Gå til innhold

Bunadbruk, blir det feil.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Voksne folk i festdrakt som later som om det er en bunad er altså så dumt at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Stakkars den konfirmanten som tropper opp i kirken med noe sånt.

På små barn er festdrakt helt ok. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du sier at det er en festdrakt og ikke kaller det en bunad er det ikke noe problem. Det blir mest tåpelg med de som sier de har bunad også er det festdrakt de har...

Anonymkode: e6299...f38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan bruke den. Mange Synes den er fin.. jeg synes den ser billig og stygg ut.. men så er ikke alle bunader like fine henne selv om de koster flesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det på kvaliteten på stoffet, broderiene, linskjorta, sølvet og i det hele tatt den totale sammensetningen ☺

Med det sagt, selvsagt kan du ha på en festdrakt hvis du synes den er fin! Ser du har bestemt deg for en mørk dress i stedet, blir sikkert knallbra det også☺☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den to år på rad, og jeg fikk utrolig mange kommentarer om hvor fin bunad jeg hadde og hvor den var fra osv. Ingen som trodde på meg da jeg sa den var fra Sparkjøp :fnise: Jeg sa aldri at det var en bunad, kalte det for det den er en festdrakt. Så bare kjør på du. Den er fin og i god kvalitet med tanke på hvor du kjøper den. Min henger ennå i skapet og blir lånt av en kusine i år, siden jeg nå har en bunad :) 

Anonymkode: aa047...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bunader er festdrakter, men ikke alle festdrakter er bunader. Begge er folkedrakter.

Anonymkode: 6cb40...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle bunader er festdrakter, men ikke alle festdrakter er bunader. Begge er folkedrakter.

Anonymkode: 6cb40...1d3

Nei, det stemmer ikke.

Folkedrakt er er plagg som var i bruk som hverdags-/festklær fram mot "bunadsperioden". Bunadene er i mange tilfeller enten "fryste" eksempler på folkedrakten (altså man tok utgangspunkt i en/noen få variant(er) av hva folk brukte på det stedet) eller man tok utgangspunkt i noen deler og lagde resten utifra hva man syntes passet. 

Bunad- og folkedraktrådet har sluttet å dele inn etter bunader og festdrakter, og sier heller at alt er bunader, men at de deles inn i kategori etter hvor nært de er tilknyttet folkedraktene:

Sitat

1. Bunader som representerer siste ledd i ei folkedraktutvikling. 
Folkedrakta, særleg til fest- og høgtidsbruk, fekk etterkvart ny interesse og funksjon som bunad, utan å ha gått ut av bruk.
2. Bunader som har bakgrunn i ei folkedrakt som var gått av bruk, men som ikkje var gløymd. Til tross for at folkedrakta hadde gått ut av bruk, visste mange korleis den hadde vore i store drag. Til dels laga ein nye plagg etter dette og til dels brukte ein gamle plagg.
3. Bunader som er systematisk rekonstruerte på grunnlag av bevarte, gamle folkedraktplagg, frå same område, periode og drakttype. 
Desse bunadane er rekonstruert frå ei folkedrakt etter at denne var gått ut av bruk. I rekonstruksjonsprosessen har ein nytta kjelder som fortel om drakttypen, t.d. skriftlege opplysningar, biletstoff og munnleg tradisjon.
4. Bunader som er laga på grunnlag av eit tilfeldig og mangelfullt gammalt draktmateriale. Dei delane ein ikkje fann førebilete til, har ein utforma i stil med resten av drakta.
5. Bunader som heilt eller delvis er fritt komponerte. 
Enkelte av desse har trekk frå folkedraktmaterialet, medan andre har henta inspirasjon frå ulike typar gjenstandar eller plagg.

Med unntak av folkedraktene (kategori 1-3) så gikk faktisk ikke folk rundt i bunader slik som vi gjør i dag, selv om det ser ut til at mange tror det. Det var ingen som feks gikk rundt i Nordlandsbunaden (kategori 4) før den ble konstruert i 1926, men de tok utgangspunktet i mønsteret til et liv etter en brudekjole, satte det sammen med en stakk som ble brukt omtrent samtidig. Broderiet kom fra en bringeklut og en veske, men de fant og en brodert stakk med samme mønster. Fasongen på lua kom fra luer de fremdeles brukte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser lett forskjell. Men vil du bruke den, så bruker du den. Har det egentlig noe å si om folk ser forskjell, dersom du selv liker fargene og snittet?

Anonymkode: 5c533...478

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...