Gå til innhold

Kul i brystet og MR


sukkermomsen

Anbefalte innlegg

Hei, 

Er det noen her som har tatt MR i forbindelse med kul i brystet? Jeg ble henvist til mammografi og ultralyd, hvor de sa at alt så normalt ut. De vil likevel ha meg inn til MR, som jeg skal ta neste uke. Er MR vanlig, jeg trodde det holdt med mammo + ultralyd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en høyst uvanlig kombinasjon. Det vanlige er mamografi/ultralyd/fnakk.  Ser de etter spredning kan de nok bruke MR, men da er du kommer gjennom mamografi og ultralyd m/ fnakk. Tumorer vises dårlig på MR. Ved lungekreft og biopsi tar de CT. Så hvorfor du skal i MR er for meg en gåte. 

Anonymkode: 700cc...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også kul i brystet, da tok jeg kun mammografi , ultralyd og biopsi

Anonymkode: b9ef0...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe som kan være arvelig? Vet at de bruker MR hvis det kan være mistanke om det. MR gir finere bilder og kan oppdage små forandringer som UL og mammografi kan overse! De vil sikkert være på den helt sikre siden, og det er jo bra! Jeg har hatt brystkreft, da fikk jeg biopsi med ultralyd! Dette går helt sikkert helt fint😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MR gir tydeligere bilder enn ct, da mr tar bilder vanntett, loddrett og på skrå! Ct gir bare horisontalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok MR pga funn på CT i forbindelse med kreft i tarm.... så min erfaring er at man ser ALT der,

kan være at de vil forsikre seg om at der ikke er noe.... just in case.

 

Anonymkode: 9b895...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Sh999 skrev:

Har du noe som kan være arvelig? Vet at de bruker MR hvis det kan være mistanke om det. MR gir finere bilder og kan oppdage små forandringer som UL og mammografi kan overse! De vil sikkert være på den helt sikre siden, og det er jo bra! Jeg har hatt brystkreft, da fikk jeg biopsi med ultralyd! Dette går helt sikkert helt fint😊 

Ikke på bryst. Der er MR dårligere egnet enn mamografi. 

TS kan du ha missforstått noe eller ikke fått med deg all info?

Anonymkode: 700cc...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor brukes MR av bryst da ved usikre funn på mammografi og ul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ! Det er ikke brystkreft i familien, kun min mor som har hatt mange cyster. Kan det ha noe med alder å gjøre? Tett brystvev? Jeg er 25 og har ammet ett barn. 

Jeg tenkte også tanken på at jeg kunne ha unngått å få med meg noe essensiell informasjon, men min samboer(som var med) bekrefter det samme som meg. Altså at både mammografi og UL så normalt ut, har ikke tatt biopsi. Jeg burde vel ta en telefon for å høre, men noen ganger føles KG tryggere ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri tenke meg at det er noe galt når de sa at de ikke kunne finne noe unormalt på UL og Mammografi! De vil nok bare være på den helt sikre siden siden du er så ung og har mye kjertelvev! Så dette går nok helt fint👍 masse lykke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...