax
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! (Hva er egentlig Gainer, og hvor får jeg tak i dette? Beklager hvis jeg er rimelig grønn nå :P )

Anonymkode: ddf89...159

Gainer er et konsentrert pulver av carbs, prots, og fats. Det inneholder også vitaminer og mineraler og aminosyrer og egentlig alt kroppen trenger. Det blandes ut med vann eller melk utifra hvor høyt kaloriinnhold du ønsker. 

Du får bestilt det fra proteinfabrikken på nett, men jeg tror det billigste er å kjøpe i Sverige på bodypower eller Gymgrossisten. 7kg for 599 om jeg ikke husker feil.

Bare ikke kjøp av merket Mutant med mindre du også vil trenge å kjøpe en økonomipakning med doruller 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uchiha Madbrah

Mange gode råd her. Det du vil gjøre er å få i deg næringsrik mat (god fett, høy protein/carbs og kalorier). En shake om dagen, peanutter, peanuttsmørbrød er blant mine favoritter for å få raske og gode kalorier.

Prøv å øke mengden med kalorier du spiser hver dag med ca. 250-400 kalorier, vent en uke og se om det hjelper. Hvis ikke, fortsett å øk mengden med kalorier helt til du når ønsket resultat.

Viktig å ikke overdrive helt med bulkingen heller, fordi da legger du på deg mye fett som blir stress å bli kvitt i ettertid.
Bruk calories-calculator for å finne ut ca. hvor mye du bør få i deg hver dag. Rask google søk vil gi deg flere gode kalkulatorer.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, Uchiha Madbrah skrev:

Mange gode råd her. Det du vil gjøre er å få i deg næringsrik mat (god fett, høy protein/carbs og kalorier). En shake om dagen, peanutter, peanuttsmørbrød er blant mine favoritter for å få raske og gode kalorier.

Prøv å øke mengden med kalorier du spiser hver dag med ca. 250-400 kalorier, vent en uke og se om det hjelper. Hvis ikke, fortsett å øk mengden med kalorier helt til du når ønsket resultat.

Viktig å ikke overdrive helt med bulkingen heller, fordi da legger du på deg mye fett som blir stress å bli kvitt i ettertid.
Bruk calories-calculator for å finne ut ca. hvor mye du bør få i deg hver dag. Rask google søk vil gi deg flere gode kalkulatorer.

Lykke til :)

Takk for oppmuntring- og tips med peanøttsmør! :) 

13 timer siden, grrwaffmjau skrev:

Du vil opp i vekt men teller kaloriene i tyggis???

Vet ikke helt hvorfor det var et problem :P er ikke noe jeg har planer om å gjøre til vanlig, men var ikke akkurat noe særlig tiltak å legge det inn- gikk nærmest på autopilot de dagene, og dokumenterte absolutt alt. Når jeg først skulle registrere alt, skulle jeg registrere alt. Handler bare om hvilken type person jeg er :) 

Anonymkode: ddf89...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...