Gå til innhold

Hvorfor ha Netflix?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kom en nettside for noen år siden der du kan se film 100% lovlig mot et lite beløp. La oss bare si 200 kr måneden og du får tilgang til 3000 filmer. Ja, tretusen filmer til 200 kr måneden. Bra deal? Jepp, jeg vet. Det kuleste som noen gang er laget, ikke sant? 3000 filmer, tenk det. Det er mye det, mer en hva jeg kan telle på ei hånd. Det er sikkert mer enn min nærmeste videobutikk hadde da den fantes. Og der måtte man betale for hver film.

 

Men

 

Viste du at amerikanerene også har tilgang til denne siden? De betaler ikke 200 kr måneden, de betaler bare 50 kr (nå later jeg som det er 50, forskjellen er det som telles) og ikke har de bare tilgang til 3000 filmer, de har tilgang til 10 000 filmer (sier vi). Titusen filmer til 50 kr måneden.

 

Så, hvorfor støtter folk slik? Det er uretferdig? Vet du, jeg setter meg ned på et lavere nivå her, jeg trekker rasekotet. Dette er rasisme det. Grov, ekkel og motbydelig rasisme rett og slett.

I USA betaler de mye mindre i måneden og har tilgang til langt flere filmer enn Norge og resten av verden. Vel, selvsagt så gjelder jo dette andre ting også da men... I Sverige koster en brus 10 eller noe, her koster det 20. Men filmene på nettflix er digitale, de er ikke fysiske kopier. Hvorfor skal det være dyrere i Norge? Jeg kjøpte et lite program for noen måneder siden, betalte 50 dollar og det var samme pris uavhengig av hvilket land jeg var fra. Siden var amerikansk.

 

Og forresten, Netflix fjerner også filmer de legger ut (sikkert kult for de som er midt i en film eller serie) og de har (eller var det skulle) begynt å kaste ut folk som lovlig betaler dem, men med vpn så de får tilgang til det samme som USA.

 

Folk bør ikke støtte slikt. Netflix bør boikottes så lenge de behandler kundene sine sånn. Ingen andre nettsider der man betaler for et produkt har det sånn (med untak av Adobe, men de er like ille). Eller synes du kanskje varer på amazon skulle hatt høyere pris kun nordmenn også?

 

Anonymkode: f9c15...748

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke netflix som er skyld i at ikke alle filmer kan vises overalt? Det er jo dessverre noe som rettighetshaverne av de ulike filmene bestemmer. Men jeg er enig i at dette er dumt, og regner med at dette blir bedre.

Prisen er jo satt etter hva folk er villige til å betale. Folk i Norge har bedre råd, så da aksepterer vi vel en høyere pris.

Men du kan jo starte en bevegelse. Hvis mange nok avslutter netflix abonnementet med begrunnelse at det er for dyrt vil prisen etterhvert gå ned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har amerikansk netflix. Det er jo bare teite folk som velger å ikke ha tilgang til begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo det samme som at man ikke har tilgang til alt innhold på f.eks. tv2 sumo i hvis man oppholder seg i utlandet. Netflix/Viaplay/HBO kjøper rettighetene til serier/filmer i spesifikke land. Prisen for en serie kan være den samme i USA/Norge. Hvis man tar utgangspunkt i antall brukere som skal dele på regningen, så vil man selvfølgelig få mer innhold til en lavere pris i et land som USA. Så lenge de som eier innholdet tar seg betalt for rettigheten til å vise noe i hvert enkelt land, så vil prisforskjeller forekomme.

Anonymkode: 31db0...bbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at folk gidder å betale for å se noe som helst.

Anonymkode: 04e17...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 TV2 Sumo + D Play.

 Ser det over internett, og har kastet ut TV-apparatet for veldig lenge siden.

 Dermed slipper jeg også å betale NRK-lisensen.. 

Anonymkode: 3a5f0...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Silfen skrev:

Jeg har amerikansk netflix. Det er jo bare teite folk som velger å ikke ha tilgang til begge.

Jeg hadde også Amerikansk Netflix... til de ikke gav meg tilgang lengre fordi de fant ut av jeg brukte VPN. :klaske: Det står jo faktisk i TS sin post. 

Anonymkode: c6923...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir jo det samme som at man ikke har tilgang til alt innhold på f.eks. tv2 sumo i hvis man oppholder seg i utlandet. Netflix/Viaplay/HBO kjøper rettighetene til serier/filmer i spesifikke land. Prisen for en serie kan være den samme i USA/Norge. Hvis man tar utgangspunkt i antall brukere som skal dele på regningen, så vil man selvfølgelig få mer innhold til en lavere pris i et land som USA. Så lenge de som eier innholdet tar seg betalt for rettigheten til å vise noe i hvert enkelt land, så vil prisforskjeller forekomme.

Anonymkode: 31db0...bbd

Syns det er på høy tid at de går bort fra den prismodellen. Internett har ingen landegrenser, og har aldri hatt det, så det hadde vært mer fornuftig å betale ettersom hvor mange som ser på. Del prisen på antall hoder og ferdig med det.

*Ønskedrøm*

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

Synes man betaler et greit beløp for å ha Netflix, jeg. Jeg personlig liker Viaplay mer da! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Alt er gratis på internett og jeg kommer til å bruke gratis metoden helt til produsentene og selskapene klarer å gi ut alt overalt samtidig. "Not available in your country". Vel fuck deg da, du vil ikke ha pengene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg betaler ingenting for Netflix. Faren min har kjøpt abonnement, som han deler med resten av familien. Har ikke støtt på noen problemer med å se film der samtidig som andre. Nå har ikke han spurt oss om å spleise Netflix med han da, han er snill som betaler alt selv. Men hvis vi skulle ha spleisa ville det jo blitt ganske billig per person.

2. Jeg kjenner ei som klarte å fikse amerikansk Netflix på sin konto. Så tydeligvis går jo det an. 

Anonymkode: 5ef3e...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...