Gå til innhold

Kan jeg søke betalingsutsettelse på studielån hvis jeg blir ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på AAP i mange år, og har fått rentefritak på studielånet. Jeg har likevel fortsatt å betale ned på studielånet hver måned, siden det da ville føre til kortere nedbetalingstid totalt. Men jeg blir dessverre ikke friskere, og må innse at det går mot at jeg skal søke om varig ufør (har blitt rådet til det av saksbehandler i NAV). Hvis jeg blir ufør, har jeg forstått det slik at jeg da kan søke om å få ettergitt gjelden (vil nok få ettergitt hele siden jeg kun får minstesats på ufør). Men ved en tilfeldighet fant jeg nå ut at jeg kunne ha fått betalingsutsettelse i hele denne perioden uten at gjelden ville ha økt. Jeg siterer fra Lånekassen: "Får du rentefritak (sletting av renter) samtidig med utsettelsen, blir det bare små eller ingen endringer i det totale beløpet du må betale tilbake." Bør jeg defor søke om betalingsutsettelse nå siden jeg sannsynligvis blir ufør og gjelden da likevel blir ettergitt? 

Anonymkode: 258fd...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg defor søke om betalingsutsettelse nå siden jeg sannsynligvis blir ufør og gjelden da likevel blir ettergitt? 

Jada, du kan få betalingsutsettelse i makse tre år.

Anonymkode: 3d909...abd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, du kan få betalingsutsettelse i makse tre år.

Anonymkode: 3d909...abd

Det er ingen grense på betalingsutsettelse eller rentefritak så lenge man går på AAP.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Det er ingen grense på betalingsutsettelse eller rentefritak så lenge man går på AAP.

Oi! Da skal jeg slutte å betale på studielånet, takk!

Anonymkode: 3d909...abd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Da skal jeg slutte å betale på studielånet, takk!

Anonymkode: 3d909...abd

Og så får jeg ikke liker når jeg har spart deg millioner av kroner?

Et par råd kan du få når jeg likevel skriver:

Ta vare på tennene dine og ikke gift deg ung.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Ta vare på tennene dine og ikke gift deg ung.

Tannlege hver 6. måned og fremdeles ugift.

Jeg som har gått og betalt på studielånet i tre år mens jeg har hatt AAP. Herregud.

Anonymkode: 3d909...abd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tannlege hver 6. måned og fremdeles ugift.

Jeg som har gått og betalt på studielånet i tre år mens jeg har hatt AAP. Herregud.

Anonymkode: 3d909...abd

Du vet hva de sier: Det fødes en hvert minutt.

Jeg har ikke vært hos tannlege siden jeg var nitten, jeg hater den pirkegreia. Og så vil de ta pengene mine for det kvakksalveriet! 

Dessuten stiller de masse private spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på AAP i mange år, og har fått rentefritak på studielånet. Jeg har likevel fortsatt å betale ned på studielånet hver måned, siden det da ville føre til kortere nedbetalingstid totalt. Men jeg blir dessverre ikke friskere, og må innse at det går mot at jeg skal søke om varig ufør (har blitt rådet til det av saksbehandler i NAV). Hvis jeg blir ufør, har jeg forstått det slik at jeg da kan søke om å få ettergitt gjelden (vil nok få ettergitt hele siden jeg kun får minstesats på ufør). Men ved en tilfeldighet fant jeg nå ut at jeg kunne ha fått betalingsutsettelse i hele denne perioden uten at gjelden ville ha økt. Jeg siterer fra Lånekassen: "Får du rentefritak (sletting av renter) samtidig med utsettelsen, blir det bare små eller ingen endringer i det totale beløpet du må betale tilbake." Bør jeg defor søke om betalingsutsettelse nå siden jeg sannsynligvis blir ufør og gjelden da likevel blir ettergitt? 

Anonymkode: 258fd...0d9

Ja, du kunne ha sluppet å betale til lånekassen mens du går på AAP. Jeg var ferdig på skolen i 2006 og gikk etter hvert over på NAV på div. stønader og ble ufør i 2012. Jeg søkte både rente og betalingsutsettelse. Betalte ikke en krone til lånekassen. Lånet ble ble ettergitt da jeg kom over på ufør. Husker ikke om det var andre regler den gang på rehabilitering, tidsbegrenset ufør, men jeg måtte søke hver fjerde måned om utsettelse da jeg kom over på AAP.

Anonymkode: ece6e...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tannlege hver 6. måned og fremdeles ugift.

Jeg som har gått og betalt på studielånet i tre år mens jeg har hatt AAP. Herregud.

Anonymkode: 3d909...abd

Husk å søke rentefritak også: 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/Arbeidsledig/

Kan heldigvis gjøres tilbake i tid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Kan heldigvis gjøres tilbake i tid. 

 

Det har jeg heldigvis gjort.

Anonymkode: 3d909...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg heldigvis gjort.

Anonymkode: 3d909...abd

Ah, kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant?? Går på aap og har over 2000 i mnd til lånekassen - kan jeg virkelig søke betalingsutsettelse på dette???

Anonymkode: 0a97b...2e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står på lånekassen sine sider.

Anonymkode: ece6e...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du har sendt inn søknaden om ettergivelse, får du automatisk betalingsutsettelse til saken er ferdigbehandlet. De bruker 1-2 år på å behandle den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...