Gå til innhold

DIANE hjalp acnen min, nå tørr jeg ikke slutte!


1Cecilie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går på "DIANE", jeg led av forferdelig acne for 1 år siden, og det er HELT vekk nå :kose:. Jeg har ikke ord for hvor stygg acne jeg hadde. Hele fjeset mitt var fyllt, og jeg var helt rød. Diane ble løsningen, og jeg sliter bare med små kviser under perioden med mensen. Så det er jo fantastisk! :) 

Jeg har gått på den i 13 mnd nå, og legen min sier jeg bør slutte, men jeg fortalte hun at jeg ikke tørr pga jeg er redd for at acnen skal komme tilbake. Hun hendviste meg derfor til en hudlege og vil at jeg skal begynne på isotretinoin. Altså, det som er for meg nå er at jeg tenker;

Jeg har mer eller mindre perfekt hud nå, hva hvis det går bra om jeg slutter på diane da? Skal jeg liksom "ødelegge" huden min igjen med isotretinoin mens jeg går på kuren? (når jeg sier ødelegger, så mener jeg liksom alle bivirkingene man har MENS man går på kuren, ikke i etterkant såklart, da hele poenget er at huden blir fin, hehe!).

Jeg har nemlig lest at alle urenhetene dine kommer frem i begynnelesen de første 4-8 ukene eller noe sånt, og at det er værre enn acnen du begynte med. Jeg hadde ikke taklet å gå fra den huden jeg har nå, til å få en grusom acne igjen (selvom jeg vet den er midlertidig).

Jeg vil helst slutte på diane, da jeg er lei av å gå på piller nå. Samtidig er jeg så redd for å få tilbakefall. 

Er det noen som har noen positive erfaringer med DIANE, og som fortsatt har positiv effekt ETTER du har sluttet med DIANE?

:)

 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er svært få solskinnshistorier, dessverre. Du kommer nok til å få kviser igjen, men umulig å si om det blir verre eller bedre enn det du hadde før. Jeg har gått på Diane i 3 år og tør heller ikke å slutte. 

Anonymkode: 9d998...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vokser jo av seg kviser og acne så om du har blitt godt voksen nå så er det ikke sikkert det kommer tilbake om du slutter :) hva med å starte på isotretoin et par måneder før du slutter på pillene for å safe deg?  

Anonymkode: 1d830...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg fikk også bare bruke det i ett år, deretter ble jeg satt på Yasmin (som også er mer "gammeldags" med mer hormoner, men på langt nær så ille som Diane), og huden min er veldig fin! :) Bare småkviser i blant i perioder med mye stress. Men det er mulig det kommer an på årsak; jeg har PCO, så det handler jo om hormoner. 

Anonymkode: 97b86...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du må slutte med p-piller? Hvis du må slutte med Diane, ville jeg gått over til Mercilon. En fantastisk p-pille uten bivirkninger (for meg!), fått veldig fin hud av den! :D 

Anonymkode: dca98...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket hormoner er det som gjør at kvisene forsvinner, noen som vet?

Anonymkode: 1d830...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, altså jeg bruker kun p-piller pga acnen jeg hadde. Jeg er ikke seksuelt aktiv eller noe. Så poenget mitt er at jeg er litt lei av å ta piller hver dag. Ønsker liksom ikke være avhenig av å måtte ta en pille for å ha fin hud. Så jeg vil egentlig slutte HELT med alt som heter piller! Ikke bytte eller noe :) men tørr ikke, just in case, derfor trenger jeg noen som har erfaring!

Så; er det noen som har SLUTTET helt med Diane, og som IKKE har begynt på noe nytt, er altså mitt spørsmål! :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1. mai 2016 at 0.53, AnonymBruker skrev:

Man vokser jo av seg kviser og acne så om du har blitt godt voksen nå så er det ikke sikkert det kommer tilbake om du slutter :) hva med å starte på isotretoin et par måneder før du slutter på pillene for å safe deg?  

Anonymkode: 1d830...f80

Så du mener at Diane kan være løsningen, slik at jeg ikke får utbrudd som de fleste får i starten av isotretion? Hvis jeg forsto deg riktig!:tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg har gått på Diane siden jeg var 19 og er 30 nå. Jeg sluttet i fjor høst og har ikke tatt de siden. Jeg fikk med en gang mye kviser spesielt på ryggen. Er veldig plaget. Det var litt verre med det samme men det er fortsatt grusomt. Jeg spiser ikke spesielt usunt og siden dette kommer innenfra så har jeg kun brukt spesial såpe gor kroppen osv. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Tips?  Må da være noe medisin som endrer dette. Vil ikke gå på Diane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Diane etter graviditeten med mitt første barn. Huden min har aldri vært så fin noensinne. Sluttet etter et år jeg også, og den urene huden kom tilbake og jeg sliter fortsatt mange år senere. Eneste som hjalp meg er en medisinsk hudkrem som het Retiderm K, men den finner jeg ikke på markedet lengre. Om noen vet hva som skjedde med denne kremen kom gjerne med tips, for den var helt fantastisk 😊 

Anonymkode: 84c19...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 14.12.2016 den 1.15, Jente30no skrev:

Jeg har gått på Diane siden jeg var 19 og er 30 nå. Jeg sluttet i fjor høst og har ikke tatt de siden. Jeg fikk med en gang mye kviser spesielt på ryggen. Er veldig plaget. Det var litt verre med det samme men det er fortsatt grusomt. Jeg spiser ikke spesielt usunt og siden dette kommer innenfra så har jeg kun brukt spesial såpe gor kroppen osv. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Tips?  Må da være noe medisin som endrer dette. Vil ikke gå på Diane.

Samme erfaring som deg. Merket du noe til hårtap da du slutta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2016 den 0.53, AnonymBruker skrev:

Man vokser jo av seg kviser og acne så om du har blitt godt voksen nå så er det ikke sikkert det kommer tilbake om du slutter :) hva med å starte på isotretoin et par måneder før du slutter på pillene for å safe deg?  

Anonymkode: 1d830...f80

Dét må du ikke si for sikkert - jeg er 29 år og sliter enda med acne. Diane fungerte som gull, men kun midlertidig. De kom tilbake igjen da jeg sluttet på dem. Jeg sluttet fordi jeg tåler ikke hormonene, jeg blir et helt annet menneske på p-piller. Irritabel, humørsvingninger, ble lett sur for småting og kunne være sur lenge, utålmodig... Jeg måtte bare slutte og jeg ble som meg selv igjen, men huden min gikk rett tilbake til slik den var.. 

Anonymkode: f4767...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 20.7.2020 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Dét må du ikke si for sikkert - jeg er 29 år og sliter enda med acne. Diane fungerte som gull, men kun midlertidig. De kom tilbake igjen da jeg sluttet på dem. Jeg sluttet fordi jeg tåler ikke hormonene, jeg blir et helt annet menneske på p-piller. Irritabel, humørsvingninger, ble lett sur for småting og kunne være sur lenge, utålmodig... Jeg måtte bare slutte og jeg ble som meg selv igjen, men huden min gikk rett tilbake til slik den var.. 

Anonymkode: f4767...2db

Samme erfaring her... Merket du noe til håravfall etter at du slutta på Diane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/10/2020 at 10:58 AM, Solsikke11 said:

Samme erfaring her... Merket du noe til håravfall etter at du slutta på Diane?

Jeg sluttet for 3,5 mnd siden, og mister sykt mye akkurat nå 😦 Mange i familien som har mistet håret i ung alder, så redd for at det kan spille en rolle 😔 Har du sluttet? 

Anonymkode: d3937...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Diane en periode da jeg var 26 pga et stort kviseutbrudd i høyre kinn. Huden ble fin og den har forblitt fin da jeg sluttet. 12 år siden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet for 3,5 mnd siden, og mister sykt mye akkurat nå 😦 Mange i familien som har mistet håret i ung alder, så redd for at det kan spille en rolle 😔 Har du sluttet? 

Anonymkode: d3937...00b

Ikke sluttet.. Jeg har gått på dem i typ 15 år..😱  Hvor lenge gikk du på dem totalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk på dem altfor lenge, begynte å få cystisk acne på hele haken i tyverårene, fikk Diane og gikk vel på dem til jeg var en 32 eller noe.

Var en periode her jeg prøvde å slutte, så mine første cyster komme, og fikk panikk og gikk på igjen. 

Så fikk jeg en ny lege som nektet å skrive det ut til meg, pga risikoene.

Fikk litt panikk, har hørt og lest som andre her at kvisene kommer tilbake ganger tusen. Gikk til hudlege, fikk en krem som het epiduo som er veldig bra, og gikk også på en type antibiotika jeg skulle begynne på da jeg sluttet på Diane. Det fikk jeg bare en helvetes masse sopp av, for noe drit. Uansett - sluttet på det og tenkte at jeg bare fikk la det stå til og vurdere roaccutane om hele trynet eksploderte - men kvisene kom ikke tilbake!

Nå bruker jeg bare epiduo og et par andre a-vitamin/adapalen/tretinioin-kremer, men jeg er ikke spesielt nøye med bruken og bruker bare små doser, ikke sånn hestekurer hvor man flasser. Og bruker det egentlig for rynker og store porer, får jo omtrent aldri en kvise uansett lengre.

Kan være jeg bare vokste det av meg, eller om bare den lille antibiotika-kuren funket, hvem vet.. ville bare komme med en solskinnshistorie her da. De finnes jo de også :)

Eneste dumme med å slutte på Diane for meg var at jeg fikk fett hår og mer hår i bikinlinje. Og mer mens og menssmerter såklart, dagene hvor jeg kunne hoppe over er jo gone. Men føles bra å ikke stappe kroppen full av hormoner.

Anonymkode: cb81a...ced

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Solsikke11 said:

Ikke sluttet.. Jeg har gått på dem i typ 15 år..😱  Hvor lenge gikk du på dem totalt?

Gikk i 6 år ca. Har fått litt kviser, men huden er fortsatt ganske fin! Håret tenker jeg derimot mye på nå 🤔 Men, leser jo at det er sjeldent med hårtap som er permanent etter slutt av p-piller, så prøver å være positiv. Men midlertidig hårtap er jo heller ikke gøy ☹️ Skal en tur til legen for å sjekke at blodverdier er fine for å utelukke at det kan være noe der. 

Anonymkode: d3937...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på Diane i mars i år, etter å ha gått på det i 14 (!) år. Jeg sluttet ettersom jeg er redd for blodpropp, og er lei av å være avhengig av å tilføre kroppen min hormoner hver dag. Symptomene jeg har hatt etter at jeg sluttet:

• Mange små kviser som klør litt, på kinn, rygg og bryst

• Litt hårtap (ikke veldig mye) og fett hår

• Litt mindre pupper

Det positive er at jeg var plaget med veldig mye utflod, noe jeg heldigvis har mindre av nå. Merkelig nok har lukten av mensen også endret seg, det pleide å være en veldig kraftig, søt lukt. Nå lukter det veldig lite! Jeg vurderer å begynne på igjen, men er både positive og negative sider ved Diane. Men skal prøve å holde ut for å se om det stabiliserer seg..

Anonymkode: 7547a...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 13.9.2020 den 18.31, Marye skrev:

Jeg gikk på Diane en periode da jeg var 26 pga et stort kviseutbrudd i høyre kinn. Huden ble fin og den har forblitt fin da jeg sluttet. 12 år siden 

Takk for at du delte din erfaring ☺️ Merket du noe på håret ved å slutte på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...