Gå til innhold

Folkens: Hvorfor så gjerrige når dere skal ha musikere i bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er musiker. Ikke profesjonell, men jeg er dyktigere enn mange profesjonelle musikere. Jeg har spilt på alle mulige forskjellige arrangementer, blant annet i en del vielser.

Jeg følger med på annonsene på kategorien Småjobber på finn.no, fordi det har vært noen annonser der det etterlyses folk som spiller mitt instrument. Dermed har jeg også blitt litt sjokkert av hva folk tror er et anstendig honorar til en musiker.

En annonse nylig etterlyste en pianist til spille i en vielse, honoraret skal være 500 kr. Heldigvis er det ingen som har svart ennå. Dette er et litt ekstremt eksempel, men jeg har sett flere som har satt 1500 kr og 1000 kr som honorar for å spille i en vielse.

Her er hva en musiker som skal spille i en vielse må gjøre:

  • Som regel kan jeg ikke musikken de ønsker seg fra før av, så jeg må bruke mye tid på å øve den inn. Selv om det bare er 2-3 låter må jeg bruke mye tid, spesielt fordi de fleste bare vil ta seg råd til én musiker. Da er det viktig å finne en måte å spille låten på slik at rytmen kommer tydelig fram selv om jeg ikke har noe akompagnement. Det blir en del timer øving så sant det ikke er en ekstremt enkel låt.
  • På selve dagen stryker jeg skjorten og tar på meg dressen (kvinnelige musikere bruker sikkert mye lengre tid på dette trinnet), og reiser dit vielsen skal være. Jeg påtar meg ikke jobber som ligger alt for langt bort, men jeg har brukt nærmere halvannen time hver vei noen ganger.
  • Jeg må være på plass i god tid før vielsen for å finne ut hvor jeg skal stå, sjekke at lyden bærer bra osv.
  • Når vielsen er ferdig kan jeg pakke sammen og reise hjem. På selve dagen har jeg da typisk brukt fire til seks timer, avhengig av hvor lang reisevei det er.

Nylig var det noen som ringte meg og lurte på om jeg kunne spille i en vielse et stykke fra der jeg bor i mai. Det ville innebære at jeg tok toget en drøy time hver vei, dvs. drøyt 400 i togbillett. Siden de var bekjente av noen bekjente sa jeg at jeg skulle ha 2000 istedenfor 2500, som er min vanlige minimumspris. Da hørtes han jeg snakket med sjokkskadet ut og sa at han måtte tenkte på det.

Ærlig talt, tror folk at musikere flest øver timevis (nesten) hver dag i flere år for å spille for knapper og glansbilder? Jeg har spilt gratis for nær familie og gode venner, men jeg gidder da ikke bruke min tid (vielser er gjerne på lørdager, som er ekstra verdifull tid) på å spille nesten gratis for mennesker jeg aldri har møtt.

Jeg har til og med sett annonser der folk ønsker seg musikk man omtrent må ha gått på Musikkhøyskolen eller Barrat-Due for å klare å spille, og tilby honorar på 1000 eller 1500 kroner.

Jeg vet ikke hva folk flest bruker på bryllupene sine, men jeg gjetter på at bare cateringmat fort kommer på 50-60 000. Hvorfor er man da så gniene at man ikke vil betale et hederlig honorar for å få en dyktig musiker til å framføre nydelig musikk i selve vielsen, som er den mest høytidelige delen av bryllupet?

Anonymkode: e8b19...ae1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg faktisk ikke tenkt på, men jeg ser absolutt hva du mener! Selvsagt skal musikere belønnes for alt jobben innebærer, og ikke bare de minuttene selve sangen tar :) Så fint at du minner oss kommende bruder (og sikkert noen brudgommer) på dette :danse:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 60 000 totalt og 15000 av de på musikk. Og da fikk vi billig band siden mannen hadde spilt med mange i bandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte 2500 for musikk under vielsen, men det var da en venn av en venn. Jeg synes det var rimelig, og musikken gjorde jo så stor forskjell på stemningen! Jeg tipper endel ikke tenker over øvinga som behøves på forhånd osv, og aldri har leid musikere før. 

Anonymkode: 99078...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Jeg tror at mange (inkludert meg selv) ikke egentlig har tenkt på hvor mye jobb som ligger bak. Selvsagt skal dere ha riktig betaling for jobben dere gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanskelig å bedømme hvor mye "kompetanse" en betaler for, og i hvilken grad det er hobby eller arbeid for den som skal spille/synge. For noen er det kanskje en god mulighet for å vise seg fram eller for å få litt lommepenger, mens for andre er det en vesentlig del av inntekten, og musikeren betaler selvsagt skatt av honoraret. 

Jeg tror dermed det er uvant situasjon for brudepar å skulle vurdere prisen selv, da så mange tjenester i dag er lagt opp sånn at du får opplyst priser på forhånd, og tar dette med i betraktningen når du velger om du har råd til tjenesten, og hvor det passer kjøperen og handle denne. 

Det enkleste er vel bare å operere med en slags prisliste/minstepris, også hoppe glatt over de jobbene hvor de spør etter musiker for 1000 kr. Da er annonsen i mange tilfeller kanskje myntet på lokale talenter som vil tjene litt lommepenger og samtidig skaffe seg erfaring og få vist seg fram? 

Hvis det er noe trøst, så er det også andre former for kompetanse som blir undervurdert og underbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott innlegg. Minner tydeligvis mange på ting de ikke tenker over. Jeg er av og til inne på småjobber på finn også, og blir skremt over hvor lave beløp folk er villig til å gi for f.eks syjobber og annet.

Da jeg har sett etter levende musikk  i forb. med arrangementer så har jeg forresten sett at alle tar sånn 5000 el. mer, så du kan sikkert ta over 5000 du også.

Lykke til med sesongen, håper du tjener mer fremover:)

Endret av Minitroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pinto2013 skrev:

Det enkleste er vel bare å operere med en slags prisliste/minstepris, også hoppe glatt over de jobbene hvor de spør etter musiker for 1000 kr. Da er annonsen i mange tilfeller kanskje myntet på lokale talenter som vil tjene litt lommepenger og samtidig skaffe seg erfaring og få vist seg fram? 
 

TS her.

Hvis det var jeg som skulle gifte meg ville jeg ikke gått for noen uerfarne. Da blir det fort mer pinlig enn behagelig å høre på i vielsen. Det er klart folk må få erfaring, jeg har gjort min andel feilskjær jeg også, men det får bli i mindre høytidelige anledninger enn vielser.

Anonymkode: e8b19...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Hvis det var jeg som skulle gifte meg ville jeg ikke gått for noen uerfarne. Da blir det fort mer pinlig enn behagelig å høre på i vielsen. Det er klart folk må få erfaring, jeg har gjort min andel feilskjær jeg også, men det får bli i mindre høytidelige anledninger enn vielser.

Anonymkode: e8b19...ae1

Nei, jeg skjønner at du ville hatt noen med mye erfaring for å være på den sikre siden. Men det kommer kanskje an på hva slags spillejobb det er snakk om, også? Jeg var en gang i en vielse hvor en bekjent av brudeparet, en jente på 15 år, fremførte en nydelig sang med venninnen sin på piano, og det var alt annet enn ubehagelig og pinlig. De hadde ikke reisevei eller andre utlegg enn at de var en time i kirken og fikk vist fram et utrolig talent. Og jeg kan godt se for meg at de ikke fikk mer enn en tusenlapp hver. 

Men selvfølgelig, jeg skjønner at du ønsker å ta deg rettferdig betalt! Spesielt hvis dette er noe du ser på som rent arbeid og du betaler skatt av inntekten din på slike oppdrag. Og hvis noen annonserer slike oppdrag med luselønn, så har de jo rett og slett ikke råd til verken Kurt Nilsen eller deg. Og det går jo egentlig bare utover dem selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...